[java] Afstudeer opdracht

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Het volgende is er aan de hand:

Ik ga binnen kort afstuderen. En het bedrijf in kwestie is hard aan het denken om een opdracht voor me te verzinnen. Ikzelf wil graag iets met Java of C++ (win32) doen.

Ikzelf mag ook een opdracht definieëren. En ik ben van plan dat te gaan doen. Punt is alleen dat de ideeën die ik heb, nog erg vaag zijn. Ik heb wat kreten in mijn hoofd en dat is het wel zo ongeveer.

Ik zat zelf te denken aan iets met JNLP (Java webstart) of iets met JNI of iets met EJB, of misschien een combinatie van deze technieken.

Met JNI kun je native libraries aanroepen, voordeel hiervan is dat je bestaande legacy code niet hoeft te converteren ten koste van platform onafhankelijkheid.

Ik ben nu dus zwaar aan het nadenken wat er nog meer interresant is. Het moet iets zijn met een uitvoerend karakter. Het bedrijf wil namelijk dat de opdracht een product opleverd in de zin van een werkend programma. Hoeft niet productie gereed te zijn, mag wel, hoeft niet. 't Is trouwens een HBO afstuderen.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog leuke ideeën naar aanleiding van mijn verhaal. Of weten jullie misschien iets wat ik zou kunnen uitwerken tot een opdracht. (Zolang het maar met Java en/of C++.)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Maak een website volledig gericht op java en geschreven in java. Zo kan je de kennis van de medemens uitbreiden, je zou het HavaJova kunnen noemen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 21:56

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Je kan kijken naar de core bussiness van het bedrijf, en de processen en of een app. in jou richting misschien de productiviteit kan verhogen e.d.

Wat je nu doet is namelijk de verkeerde kant op engineeren. Een beetje een product maken en er dan pas een markt voor zoeken. Ik zou eerst een markt zoeken en daar een product voor maken, succes verzekerd :) En natuurlijk hou je wel de maniertjes waarop je het wilt doen in je achterhoofd.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• The - DDD
Punt is dat de core-business van het bedrijf programmeren is. Sun Java en Microsoft. Daarnaast zijn ze de enige die nu al volledig gecertificeerd zullen worden voor .NET.

Het is een bedrijf met heel veel kennis in huis. Vandaar dat het me ook zoveel moeite kost om iets te verzinnen. De eisen zijn behoorlijk hoog.

Wat ze onderandere voor afstudeer opdrachten hebben:
Maak een EJB-COM bridge. Zodat je dus vanuit Java Com objecten kunt aanmaken en aansturen. En dat is niet zo heel simpel.

Een website in elkaar flansen met wat JSP hier en daar, dat is veel te simpel.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 21:56

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 16 januari 2002 15:02 schreef The - DDD het volgende:
Punt is dat de core-business van het bedrijf programmeren is. Sun Java en Microsoft. Daarnaast zijn ze de enige die nu al volledig gecertificeerd zullen worden voor .NET.

Het is een bedrijf met heel veel kennis in huis. Vandaar dat het me ook zoveel moeite kost om iets te verzinnen. De eisen zijn behoorlijk hoog.

Wat ze onderandere voor afstudeer opdrachten hebben:
Maak een EJB-COM bridge. Zodat je dus vanuit Java Com objecten kunt aanmaken en aansturen. En dat is niet zo heel simpel.

Een website in elkaar flansen met wat JSP hier en daar, dat is veel te simpel.
Ahha.. en productief gezien, zijn er dingen die ze vaak maken maar altijd manueel opnieuw moeten doen?
Of dat je merkt dat bepaalde conversies of het gebruik van bepaalde app's of talen veel problemen met zich mee brengt?

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 14:39 schreef dev-null het volgende:
Maak een website volledig gericht op java en geschreven in java. Zo kan je de kennis van de medemens uitbreiden, je zou het HavaJova kunnen noemen
Die woordspraak had ik eerst ook :D

• The - DDD
Een knowledge base is natuurlijk ook een optie...

Hiermee bedoel ik niet alleen een code base, maar ook een object base, tutorial base, etc...

Alles wat iemand bedenkt en denkt: "Dit moeten mijn collega's beschikbaar hebben."

Of een tutorial voor hoe je verdorie ook alweer in die database server inlogged. De EJB beans die ze vaak hergebruiken, die kun je uitstekend in zo'n systeem plaatsen.

Een systeem waar je iets uit kan plukken en vervolgens zo kan toepassen zonder eerst allerlij kunst en vliegwerk uit te moeten halen. :? Pruttelt er nu iets zinnigs in mijn bovenkamer. Ik bedoel dus een soort OVERKILL code base.

Een compleet systeem met server-side en client-side implementatie. Een desktop client die makkelijk een stuk uit de code-base kan opslaan in het juist formaat met de juiste extensie. En statistieken natuurlijk, dat nodigt namelijk uit tot een competitie element waardoor men eerder geneigd is om dingen toe te voegen. En natuurlijk achter de schermen een detail overzicht zodat je de troep plaatsers kan identificeren. Daarnaast wil je het onderhoud minimaal houden. Dus wat doe je, je laat iedereen mee beslissen of iets zinnig is of niet.

Moet je natuurlijk wel een veto aanvraag mogelijkheid inbouwen om zodoende toch iets erin te houden. Stel dat iets wel belangrijk is, maar iedereen stemt er voor de lol negatief op omdat het een stuk is wat bij een saaie activiteit hoord.

Uiteraard moet je alles kunnen beheren en managen. Dat is dus al 3 dingen. Server implementatie, client implementatie en een management implementatie. Iets als dit kan veel aspecten bevatten. :P

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Hum, je bent geinteresseerd in EJB, Java, .NET en gedistribueerde object-systemen?

Mag je iets voor jezelf doen of moet het percee bij een bedrijf?

Ik heb eventueel nog een zeer leuk project waar ik eerst zelf mee bezig was. Ik heb helaas te weinig tijd om het goed af te ronden en het is ook niet echt mijn topic... Ik heb het al een paar keer hier genoemd tussen de regels door: RMI over SOAP. Het doel is een RMI implementatie te maken (RMI is immer protocol onafhankelijk) die werkt via SOAP. Om precies te zijn: .NET SOAP. Doel: transparante samenwerking tussen .NET Remoting en RMI. Superdoel: EJB gebruiken vanuit .NET.

Als dit je leuk lijkt zou ik wel willen overdragen wat ik nu heb of eventueel wat samenwerken als dat binnen de mogelijkheden ligt. Laat maar weten :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
Op donderdag 17 januari 2002 19:54 schreef mbravenboer het volgende:
Doel: transparante samenwerking tussen .NET Remoting en RMI. Superdoel: EJB gebruiken vanuit .NET.
Stage bedrijf heeft toevallig ook een afstudeer opdracht:
Opdracht 2001-05: Interoperability Enterprise JavaBeans en COM+
Binnen de systeemontwikkeling zijn twee belangrijke componentenmodellen: de enterprise java beans (EJB) en het Component Object Model (COM+). Beide zijn voor herbruikbaarheid voor bestaande functionaliteit. Probleem is echter om componenten uit beide modellen met elkaar te gebruiken. De opdracht bestaat uit het maken van een framework waardoor een EJB bean te gebruiken is als COM+ component. Zodat het mogelijk wordt om ongeacht het component model de componenten te kunnen gebruiken.

Fasen
Functionaliteit en ontwerp. Eventueel bouw.

Technieken
EJB, Java, COM+
Helaas al vergeven. Maar ik heb vandaag een opdracht gekregen. Een JSP app. Met een EJB back-end. Waar weer SQL-Server achter zit. 't Is een 2 persoons opdracht. Eigenlijk wel wat ik zocht, J2EE/EJB, geen remy-opdracht, alle fasen moeten doorlopen worden:

Voor onderzoek
Onderzoek
PVA (plan van aanpak)
Definitie van eisenFO (functioneel ontwerp)
TO (technisch ontwerp)
Bouwen
Testen
Opleveren
Implementatie in Organisatie (work shops)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
The - DDD: Stage bedrijf heeft toevallig ook een afstudeer opdracht
Waar ik op doelde is wel iets volgens mij. Dat is volledig gericht op het implementeren van een SOAP implementatie van RMI. .NET is daar een speciaal geval van en ik richt mij absoluut niet op COM.

(er is trouwens al een EJB-COM bridge van Sun).

[quote[Een JSP app. Met een EJB back-end. Waar weer SQL-Server achter zit.[/quote]
Ah, dat klinkt ook interessant :) . Je ziet zo veel aspecten van systemen waar op dit moment en in de toekomst erg veel vraag naar zal zijn :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1