dual P3

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
ik zoek een bordje voor mijn nieuwe server, dit wordt een dual P3 (met eerst 1 p3, en eventueel later nog 1 erbij)
er komt iets van 512mbram op wat uitgebouwd gaat worden naar 1~2gig (later)
hij moet passen in een 19" 2U kast.
er moet opzitten:
sound (niet écht nodig), vga, lan (100mbit) en een raid controller die 0 en 1 ondersteund

welk bord zoek ik? en mischien heeft iemand die zelfs nog liggen 2e hands?

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
Wat voor CPU wil je er op??

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 08:14
Op dinsdag 15 januari 2002 20:23 schreef SuperSucker het volgende:
Wat voor CPU wil je er op??
Op dinsdag 15 januari 2002 19:48 schreef CU2morO het volgende:
ik zoek een bordje voor mijn nieuwe server, dit wordt een dual P3 (met eerst 1 p3, en eventueel later nog 1 erbij)
Wat voor een processor denk je dat er op komt ? |:(

-

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
damn leer lezen man een pentijum 3 natuurlijk |:( |:( |:( |:( |:( p 3 en pentium 3 niet veel verschil :D lijkt een beetje op zon afkorting :P

Verwijderd

Ik zou kijken naar een leuke supermicro met serverworks chipset... alleen de prijs is een nadeel... :P

Verwijderd

Ik zou gewoon een Abit VP6 nemen. Niet duur en een apart LAN- en videokaartje kosten ook niet zoveel. Al met al goedkoper dan een ServerWorks-bord met alles aan boord, en je hebt het voordeel dat je er later nog een keer een andere videokaart in kan zetten.
Raid0+1 zitten onboard.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Op dinsdag 15 januari 2002 20:33 schreef wildmedia het volgende:
Ik zou gewoon een Abit VP6 nemen. Niet duur en een apart LAN- en videokaartje kosten ook niet zoveel. Al met al goedkoper dan een ServerWorks-bord met alles aan boord, en je hebt het voordeel dat je er later nog een keer een andere videokaart in kan zetten.
Raid0+1 zitten onboard.
I second that, heb hier ook een VP6 draaien, en draait heerlijk stabiel met 2x een 733 erop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VP6 is zeker mooi, maar wel een tikje gedateerd (geen Tuluatin support, geen ATA-100, geen DDR mogelijkheden etc.).

Bovendien lees ik dit net:
hij moet passen in een 19" 2U kast.
Daarom vallen non-integrated dingen af, tenzij je wilt gaan modden (meeste AGP kaarten tegenwoordig zouden in 2U passen, maar moet je het plaatje eraf zagen; zelfde geldt voor NICs)

Ik zou gaan modden, maar afhankelijk van waar zo'n kreng moet staan (bedrijf etc) is dat misschien niet een optie- ik zou zelf dus voor de hoogste performance gaan voor de ASUS CUV266-D (DDR support, ATA-100)- of als goedkope keus de ECS D6VXAT (ATA-100 (4 ports) & Tuluatin support voor €85)

RAID kaartjes heb je niet echt nodig als je een serieus OS draait (Win2K/XP en Linux kunnen het in software, wat nauwelijks belastender is dan zo'n controllertje, en kost je tenminste niet een IRQ)

Als je echter niet wilt modden met de VGA en NIC kaarten, dan moet je bijna naar Tyan/Supermicro of ASUS met hun Serverworks III LE plankjes- denk aan de ASUS TR-DLS €699,- als goedkope keus in die categorie :'(

edit:
Sorry voor de ATA-100 blooper mbt de VP6 - haalde allicht specs ten dele door de war met de BP6 |:(

Oslik blyat! Oslik!

• CU2morO
hij wordt voor een serverpark ergens in amsterdam ofzo (dat regel ik niet) en er komen CS servers op te draaien, dus tualatin hoeft helemaal niet
er kan 1 kaart in (pci riser) dus er moet wel een vga onboard zitten
en ddr komt er ook niet op, gewoon pc133 ofzo

• CU2morO
zijn er eigenlijk geen nederlandse bedrijven (bijvoorbeeld www.rackmountpro.com, maar dan engels) waar je servers kan samenstellen?

zelf zaten we te denken aan zo'n €1000 voor het geheel

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 12:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een goede 2U kast heeft een PCI riser card voor 3 PCI slots. Daar kun je je LAN, video en RAID controller in kwijt.

Voor een echt goede serverplank komt je al snel uit op een bord met de ServerWorks ServerSet III LE chipset. Asus, MSI, Gigabyte, Supermicro en Tyan leveren dergelijke borden. De prijzen variëren van 400 tot 700 euro. Deze borden hebben meestal onboard video, LAN en (optineel) SCSI.
RAID kaartjes heb je niet echt nodig als je een serieus OS draai
Met hardware RAID is je data toch echt wel veiliger dan met software RAID. Je kunt dan ook gebruik maken van hotswapping, hotspares en background rebuilding terwijl het OS daar helemaal niets van merkt.

Ik ken geen dual PIII's mobo met onboard RAID (ik neem aan dat je SCSI RAID bedoelt?). Een goede RAID controller zoals de Adaptec 3200S kost al snel 1000 euro.

• CU2morO
Op dinsdag 15 januari 2002 22:14 schreef Femme het volgende:
Een goede 2U kast heeft een PCI riser card voor 3 PCI slots. Daar kun je je LAN, video en RAID controller in kwijt.

Voor een echt goede serverplank komt je al snel uit op een bord met de ServerWorks ServerSet III LE chipset. Asus, MSI, Gigabyte, Supermicro en Tyan leveren dergelijke borden. De prijzen variëren van 400 tot 700 euro. Deze borden hebben meestal onboard video, LAN en (optineel) SCSI.
[..]

Met hardware RAID is je data toch echt wel veiliger dan met software RAID. Je kunt dan ook gebruik maken van hotswapping, hotspares en background rebuilding terwijl het OS daar helemaal niets van merkt.

Ik ken geen dual PIII's mobo met onboard RAID (ik neem aan dat je SCSI RAID bedoelt?). Een goede RAID controller zoals de Adaptec 3200S kost al snel 1000 euro.
kun je speciefieke types noemen van borden? dan weet ik waar ik op moet zoeken
het totaal moet ongeveer uitkomen op 1000~1500 euro
en hoeveel ram raad je me ongeveer aan voor 6 cs servers tegelijk?

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op dinsdag 15 januari 2002 22:14 schreef Femme het volgende:
Hmm... als hij het over een totaal bedrag van € 1000,- heeft ben ik bang dat hij het toch over IDE-raid heeft...
Maar toch... als hij wel SCSI zou wellen zou een adaptec 2100S al voldoende zijn hoor, en die heb je al voor iets meer dan de helft van de prijs van een 3200S

Maarruh, over dat mobo, de Tyan Tiger 200 lijkt me perfect voor € 313,- in de pricewatch ;) onnboard vga, onboard dual nics en onboard ide-raid... wat wil je nog meer? :D

• CU2morO
wat ik me nu afvraag, kan je op dat bord (Tiger 200 (S2505) Motherboard) ook 1 p3 zetten, en die ander (mischien) later nog kopen? of boot hij dan niet?

• BrZ

BrZ

Op dinsdag 15 januari 2002 23:10 schreef CU2morO het volgende:
wat ik me nu afvraag, kan je op dat bord (Tiger 200 (S2505) Motherboard) ook 1 p3 zetten, en die ander (mischien) later nog kopen? of boot hij dan niet?
jups, dat kan gewoon op alle dual mobo's hoor :)

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 21:41 schreef dion_b het volgende:

RAID kaartjes heb je niet echt nodig als je een serieus OS draait (Win2K/XP en Linux kunnen het in software, wat nauwelijks belastender is dan zo'n controllertje, en kost je tenminste niet een IRQ)
En als je een serieuse server wil maken neem je SCSI-raid 5

Win XP een serieus Server OS :? :?

• CU2morO
ok, ik heb nu dit zo ff samengesteld:
(313) Tiger 200 (S2505) Motherboard
(109) 512MB PC133 SDRAM
(202) 2x Maxtor 20GB (D740X, 7200rpm)
(195) Intel Pentium III 1000EB (FC-PGA)
welke kast (2U) zal ik erbij nemen? een beetje een goedkope
(xxx) = prijs in euro's

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er was wel iets met dat je stepping niet anders mocht zijn tussen de 2 CPU, zeker weten doe ik niet, ik draai hier een Abit VP6 met 2xpIII 933, CPU's tegelijk gekocht
Overigens is dit bordje WEL ATA-100, zit ook ATA-100 raid op (highpoint uit me hoofd). Dus check wel ff als je eerst 1 CPU op mikt dat je dan, bij aanschaf van nr2, wel de juiste CPU hebt.

Correct me if I'm wrong

Ey!! Macarena \o/

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op dinsdag 15 januari 2002 19:48 schreef CU2morO het volgende:
met eerst 1 p3, en eventueel later nog 1 erbij
Hier moet ik even op reargeren. Zelf maakte ik deze fout ook bijna. In een DUAL opstelling moeten de Processoren het zelfde zijn. Het is dus af te raden (let wel, in sommige gevallen wel mogelijk) om verschillende processoren bij elkaar te zetten.
Op de site van Intel is een lijst te vinden waar alle ondersteunde combinaties voor SMP opstelling vermeld zijn.

Als bord gebruik ik zelf de MSI-6321 (694D-Pro chipset) en deze bevalt me zeer goed Mogelijk is dat iets voor jou (ik heb geen idee hoe je met afmetingen uitkomt).

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:15

Crazy-

Best life ever

dual pentium III bord??

niet moeilijk, neem CUR-DLS! Dan wel geen raid, maar wel scsi...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien dit een handig draadje, over prijs van de p3
[topic=379535/1/25]
tegen de tijd dat je idd dual wil draaien, kan je hem niet eens meer krijgen, of voor meer geld. Als die dingen niet eens meer gemaakt worden, wilt iedereen voor zo'n dual-prepared toch nog een 2de CPU (who knows)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Ik had een heel mooi systeempje draaien:

2x p3-1ghz op een Abit VP6...je kan daar de schijven lekker op raid gooien zodat je supersnel bent. Dat verschil met scsi (hogere slijtage en hogere prijs) is het mij dan niet waard...gewoon IBM 120gb 2x :)

• BrZ

BrZ

Op woensdag 16 januari 2002 01:32 schreef cruzziaal het volgende:
Dat verschil met scsi (hogere slijtage en hogere prijs)
Que :?
SCSI hogere slijtage :?

SCSI schijven zijn in het algemeen van hogere kwaliteit dan IDE schijven, aangezien deze meestal gebruikt wordne in situaties waarin of de schijven zwaarder belast worden dan normaal, of waar dataverlies niet mag voorkomen...

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 21:41 schreef dion_b het volgende:
VP6 is zeker mooi, maar wel een tikje gedateerd (geen Tuluatin support, geen ATA-100, geen DDR mogelijkheden etc.).

[..]
Wel ATA-100. Voor maximaal 8 produkten zelfs, door dat raid-geval

Verwijderd

Ik wilde dat ook zeggen: wel DMA100! En dat 2U verhaal zul je met wel meer moederborden tegenkomen. Gewoon een riser kaartje van een paar euro erin. Haakse AGP-risers ben ik ook al tegengekomen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stom, reply gedruk ipv edit. Bij deze: m'n eerdere post is aangepast mbt VP6 en ATA-100. Sorry.

Oslik blyat! Oslik!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 15 januari 2002 20:26 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
damn leer lezen man een pentijum 3 natuurlijk |:( |:( |:( |:( |:( p 3 en pentium 3 niet veel verschil :D lijkt een beetje op zon afkorting :P
Mag ik hier ff fijn op reageren, zo heel dom is die vraag niet aangezien (en zeker met oudere borden) de P3 reeks nogal een hoop variatie kent (in core en voltage). Niet iedere dual plank is in staat om met de nieuwste P3Žs te draaien. Draai zelf met 2xP3 coppermine op een 3,5 jaar oude Gigabyte moederplank (BX rocks :D ). Een zelfde Asus P2BX-D van die leeftijd hoef je dat niet mee te proberen, die slikt geen coppermines (alleen de aller laatste revisies doen dat).
Het type proc is dus wel degelijk van belang als ie ook naar de wat oudere (2e hands) moederborden gaat kijken.

Dus hou die |:( maar voor jezelf a.u.b.

Als je eerst met 1 en later met 2 procŽs wil gaan draaien zou ik eerst met een celeron werken en deze later gelijktijdig door 2 P3Žs vervangen. Kosten zijn ongeveer gelijk (die ene celeron is waarschijnlijk wel te betalen door uitstel (en devaluatie) van de aanschaf van de 2xP3.

de betaler vervuilt

Verwijderd

hogere slijtage ??? voor scsi ??? tuurlijk daarom verlengen ze de garantie gewoon !

Andersom natuurlijk, scsi schijven worden zwaarder ontworpen omdat de verwachte belasting zwaarder is, dus gaan ze in het algemeen ook wat langer mee.
Op woensdag 16 januari 2002 01:32 schreef cruzziaal het volgende:
Ik had een heel mooi systeempje draaien:

2x p3-1ghz op een Abit VP6...je kan daar de schijven lekker op raid gooien zodat je supersnel bent. Dat verschil met scsi (hogere slijtage en hogere prijs) is het mij dan niet waard...gewoon IBM 120gb 2x :)

• CU2morO
weet iemand nog welke kast ik moet namen? 19" 2U, dat wel.
een beetje een goedkope

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 16 januari 2002 20:12 schreef CU2morO het volgende:
een beetje een goedkope
Kijk ff bij comptechworld op de site, staat een hele reeks van die dingen.

de betaler vervuilt

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 12:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op woensdag 16 januari 2002 20:12 schreef CU2morO het volgende:
een beetje een goedkope
Kijk maar eens op http://www.procase.nl . De IPC-C2S is een goede kast als je geen spannende dingen zoals redundant voedingen en SCA hotswap bays nodig hebt.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

In de USA kan je een SuperMicro 1U barebone kopen voor een dual P3 tot 1.1GHz voor ca. $750. Das dus een 1U kast + voeding + SuperMicro dual mobo op basis van de serverworks LEIII chipset en hotswap scsi. Stop er disken, mem en proc in en je bent klaar voor een heel redelijke prijs.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:35

Skef

Ik scheer.me

Ik heb nog wel een SuperMicro P3TDLE liggen die te koop is.....

Zie ook Vraag & Aanbod.....

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Pagina: 1