[NEWBE] eth0 en eth1, 1e PCI en 2e PCI?

Pagina: 1
Acties:

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
Hoe werkt het eigenlijk?
als je je eerste NIC in je 1e PCI slot stopt is het dan eth0
en je tweede NIC in PCI2 eth1?
Ben een nono op linux gebiedt maar ben ff aan het klooien met een linux bak die router/firewall word.

Sorry het is NEWBIE |:(

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
de volgorde kun je zelf aangeven, maar het maakt geen zak uit welke ethx het is, tis puur voo het systeem om een netwerkaart aan te spreken,

A wise man's life is based around fuck you

• GrandPuba
Ja, maar hoe zit het dan als je bijvoorbeeld zoals ik coyote linux voor de 3com 900b(10mbit) en 905c(1/100mbit) dezelfde driver gebruikt?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmm, volgens mij, is dat niet helemaal waar. Ik heb 2 identieke nics in een bak zitten, en de nic met laagste IRQ en base adress is eth0, dus waarschijnlijk degene in pci slot 0. Maar pin me hier niet op vast ook. Maar wat net gezegd werd over dat je dat zelf in kan stellen, lijkt me niet helemaal correct. /dev/hda is zegmaar ook vastgesteld, die mag je ook niet zelf instellen.

• Zwelgje
Op dinsdag 15 januari 2002 23:00 schreef GrandPuba het volgende:
Ja, maar hoe zit het dan als je bijvoorbeeld zoals ik coyote linux voor de 3com 900b(10mbit) en 905c(1/100mbit) dezelfde driver gebruikt?
ja ok dan kiest ie inderdaad de eerste uit voor eth0, (ook dit kun je veranderen overigens)

• GrandPuba
Ok daarom vraag ik dat dus ook ff, ik vind het ook niet echt super logisch.
En wil begrijpen hoe eth0 en eth1 worden vastgesteld.

Die coyote linux geeft geen errors op de netwerk kaarten...
alleen me internet is niet online... dus dacht ik misschien verward ie de netwerk kaarten... en de netwerkkaart die in me hub zit kan ik niet pinnen.

en aangezien ik volgende week een toets heb over o.a. linux, erg simpel beginners linux is het wat ik krijg, maar toch wel goed om het te weten.

• Zwelgje
Op dinsdag 15 januari 2002 23:00 schreef blaataaps het volgende:
Hmm, volgens mij, is dat niet helemaal waar. Ik heb 2 identieke nics in een bak zitten, en de nic met laagste IRQ en base adress is eth0, dus waarschijnlijk degene in pci slot 0. Maar pin me hier niet op vast ook. Maar wat net gezegd werd over dat je dat zelf in kan stellen, lijkt me niet helemaal correct. /dev/hda is zegmaar ook vastgesteld, die mag je ook niet zelf instellen.
in suse linux (die ik gebruik) kan ik in mijn /etc/rc.config
netjes instellen welke nic op welke ethx moet komen

met ifconfig kun je overigens ook het 1 en andere configgen met de hand (eth0 eth1 toewijzen etc/etc)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
je kunt het in /proc/pci (oid) wel afleiden denk ik ;) En als je voor 2 eth dezelfde modules gebruikt, moet je ff een "," tussen je conf zetten.

• GrandPuba
Ik ga er ff mee klooien... als het me gelukt is post ik nog wel ff een keer... it's going to work :)

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

In /etc/modules.conf
code:
1
alias modulevankaart eth0

Volgens mij kun je zo de namen opgeven

signature has expired

• GrandPuba
Ik denk dat ik er dus wel uit ga komen dus thnx guys...
Even kort gezegd, standaard is het in linux dus.. als je twee nics gebruikt.
v.b.
PCI 1 met NIC = eth0
PCI 2 met NIC = eth1

Correct me if i'm wrong.
Ik blijf "NEWBIE"

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat pci bij 0 begint. Dus pci 0 = eth0 en pci 1 = eth1 (klinkt logisch).

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 23:27 schreef GrandPuba het volgende:
Ik denk dat ik er dus wel uit ga komen dus thnx guys...
Even kort gezegd, standaard is het in linux dus.. als je twee nics gebruikt.
v.b.
PCI 1 met NIC = eth0
PCI 2 met NIC = eth1

Correct me if i'm wrong.
Ik blijf "NEWBIE"
bij mij niet... Ik vrees dat je gewoon ff moet proberen... Gewoon de module modproben, en dan ifconfig eth0 en ifconfig eth1 doen, en kijken welke het was. Niet zo lastig toch? En als het dezelfde type netwerkkaarten zijn doe je ifconfig eth0 192.168.0.10 up en kijk je ff welke werkt...

• Aapzak
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ze worden gewoon genummerd in de volgorde waarop ze op de bus zitten, dus je eerste vermoeden '1e kaart wordt eth0 en 2e kaart wordt eth1' klopt.

Het is inderdaad alleen maar om ze een nummertje te geven, maakt voorderest niets uit.

Vroeger stopte ik die kaarten altijd op volgorde van MAC-address in de computer, ik dacht dat het zo werkte (werkte ook, maar om andere reden dus) :)

PSN ID: Aapzak

• GrandPuba
He aapzak,

Wel geinig dat je dit post ook over die MAC adressen, ik heb even het een en ander op internet lopen zoeken en ik kwam het volgende tegen

eth0 and eth1 are based on the mac-adrs. At home I use 2 the same NIC 3c5x9. One UTP and one COAX. And eth0 is assigned to the NIX with the lowest mac-adrs

Maar ook van pci adressen klopt...

Grtz

GrandPuba

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook een vraagje over de NIC's

(kleine crosspost, maar het lijkt me dat hij hier beter past.)

Ik heb de NIC uit de pc gehaald, het is een:
3com Fast Etherlink XL PCI
10/100Base-TX

SN = 6NK1CA7F28
EA = 00104BCA7Fc8

Ik kon wel iets met de naam "3com Fast Etherlink XL PCI" vinden, alleen stond er op de kaart geen nummer achter ofzo.

Wie kan me verder helpen?

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:38 schreef saviour het volgende:
Ik heb ook een vraagje over de NIC's

(kleine crosspost, maar het lijkt me dat hij hier beter past.)

Ik heb de NIC uit de pc gehaald, het is een:
3com Fast Etherlink XL PCI
10/100Base-TX

SN = 6NK1CA7F28
EA = 00104BCA7Fc8

Ik kon wel iets met de naam "3com Fast Etherlink XL PCI" vinden, alleen stond er op de kaart geen nummer achter ofzo.

Wie kan me verder helpen?
Fijn zo. Wat is je vraag? Ik neem aan dat je de naam van de module wilt ofzo? 3c59x. Volgende keer graag duidelijk zijn.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:43 schreef wouzer het volgende:

[..]

Fijn zo. Wat is je vraag? Ik neem aan dat je de naam van de module wilt ofzo? 3c59x. Volgende keer graag duidelijk zijn.
Sorry :{

Ik was ff de vraag vergeten |:(
Bedankt. :)
Pagina: 1