Hoeveel PC's mogelijk op LAN (ivm.stroomverbruik)?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ja, zo is het niet echt bedoeld: wat ik bedoel is:

Is het mogelijk om 13 PC's in een huis te gebruiken waarbij we maximaal 4x16 Ampere tot onze beschikking hebben?
Ik zou graag willen weten of iemand me kan vertellen hoeveel vermogen een +/- 700 Mhz PC trekt van het net.

*D

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Denk het wel...

Verwijderd

Aantal Watt van je voeding + aantal Watt van je monitor ;) Is niet zo erg hoe snel je proc is, maar hoeveel watt je voeding trekt (toch???)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
4x16A bij een spaning van 230 volt, is een vermogen van 14720 Watt. Ik denk dat je die paar PC's er wel aan kunt hangen hoor.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
En trouwens je voeding mag dan wel (b.v.) 300Watt zijn, maar daarom hoeft ie het nog niet te consumeren. Als je componenten (cpu/hdd/cdrom etc) idle zijn, verbruiken ze minder stroom dan dat ze bezig zijn.

Maarja. Je kunt er beter wel vanuit gaan dat die 300Watt ten volle benut wordt, want dan weet je zeker dat je meterkast (zekeringen) het trekken.

• PowerPee
Op dinsdag 15 januari 2002 22:03 schreef koffercomputer het volgende:
4x16A bij een spaning van 230 volt, is een vermogen van 14720 Watt. Ik denk dat je die paar PC's er wel aan kunt hangen hoor.
Ok, dan ga ik uit van voeding(=300W) en monitor(150W): totaal= 450W per PC. 14720/450= 32PC's >:)

:)

PS: is er iemand die het niet eens is met deze berekening?

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

1000Watt per pc is een hoop hoor... :P

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:46

IvoB

Prutst er rustig op los

dan wil jij de energie rekening liever niet meer zien :o

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op dinsdag 15 januari 2002 22:06 schreef PowerPee het volgende:

[..]

Ok, dan ga ik uit van voeding(=300W) en monitor(150W): totaal= 450W per PC. 14720/450= 32PC's >:)

:)

PS: is er iemand die het niet eens is met deze berekening?
Een pc gebruikt nooit het volledige vermogen van je voeding. Maar goed, dit rekent wel makkelijk...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

[forum=4] --> [forum=6] + topictitel uitgebreid :)

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
14720Watt == 14.72KiloWatt == (14.72 * 0.25) == Fl 3.68 P/U == (3.68 / 2.20371) == € 1.67 P/U

Woei!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Je weet zeker met die berekening dat je stoppen er niet uit slaan, als je er alleen computer op aansluit. Houdt ook rekening met andere apperatuur dan de pc's zoals ijskast, tv, radio, lampen enz.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Op dinsdag 15 januari 2002 22:12 schreef Joove het volgende:
Je weet zeker met die berekening dat je stoppen er niet uit slaan, als je er alleen computer op aansluit. Houdt ook rekening met andere apperatuur dan de pc's zoals ijskast, tv, radio, lampen enz.
Probeer duz zoveel mogelijk een verdeling te maken in groepen. Trek desnoods een verlengsnoer van de wasmachine enzo, die staan meestal gewoon op één groep.

• OMIKRON
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 07:44
Kleine opmerking.

Gooi natuurlijk niet al die computers op 1 groep/1 wandcontactdoos.
Verdeel die handel over meerdere groepen en wandcontactdozen.

Het is zelfs zo dat standaard in een huis als de groepen worden verdeelt ervan uit word gegaan van een belasting van 200W per wcd.

Op de groep waarop de keuken (koffiezetapparaat, koelkast, vriezer, wasmachine, vaatwasser) zit moet je geen pc aansluiten.

Persoonlijk denk ik dat als ze alle 13 draaien ze het niet houden.

:? Met zoveel pc's word het dan ook niet verstanding om er een netfilter tussen te gaan hangen?

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Je kijkt hoeveel je voedingen en monitoren zijn en dan reken je uit hoeveel jou groepenkast aankan met de natuurkundige formule:
code:
1
P = U x I

P = Aantal Watt dat je krijgt
U = Volt = 230V
I = Ampere = 16A

230 x 16 = 3680Watt per groep

3680 x 4 is 14720Watt

Maarja je heb tijdens het computeren ook een lamp aan, verwarming aan etc etc.

Nu moet je ff kijken wat al die computers in totaal verbruiken (allemaal bij elkaar). Ik denk dat je rond de 10000Watt kunt komen omdat er ook nog andere apparaten zijn :)

(Ja ik heb natuurkunde in mijn pakket ;))

Suc6

• PowerPee
Op dinsdag 15 januari 2002 22:12 schreef Joove het volgende:
Ja, nou goed. Ik houd 7000W over oid..dus we kunnen nog de lampen aan laten, wassen, water koken, bier koud houden, toasties bakken, muziek draaien etc. :D

Ik ben jullie dankbaar voor de nuttige en geruststellende info, 8-)

Verwijderd

Ik heb nog nooit gehoort dat een huis 4 x 16 Amp. heeft ik denk dat het 3 x 16 Amp. moet zijn!! (de nul niet mee tellen!!).

P (Watt) = U (Volt) x I (Amparé)

en dan nog X 3 of 4

en dan moet je ff geen was machiene aan zetten of dergelijk, want dan boef :P donker!!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

bij de laatste LAN bij mij hadden we mijn 5pc's op 1 groep en 4 op een andere groep... zonder tekenen van enige overbelasting...

Maar ik denk dat als je het gewoon thuis doet niet die 4x 16A (4x3250W=13kw) je max bepaalt maar de waarde van je hoofd zekering... meestal 25A en soms 35A (resp 5k5 en 7k7W max)

een moderen PC neemt een 500a600 W op... dus als je ze niet allemaal tegelijk inschakelt kun je op een normale huis installatie max 11 aansluiten zonder andere electrische aparaten...

met voorzichtich inschakelen kun je misschien 11 aan hebben en verlichting... maar dan moet je geen koelkast erbij hebben enzo... wasmachines, electrische frituurpan zijn dan ook allemaal teveel....

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

ach jongen toch, je moest eens weten wat voor mega energie consumerende apparaten de mensen tegenwoordig in huis/op zolder hebben, daar zijn jou pc-tjes dan niets bij :+

• OMIKRON
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 07:44
Nou meeste huizen hiero hebben toch allemaal 5 x 16 A

Hoofdzekering ben ik nog maar 2x >:) doorheen gegaan.

• PowerPee
Op dinsdag 15 januari 2002 22:23 schreef marco25 het volgende:
Ik heb nog nooit gehoort dat een huis 4 x 16 Amp. heeft ik denk dat het 3 x 16 Amp. moet zijn!! (de nul niet mee tellen!!).

en dan nog X 3 of 4

en dan moet je ff geen was machiene aan zetten of dergelijk, want dan boef :P donker!!
Bedankt hoor, maar als je zelf ff wilt langskomen om de vier groepen te zien zitten...dan vind ik dat best :o

Natuurlijk zullen we de boel wel een beetje schappelijk verdelen. `k ben niet echt achterlijk nml. :Y)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 22:53
is het niet mogelijk die stoppen gewoon te vervangen door mooie dikke koperdraadjes? Dan slaan ze iig niet meer door :)

kun je de capaciteit van de leidingen testen :D

• PowerPee
Op dinsdag 15 januari 2002 22:35 schreef GKLQuake het volgende:
is het niet mogelijk die stoppen gewoon te vervangen door mooie dikke koperdraadjes? Dan slaan ze iig niet meer door :)

LOL :D

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025

en dan nog X 3 of 4

ik denk dat jij krachtstroom bedoelt maar de topic starter heeft het volgens mij over 4 groepen van 16 ampère.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Een flinke computer en een flink beeldscherm (P4, 22") gebruikt zo rond de 1A volgens een electricien die vorige maand bij ons op de zaak was.

moet kunnen dus :)

• PowerPee
Op dinsdag 15 januari 2002 22:27 schreef Duur het volgende:
bij de laatste LAN bij mij hadden we mijn 5pc's op 1 groep en 4 op een andere groep... zonder tekenen van enige overbelasting...

Maar ik denk dat als je het gewoon thuis doet niet die 4x 16A (4x3250W=13kw) je max bepaalt maar de waarde van je hoofd zekering... meestal 25A en soms 35A (resp 5k5 en 7k7W max)

een moderen PC neemt een 500a600 W op... dus als je ze niet allemaal tegelijk inschakelt kun je op een normale huis installatie max 11 aansluiten zonder andere electrische aparaten...

met voorzichtich inschakelen kun je misschien 11 aan hebben en verlichting... maar dan moet je geen koelkast erbij hebben enzo... wasmachines, electrische frituurpan zijn dan ook allemaal teveel....
Hmm, we zitten hier in een flat. Waarschijnlijk zullen we dus allemaal op .....? Zitten we dan op 1 hoofd zekering??
Hoe moet ik dit zien?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

en dan nog X 3 of 4

Dan is het meen ik eerder 3x 25 Ampere hoofdzekering, en dan per hoofdzekering 4x 16 ampere afgezekerd.
Kijk voor alle duidelijkheid even in de meterkast.
Er komt een dikke pijp uit de grond, die gaat naar een kastje met doorzichtige kap, met daarin 1, 2 of 3 grote zekeringen (zo'n 3 bij 12 cm?). Daar staat ook een waarde op. Dit zijn je hoofdzekeringen. Daarna gaat het naar je meter en evt de dag/nachtstroomopstelling.
Ten slotte komen we bij de bekende witte draaistoppen. Je maximale stroomverbruik is niet zozeer afhankelijk van die witte stoppen, als wel van je hoofdzekeringen.
Belast je namelijk 1 hoofdzekering van 25 amp in dit geval) met 2x 15 ampere, dan vliegen je stoppen er niet uit, maar je hoofdzekering wel. Doe je dat 1 keer, dan komen ze het nog wel fixen. Doe je dat vaker, dan krijg je ook nog een rekening :)

Die 450 watt is trouwens het maximale. Je pc'tje trekt wel wat minder hoor :) Hang er anders een meter tussen (zijn meen ik wel te krijgen bij dhz-zaken), dan weet je het na een dag precies :) Vergeet overigens niet de geluidsinstallaties en de netwerkbenodigdheden mee te nemen in je berekening.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Initial G
  • Laatst online: 16-08 22:53
Op dinsdag 15 januari 2002 22:38 schreef GraasGast het volgende:
Een flinke computer en een flink beeldscherm (P4, 22") gebruikt zo rond de 1A volgens een electricien die vorige maand bij ons op de zaak was.

moet kunnen dus :)
P=V*I
P=230*1=230W

das best veel en een AMD cpu zou nog meer trekken!

Verwijderd

Bij ons heeft de wasmachine aansluiting zijn eigen groep ( onafhankelijk dus van de rest van de keuken) Als dat bij jou ook zo is is het handig om vandaar ff een lijntje te leggen en er het maximum aan pc aan te hangen. ( wassen doe je toch niet neem ik aan)Als die stop erdan uitvliegt heeft de restvan het huis , lampen ed er geen last van.Doe wel even voorzichtig met het tegelijkaan zetten van de handel, vooral de beeldschermen. Bij ons wil de aardlekschakelaar er dan nog wel s uitklappen.

[off topic]
ik hoop trouwens dat m'n zoon dit niet leest, ik vond een lanparty van 3 dagen en 4 van die gasten eigenlijk wel groot genoeg. Heb 3 dagen buiten de deur gegeten :)
[of topic]

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 07:08
Ik denk dat het wel kan. Zelf thuis ooit een LAN party gehouden met 10 man. Ieder z'n eigen computer (750Mhz en snellere systemen, zowel AMD als Intel) plus 2 dual P200 servers als game en proxy server. Ging allemaal goed.
Dus waarom bij jou niet?!

Verwijderd

koop maar alvast automatische stoppen als je een ouderwetse stoppenkast hebt :) oftewel circuit breakers

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt natuurlijk ook TFT schermen gaan gebruiken, die gebruiken maar 12Watt ofzo.

• Illusion
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

4 groepen van 16A
de standaard in de nieuwbouw is meestal 5PCs per groep, maar je kan er makkelijk 6 a 7 op kwijt (3500/7=500W/pc is zat). Haal de voeding dus uit tenminste 2 of 3 groepen en het gaat goed (LET OP, hou een pc en zijn bijbehorende monitor altijd op dezelfde Groep, en let op dat ALLE groepen geaard zijn)

Maar let op! (nr2 :) )
In oudere huizen werd er als er maar 4 groepen aangelegd werden, maar 1 fase het huis in gelegd. En die werd dan dus afgezekerd op 35A (voor 4 groepen is dit vrij standaard). Je mag met je gehele huis (dus inc magnetron, frituurpan, koelkast en computers) niet boven de 35*230=8050 Watt uitkomen.
Tenzij je nieuwbouw hebt, dan heb je volgens mij meestal iets van 3*25A tot je beschikking, maar dat weet ik eigenlijk niet. Als je meerdere fasen in huis hebt, is het het slimste om je computers niet alleen gelijkmatig over de groepen maar dus ook over de fasen te verdelen (in dat geval ABSOLUUT alles GEAARD). Hoe weet je of je twee verschllende fasen hebt? (als je het niet aan (of liever in) de meterkast kan zien) Meet met je multimeter op alle mogelijke manieren tussen 2 stopcontacten, en als er ergens meer dan 370V op staat, dan zijn het verschillende fasen :)

ps. als je met meerdere fasen werkt en je hebt je pcs niet geaard, dan staat op elke PC ca 115V (1/2*230V), maar als je verschillende fasen hebt, dan staan van 2 PCs die spanningen 120graden uit fase en dan is het spanningsvershil tussen de kasten van 2 PCs wortel3*115=200V en dat vinden jij en je netwerkkaarten niet leuk!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 12:15

ReseTTim

Chocolate addicted

voor me eigen pc'z zit ik nu stroom te tappen van een verdieping lager omdat ze mijn kamer hebben doorgeschakeld aan de groep van de wasmachine ;( ;(

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 10:39
anders vraag je of je een stopcontact van de buren mag lenen ? (of meerdere >:) )

je geeft ze een aantal €'s en die zijn ook tevreden, hoef jij niet bij kaarslicht te zitten w8en op iemand die de hoofdzekering komt vervangen :P

Haal NOOIT een spookrijder in !

Verwijderd

Ja..volgens mij moet het wel lukken als je het goed verdeelt over alle stopcontacten.
Ik heb hierzelf 9 x 16A aangelegd omdat ik zoizo veel apparatuur heb liggen. En ik had bij mijn LAN party met 10 mensen geen problemen...had zelfs de vaatwasser aan, en m'n electrische kookplaat. :D
Maar anders moet je even vragen aan de eigenaar van je flat? of die weet of dat kan.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

35Amp hoofdzekering, dus 35 x 230 = 8050 W
Per PC reken ik maar 350W, dus 23 pc's, zonder andere apparaten, geen lampje extra aan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• bramfm
  • Laatst online: 19-04-2025
Ik denk dat de originele auteur 4 groepen heeft van elk 16 ampere, en niet drie fasen. Elke groep is gezekerd met een 16 ampere smetveiligheid, welke brand bij korsluiting voorkomt. Het betekent overigens niet dat je tegelijkertijd 4 x 16 ampere kan trekken, In dat geval is de hoofdzekering al doorgepiept, welke is afgezekerd op 25A, en je vervolgens het GEB/PEN/whatever kan bellen want een eindgebruiker mag deze zekering niet vervangen.
Dus bij een elkelfasige installatie kan maximaal 25*230 = 5750W worden geleverd. Bij drie fasen (bv voor het gebruik van elektrische kooktoestellen) is dit 3*5750W (elke fase is afgezekerd met 25A).
Natuurkunde is leuk, installatie techniek is een vak B-)

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
je kan een groep iets overbelasten zonder dat meteen de stoppen er uit slaan. dit kan best een dag goed gaan (afhankelijk van de overbelasting)

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 04-05 16:07
Op woensdag 16 januari 2002 18:18 schreef terw_dan het volgende:
Je kunt natuurlijk ook TFT schermen gaan gebruiken, die gebruiken maar 12Watt ofzo.
Ben jij wel helemaal wijs ofzo :D

Ja tuurlijk.. ik heb hier ook zomaar 2x 15" en 1x een 18" TFT staan.. heel makkelijk |:(

• wdv
  • Laatst online: 23-07 22:13

wdv

Wat doe je in godsnaam met zoveel PC's??? Heb je een bedrijf aan huis ofzo met veel personeel?

Is het overigens al gelukt?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op donderdag 17 januari 2002 07:46 schreef AlPha.BeYoNdeR het volgende:

[..]

Ben jij wel helemaal wijs ofzo :D

Ja tuurlijk.. ik heb hier ook zomaar 2x 15" en 1x een 18" TFT staan.. heel makkelijk |:(
Die dingen kosten toch niet zo heel veel meer, dus het zou natuurlijk kunnen zijn dat er mensen zijn met zo'n monitor.

Ander ideetje - maak een lan met zoveel mogelijk notebooks.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op dinsdag 15 januari 2002 22:35 schreef GKLQuake het volgende:

Of "het apparaat besloot dat er teveel stroom gebruikt werd en besloot door te branden om de zekering te redden". Volgens mij werken de consoles in star trek zo.

Ik neem aan dat je weet dat er verderop ook nog een zekering zit, die alleen iemand van het elektriciteits bedrijf mag vervangen. Ik heb wel eens meegemaakt dat die doorging (soort van 10x16A > maximum dat gebouw mocht trekken)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• PowerPee
Op donderdag 17 januari 2002 08:27 schreef wdv het volgende:
Wat doe je in godsnaam met zoveel PC's??? Heb je een bedrijf aan huis ofzo met veel personeel?

Is het overigens al gelukt?
euh, misschien een LAN party houden?!! :D :D

..no offence :)

• PowerPee
Hallo allen!

Ik heb ff het 1 en't ander opgesomd(om verwarring te voorkomen):
1. ik heb 4 groepen welke elk op 16A zijn afgezekerd
2. groepen 3,4,5 zitten op de aardlekschakelaar(MAX 40A), deze zijn niet allemaal geaard,
3. groep 1 is geaard en voor de wasmachine(dus volledig 16A),
4. groep 2 is ongebruikt.

logisch totaal vermogen: 40A+16A=56A...toch?

Over die hoofdzekering: Ik ben nu contact aan het opnemen met mijn huiseigenaar om meer info hierover te krijgen.

PS: ik heb er inderdaad overwogen om wat stroom te lenen van de buren, uhuh.
PS2: :D ik ga waarschijnlijk van die automatische stoppen aanschaffen(als ze niet te veel kosten)
PS3: het hoofdzekeringen kastje is bij mij ondoorzichtig en verzegeld(dus ik denk dat ik ff moet knutselen om de waarde van de hoofzekering te achterhalen..of wachten op mijn huisbaas)
PS4: ben nog op zoek naar een doos lang brandende kaarsen...

:Y)...ik houd jullie op de hoogte!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je huisbaas mag ook niet aan de hoofdzekeringen komen. Daar moet je toch echt het elektriciteitsbedrijf bijhalen.

• PowerPee
Ik ben eruit: De hoofdzekering is bij ons 35A. Het zou mogelijk zijn om 3x25A te installeren, maar dat gaat dik geld kosten, dus dat wil ik nog niet.

Uitgaande van de waarde van 35A En uitgaande van 1,5A per computer kunnen we, ....23PC's aansluiten. :D

*D *D

• FleshY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 17:53
Volgens mij moet het lukken wij hadden 15 PC's aan 2x of 3x 16A hangen dus.

• LG_Greenman
  • Laatst online: 07:01
Op dinsdag 15 januari 2002 22:33 schreef PowerPee het volgende:

[..]

Bedankt hoor, maar als je zelf ff wilt langskomen om de vier groepen te zien zitten...dan vind ik dat best :o

Natuurlijk zullen we de boel wel een beetje schappelijk verdelen. `k ben niet echt achterlijk nml. :Y)
Zit er niet een hoofdzekering boven van 35 A ? dat was zo bij ons, we hadden wel een aantal 16 A groepen

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Pagina: 1