Debian 2.2 r4 install over FTP - Welke bestanden?

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hey iederen, ik heb de 3 cd's van Debian 2.2 r4.

Echter is de cd-speler in mijn server brak, dus wil ik hem via een ftp binnen mijn LAN installeren.

Ik weet alleen niet welke bestanden ik dan allemaal op mijn ftp server moet zetten :{

Er komt niets bijzonders op te staan. Het wordt een router / firewall (kan toch gewoon met ipchains?) / mailserver.

Overigens, als ik het goed begrijp heb ik alleen de rescue disk nodig bij een ftp install? Of ook de root disk?

Tnx :)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html

Je zou inderdaad alleen de rescue en root disk nodig moeten hebben, maar met een beetje pech heb je ook alle 4 de drivers disk nodig om je driver voor je netwerk kaart te laden.

Als je niets gekds wilt installeren zou ik gewoon CD1 in de comp met cdrom speler zetten en mounten onder /home/ftp/cdrom of zo, of via NFS beschikbaar maken.
Als je ook xfree etc wilt installeren moet je ook CD2 hebben en dan moet je het naar HD kopieeren (of dat pas later installeren)

• saviour
  • Niet online
Ik ben die handleiding aan het lezen :)
Dus alleen rescue en root, dacht ik al.

Maar ik kan dus niet de 1e cdrom in de speler douwen pm vervolgens te installeren (omdat de cd rom speler brak is).

Je bedoelt echter dat ik alleen de 1e cd rom op mijn ftp hoef te zetten?

XFree komt er trouwens niet op.

Dankjewel :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 23:20 schreef saviour het volgende:
Hey iederen, ik heb de 3 cd's van Debian 2.2 r4.

Echter is de cd-speler in mijn server brak, dus wil ik hem via een ftp binnen mijn LAN installeren.

Ik weet alleen niet welke bestanden ik dan allemaal op mijn ftp server moet zetten :{

Er komt niets bijzonders op te staan. Het wordt een router / firewall (kan toch gewoon met ipchains?) / mailserver.
Dan kun je booten met alleen ISO 1, of met de rescue disketten, vervolgens 4 boot disks, dan 11 base install disks. Ja het is idd maar wat je leuk vindt... :+ Maar het kan wel. Via ftp heb je dus die 11 base disks niet nodig, maar de andere disks wel.
Overigens, als ik het goed begrijp heb ik alleen de rescue disk nodig bij een ftp install? Of ook de root disk?

Tnx :)
als het de CD-disks is wel, anders heb je dus ook die andere (stuk of 4) disks nodig. base hoeft dus _niet_.

P.S. Zeker weten dat die cd-speler niet 30MB kan lezen? Je kunt later je /etc/apt/sources.list aanpassen en dan zo een nieuwe versie / nieuw programma apt-getten.

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 23:26 schreef saviour het volgende:
Ik ben die handleiding aan het lezen :)
Dus alleen rescue en root, dacht ik al.
Ja, dacht t wel, misschien nog wat module-disks... :?
Maar ik kan dus niet de 1e cdrom in de speler douwen pm vervolgens te installeren (omdat de cd rom speler brak is).
jawel. de eerste CD is gewoon de rescue, root en module en base disks + belangrijkste paketten (die je ook via ftp kunt binnenhalen)

Dankjewel :)
Waarschijnlijk wel, en anders haal je toch dat ene pakket van Internet? Of heb je nog een modem?
Maar wat je dus moet doen nadat je een basis-systeem hebt, is je /etc/apt/sources.list aanpassen naar de ftp-bron van je lokale netwerk.
apt-get update
apt-get install whatever_you_want ;)
Mailserver installeert ie standaard al dacht ik

• saviour
  • Niet online
banaan-X, bedankt voor je uitgebreide replies :)

Ik heb 'gewoon' internet via de kabel, dus dat is in principe geen probleem.

Maar als hij echt zo weinig hoeft te installeren in het begin, van de 1e cd-rom, moet dat wel lukken eigenlijk.
Waarschijnlijk wel, en anders haal je toch dat ene pakket van Internet?
Sorry dat ik het even niet begrijp, maar welk ene pakket bedoel je?
edit: Het base systeem dus.. :) toch?

De mogelijkheden zijn dus:

- Alles van diskette (ben ik niet van plan :P)
- Via FTP met de rescue en root disk.
- Via cdrom omdat het zo weinig is en daarna apt-getten.

Ik denk dat ik het gewoon via cdrom probeer dan, om daarna alles wat ik nodig heb te apt-getten.

Als dat niet lukt zet ik de hele cdrom op mijn ftp en probeer ik het met die 2 disks.

Zo heb ik het toch goed?

• easydisk

Ja, zet de cdrom in de goede/werkende cdrom speler van de andere computer (met waarschijnlijk ook Linux) en mount die cdrom onder /home/ftp/cdrom o.i.d. zodat hij via (anonymous)ftp bereikbaar is.

je boot dan van floppy op de comp met de slechte cdrom (eerst rescue, dan root en eventueel driver) en zegt in de installatie dat je het vanaf een ftp wil binnen halen.

• saviour
  • Niet online
Hmmz, de andere pc draait windows 2000. Ik weet wel hoe ik mijn schijven enzo moet mounten, maar niet hoe ik een cd rom speler uit een andere pc kan mounten.

gewoon mount //192.168.0.2/dev/hdc /home/ftp/cdrom

(ben ff de devname van cd-rom vergeten :{)

De FTP is anon :)

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Doe gewoon lekker een ftp install over internet, het is echt zo gepiept, misschien is het wel makkelijker dan die cd beschikbaar maken op je lokale netwerk, plus dat je met een ftp install ook nog eens kan kiezen voor een nieuwere release install

maar doe je dat niet, dan kan je aangeven dat je een netwerk installatie wil doen over ftp of http. Na dat je dat hebt gekozen kan je het adres en de dir opgeven waar alles staat, toch????

PSN ID: Aapzak

• easydisk
Op woensdag 16 januari 2002 01:23 schreef saviour het volgende:
Hmmz, de andere pc draait windows 2000. Ik weet wel hoe ik mijn schijven enzo moet mounten, maar niet hoe ik een cd rom speler uit een andere pc kan mounten.

gewoon mount //192.168.0.2/dev/hdc /home/ftp/cdrom

(ben ff de devname van cd-rom vergeten :{)

De FTP is anon :)
Neeeeeee je moet niet de cdrom mounten op de computer waar je Debian op wil installeren (kan ook niet zomaar met mount) maar je moet op je Win2000 bak een ftp server installeren (warftp of wat je ook hebt.) en dan de cdrom erin stoppen en die in je Windows ftp server aangegeven dat dat onder /cdrom o.i.d. moet komen.

• banaan-X
  • Niet online
Ik zou nu gewoon maar eens iets gaan uitproberen ;) Gewoon de CD erin, en kijk maar wat er gebeurt >:) Laat je nog ff weten of het lukt?

• saviour
  • Niet online
Ik zal het laten weten :)

En als de base install echt zo klein is, doe ik het wel over een gewone FTP dan. (denk ik nu).

Ik denk dat ik het vanavond laat ga doen (ivm downtime van mijn mailserver) en dan laat ik het hier weten!

iig Heel erg bedankt voor jullie reacties! Jullie zijn een grote hulp (geweest) :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 16 januari 2002 12:39 schreef saviour het volgende:
En als de base install echt zo klein is, doe ik het wel over een gewone FTP dan. (denk ik nu).
Zonder vervelend te zijn... Een gewone FTP install lijkt me sowieso eenvoudiger :)

Ehm... afhankelijk van hoe je installeert (advanced/simple bla) is een default install 80 of 120 meg... respectievelijk ongeveer 40 en 60 meg die je moet downloaden.
Dan heb je nog meer programma's nodig (webserver, dhcpserver, enz... wat je allemaal van plan bent), maar dit is over elke kabel of ADSL connectie te realiseren (zelfs kcma).

• saviour
  • Niet online
deadinspace, dat lijkt mij dan ook :)

Maar met Red Hat bijv. moet je al veel meer downloaden, vandaar dat ikd acht dat het met Debian ook zo was. Ik had geen zin omm heel lang te wachten als de FTP's sloom waren.

Het is sowieso handiger als ik dan ook meteen de nieuwste versie kan installeren ja :D

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 16 januari 2002 13:21 schreef saviour het volgende:
Ik had geen zin omm heel lang te wachten als de FTP's sloom waren.
Je moet www.debian.nl gebruiken, daar heb ik ooit een enkele keer 5 MB/sec van gehaald :)

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 13:21 schreef saviour het volgende:
deadinspace, dat lijkt mij dan ook :)

Maar met Red Hat bijv. moet je al veel meer downloaden, vandaar dat ikd acht dat het met Debian ook zo was. Ik had geen zin omm heel lang te wachten als de FTP's sloom waren.

Het is sowieso handiger als ik dan ook meteen de nieuwste versie kan installeren ja :D
Maar als je gewoon 2.2r4 installeert vanaf cd, kun je daarna met 2 commandos upgraden naar testing/unstable. Maar goed, installeer nu eerst maar eens iets op een leuke manier ;) dan zien we wel weer verder ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 16 januari 2002 14:49 schreef banaan-X het volgende:
Maar als je gewoon 2.2r4 installeert vanaf cd, kun je daarna met 2 commandos upgraden naar testing/unstable.
Ja, maar dat kan dus ook als van het net installt.
Maar goed, installeer nu eerst maar eens iets op een leuke manier ;) dan zien we wel weer verder ;)
Precies :)

• saviour
  • Niet online
:P

Ik heb net nog ff de FAQ doorgelezen en ik ben in die handleiding bezig :)

Maar goed, ik probeer eerst de cd (denk dat het verkeerd gaat). En dan wel FTP.

Het gaat iig goedkomen :+

Dus vanavond / vannacht zal hier wederom door mij gepost worden :P

• saviour
  • Niet online
Nou, tot nu toe gaat het bar :P

Ik kon de base file niet van internet afhalen, dus heb ik ff een oude brander in de pc ingebouwd en het daarmee gedaan.

Nu zijn de NIC's niet geïnstalleerd. Hopen dat me dat nog lukt aangezien de LILO ook veranderd is en ik niet meer in RH kan booten dan..

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 17 januari 2002 01:12 schreef saviour het volgende:
Nu zijn de NIC's niet geïnstalleerd.
Dat zou ook fijn verklaren waarom je de base file niet kon downen. Wat heb je precies gedaan bij de netwerkconfig en de driverkeuze?
Hopen dat me dat nog lukt aangezien de LILO ook veranderd is en ik niet meer in RH kan booten dan..
lilo config aanpassen he :)
vi /etc/lilo.conf (of ae /etc/lilo.conf)

• saviour
  • Niet online
Ohja, dat van de lilo had ik kunnen weten :)

Tijdens de install vroeg hij alleen maar om een hostname, meer niet. Ik zal wel wat verkeerds hebben gedaan bij de drivers ofzo :{

Ik heb nu modprobe 3c59x gedaan (volgens mij is dat de goede) eens verder spelen :)

Hmmz, ik kan geen gateway instellen!

als ik "route add default <ip van gateway>" doe dan zegt hij:

SIOCADDRT: No such device

Maar ik kan wel de localhost pingen..

• saviour
  • Niet online
Ik word een beetje gek ;(

Ik had RH nog op een andere schijf staan (hdb1). Maar als ik die toevoeg in de LILO zegt deze dat er geen bootable dinges opstaat. Dus kan ik niet in RH booten..

En ik krijg Debian niet goed aan de praat (zie boven). Die mensen op IRC zijn ook niet echt behulpzaam.

Verwijderd

Daarvoor moet je die RH schijf wel hebben gemount en via lilo.conf naar die (inmiddels) gemounte partitie wijzen. vb:
/dev/hdb1 = rh
/dev/hda1 = debian
moet je dus in je lilo.conf voor rh opnemen als je die onder /mnt/rh zou hebben gemount:
code:
1
2
3
4
image = /mnt/rh/vmlinuz <-- naam/plaats kan verschillen
  root = /dev/hdb1
  label = Linux-RH
  read-only

• saviour
  • Niet online
Aah! Vandaar dat het niet werkt zeker.

Hoef ik hem dan maar 1 keer te mounten en de LILO aan te passen? Of moet hij elke keer automatisch gemount worden nu?

Verwijderd

Iedere keer als je lilo moet runnen moet de rh drive gemount zijn, anders hoeft het niet.Kun je trouwens gewoon in /etc/fstab doen als je het toch handig vindt om je rh drive te kunnen gebruiken. Maar ik neem toch niet aan dat je debian installeert om rh te laten staan. Tot je een stabiele config hebt zou ik rh laten staan, daarna is het zonde van de ruimte :)

• saviour
  • Niet online
Ja idd :)

Ik laat rh ook staan totdat Debian goed geïnstalleerd is. Ik heb eindelijk verbinding onder Debian, moet alleen even een nieuwe NIC kopen morgen (no way dat ik erachter kom wat de modulenaam van deze 2e NIC is.).

Heel erg bedankt :) ik zal eens proberen of het mounten / LILO lukt!

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 03:12 schreef saviour het volgende:

moet alleen even een nieuwe NIC kopen morgen (no way dat ik erachter kom wat de modulenaam van deze 2e NIC is.).
Vertel, wat weet je van je onbekende NIC. Misschien dat iemand het weet (te vinden) :)

• saviour
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 03:19 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Vertel, wat weet je van je onbekende NIC. Misschien dat iemand het weet (te vinden) :)
Hmm, ik zal de onbekende NIC er dalijk eens uithalen en nog ff wat beter kijken :)

Wat betreft de LILO: Hij mount rh nu (/mnt/rh) automatisch met het opstarten.

Toen ik die regels van jou toevoegde aan de LILO zei hij dat hij vmlinuz niet kon vinden (kan wel kloppen ;)) dus toen heb ik gewoon /vmlinuz gedaan (of is dat de verkeerde?).

Daarna LILO ingetypt en hij zei dat rh was toegevoegd.. maar ik heb net geboot en toen kon ik niet eens rh intypen om daarvan te booten.

Nu had ik toenstrax iets gelezen over het editten van de bootmess.txt, dus ik ga daar even in koekeloeren.

edit: snel gepiept, ik heb dat bestand niet :+

Even verder zoeken.

Verwijderd

Kijk ook vooral in /mnt/rh/boot/vmlinuz*.* of misschien bzImage maar dat verwacht ik niet :)

• saviour
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 03:36 schreef janjanjansen het volgende:
Kijk ook vooral in /mnt/rh/boot/vmlinuz*.* of misschien bzImage maar dat verwacht ik niet :)
Je bent geweldig! Daar stond dat bestand idd.

Nu nog even uitzoeken hoe ik een menuutje krijg ipv "LILO" waarna hij meteen Debian start.

edit: Het werkt :D
Als je alt indrukt voordat LILO komt, kan je typen :D :D

Is er geen manier warop ik onder RH kan zien wat voor NIC die 2e is?

• saviour
  • Niet online
Ik heb de NIC uit de pc gehaald, het is een:

3com Fast Etherlink XL PCI
10/100Base-TX

SN = 6NK1CA7F28
EA = 00104BCA7Fc8

Ik kon wel iets met de naam "3com Fast Etherlink XL PCI" vinden, alleen stond er op de kaart geen nummer achter ofzo.

Wie kan me verder helpen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 17 januari 2002 15:03 schreef saviour het volgende:
Ik heb de NIC uit de pc gehaald, het is een:

3com Fast Etherlink XL PCI
10/100Base-TX

SN = 6NK1CA7F28
EA = 00104BCA7Fc8

Ik kon wel iets met de naam "3com Fast Etherlink XL PCI" vinden, alleen stond er op de kaart geen nummer achter ofzo.

Wie kan me verder helpen?
En daar wilde jij een nieuwe voor kopen? :D
Volgensmij zijn er geen 3com kaarten die niet werken in GNU/Linux en het zijn nog goede kaartjes ook (met levenslange garantie btw) :)

modprobe 3c59x doet wonderen als het goed is :)

• saviour
  • Niet online
:P

De kaartjes werken nu allebei ja :)

Maar ik merk dat er een aantal dingen zijn die niet goed werken.. dus loop ik de install nog een keertje door, vanavond. Eens zien hoe ik het er dan vanaf breng.

Ik weet nu iig hoe ik de LILO moet aanpassen en de kaarten werkend krijg (als ik het weer verkeerd doe tijdens de install).

:)
Pagina: 1