[MOD] Shutdown controller nodig maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik heb een 12v voeding voor in mun auto, die ga ik aansluiten op een p200 en die gaat dan dienst doen als mooie mp3 player in me bak.

Heeft er iemand een id hoe ik een shutdown controller kan maken. Heb al gezocht op av en hier maar kan nix :? vinden. Heeft er ooit iemand zo'n ding gebouwd of een plek gevonden waar wordt uitgelegd hoe te maken.

• YpS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 12:39

YpS

shutdown controller ?? :?

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ik denk dat hij bedoelt dat als hij zn auto uitzet, dat zn pc dan ook netjes uit moet gaan...

Ik zou niet weten hoe.. alleen op 1 manier.. zet die pc aan een UPS, die sluit je pc automatisch af als de spanning wegvalt, maar ja.. die dingen werken op 230V (en kosten ook niet niks).

Suc6

System specs

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op dinsdag 15 januari 2002 23:58 schreef Tentacle1 het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat als hij zn auto uitzet, dat zn pc dan ook netjes uit moet gaan...

Ik zou niet weten hoe.. alleen op 1 manier.. zet die pc aan een UPS, die sluit je pc automatisch af als de spanning wegvalt, maar ja.. die dingen werken op 230V (en kosten ook niet niks).

Suc6
Moet je zo'n UPS ook niet voeden met 220? zou je een 12=v naar 220~v moeten hebben.

Ook zonder UPS moet je 220 hebben volgens mij :)

Maar je zou op je contact een relais kunnen zetten tussen de omvormer naar 220 en je pc, vanzelf aan, vanzelf uit. Draai danwel DOS met een dos player. anders is deze geboot als je op plaats van bestemming bent (windows)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 00:04 schreef RaZ het volgende:

[..]

Moet je zo'n UPS ook niet voeden met 220? zou je een 12=v naar 220~v moeten hebben.

Ook zonder UPS moet je 220 hebben volgens mij :)

Maar je zou op je contact een relais kunnen zetten tussen de omvormer naar 220 en je pc, vanzelf aan, vanzelf uit. Draai danwel DOS met een dos player. anders is deze geboot als je op plaats van bestemming bent (windows)
of je koopt allerlei auto adapters een voor 3 volt, een voor 5 volt, een voor 12 volt en het voltage dat je core nodig heeft :z

Verwijderd

Een beetje fatsoenlijke stereotoren heeft dat er volgens mij in zitten. Als ik op de uit knop van mij stereo ram, hoor je eerst de lens van de cd-speler helemaal tot de beginpositie teruggaan.

Ik weet niet of er datasheet's zijn van die dingen, maar misschien kan je de controler uit een stereo gebbruiken.

• Guvner
Allemaal heel erg bedankt :) heb er alleen geen moer aan he |:(.
maarja, dan maar ff verder zoeken. Wat ik bedoel is een printje wat tussen mijn accu en mijn voedingsprint voor mijn pc zit ( dus de print die de gestabiliseerde voltages levert voor mun mb). dat printje wat ik zoek wordt dan aangesloten op een draadje wat je normaal in je radio stopt ( je weet wel die ene die doorgeeft aan je radio dat je auto gestart is) en dan schakelt ie zelf je pc in, en als je de auto uit zet, stuurt ie via een poort een shutdown command naar je lux bak en hij gaat uit 8-)

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 08:52 schreef Guvner het volgende:
Allemaal heel erg bedankt :) heb er alleen geen moer aan he |:(.
maarja, dan maar ff verder zoeken. Wat ik bedoel is een printje wat tussen mijn accu en mijn voedingsprint voor mijn pc zit ( dus de print die de gestabiliseerde voltages levert voor mun mb). dat printje wat ik zoek wordt dan aangesloten op een draadje wat je normaal in je radio stopt ( je weet wel die ene die doorgeeft aan je radio dat je auto gestart is) en dan schakelt ie zelf je pc in, en als je de auto uit zet, stuurt ie via een poort een shutdown command naar je lux bak en hij gaat uit 8-)
Gaat het om een AT of een ATX bak?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 16 januari 2002 10:25 schreef Viper3.5 het volgende:
Gaat het om een AT of een ATX bak?
Da's inderdaad wel fijn om te weten..

Met ATX is er nog wel het een en ander te fixen via de powerbutton-aansluiting. (1e keer gaat hij aan, 2e keer indrukken geeft dat een shutdown-commando aan het os).
Maar dan nog zul je iets moeten maken om te laten reageren op inschakelen van de spanning, (opgaande flank), en bij uitschakelen (neergaande flank). Maar op zich kun je zoiets met flipflop states wel doen.

Met AT zal het iets lastiger worden.. Als je dan je systeem netjes wilt afsluiten, dan zul je toch iets moeten doen via de parallelle poort ofzow? (dus zodra er geen spanning meer binnenkomt een shutdown commando doorsturen naar het os!?), en dan na bepaalde tijd je spanning gewoon afkappen..

• Guvner
Het gaat hier om een P200, 32MB, 4GB schijf.
Dus een AT-tjuh.

• Twynn
Op woensdag 16 januari 2002 11:18 schreef Guvner het volgende:
Het gaat hier om een P200, 32MB, 4GB schijf.
Dus een AT-tjuh.
Hmm.. Dan kun je heel veel moeite gaan doen..
Maar je kunt natuurlijk ook de minder subtiele weg gaan bewandelen.. Gewoon linux + ReiserFS gebruiken, en gewoon lompweg de spanning afkappen als hij uit gaat..
Nadeel is dan wel dat je een wat langere opstart-tijd hebt!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
Ok de niet OCM oplossing is koop een mp3 cd speler/autoradio. Waarschijnlijk ben je dan nog goedkoper uit ook.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Guvner
reiserFS???
nooit van gehoord, doet ut?

• Twynn
Op woensdag 16 januari 2002 11:49 schreef Guvner het volgende:
reiserFS???
nooit van gehoord, doet ut?
Filesystem dat ertegen kan dat het systeem niet netjes wordt afgesloten..
Nadeel is dan wel dat je dus langer aan het opstarten bent..

Maargoed, dat moeten de linux-mensen maar uitleggen, want veel meer weet ik er ook niet van..

• Guvner
is het echt veeeeeel langer opstarten of een paar seconden.

Verwijderd

je kan natuurlijk ook een knopje aan je serial port hangen en daar b.v een shutdown proggie mee activeren.
je hebt ze ook voor winamp dus.

• Guvner
Is wel leuk, maar er staat dan nog steeds stroom op de pc, dus trekt ie wel ff fijn me accu leeg :'(

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

relais? zoals ik al eerder had gezegt?
Heb ik zelf ook met een 2de bigtower voor m'n scsi spullen. een relais die op de 12volt zit van tower1, staat er spanning op, zet deze de 220~ van de andere aan, zet ik de pc uit, gaat ook de scsi-tower uit. relais op je contactslot zetten, net als een autoradio :)
En je heb ook DOS mp3-spelers, hoef je nix te unmounten, gewoon keihard uitzetten :) (spanning eraf)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Maar dat werkt alleen met ATX-mobo

• I.R. Overclocked
  • Laatst online: 02-05-2025

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Je zou natuurlijk ook gewoon dos kunnen draaien... niks afsluiten, gewoon de stroom eraf :)

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

• I.R. Overclocked
  • Laatst online: 02-05-2025

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Oh, Raz zei het ook al, beetje overbodig dus....
(maar het werkt wel :P )

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 20:48 schreef ir_overclocked het volgende:
Je zou natuurlijk ook gewoon dos kunnen draaien... niks afsluiten, gewoon de stroom eraf :)
Doe ik ook met WinMe hoor. Ff die automatische scandisk uitzetten en je PC gaat lekker snel uit :D

Verwijderd

edit:
niet gelezen |:( was al eerder gezegd

• Guvner
dus gewoon Me ofzow? Maar dan krijg je toch allemaal geouwehoer met files die open blijven en andere fouten op de schijf :? Tja daar weet ik te weinig van schijven enzo af om dat te weten, dus ik vertrouw op jullie. Maar als ik nou een atx neem, gaat het dan allemaal een stuk makkelijker?

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Eens een keer een amerikaanse mod gezien van een compu in de auto. Die draaide W98 en haalde elke keer lomp de stroom eraf. Schijfcontrole uitzetten en... klaar.

Als je een setje DOS proggies weet te vinden die je kunt gebruiken is het ook niet zo'n probleem trouwens.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Guvner
mooi, prima, gaant ik dat maar eens proberen

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Op woensdag 16 januari 2002 12:57 schreef BonelessNiels het volgende:
je kan natuurlijk ook een knopje aan je serial port hangen en daar b.v een shutdown proggie mee activeren.
je hebt ze ook voor winamp dus.
Dit is de simpelste oplossing. Druk op knop, progje zegt shutdown. Pc gaat helemaal uit.
Gooi de power on op je contactslot en pc start op.
progje vind je op http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=shutdown&cn=&ca=10001

Kan ook met afstandsbediening http://home.wanadoo.nl/novh/index.htm

Hier zijn ook nog wat draadjes geweest over schakalaars via de seriele poort. Schema's en software. Weet zo niet hoe deze heet, ff zoeken.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Pagina: 1