Me, myself & I
hdspinner ofzo?
Catch a smile out there!
Verwijderd
http://www.deinmeister.de/hdpower.zip
overigens is het wel een 'spin down' maar als je het gebruikt zoals jij het het andersom, dus down spinnen
overigens is het wel een 'spin down' maar als je het gebruikt zoals jij het het andersom, dus down spinnen
Verwijderd
Kunt HDsleep proberen, dit schijnt te werken onder W95, W98 en NT.
http://www.mwso.com/eng/hdslp2.htm
http://www.mwso.com/eng/hdslp2.htm
Wellicht dat je intussen wel een programma kan vinden dat aansluit op je wensen. Maar mag ik je waarschuwen dat:
1. Een HD vandaag de dag tijdens het draaien (dus niet zoeken/lezen) ca. 7 W verbruikt
2. Het levensddur van je HD drastisch verkort wordt door het up- en down spinnen ervan.
Als je dit doen uit overweging om energie te besparen om zo het milieu te ontlasten, dan moet je het plaatje compleet beschouwen. De HD brengt ook milieu belasting met zich mee op het moment dat ie tot afval is geworden. De milieu is niet zo dol op zware metalen e.d.
De 2 grootste energieverbruikers aan een computer zijn:
1. De monitor
2. De CPU
1. Een HD vandaag de dag tijdens het draaien (dus niet zoeken/lezen) ca. 7 W verbruikt
2. Het levensddur van je HD drastisch verkort wordt door het up- en down spinnen ervan.
Als je dit doen uit overweging om energie te besparen om zo het milieu te ontlasten, dan moet je het plaatje compleet beschouwen. De HD brengt ook milieu belasting met zich mee op het moment dat ie tot afval is geworden. De milieu is niet zo dol op zware metalen e.d.
De 2 grootste energieverbruikers aan een computer zijn:
1. De monitor
2. De CPU
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
Verwijderd
Er zijn natuurlijk nog andere redenen waarom je een HD zou willen uitschakelen, Wat dacht je van onnodige slijtage als er bv enkel data op staat die je weinig gebruikt, bijvoorbeeld GhostImages.
Of het lawaai dat een extra schijf veroorzaken kan.
Agreed... Als die zeg maar eens per maand in het leven geroepen wordt of zo dan begrijp ik het wel.Op woensdag 16 januari 2002 12:49 schreef exter het volgende:
Er zijn natuurlijk nog andere redenen waarom je een HD zou willen uitschakelen, Wat dacht je van onnodige slijtage als er bv enkel data op staat die je weinig gebruikt, bijvoorbeeld GhostImages.
Ik heb zelf schijven die jaren draaien en blijven draaien. De slijtage valt dus wel redelijk mee. Hij slijt dus harden van up en down spinnen dan van het draaien. De schijven gaan meestal stuk bij het opspinnen. Heb nl. een paar hele oude schijven (9 jaar) die continu gedraaid hadden stilgezet en een maand later weer opgestart. Toen vielen d'r ineens 2 van de 5 uit, die hebben het geest gegeven. Maar die andere drie draaien nog steeds! (al 2 jaar) Maar die gaan binnenkort toch echt weg, want 210 MB is nou ook niet echt nuttig meet in de systemen van tegenwoordig. Als backup hebben ze hun werk nog kunnen doen de afgelopen jaren.
Herrie moet dus het bepangrijkste argument zijn.
Verwijderd
Nou, waar het slijtage betreft moet je HDsleep niet hebben, want dan worden je schijven iedere keer gewoon mee opgestart en als HDsleep geladen is wordt de desbetreffende schijf uitgeschakeld.
En afhankelijk van wat je aan het doen bent komen er ook nogal eens spinn up en downs voor.
Kortom, extra slijtage.
En afhankelijk van wat je aan het doen bent komen er ook nogal eens spinn up en downs voor.
Kortom, extra slijtage.
Aha....
Kijk eens of de HD een jumper o.i.d. heeft zodat de drive niet automatisch opspint bij het booten/starten van de machine. Vrijwel alle SCSI schijven hebben dat, van iedere IDE weet ik het eerlijk gezegd niet.
Kijk eens of de HD een jumper o.i.d. heeft zodat de drive niet automatisch opspint bij het booten/starten van de machine. Vrijwel alle SCSI schijven hebben dat, van iedere IDE weet ik het eerlijk gezegd niet.
Thx iedereen, zit nu HDsleep te testen.
Het is vooral bedoeld om het lawaai dat mijn hd's maken te kunnen beluisteren. Nu kan ik kiezen dewelke moet blijven draaien en dewelke niet.
Het is vooral bedoeld om het lawaai dat mijn hd's maken te kunnen beluisteren. Nu kan ik kiezen dewelke moet blijven draaien en dewelke niet.
Me, myself & I
-> Voor linux geïnteresseerden : NoFlushD (zie freshmeat.net)
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Pagina: 1