80mm fans boven op elkaar ??

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 09:58
Ik las net iets over "stacking", 2 fans boven op elkaar plaatsen. >:)

Nu heb ik op mijn Alpha PAL6035 een 80mm fanadapter, met daarop een Papst 8412NGM fan met 34,1 CFM.
Als ik er nou nog een 80mm fan bovenop plaats, wordt het aantal CFM's dan ook meer, en dus wellicht een koelere CPU ??

En kan dat geen kwaad, dat als de bovenste fan harder draait, dat de onderste dan overbelast wordt omdat hij harder draait dan hij aankan ?

Wie heeft er ervaringen of tips over stacking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:21

scorpionv

This space for rent

Ik heb wel een tip; niet doen.

1. Er komt een rot-herrie vanaf.
2. Je onderste fan slijt harder.
3. Je hangt heel wat meer gewicht aan je HS.
4. De winst is echt minimaal.

Je kunt beter 1 Delta 80HP kopen als je meer CFM en MPA wilt.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook gedaan ooit ...

werkte ok maar je kunt beter gewoon een andere fan kopen die meer lucht verzet want voor de koeling hoef je het niet te doen !

zie hier en ik kon de tweede NOOIT op 12v laten draaien zonder gek te worden.
Sorry img komt van chello account...

Afbeeldingslocatie: http://beusens.ath.cx/MVC-006S.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Niet doen inderdaad. Als het je al winst op zou leveren dan is het heel erg weinig. Stel bovenste fan = 30 cfm, onderste 40. Dan zal de onderste (=dichtste bij blok) er gewoon 10 cfm bijzuigen vanaf de zijkant (of niet: verlies, tov 1 fan). En stel andersom, dan kan de bovenste wel 40cfm leveren, maar dat gaat nooit door die 30 heen. Dus winst is er niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens deze draad heeft het wel zin.

Enne ene Femme heeft er vroeger ook iets mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard in mijn server case zitten 2 120mm fan`s op ongeveer 5cm van elkaar en dit werkt zeer goed ,op 7v en op 12v is het verschil zeer goed merkbaar .
Op 7volt 2 fan`s geeft evenveel lucht verplaatsing als 1 fan op 12volt,op 7volt 2x is veel stiller als 1x12volt.
Dus ja het kan werken. Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

chromeeh

the Gnome

Ik heb zo'n opstelling eens een middagje laten lopen....
Gevolg: Bovenste fan was helemaal ok, aan de onderste was nix te zien totdat ik 'm open haalde....
Alle draadsporen bijna helemaal verbrand / versleten :'(

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op woensdag 16 januari 2002 09:00 schreef a.p.versteeg het volgende:
Standaard in mijn server case zitten 2 120mm fan`s op ongeveer 5cm van elkaar en dit werkt zeer goed ,op 7v en op 12v is het verschil zeer goed merkbaar .
Op 7volt 2 fan`s geeft evenveel lucht verplaatsing als 1 fan op 12volt,op 7volt 2x is veel stiller als 1x12volt.
Dus ja het kan werken. Tom
Het werkt nijns inziens alleen als die ene fan niet zijn max. cfm haalt. Hij krijgt dan gewoon niet genoeg lucht aangezogen en daar zorgt die andere fan dan voor.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft geen zin ,maakt alleen de onderste fan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PFF. Ik heb ooit voor natuurkunde te horen gekregen dat een dubbele fan gigantisch goed KAN werken mits:
- Zelfde formaat bladen, evenveel bladen etc.
- direct op elkaar, dus zonder ruimte ertussen
- Belangrijkste: Tegengesteld draaien! Dus wel de luchtverplaatsing in dezelfde richting, maar wel de ene tegen de klok en de andere met de klok mee!
- evenveel toeren

Het had iets met werveling van lucht, compressie etc. etc. te maken. Ik weet het nu niet meer waarom. Maar het was volgens mij hetzelfde principe als in een straalmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op maandag 21 januari 2002 16:15 schreef ajay het volgende:
PFF. Ik heb ooit voor natuurkunde te horen gekregen dat een dubbele fan gigantisch goed KAN werken mits:
- Zelfde formaat bladen, evenveel bladen etc.
- direct op elkaar, dus zonder ruimte ertussen
- Belangrijkste: Tegengesteld draaien! Dus wel de luchtverplaatsing in dezelfde richting, maar wel de ene tegen de klok en de andere met de klok mee!
- evenveel toeren

Het had iets met werveling van lucht, compressie etc. etc. te maken. Ik weet het nu niet meer waarom. Maar het was volgens mij hetzelfde principe als in een straalmotor.
Sorry, maar dat klopt niet.
Door beide fans tegengesteld te laten draaien hef je idd de wervelingen achter de fans grotendeels op. Erg veel heb je daar in het oogpunt van koeling echter niet aan.

Een straalmoter werkt door de lucht te compresseren ja, maar dat betekend dat je de zeker niet 2 de zelfde fans moet nemen, dan compresseer je niets. Je houdt gewoon alleen de massastroom die je ook met 1 fan zou hebben.
En direct op elkaar is alleen nodig om die wervelingen er grotendeels uit te halen. Voor koeling maakt het niks uit als je er een buis tussen zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Kijk goeie ideeën hier> Straalmotor in je pc zetten :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 16:23 schreef breinonline het volgende:

[..]

Sorry, maar dat klopt niet.
Door beide fans tegengesteld te laten draaien hef je idd de wervelingen achter de fans grotendeels op. Erg veel heb je daar in het oogpunt van koeling echter niet aan.

Een straalmoter werkt door de lucht te compresseren ja, maar dat betekend dat je de zeker niet 2 de zelfde fans moet nemen, dan compresseer je niets. Je houdt gewoon alleen de massastroom die je ook met 1 fan zou hebben.
En direct op elkaar is alleen nodig om die wervelingen er grotendeels uit te halen. Voor koeling maakt het niks uit als je er een buis tussen zou zetten.
I stand corrected, the Brain knows it all ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op maandag 21 januari 2002 16:26 schreef ajay het volgende:

[..]

I stand corrected, the Brain knows it all ;)
Of course... :7

(sorry, doe een studie die er wel wat mee te maken heeft, vandaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 09:12

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb nu zo'n opstelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|
|
|_
| | _ ___|
|1|     |2|   |
| |     |_|___|
|_|      |
|        |
|
|

1 is een 92mm sunon in mn zijkap, 2 de standaard 60mm die bij mn globalwin zat :) Het scheelt zo'n 10 graden als ik de 92mm uitzet...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n opstelling eens een middagje laten lopen....
Gevolg: Bovenste fan was helemaal ok, aan de onderste was nix te zien totdat ik 'm open haalde....
Alle draadsporen bijna helemaal verbrand / versleten
draadsporen, bedoel je soms sleep contacten? De fans die ik ken hebben geen glijcontacten meer, die werken met een klein intern circuetje die van de gelijkspanning een wisselspanning maakt en daarop de fan laat lopen.
Het werkt nijns inziens alleen als die ene fan niet zijn max. cfm haalt. Hij krijgt dan gewoon niet genoeg lucht aangezogen en daar zorgt die andere fan dan voor.
Volgens mij werkt het altijd, de eerste fan zorgt voor een snelle instroom voor de volgende fan, de tweede fan trekt de eerste sneller leeg. Netto zal je in ieder geval meer cfm krijgen en zeker met simpele case fans.
.. reactie van ajay en een reactie van breinonline daarop
Hmm, toen ik bij de klm werkte (bij de motoren afdeling) heb ik eens een uitleg gekregen over de motoren en hoe deze werken (grofweg dan). Ik weet niet de juiste termen voor de verschillende onderdelen, maar dat kunnen anderen wel toevoegen.

In de compressor van een straal motor worden de verschillende 'fans' gescheiden door een niet draaiende 'fan'. Het doel hiervan is om de bewegingen van de lucht zo veel mogelijk naar achter te richten en zo min mogelijk circulair.

zo dus:
code:
1
2
3
4
   / \ /
   / \ /
   / \ /
   A B C

A en C zijn bewegende fans, B is het stilstaande rooster.
Maar inderdaad zijn de verschillende 'fans' ongelijk in grote maar draaien ze wel op dezelfde as (zelfde toerental). Bij twee compu fans heb je twee motoren en draaien ze onafhankelijk. Zo kan je ook met hetzelfde formaat meer massaflow krijgen.

Alleen zal minstens 1 fan dan harder draaien dan normaal. De vraag is of ie daartegen kan. Mijn opstelling (twee keer 486 cpu fan op een overklokte 486) heeft het toch echt twee maanden volgehouden. Daarna vond ik de snelheids winst niet opwegen tegen het geluid.

Ik zal de fans nog een keer gaan stacken om te kijken wanneer ze ermee stoppen.
Ik heb nu zo'n opstelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|
|
|_
| | _ ___|
|1|     |2|   |
| |     |_|___|
|_|      |
|        |
|
|

1 is een 92mm sunon in mn zijkap, 2 de standaard 60mm die bij mn globalwin zat Het scheelt zo'n 10 graden als ik de 92mm uitzet...
Ik zou dit geen gestackte fan willen noemen, het is meer een extra intake fan op een goede plek (koelere buitenlucht rechtstreeks op je cpu fan blazen).

Mijn mening (maar dat is maar een mening)
Stacked fans werken, maar de twee fans naast elkaar werkt beter en maakt ook nog minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met een extra blower in de nabijheid van de cpu blower.
Conclusie: Als je 2 identieke (in mijn geval Papst 8cm) blowers neemt en je plaatst ze "in lijn" achter elkaar (luchtverplaatsing in dezelfde richting) met een tussenruimte van ca. 10 cm, dan is de koeling beter en dat terwijl er nauwelijks sprake is van een geluidstoename of "herrie".
Werkt hier al weer een paar weken perfect.
De zijwanden van mijn kast vervangen door geperforeerd aluminium (plaatselijke bouwmarkt) voor een betere ventilatie, met behoud van electromagnetische afscherming.
Experimenteer ook nog met "bundeling" van de luchtstroom d.m.v. gebruikmaking van een koker. Ook daarbij is het zoeken naar de beste opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Op woensdag 23 januari 2002 08:36 schreef ascii het volgende:
zo dus:
code:
1
2
3
4
   / \ /
   / \ /
   / \ /
   A B C

Maar inderdaad zijn de verschillende 'fans' ongelijk in grote maar draaien ze wel op dezelfde as (zelfde toerental). Bij twee compu fans heb je twee motoren en draaien ze onafhankelijk. Zo kan je ook met hetzelfde formaat meer massaflow krijgen.
Wat jij hier omschrijft, dat hebben de Delta HP fans tegenwoordig standaard. De fans zijn extra hoog (dik) en bevatten na de fan nog stilstaande bladen die de andere kant op zijn gericht...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja een Deltafan met dubbelgroot blad heb ik ook gebruikt.
De Delta's maken t.o.v. van Papst alleen veel meer herrie, d.w.z. een "gierend" geluid.
Daar heb ik nu geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet gewoon 1 fan uit en 1 op 12 volt 8-) :D

dan blaast die andere fan door die andere of was het andersom :?

misschienn een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Ik heb zelf enorm goede ervaringen met 2 fans (80mm MP delta's) achter elkaar, met mn proc ertussen >:)

ben helaas nie zo goed in ASCII art, maar dit is het ongeveer:

fan A = proc = fan B

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op woensdag 23 januari 2002 08:36 schreef ascii het volgende:

Hmm, toen ik bij de klm werkte (bij de motoren afdeling) heb ik eens een uitleg gekregen over de motoren en hoe deze werken (grofweg dan). Ik weet niet de juiste termen voor de verschillende onderdelen, maar dat kunnen anderen wel toevoegen.

In de compressor van een straal motor worden de verschillende 'fans' gescheiden door een niet draaiende 'fan'. Het doel hiervan is om de bewegingen van de lucht zo veel mogelijk naar achter te richten en zo min mogelijk circulair.

zo dus:
code:
1
2
3
4
   / \ /
   / \ /
   / \ /
   A B C

Klopt.
Ik zou dit geen gestackte fan willen noemen, het is meer een extra intake fan op een goede plek (koelere buitenlucht rechtstreeks op je cpu fan blazen).

Mijn mening (maar dat is maar een mening)
Stacked fans werken, maar de twee fans naast elkaar werkt beter en maakt ook nog minder geluid.
Klopt ook helemaal volgens mij. Dat heb ik eerder proberen te vertellen, maar niet iedereen is het ermee eens :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de constructie 2x 8cm Papst in dezelfde richting en naar de CPU toe blazend, waarbij 1 vlak voor de CPU is gemonteerd, de ander in lijn 10 cm daarachter tegen de buitenwand (gepeforeerd aluminium aangebracht i.p.v. de staalplaatwand) kreeg ik de CPU temp een kleine 10 graden naar beneden.
De hoeveelheid geluid is niet toegenomen.
Daarom vind ik dit experiment wel de moeite waard.
Pagina: 1