Toon posts:

[LINUX] SU laat me niet root worden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik su gebruik om al normale user root te worden, blijft hij zeggen dat ik een verkeerd password ingeef, terwijl als ik ssh als root, er geen problemen zijn

--
niels@utserver:~ > su -
Password:
su: onjuist wachtwoord
niels@utserver:~ > su
Password:
su: onjuist wachtwoord
--
in de logfile zie ik dit:
----
jan 16 00:41:46 utserver su: FAILED SU (to root) niels on /dev/pts/0
jan 16 00:41:46 utserver su: cannot open login definitions /etc/login.defs [Toegang geweigerd]
----
ok dus /etc/login.defs gechmod naar 644. Fout boodschap weg, maar nogsteeds melding dat ik een verkeerde pass intype.
Ik heb ook al gekeken naar /etc/pam.d/su
---
utserver:/etc/pam.d # cat su
#%PAM-1.0
auth sufficient /lib/security/pam_rootok.so
auth required /lib/security/pam_unix.so nullok #set_secrpc
account required /lib/security/pam_unix.so
password required /lib/security/pam_unix.so
#session required /lib/security/pam_homecheck.so
session required /lib/security/pam_unix.so debug # none or trace
---
kan er niet mis mee vinden?

su als root naar een ander gebruiker is geen probleem (vraagt ook niet om password).

Ik heb gisteren wel met sudo zitten klooien (/etc/sudoers) maar zelfs al ik dat in de orginele staat terug breng blijft het probleem bestaan.

Iemand een tip voor mij?

Verwijderd

Ik heb gisteren wel met sudo zitten klooien (/etc/sudoers) maar zelfs al ik dat in de orginele staat terug breng blijft het probleem bestaan.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je het _niet_ in de orginele staat terug hebt gebracht anders zou het nl wel weer werken :P :) >:)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er vrij zeker van. was uiteindelijk maar 3 regeltjes erbij.. zijn er ook makkelijk uit :p

heeft su sudo nodig?

Verwijderd

Weet niet of het op jouw situatie van toepassing is maar onlangs had ik ook zoiets. Bleek bij doorsnuffelen van de configfiles dat mijn useraccount uid 500 had op slackware en op gentoo moest minimum uid 1000 zijn om te kunnen su-en. Ik had dus conform Slackware een account met uid 500 aangemaakt. Veranderd in 1000 en problem solved.