Bij Linux is dit in principe een stuk logischer. Alles staat in losse bestanden en veelal kun je of de RPM of de binaries zo verwijderen. Eitje!
Pas als je zelf programma's gaat compilen wordt het vaak wat lastiger om een un-install te doen. Mede omdat overal wel wat neergezet wordt.
Maar via rpm's bij RedHat consorten wordt het een stuk makkelijk. Zelf draai ik hier en daar een paar FreeBSD machines en die hebben helemaal iets moois, de /usr/ports directory.
Maar via rpm's bij RedHat consorten wordt het een stuk makkelijk. Zelf draai ik hier en daar een paar FreeBSD machines en die hebben helemaal iets moois, de /usr/ports directory.
BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS
Als je zelf wilt gaan compilen moet je er gewoon een *deb of *.rpm van maken, daarnaast hebben steeds meer progjes een uninstall script erbij
Mij windows is na een paar weken weer volledig dichtgeslibt en start steeds trager op etc, linux blijft bij mij standaard op 25 sec booten (incl mysql/apache/x)
Mij windows is na een paar weken weer volledig dichtgeslibt en start steeds trager op etc, linux blijft bij mij standaard op 25 sec booten (incl mysql/apache/x)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
kom op:
tar zxvf bestandje.tar.gz
cd bestandje
./configure
make
make install
valt reuze mee... btw poster hier boven heeft het over appz zelf distrubuteren lijkt me (wie gaat er anders rpm's van maken)
tar zxvf bestandje.tar.gz
cd bestandje
./configure
make
make install
valt reuze mee... btw poster hier boven heeft het over appz zelf distrubuteren lijkt me (wie gaat er anders rpm's van maken)
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Nee, bovenstaande poster heeft het over source-rpms. Dat is broncode met een script erbij om te compileren en in te pakken in een rpm. Zelfgebakken rpms dus.
Zelf compileren is heel erg simpel als het allemaal werkt, maar zodra er iets foutgaat (missende bibliotheken, rare versies van gcc, vervuilde broncode), dan kun je door de bomen het bos niet meer zien. Het biedt ook weinig voordelen boven rpms/debs wanneer die er ook zijn.
Zelf compileren is heel erg simpel als het allemaal werkt, maar zodra er iets foutgaat (missende bibliotheken, rare versies van gcc, vervuilde broncode), dan kun je door de bomen het bos niet meer zien. Het biedt ook weinig voordelen boven rpms/debs wanneer die er ook zijn.
Verwijderd
wat je ook kunt doen als je compiled is de makefile bewaren
zodat je make uninstall kunt doen of in elkgeval kuntzien waar make install alles gepropt heeft.
En! als je niet meer uit je hoofd weet welke programma's je gebruikt en waar ze ookalweer voor zijn dan gebruik je wel meer hd ruimte dan nodig is, dit zou je vervuiling kunnen noemen. Maar linux heeft geen registry ofzo dus joe hoeft niet bang te zijn dat je linux langzaam gaat lopen door teveel geinstalleerde programma's. Zolang je niet echt conflicterende library's gebruikt etc.
zodat je make uninstall kunt doen of in elkgeval kuntzien waar make install alles gepropt heeft.
En! als je niet meer uit je hoofd weet welke programma's je gebruikt en waar ze ookalweer voor zijn dan gebruik je wel meer hd ruimte dan nodig is, dit zou je vervuiling kunnen noemen. Maar linux heeft geen registry ofzo dus joe hoeft niet bang te zijn dat je linux langzaam gaat lopen door teveel geinstalleerde programma's. Zolang je niet echt conflicterende library's gebruikt etc.
Ik maak er liver een *.deb(debian/corel/etc) of rpm(mandrake, redhat etc) van omdat dat makkelijker te managen is, toen ik nog een rpm based distro draaide haalde ik vaak src rpm's (rpm --rebuild *.src.rpm" oid d8 ik) en nu maak ik van de source vaak een *deb (debian, vooral handig met de kernel), maakt je systeem weer wat overzichtelijk..valt reuze mee... btw poster hier boven heeft het over appz zelf distrubuteren lijkt me (wie gaat er anders rpm's van maken)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Het kan inderdaad nogal vervuild raken ja, maar Linux heeft hier nagenoeg geen moeite mee, tenzij je belangrijke dingen overschrijft enzo.
Waar in windows je hele systeem trager wordt als je 1000 apps installeerd, zal Linux ongestoord door draaien.
Zo lach ik me altijd een krul in me lul als mensen lopen te "oeh-", en "ahh'en" als hun windows installatie 3 maanden oud is. In Linux gaat een installatie bij mij 6 maanden mee, en hij is na die 6 maanden nog exact net zo snel als toen ik 'm net geinstalleerd was. Natuurlijk is me HDD dan wel tot de nok toe vol.
De reden waarom ik om de 6 maanden een herinstallatie doe, is omdat ik er van hou om recente software op me machine te hebben. Ik gebruik LFS (Linux From Scratch), dus is 't elk half jaar weer plezierlijk alles hercompileren =)
Waar in windows je hele systeem trager wordt als je 1000 apps installeerd, zal Linux ongestoord door draaien.
Zo lach ik me altijd een krul in me lul als mensen lopen te "oeh-", en "ahh'en" als hun windows installatie 3 maanden oud is. In Linux gaat een installatie bij mij 6 maanden mee, en hij is na die 6 maanden nog exact net zo snel als toen ik 'm net geinstalleerd was. Natuurlijk is me HDD dan wel tot de nok toe vol.
De reden waarom ik om de 6 maanden een herinstallatie doe, is omdat ik er van hou om recente software op me machine te hebben. Ik gebruik LFS (Linux From Scratch), dus is 't elk half jaar weer plezierlijk alles hercompileren =)
hmm.. zelfs met zelf compilen van pakketen kan je nog een hoop "netjes" verwijderen hoor
./configure --prefix=/usr/local/naampje werkt meestal wel
./configure --prefix=/usr/local/naampje werkt meestal wel
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Pagina: 1