[KDM] root kan niet meer aanmelden

Pagina: 1
Acties:

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Topicstarter
Na de installatie van RH 7.2, en het enkele dagen werken als gewone gebruiker, kwam ik er gisteren achter dat ik niet meer als root kan aanmelden onder X als user root.
Hij geeft bij het invoeren van het (juiste) wachtwoord, de melding Login failed.

Op een console, kan ik wel aanmelden als root. en su werkt ook nog gewoon.

Dus ik ben bang dat er of door een hacker misschien, of door een eigen fout er een verkeerde instelling staat in pam of misschien ergens anders.

Op zich vindt ik het niet zo erg dat het niet meer kan, is wel zo veilig, maar ik installeer software, en nieuwe kernels graag als root, omdat ik op dat moment altijd genoeg rechten heb. (Zo doe ik het nou eenmaal..)

Maar ik zou toch graag weten hoe ik het kan veranderen. Ik ben al even aan het spitten geweest in de /etc/pam.d/xdm en xserver module, maar daar zie ik op zich geen vreemde dingen.

Nu kan het ook zijn dat er inderdaad iemand door mijn firewall zich een weg heft weten te vinden naar mijn PC (Iets wat ik erg knap zou vinden.) Maar zijn er applicaties / progjes / scriptjes die de verschillende configfiles doorloopt op fouten of verkeerde permissies ?
ALvast bedankt,
CJ

• calvin
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05-2025

calvin

Failure is not an option

volgens mij kun je zowiezo niet via een netwerk als root aanmelden op een k-desktop, is nl. niet secure, alleen als je lokaal zit te werken. Geloof dat je in de k instelling ook aan kan geven of root wel of niet in x mag aan loggen.

message from GOD: everybody logout, gonna reboot the universe

• Equator

Equator

Crew Council

Topicstarter
Ik ben bang dat jij of ik in de engelse oorlog (war) bent. ;)
KDM is in mijn ogen het grafische inlogvenster als je in runlevel 5 zit.

XDM is de aanmelding met X via het netwerk en het XDMCP protocol. Daar heb ik al regelmatig mee gewerkt. Overigens kan je standaard wel als root aanmelden via XDMCP, dus dat is niet het probleem.
Maar als er idd een instelling zit in KDE 2.2.2 waardoor je als root niet meer mag aanmelden, dan zou ik die graag willen weten. :?

CJ

• calvin
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05-2025

calvin

Failure is not an option

connect je via het net via het xdcmp proto. of zit je lokaal te werken? KDE draait boven op je xserver als grafische schil, ik weet alleen dat het niet veilig is om het root passwoord over het net te gooien, kan met een sniffer nl zo gezien worden.

message from GOD: everybody logout, gonna reboot the universe

• Equator

Equator

Crew Council

Topicstarter
Hmm. Ik dacht dat dat duidelijk was, ik zit dus lokaal te werken.
Maar het gaat hier niet over veiligheid, maar over het probleem dat ik niet meer kan aanmelden als root in de grafische omgeving.

Verwijderd

wees blij dat je niet als root mag inloggen bij kdm :P
maar als je toch als root je kcontrol wilt uit voeren,
login als gewone user op die bak
open een term (konsole ofzo)
doe xhost +local:
type su in
start kcontrol

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat staat er in /etc/kde2/kdm/kdmrc? Er is voor dat bestand een optie "AllowRootLogin", die voor Debian op 'true' staat. Default van die optie is echter 'false', dus als hij er niet staat (of hij zet hem op 'false') moet je even die regel toevoegen. Gehackt ben je in ieder geval niet :) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1