Toon posts:

Dual monitor, scherm trilt mee.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ben al tijden de trotse bezitter van een dual-monitor systeempje :)

Ik heb als prim. kaart een GF2 MX-400 met 17" @ 85 Hz

en als sec. kaart een Sis met 15" @ 75 Hz.

Nu stonden beide schermen aardig ver uit elkaar. En nu ging ik ze dicht(er) naast elkaar zetten.

Maar dan zie ik op me prim scherm een soort trilling erover heen komen. Dit komt dus door mijn 2e scherm.

MAar in principe kan ik hiermee leven, maar nu is mijn 1e vraag, is dit misschien schadelijk voor je ogen? Of krijg je er koppijn van of iets?

En als ik beide schermen op 75 Hz zet is het minimaal die trilling, maar wat heeft dit als gevolg voor mijn 1e scherm? En gevolg op spellen??

En als laatst waat kan ik nog meer doen om het trillen te verminderen/verkomen? :)

Alvast bedankt voor de antwoorden op deze vele vragen ;)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

De oplossing is om de frequentie aardig uit elkaar te zetten. Bv 1 op 100Hz en de andere op 75Hz, of bv 85 en 72Hz ofzo.

Het betekent dat je eigenlijk brakke (of iig 1 brakke) monitor(en) hebt die niet goed is afgeschermd. Vooral goedkope en oudere monitoren hebben daar last van.

edit: volgens mij heeft een vriend van me een ijzeren/stalen dienblad tussen z'n monitoren gezet waardoor het trillen minder werd....

*insert signature here

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De kans op hoofdpijn wordt in ieder geval hoger... trillingen (zichtbaar of niet) vergt veel van je waarnemingsvermogen. Het grootste nadeel is dat je eerder vermoeid raakt achter een trillent beeld.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 01:07 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
De oplossing is om de frequentie aardig uit elkaar te zetten. Bv 1 op 100Hz en de andere op 75Hz, of bv 85 en 72Hz ofzo.

Het betekent dat je eigenlijk brakke (of iig 1 brakke) monitor(en) hebt die niet goed is afgeschermd. Vooral goedkope en oudere monitoren hebben daar last van.
Jesus ook nog wakker :) Ja maar wat heeft dat voor gevolg dat verlagen van die Freg?? Bij spellen?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

idd wakker na het stappen :)

maar veel spellen werken niet met 2 monitoren (zoals opengl -> quake etc). Kijk eens naar ultramon (super handige tool voor multi monitor), kun je iig makkelijk je 2e monitor uitzetten (disable-en) voor games.

Gevolgen voor spellen: nee niet echt: als je er voor zorgt dat je geen trillingen onder windows hebt dan is alles prima. Je kunt voor games iig dan ook je 2e monitor _echt_ uitzetten (power on/off) -> heb je zeker geen last van trillingen/interferentie.

*insert signature here

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Erg laat schreef TjarkVerhoeven het volgende:
maar veel spellen werken niet met 2 monitoren (zoals opengl -> quake etc).
Hier werkt het zonder problemen (windows XP). In windows 2000 wel eens last van gehad, maar dat heb ik toen opgelost (vraag me niet hoe :7).
Je kan ook proberen de monitoren af te schermen door er iets tussen te zetten, een zijpaneel van je kast ofzo :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 16 januari 2002 01:07 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
Werkt niet altijd- heb hier m'n 20"-er naast een kleine TV staan (feitelijk een erg brakke 50Hz CRT :+ ). 76Hz vs 50Hz en ik merk het direct als de TV aangaat.
Ook duurdere. Mijn Sun GDM-20E20 (20" met trinitron buis, uit 1997) heeft er dus last van.
edit: volgens mij heeft een vriend van me een ijzeren/stalen dienblad tussen z'n monitoren gezet waardoor het trillen minder werd....
Yup. Ik merk het ook erg als ik weer eens een 486 mobo ertussen heb bengelen- wil niet weten wat het met de oude mobo-electronica diet, maar m'n beeld wordt er beter van :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 01:08 schreef Merely het volgende:
De kans op hoofdpijn wordt in ieder geval hoger... trillingen (zichtbaar of niet) vergt veel van je waarnemingsvermogen. Het grootste nadeel is dat je eerder vermoeid raakt achter een trillent beeld.
Aha ok, maar het is echt minimaal. Maar denk indd dat ik er wel eerder vermoeid van raak.
Op woensdag 16 januari 2002 01:12 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
idd wakker na het stappen :)

maar veel spellen werken niet met 2 monitoren (zoals opengl -> quake etc). Kijk eens naar ultramon (super handige tool voor multi monitor), kun je iig makkelijk je 2e monitor uitzetten (disable-en) voor games.

Gevolgen voor spellen: nee niet echt: als je er voor zorgt dat je geen trillingen onder windows hebt dan is alles prima. Je kunt voor games iig dan ook je 2e monitor _echt_ uitzetten (power on/off) -> heb je zeker geen last van trillingen/interferentie.
Spellen doen het goed. En gebruik ultramon al heel lang. Roelt echt! :)

Heeft het geen gevolgen voor spellen als ik mijn vernieuwingsfrequentie verlaag onder windows? Want die is dan toch ook lager onder spellen?
Op woensdag 16 januari 2002 02:59 schreef dion_b het volgende:

*Knip*
Ja merk het ook als ik er wat tussenzet, maar dat wil ik juist nie.

Verwijderd

denk dat je echt hoofdpijn krijgt na een half uur kijken op zo'n pokke scherm dat trilt! hoeft voor mij iig niet!!

en anders moet je iets van aluminium er bij plakken!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 11:24 schreef fmercury het volgende:
denk dat je echt hoofdpijn krijgt na een half uur kijken op zo'n pokke scherm dat trilt! hoeft voor mij iig niet!!

en anders moet je iets van aluminium er bij plakken!
Ja maar het is echt minimaal, alleen te zien als ik er met mijn bakkus bovenop ga zitten :P

Verwijderd

Topicstarter
Maar merk ik het ook in spellen als ik de vernieuwingsfreq omlaag zet???

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
woooo vet eerst al trilfunctie in de gamepads en sticks nu ook al in monitoren de spellen makers doen wel hun best om het zo realistisch mogelijk te maken >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 19:41 schreef martijnf het volgende:
woooo vet eerst al trilfunctie in de gamepads en sticks nu ook al in monitoren de spellen makers doen wel hun best om het zo realistisch mogelijk te maken >:)
Uhm ja,??? :+ Lolzorz

maar dus niet echt nuttig. weet het nog nie...
Pagina: 1