Piepende mic....

Pagina: 1
Acties:
  • 1.058 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Als ik een microfoontje aansluit op mijn geluidskaart dan hoeft het geluid maar heel zacht te staan en die mic gaat piepen als de ziekte.
Bij mijn vriendin had ik zelfde probleem, maar daar was probleem verholpen door opname-instellingen te veranderen naar 16000Hz mono ipv 48000 stereo. Ik snap er niks van :? waarom dat hielp, want ik nam in princiepe niet op. Nu vraag ik mij af of er een standaard truukje is om mic normaal te laten werken. Nu piept ie dus heel snel, ook al staat geluid van mic op minimaal (niet 0 natuurlijk) en hij ruist ook ontzettend snel.
Ik weet dat piep komt doordat mic in de buurt van mijn pc-speakertjes staat, maar dat was bij mijn vriendin ook zo en daar kun je mic nu gewoon tegen boxjes aanhouden zonder dat ie piept.

ps. Heb search gebruikt maar niks gevonden.....

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
als je 'm niet meteen door de boxen laat schallen (alleen opname instellingen de mic aanvinken en volume openzetten) dan zal ie niet gaan rondzingen. rondzing effect is trouwens erg goed voor je tweeters :)

test anders die mic van je GF eventjes op eigen systeem

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
[topic=357987]

Niet echt goed gezocht, vrees ik.

• Oscar Mopperkont
Helaas staat in die topic de oplossing niet :Z

• Oscar Mopperkont
Net nog even wazige toevoeging. Ik zit net in netmeeting en heb mijn microfoon op mute staan en toch hoort de andere kant mij praten, of te wel mic wordt niet gemute :? En geen raar geluid. Als ik mic van mute afhaal doet ie het wel ineens een stuk harder en gaat ie als ik hem ietsje te hard zet weer piepen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

Ik neem aan dat je bij je vriendin een andere microfoon hebt..
Voor microfoons zijn een aantal karakteristieken verkrijgbaar zoals bijv:
Cardoid --> niervormig
HyperCardoid -->niervormig, maar dan smaller en met een grote gevoeligheidspiek recht-achter de mic
rondomgevoelig --> spreekt voor zich

Als je gewoon een cardoide microfoon hebt, zal die minder snel rondzingen, dan een rondomgevoelige.

Let erop dat je in de windows-mixer twee instellingen hebt voor de microfoon! een voor het opname-volume en een voor het weergave-volume. daar zit nogal een verschil tussen, dus experimenteer even met die twee verschillende instellingsmogelijkheden. (ik weet neit precies wat ze doen nl.)
Mocht je een EQ-plugin hebben voor je geluidskaart die je toevallig naar je mic kan routen, dan zou je bijv daar alles boven de 10K wel kunnen killen (spraak zit tussen de 1 en 6 KHz geloof ik)

meer ideeen heb ik ook niet, succes!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1