Versterker overklokken

Pagina: 1
Acties:

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 16:20

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
Nou ja 'overklokken' ...

Ik heb een Akai versterker, niet zo erg nieuw meer maar hij levert nog wel lekkere power. Nou had ik laatst op een zekere zaterdagavond een melige bui en heb dat ding zo hard gezet dat heel de stad het hoorde. Maar opeens was het *plop* en deed ie niks meer ...
Wat bleek: zekeringetjes doorgeblazen. Hulde en lof aan de uitvinder van zekeringen maar ik vroeg me af of het erg kwaad kan als ik er sterkere zekeringen in zet? er zitten nu 4 ampére zekeringen in maar stel dat ik er 5 ampére in zou douwen? Maakt dat veel verschil of moet ik gelijk naar de 10 ampére gaan ... en kan het erg kwaad?

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Die zekeringen zitten er niet voor niks in, je zou de eindtrappen kunnen opblazen als die zekeringen te zwaar zijn, of je boxen gaan misschien stuk?

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

zekeringetjes zijn gemaakt om eerder te sneuvelen dan het apparaat dat erachter hangt, reken maar uit wat er gebeurt als je een dikke spijker ipv een zekering gebruikt :)

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

Volgens mij klapt ie er dan alleen minder snel uit... maar dan heb je dus ook de kans dat er teveel power opkomt en je je boxen opblaast :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 16 januari 2002 10:18 schreef lytjepole het volgende:
zekeringetjes zijn gemaakt om eerder te sneuvelen dan het apparaat dat erachter hangt, reken maar uit wat er gebeurt als je een dikke spijker ipv een zekering gebruikt :)
In principe niet zoveel, maar dan kan je hem dus echt helemaal over z'n nek krijgen als het moet. Misschien KAN ie wel iets harder (ik betwijfel het), maar veel zal het niet zijn...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

ga naar je Dealer en vertel hem dat je toch iets zoekt waarmee je de hele stad kan laten meegenieten....

Zonde van je apparatuur om je zekeringen eruit te blazen..

maar ja

Verwijderd

Hmm je eindtrap gaat eraan met een spijker

• lytjepole
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

Op woensdag 16 januari 2002 10:19 schreef JvS het volgende:

[..]

In principe niet zoveel, maar dan kan je hem dus echt helemaal over z'n nek krijgen als het moet. Misschien KAN ie wel iets harder (ik betwijfel het), maar veel zal het niet zijn...
Dan gaat dus eerst de versterker stuk en dan pas de zekering, dit gebeurt natuurlijk alleen als je het uiterste van de versterker vraagt, dat bedoel ik te zeggen

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hmmm, het lijkt mij iets om te proberen maar let er wel op dat je de handel niet opblaast. Die zekering zit er natuurlijk niet voor niets in. De interne electronica is wellicht niet berekend op die stroomsterktes. Probeer anders eerst weer eens orgineel en dan een stapje hoger als de orginele er weer uitklappen. Maar blijf voorzichtig!!!

Meh ...

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Hehe

Ik heb ook een Akai 40 watt versterker aan mn computer hangen, met 2x sony 50 watt speakers.

Allemaal 2de hands / oud spul, maar klinkt wel aardig.

Maargoed, op een gegeven moment was het pats pats

al mn zekeringen er uit....had geen nieuwe..

dus wat ik gedaan

stukje koperdraad gestript, zekering er in terugdouwen en koperdraad van ene kant naar andere kant klem zetten ;)

Alleen ga ik hem nu niet zo hard zetten, maar dat is ook niet nodig , draai em zelden verder dan helft van max volume. Anders gaat het toch vervormd klinken en daar koop ik niks voor ...;

maargoed, werkt nogsteeds prima na 2 jaar ;)

• Murphy
  • Laatst online: 23-03 16:20

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
Euhm ja zekeringen lijken mij ook wel nodig ja :)
Ik wou nog posten dat ik 'm helemaal niet hard had staan maar ik herinner/besef mij opeens dat ik input had van mijn tuner (Dance Departement rulez) en daar zit ook een versterker in. Vandaar dattie er waarschijnlijk uit klapte ... overload aan input ofzo :?

Maar goed, als ik er een 5A zekering ingooi in plaats van een 4A maakt dat niet zo'n verschil?

Verwijderd

Denk het wel want het spul wat erachter hangt wordt stukkie warmer, etc. (niet in het onderste gedeelte maar wel in piekbereik), dus gewoon weer dezelfde terug plaatsen doe je nix fout mee (tenzij je natuurlijk naast je zekeringen ook je versterker weg wilt gooien :9 ).

Suc6

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik denk dat als de nieuwe zekeringen ietsie sterker zijn, 300mA sterker ofzo dat het dan niet zo erg is maar als je een hele ampere meer doet dan heb je idd kans dat de versterker er eerder aan gaat dan je zekering, het is jouw risico :)

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als je wil kan je er best spijkers of wat geleid dan ook in proppen, maar hoe belachelijk hard heb je hem dan wel niet gehad :? Niet aanvaardbaar luisterniveau zonder vervorming lijkt me.. Als je hem wilt opblazen moetje er dus iets in drukken en over z'n "toeren" draaien.
Maar zolang je gewoon volume draait gebeurt je echt niks met de "onjuiste" zekeringen (lees spijkers :P).

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Ik had die zekeringhouders gewoon doorverbonden met een dikke koperdraad. Daarna actieve koeling erop gezet (20CM!!! ventilator) en dat werkte wel.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je die verzekeringen wilt vervangen, kun je net zo goed ook een krachtigere voeding(meer VA) erin plaatsen en ook een grotere buffer(Meer uF). :)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 22:56

Interstice

Hallo?

Heel goed: Waar was een zekering ook al weer voor?

Nou eh das speciaal gemaakt voor mensen zoals ons dat wij die dingen eruit kunnen halen >:) en vervangen door wat anders.

Maare ik denk dat je er verstandig aan doet er gewoon weer diezelfde zekering in terug te zetten om Idd (het was al gezegd) datgene wat NA de zekering komt te beschermen.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op woensdag 16 januari 2002 15:30 schreef cmdr_sm het volgende:
Ik had die zekeringhouders gewoon doorverbonden met een dikke koperdraad. Daarna actieve koeling erop gezet (20CM!!! ventilator) en dat werkte wel.
Maakt dat niet een beetje veel kabaal? Ik heb een 6cm fan die zich aanpast aan het geluidsniveau, en als je hem uitzet nog ff een minuutje blijft blazen :7 Praktisch geluidloos, maar 20cm.. pfoeh

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Nou, t was op een feestje, er knalde even daarvoor een Sansui versterker eruit.. toen moesten we zo snel mogelijk een andere hebben. De mijne had na 2 minuten de zekeringen doorgefikt met die luidsprekers. Toen de zekeringen vervangen door stukjes koperdraad. Maar toen werd ie loeiheet. Dus toen zo'n convectorkachelding erop gelegd en op koelen gezet. En dat is wel de hele avond goedgegaan. Tis wel een beetje versterker verkrachten hoor.. maarja boeiend :) we had fun :) en de versterker was al 20 jaar oud ofzo.

• Triple-D
  • Laatst online: 09-08-2023
Tegen de tijd dat je zekeringen eruit knallen heb je al lang vervormd geluid te pakken.
Het is dan ook erg nutteloos als je er andere dingen tussen gaat zetten.
Pagina: 1