Toon posts:

Ik moet !@#^&( Linux-router vaak resetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een p75 met 192 mb ram en een 2.5 gb Seagate als server met Linux Redheat 7.0 kernel 2.2 16-22.
Maar ik moet deze zowat iedere dag resetten, omdat de netwerkverbindingen eruit knallen; destination host unreachable. De enige regelmaat die erin zit is vaak. Soms is het twee dagen goed soms een week, soms drie keer per dag. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat dit zwaar irritant is. Ik heb de ballen verstand van Linux dus weet iemand mij te helpen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Ten eerste: Waar haal je zo'n antieke versie vandaan? RedHat zit al op versie 7.2, Zo'n 7 versies nieuwer dan wat jij draait.

Ten tweede, wat is het probleem precies? Als je inlogt op de Linux-bak, dan kun je in /var/log kijken naar het bestandje messages. daarin staan eventuele foutmeldingen. Ook kun je proberen met programma's als ping, route en ipchains te kijken of er iets niet klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry het is 7.0 trouwens, soms dan heeft een werkstation geen internetverbinding meer. Pingen vanaf daar werkt niet. Dan kijk ik op de server en probeer ik ook te pingen naar een werkstation; destionation host unreachable, maar pingen naar een internetpagina werkt wel.

Verwijderd

Toevallig Realtek 8139 kaarten ? Die willen bij belasting nog wel eens bezwijken, dwz dat je ze opnieuw moet initialiseren.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59

Super_ik

haklust!

wat voor nic zit erin. k hat vroeger mn realtech kaartje dat wanneer ik teveel tegelijk er doorheen pompte hij overflowde, door elke 10 minute ff te pinge en dan ifdown eth1; ifup eth1 als de niet ping slaagde kon ik m toch mooi draaiende houwe

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Een 3Com en Safeway Lancard beide 10/100

• Super_ik

Super_ik

haklust!

en op de 3com zit het i-net neem ik aan?

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
root@cc5*2*1-*:/home# uptime
12:38am up 51 days, 5:39, 3 users, load average: 1.00, 1.00, 1.00

P133 met 64MB, Realtek 8139 NIC (waar ongelofelijk veel data doorheen gepompt wordt met m'n @homeverbinding).

Draaiend op Kernel 2.2.16

Maw: het ligt niet aan de hardware.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

jep

:? :D

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 00:41 schreef Super_ik het volgende:
en op de 3com zit het i-net neem ik aan?
Geen idee, maakt dit uit?

Verwijderd

Even gezocht, blijkt idd een rtl8139 chipset te zijn. Met een aantal revisies van deze chipset schijnen wel degelijk problemen te zijn met een hoge belasting. Ik heb het al van een aantal mensen gehoord. Zou goed kunnen dat het daar aan ligt. Ook zijn er weer een aantal updates geweest op deze driver bij recente kernels. Wellicht zou een kernel update dit probleem kunnen oplossen. Moet het natuurlijk wel aan de nic liggen . Maar ik zou het daar toch zoeken.

Verwijderd

Probeer anders eens ClarkConnect, www.clarkconnect.org als ik me goed herinner. kleine ISO, downloaden, burnen, 10 minuten install en loopt sinds een maand als een tierelier alhier (drdefault@home via linux gateway). Daarvoor ook Red Hat en Mandrake gedraaid, maar is wat overkill als je alleen een gateway nodig bent. Nu loopt het stabieler en (redelijk nieuwe kernel) sneller als winProxy onder Win2K in elk geval ;-) Heb hem toevallig vorige week moedwillig reboot gegeven, omdat ik het opvallend vond dat alles zolang goed bleef gaan ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 00:55 schreef janjanjansen het volgende:
Even gezocht, blijkt idd een rtl8139 chipset te zijn. Met een aantal revisies van deze chipset schijnen wel degelijk problemen te zijn met een hoge belasting. Ik heb het al van een aantal mensen gehoord. Zou goed kunnen dat het daar aan ligt. Ook zijn er weer een aantal updates geweest op deze driver bij recente kernels. Wellicht zou een kernel update dit probleem kunnen oplossen. Moet het natuurlijk wel aan de nic liggen . Maar ik zou het daar toch zoeken.
Bedankt, zou iemand mij hier mee kunnen helpen? File vinden enzo, de juiste. Moet zo'n kernel op flop of cd? Of kan het via netwerk? Heb geen idee hoe zoiets gaat.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Op woensdag 16 januari 2002 00:42 schreef Solarsparc het volgende:

P133 met 64MB, Realtek 8139 NIC (waar ongelofelijk veel data doorheen gepompt wordt met m'n @homeverbinding).

da zeg ik ook nie, maar ik weet wel dan rh daar veel probleme mee heeft, mn bak draait ook gewoon door.
tis meer de combi hw-sw,

ps nofi to rh

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 16 januari 2002 00:42 schreef Solarsparc het volgende:

Eh.. we hebben het over hoge loads. Niet die max 4mbit (=ca 450 KB/s) verbinding van @home.

Op mijn LAN heb ik zelf kopieeracties van ruim 1.0 GB en dat gaat met 11.5MB/s (=ca. 90 Mbit). Over zulke loads hebben we het hier... Zo dus dat je netwerkcapaciteit ten volle wordt benut.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
De load is niet superhoog, maar wel constant, en dan ook echt constant. Momenten van lege downloadqueues zijn zeldzaam bij mij...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* kick

dit probleem komt mij bekend voor. Ik heb ook een linux router met clarkconnect erop (redhat 7.2). Deze pc loopt ook vrij vaak vast (meestal na zo'n 10 dagen, soms ook sneller).. althans, hij kan niet meer bereikt worden via het netwerk. Als ik op de server zelf wil inloggen kan ik nog wel mn loginnaam intypen, maar daarna blijft de cursor knipperen en wordt er niet meer om een wachtwoord gevraagd. ctrl+alt+del kan ook niet. ctrl+alt+Fx nog wel gewoon.

Ik heb verder een realtek 8139 kaartje voor internet (@home) en een realtek 8029 voor lokaal. Het lijkt me niet dat die kaarten overbelast worden (wat hierboven als mogelijke oorzaak wordt genoemd), omdat mn @home verbinding lang niet zo snel is in Mb/s als de nic aan kan. Of wordt er met 'overbelasting' iets anders bedoeld? (aantal connecties tegelijk oid?)

Ik hoop dat iemand een oplossing weet, want mn router draait verder prima.

[edit]
Hier een stukje messages-logfile:

code:
1
2
3
4
Jan 11 13:37:38 clarkconnect rc: Starting webmin:  succeeded
Jan 11 14:08:34 clarkconnect dnsmasq[1065]: reading /var/lib/dhcp/dhcpd.leases
Jan 11 14:09:03 clarkconnect last message repeated 3 times
Jan 11 14:52:04 clarkconnect syslogd 1.4.1: restart.

dit was vandaag.. hij liep dus voor 13:37 (jaja leet he) vast (na uptime van dag of 10). Heb toen gereset en voor 14:52 liep ie wéér vast, en heb toen dus weer gereset. Maar in het logje staat dus niks bijzonder over deze periode. :?

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 11-01-2003 15:19 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

jep

Ik kan alleen maar verzinnen dat je hardware brak is :?. Kan dat niet? :)

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08-2025
Ik denk dat het volgende zinvol is:

1) Laat memtest86 een nachtje draaien om te zien of bord, cpu en geheugen goed zijn
2) Als je bord dat kan, forceer dan dat alle insteekkaarten een aparte interrupt gebruiken. Met een 'cat /proc/interrupts' kun je zien of er nog IRQs geshared zijn.
3) Koop andere netwerkkaartjes: 3Com of Intel of zo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Wat Spearhead zegt is precies wat ik ook zou proberen.

In de NOS FAQ staat sinds kort ook een klein afdelinkje over hardware-probs/Linux-crashes, daar kun je ook de link naar memtest en nog wat andere suggesties vinden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jep schreef op 11 January 2003 @ 15:46:
Ik kan alleen maar verzinnen dat je hardware brak is :?. Kan dat niet? :)
hehe, dat zou best kunnen. Ik had het er nog maar even niet bij vermeld, omdat iedereen dan meteen de oorzaak bij brakke hardware zou leggen :P. Maar een tijdje geleden was mn server ineens heel brak en bootte soms niet eens meer (aldoor kernel panics enzo). Van alles geprobeerd en uiteindelijk kwam ik erop om het voltage van de cpu op 3.5V te zetten ipv 2.8V (ip233mmx) Toen deed ie het ineens weer perfect. Processor wordt ook niet heet ofzo, dus het zal wel iets zijn met die voltageregulator op het mobo (oid..).

Maar zoals ik net al zei, ik haal wel uptimes van 2 of 3 weken.. dus als als er echt hardwarematigs iets mis is zou ie toch wel eerder vastlopen lijkt me :? Ik wil eerst gewoon ff weten of het misschien wel aan die netwerkkaart(drivers) ligt oid (of iets anders softwarematigs), omdat anderen hier ook last van hebben. Als dat het ook niet is wil ik me er wel bij neerleggen dat het mobo/cpu brak is en vervangen moet worden.

Verwijderd

realtek kaartjes hebben hier altijd goed gewerkt met linux op me servertje
ik kopiërde ook vaak grote bestanden van 700MB, niks aan de hand, met zowel 2.2.20 en 2.2.19 kernel

brakke hardware lijkt me het meest logische, realtek kaartjes zijn nogal erg kwetsbaar, zijn er al 3 kapot gegaan hierzo :)
probeer er inderdaad is een intel oid in te gooien

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Nog nooit geen dataoverflow problemen gehad met Realtek's (zelfde chipset) en ze draaien load balanced met 2 op een LAN party, zo'n 100 Gigabyte erover gehaald zonder te herstarten. RH Linux 8.0, monolithic kernel 2.4.19, vsFTPd, UT, UT2003

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Irrelevante reply :X soz trash maar

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 17:51 ]

Verwijderd

Alle Realtec kaarten die ik in gebruik had, zijn nu dood of hingen zich zelf op (in 3 jaar 4 stuks) de rest 3com, nooit problemen
Pagina: 1