Toon posts:

[OpenBSD30] ftp-proxy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[onderin staan de rules/etc]
Ik kom'r net achter dat ftp'en niet werkt bij ons (had ik al enigszins verwacht omdat ik geen rules in firewall ervoor had zitten :]).
Dus ik documentatie enzo erbij gepakt (manpages ftp-proxy/pf.conf/nat.conf en OpenBSD-faq section 6 - networking/nat).
Precies gedaan als in documentatie, alleen "het werkt niet".

Ik krijg wel een verbinding met bijv ftp.nluug.nl en kan inloggen, alleen de terugkomende data-verbinding komt dus niet tot stand ("ls" geeft bijv problemen).

In eerste instantie werd het geblocked door de firewall (kwam ik achter na wat testen en loggen van packets). Firewall even helemaal opengezet enzo maar dat hielp niks.
Nog even gekeken of de proxy draaide (inetd stond uit, met de hand gestart met de vereiste regel erin), maar die draaide wel gewoon, de redirect in nat.conf draaide ook en werkt ook, nmap en netstat -ta gaven ook aan dat de ftp-proxy openstond, etc.. Wellicht doe ik toch iets fout, ik zal hieronder even typen wat ik heb gedaan. Iemand suggesties of soortgelijke problemen (gehad)?

pf.conf:
pass in on $ExtIF proto tcp from any to $ExtIF port > 49151 keep state

nat.conf:
rdr on $IntIF from any to any port 21 -> 127.0.0.1 port 9334

inetd.conf:
9334 stream tcp nowait root /usr/libexec/ftp-proxy ftp-proxy

Verwijderd

Op verzoek naar [forum=24] :)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 18:41

McMiGHtY

- burp -

Passive mode aanzetten in je ftp client

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Topicstarter
kan volgens mij niet met ftp.exe?
passive off kent-ie niet..
Bovendien hoort't te werken en wil ik ook dat't werkt. Elke client en elke app moet gewoon werken..

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 18:05
Beetje lang, maar ach het is pauze.

Tja probleempje, ftp.exe (win) ondersteund geen PASssiVe.
Dat betekend, dat de data binnenkomt op de client poort die (onder water) middels het PORT command wordt gezet. De remote-FTP server zal dan vanuit zijn poort 20 (we praten over een normale ftp server setup), de data (de ls listing) opstuurt naar de retour poort die is aangegeven.

Twee (of drie) dingen hier:
1) Jouw eigen Firewall blocked |:( inkomende data op poorten die niet door clients (ftp.exe) op de firewall zijn opengezet.
2) De remote FTP-server of vuurmuur blokt |:( data verkeer vanuit poort 20 om daarmee af te dwingen dat alleen PASV mogelijk is. Dat hebben ze wel 's graag.
3) Jouw client zit een NAT router, die geen adress-PoRTt commando vertaling doet :'(.

Het ftp command ziet er zo uit: PORT xx,xx,xx,xx,y1,y2
xx,xx,xx,xx is het IP van jouw client en 'yy,yy' wordt het retour poortnummer ( y1*256+y2).
De FTP server zal pogen om vanuit zijn poort 20 een retour (data) verbinding op te zetten naar client-IP en client.

Hoop dat je 'r wat aan hebt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de tijd die hebt genomen. Ik denk alleen dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest :]
Ik weet wel hoe't werkt, ik weet alleen niet waarom ftp-proxy van OpenBSD3.0 niet werkt.
In 2.x werkte't namelijk vanuit ipf/nat maar nu gebruiken ze dus een ftp-proxy. Alleen bij mij werkt het dus niet..

Ik begrijp ook dat weinig mensen er nog ervaring mee hebben of't ook niet weten. Mjah tis ook redelijk nieuw. Misschien maar eens BSD-maillinglist wat vragen stellen :]

Kom straks ook nog met't probleem van actieve/passieve ftp-server achter de firewall maar goed dat is van latere zorg :]

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand suggesties? Ik ben'r helemaal doorheen

Verwijderd

Kun je dit eens proberen
code:
1
map ed0 10.0.0.0/8 -> 0/32 proxy port ftp ftp/tcp

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 20:10 schreef Conar het volgende:
Kun je dit eens proberen
code:
1
map ed0 10.0.0.0/8 -> 0/32 proxy port ftp ftp/tcp
Hmm dat is uit de 2.x reeks. Volgens mij werkt dat niet meer in de 3.0 reeks omdat ze nu dus specifiek die ftp-proxy gebruiken.
Ik bedacht me overigens nog iets, nl dat doordat de ftp-proxy er tussenzit evt ook de tweede firewall een probleem kan zijn. Moet ik nog even testen zometeen.
Deze liet alles door adhv het oude systeem, niet met deze proxy ertussen... Maarja, wellicht gebeurde het gewoon precies hetzelfde.. Ik kijk wel even

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 14:46 schreef Deleon het volgende:

[..]

Hmm dat is uit de 2.x reeks. Volgens mij werkt dat niet meer in de 3.0 reeks omdat ze nu dus specifiek die ftp-proxy gebruiken.
Ik bedacht me overigens nog iets, nl dat doordat de ftp-proxy er tussenzit evt ook de tweede firewall een probleem kan zijn. Moet ik nog even testen zometeen.
Deze liet alles door adhv het oude systeem, niet met deze proxy ertussen... Maarja, wellicht gebeurde het gewoon precies hetzelfde.. Ik kijk wel even
Dit bovenstaande heb ik toe uit de docjes gehaald in de tarball van ipf, misschien hebben ze jou antwoord ook goed weggestopt :o

Verwijderd

Topicstarter
de SMIECHTEN! :)
Ik zal nog even kijken. Overigens dat NAT stond ook allemaal in de manpages/obsd-faq en ipf-faq enzo.
Op de oude 2.9-machine had ik't inderdaad zo geregeld en werkte alles goed

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 16:16

RampeStamp

Pannekoek!

Yep, dit probleem had ik ook.

Die pfctl is een simple versie van ipf.

Deze ondersteunt dus minder goed ftp. Dit komt omdat Theo de Raadt (de gast die OpenBSD een beetje onderhoudt) ruzie had met diegene die ipf onderhoudt (Darren Reed). Dit in verband met de license. :(

Om deze reden is bij 3.0 de ipf eruit gesloopt. Er bestaat een OpenBSD distributie die het wel ondersteunt. Deze is bij elkaar verzameld door de auteur van ipf. :+

Dit is de link: http://openbsd30.ipfilter.org/

Je zou kunnen overwegen om die versie te installeren. Verder (op ipf na) zou het dezelfde distributie zijn.

Rob.

Have fun in live and you will survive!

Verwijderd

Darren gaat ook een eigen distro in elkaar draaien met zijn ipf ondersteuning :Y)
Pagina: 1