Ik heb zo'n opstelling eens een middagje laten lopen....
Gevolg: Bovenste fan was helemaal ok, aan de onderste was nix te zien totdat ik 'm open haalde....
Alle draadsporen bijna helemaal verbrand / versleten
draadsporen, bedoel je soms sleep contacten? De fans die ik ken hebben geen glijcontacten meer, die werken met een klein intern circuetje die van de gelijkspanning een wisselspanning maakt en daarop de fan laat lopen.
Het werkt nijns inziens alleen als die ene fan niet zijn max. cfm haalt. Hij krijgt dan gewoon niet genoeg lucht aangezogen en daar zorgt die andere fan dan voor.
Volgens mij werkt het altijd, de eerste fan zorgt voor een snelle instroom voor de volgende fan, de tweede fan trekt de eerste sneller leeg. Netto zal je in ieder geval meer cfm krijgen en zeker met simpele case fans.
.. reactie van ajay en een reactie van breinonline daarop
Hmm, toen ik bij de klm werkte (bij de motoren afdeling) heb ik eens een uitleg gekregen over de motoren en hoe deze werken (grofweg dan). Ik weet niet de juiste termen voor de verschillende onderdelen, maar dat kunnen anderen wel toevoegen.
In de compressor van een straal motor worden de verschillende 'fans' gescheiden door een niet draaiende 'fan'. Het doel hiervan is om de bewegingen van de lucht zo veel mogelijk naar achter te richten en zo min mogelijk circulair.
zo dus:
A en C zijn bewegende fans, B is het stilstaande rooster.
Maar inderdaad zijn de verschillende 'fans' ongelijk in grote maar draaien ze wel op dezelfde as (zelfde toerental). Bij twee compu fans heb je twee motoren en draaien ze onafhankelijk. Zo kan je ook met hetzelfde formaat meer massaflow krijgen.
Alleen zal minstens 1 fan dan harder draaien dan normaal. De vraag is of ie daartegen kan. Mijn opstelling (twee keer 486 cpu fan op een overklokte 486) heeft het toch echt twee maanden volgehouden. Daarna vond ik de snelheids winst niet opwegen tegen het geluid.
Ik zal de fans nog een keer gaan stacken om te kijken wanneer ze ermee stoppen.
Ik heb nu zo'n opstelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| |
|
|_
| | _ ___|
|1| |2| |
| | |_|___|
|_| |
| |
|
| |
1 is een 92mm sunon in mn zijkap, 2 de standaard 60mm die bij mn globalwin zat Het scheelt zo'n 10 graden als ik de 92mm uitzet...
Ik zou dit geen gestackte fan willen noemen, het is meer een extra intake fan op een goede plek (koelere buitenlucht rechtstreeks op je cpu fan blazen).
Mijn mening (maar dat is maar een mening)
Stacked fans werken, maar de twee fans naast elkaar werkt beter en maakt ook nog minder geluid.