Toon posts:

Maxtor probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Een aantal weken geleden is mijn 3.2 Gb Maxtor hd overleden. Pech :'( Hij was zo'n 5 jaar oud.

Ik heb een nieuwe gekocht, een 20 Gb Maxtor schijf. Maar ik heb een aantal problemen met de installatie van de schijf.

Ik heb via MaxBlast de schijf in partities verdeeld. Maar nu lukt het me niet om een OS te installeren. Scandisk geeft een fout in de mediacode, een FAT fout, verloren clusters enzovoorts. Ook opnieuw formateren werkt niet, want als het formateren klaar is, geeft de computer geen inhoud aan (vrije ruimte enz.), maar start de computer opnieuw op.

De hd is wel goed herkend in de BIOS en ook PowerMax (een diagnoseprogje van Maxtor) geeft geen fouten aan.

Wat kan de oorzaak van dit alles zijn?

Systeem:

P2 233
32 Mb geheugen
Maxtor 20 Gb hd
videokaart
geluidskaart

Verwijderd

Stap 1) Zorg dat alle instellingen in je bios goed staan (neem aan dat je dat ook gedaan hebt.
Stap 2) Indien je een dos-based OS installed, zorg er dan voor dat de partitie de 2048 kb grens niet overscheidt (is in ieder geval met msdos 6.2 en lager zo, windows ben ik niet meer zo zeker van)
Stap 3) Vergeet dat Maxblast progje. Misschien heeft dat progje gebruik gemaakt van een andere HD instelling (Meeste standaard is LBA, maar je hebt ook LARGE of NORMAL. Als je een schijf instelt op LARGE en dan formatteert, dan werkt het niet lekker meer als je de schijf daarna op LBA zet omdat de instellingen anders zijn). Gebruik dus gewoon een ouwe win9x boot disk met format en fdisk erop en maak daar je partities mee en formateer ze. Moet werken! Voor een NT/2k systeem kun je met de OS install partities maken (met 2K zeker, NT gok ik ook)

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 00:11 schreef Greenbit het volgende:
Beste Tweakers

Een aantal weken geleden is mijn 3.2 Gb Maxtor hd overleden. Pech :'( Hij was zo'n 5 jaar oud.

Ik heb een nieuwe gekocht, een 20 Gb Maxtor schijf. Maar ik heb een aantal problemen met de installatie van de schijf.

Ik heb via MaxBlast de schijf in partities verdeeld. Maar nu lukt het me niet om een OS te installeren. Scandisk geeft een fout in de mediacode, een FAT fout, verloren clusters enzovoorts. Ook opnieuw formateren werkt niet, want als het formateren klaar is, geeft de computer geen inhoud aan (vrije ruimte enz.), maar start de computer opnieuw op.

De hd is wel goed herkend in de BIOS en ook PowerMax (een diagnoseprogje van Maxtor) geeft geen fouten aan.

Wat kan de oorzaak van dit alles zijn?

Systeem:

P2 233
32 Mb geheugen
Maxtor 20 Gb hd
videokaart
geluidskaart
probeer je bios us te updaten je bios is denk ik te oud voor een 20 gig

• The_Invincible
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04-2022
Ik heb ook een maxtor en heb hetzelfde probleem gehad.

1. Zorg dat je een opstart diskette krijgt voor win 98 bijvoorbeeld
2. Boot zonder de diskette in de drive.
3. Als je boot krijg je na het scherm van het bios twee regels
EZ-BIOS: initialising...
EZ-BIOS: hold ctrl key down for status screen or booting from floppy...
4. Druk op ctrl
5. Druk a voor booten van flop.

Als het goed is moet het zo lukken, deed het tenminste bij mij wel. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties:

Pandorasbox:
De Bios had de schijf als LBA ingesteld. Ik heb met een opstartdisk win95 gewerkt, maar fdisk start hij niet meer op en formateren wil ook niet meer lukken.

dune3002:
Ik zal inderdaad de bios versie nakijken. Is niet upgraded.

the_invincible:
Nee, geen EZ-Bios regels. De computer geeft de volgende info: "U kunt nu een OS installeren". (Dit is niet de volledige boodschap, maar daar komt het wel op neer).