[MAC+algemeen] SCSI CD-Rrom Hoe configureren?

Pagina: 1
Acties:

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
ok met betrekking tot SCSI
wat betekenen deze afkortingen? (staan achterop een SCSI CD ROM, het zijn plaatsen waar je een jumper kan plaatsen)

Term
Test
PRV/ALW
PRTY

En er staan ook ID jumpers maar dat weet ik ondertussen wat dat is. :)

En nu de uitendelijke vraag hoe moet ik die jumpers plaatsen... In de documentatie van m'n mac staat dat je CD-Roms op id 3 moet zetten??? dat doe ik alleen dan werkt ut niet, wat moet ik met de rest van die jumpers??

De specs die van belang zijn:
Het is niet met een SCSI adapter maar gaat rechtstreeks naar de MOBO, er zat al een werkende SCSI iomega zip in maar de wil ik dus vervangen

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 15:34 schreef EVILSalami het volgende:
ok met betrekking tot SCSI
wat betekenen deze afkortingen? (staan achterop een SCSI CD ROM, het zijn plaatsen waar je een jumper kan plaatsen)

Term
Test
PRV/ALW
PRTY

En er staan ook ID jumpers maar dat weet ik ondertussen wat dat is. :)

En nu de uitendelijke vraag hoe moet ik die jumpers plaatsen... In de documentatie van m'n mac staat dat je CD-Roms op id 3 moet zetten??? dat doe ik alleen dan werkt ut niet, wat moet ik met de rest van die jumpers??

De specs die van belang zijn:
Het is niet met een SCSI adapter maar gaat rechtstreeks naar de MOBO, er zat al een werkende SCSI iomega zip in maar de wil ik dus vervangen
zips zitten over het algemeen op ID 5
id 3 kun je niet kiezen, want die heeft de standaard internet CD-rom drive al :) 0 ook niet,want dat is de standaard ID voor de HD.

(note: dit geld dus alleen voor pre-G3 macs)
heb je er een met een scsi kaart :) dan moet je zelf uitzoeken welke ID (0-7) er vrij is.

Verwijderd

Die andere twee afkortingen weet ik niet.
Welke ik met zekerheid kan zeggen is term. Die staat voor terminator. 1 heel belangerijke voorwaarden in een SCSI keten is namelijk dat op een kabel het eerste en het laatste apparaat is afgesloten dmv een weerstandsnetwerk. Daar dient de jumper term voor. Dus als jij je cd-rom achteraan op je bandkabel aansluit, moet deze geterminated worden. term.

PRTY staat voor parity maar wat het precies doet in een SCSI-keten, ik weet het niet.

SCSI-id instellen is heel simpel. Als het goed is heb je daar drie jumpers voor. Daarmee kun je de getallen 0 t/m 7 instellen. 7 mag je niet gebruiken omdat dat hoogst-waarschijnlijk gereserveerd is voor je SCSI-kaart. Als je wilt weten welk SCSI-nummer nog vrij is, ga naar www.versiontracker.com en zoek naar SCSI-probe. Dit programma kan je keurig vertellen welk nummer nog vrij is.

Nu je drie jumpers. Geen jumper gebruiken is scsi-id 0. Voor de rest lijkt het een beetje op digitaal tellen.

000 = 0
100 = 1
010 = 2
110 = 3
001 = 4
101 = 5
011 = 6
111 = 7

Hopelijk kun je hiermee vooruit.

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 16:18 schreef Reflex het volgende:

[..]

zips zitten over het algemeen op ID 5
id 3 kun je niet kiezen, want die heeft de standaard internet CD-rom drive al :) 0 ook niet,want dat is de standaard ID voor de HD.

(note: dit geld dus alleen voor pre-G3 macs)
heb je er een met een scsi kaart :) dan moet je zelf uitzoeken welke ID (0-7) er vrij is.
Ja de interne CD-Rom is een IDE dus dat mag geen probleem zijn, toch???

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 18:14 schreef EVILSalami het volgende:

[..]

Ja de interne CD-Rom is een IDE dus dat mag geen probleem zijn, toch???
lijkt me niet :)
wat ik vergeten was, is wat, ben ff poster naam vergeten, degene na mij postte, over termination!!! als je de zip eruit haalt, remove je ook de terminator, omdat de zip ook een terminator in zich heeft