kernel boot wel maar mount niet :(

Pagina: 1
Acties:

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32
kep een nieuwe kernel gebakke, nergens errors, geliloot en ff met dd de bootsector in mn xp bootmenu gezet, kernel 2.4.17 starte, booting kernel, bla bla, tot daar allemaal goet, maar na een stukje booten zegt ie dat hij root nie gemount is dan dat ik een goeie root= moet opgeven,
nogeeen keer geboot met root=/dev/hda5 ro, en toch het zelfde probleem, hij geeft aan dat ie /dev/hda5 of 03:05 niet kan mounten, omdat ie die nie kan vinden. :? kep met een make oldconfig de config van 2.4.16 overgenomen en die werkt wel goed second extended fs staat aan en voor de zekerheid reisfer fs ook aangezet in 2.4.16 stond deze optie wel uit, maar goed, wat gaat er fout en wa kan ik er aan doen?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Super_ik
volgens mij hebben wel meer mensen dit probleem hoor!

8<------------------------------------------------------------------------------------

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mensen kunnen meestal beter bepalen/raden wat er aan de hand is als je de exacte error geeft.

Maar 'could not mount root fs on 03:05' houdt in (als 03:05 de juiste device is) dat je de driver voor het root filesystem of je schijf/controller bent vergeten.
Vergeet niet dat de driver voor je root fs en je hd/controller *in* de kernel moeten, niet als module.

• Super_ik
ze zitten er wel in, en het is tenslotte ook een make oldconfig gedaan van een werkende 2.4.16 kernel

Verwijderd

Dat zegt dus niets...ALs ze iets aan de driver veranderd hebben..en dus vaak ook aan de naam.. dan kan het al niet meer werken....

Ik zou zeggen.... Bak de kernel ff opnieuw en zorg dat dat je alles met betrkking tot de goede filesystems er in hebt zitten.....en zorg ook dat je in fstab de goede partitie als /ext2 hebt aangegeven

• Super_ik
nou, hier is de complete error:
code:
1
2
3
4
request_module[block-major-3]: root fs not mounted
VFS: cannot open root device "305" or 03:05
please append a correct "root=" boot option
kernel panic: VFS: unable to mount root fs on 03:05

het ligt dus nie aan die root=/dev/hda5 ro want da heb ik meegegeven tijdens het booten

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Lees de eerste regel eens.

Request-module: Vraag om module.
Dat gaat fout. Dus er is iets mis met een module, oftewel, je hebt waarschijnlijk iets niet goed zitten in je kernel-config.

• Super_ik
zo'n vermoede hat ik ook, en dan uit block devices denk ik :{ maar wat het nou precies is :? ik kom er nie uit

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Welke drivers/dingesen heb je aangezet in je kernelconfig en wat voor controller heb je?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Niet toevallig DevFS aangezet, zodat er geen /dev/hda5 meer is?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Super_ik
Op donderdag 17 januari 2002 17:08 schreef odysseus het volgende:
Niet toevallig DevFS aangezet, zodat er geen /dev/hda5 meer is?
da zou nog welle s kunne, waar zit da onder, block devices of filesystems :?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Controleer ook of je ext2 niet als Module hebt (M) ipv (*D meegecompileerd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 17 januari 2002 19:16 schreef Super_ik het volgende:

[..]

da zou nog welle s kunne, waar zit da onder, block devices of filesystems :?
Onder filesystems als ik het me goed herinner. CONFIG_DEVFS_* is dat in je .config meen ik.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

en als je devfs gebruikt kan je mount devfs at boot gebruiken (moet ik nl ook gebruiken voor raid0 op hpt370)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Pagina: 1