Windows CE Programming topic

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 18:41
Beste P&W-ers,
Ik hoopte op GoT nog wel het een en ander te vinden over het programmeren voor Windows CE, maar dit viel ff vet tegen (toch?).
Aangezien ik me hier voor het werk al enigzins in heb verdiept wilde ik dit topic gebruiken om te discussieren/gedachten uit te wisselen over Windows CE Programming.

Ik heb nu op het werk een Casiopeia staan en op m'n dev-PC Visual Studio (Basic) en de Embedded Visual Tools voor CE inclusief Emulators voor de diverse CE-PDA's. Ook ben ik al aan het stoeien geweest met EmbeddedVB en heb m'n eerste simpele applicatie al draaiend gekregen op de emulator en de Cassiopeia. Hieronder wat stellingen ter discussie (niet per definitie mijn mening):

1/ Voor CE zijn minder ontwikkeltools en controls beschikbaar, waardoor het uitdagender is om voor de programmeren
2/ De GUI van een applicatie is op een CE machine, gezien de beperkte ruimte op het scherm en mindere navigatie, belangrijker dan bij een applicatie voor de desktop PC
3/ Communicatie met lokale databases (bijv. MSSQL voor CE) en het opslaan van gegevens/files is moeilijker dan op een desktop (denk ook aan beperkte opslagruimte)
4/ Communicatie met externe bronnen via RAS of het raadplegen van externe databases is gecompliceerd, bijvoorbeeld via GSM inbellen op een bedrijfsserver om data uit te wisselen.

Graag jullie reactie, in de hoop dat er een hoop kennis en ideeen loskomen. PDA's zullen naar mijn idee namelijk steeds meer worden ingezet in het bedrijfsleven, dus gadget af en als tool bij primaire bedrijfsprocessen.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

ik ben ook in het bezit van die 300MB devkit
heb alleen nog steeds geen goed ID gehad om te maken

uhm een inhoudelijk reply lijkt mij wel gepast :)
1/ Voor CE zijn minder ontwikkeltools en controls beschikbaar, waardoor het uitdagender is om voor de programmeren
maakt nix uit volgens mij
je roeit met de riemen die je hebt
2/ De GUI van een applicatie is op een CE machine, gezien de beperkte ruimte op het scherm en mindere navigatie, belangrijker dan bij een applicatie voor de desktop PC
je moet oppassen er niet teveel op te willen zetten iig
3/ Communicatie met lokale databases (bijv. MSSQL voor CE) en het opslaan van gegevens/files is moeilijker dan op een desktop (denk ook aan beperkte opslagruimte)
vooral de ruimte is nog een vrij grote beperking idd
4/ Communicatie met externe bronnen via RAS of het raadplegen van externe databases is gecompliceerd, bijvoorbeeld via GSM inbellen op een bedrijfsserver om data uit te wisselen
nog niet mee bezig geweest
geen mening over dus :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
Op dinsdag 15 januari 2002 19:56 schreef D2k het volgende:
ik ben ook in het bezit van die 300MB devkit
heb alleen nog steeds geen goed ID gehad om te maken
* razor-x 2 :)
Zal wel vaag klinken, maar ik wil ook gaan devven voor mijn ipaqje , probleem is alleen dat ik geen idee heb wat ik moet maken :{

* razor-x gebruikt EmbeddedVB en heeft al een aantal kleine dingetjes gemaakt ermee :)

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 18:41
Het bedenken van een functionele applicatie op zo'n PDA is inderdaad lastig. Daarom denk ik dat het ook voornamelijk is weggelegd voor bedrijven. In principe zit alle basisfunctionaliteit (agenda, notes, etc) er al ingebakken, dus dat zul je niet hoeven maken. Interessant is natuurlijk datauitwisseling met een centraal systeem, te denken valt aan:
1/ een vertegenwoordiger die een bestelling van een klant direct doorbeamt naar een centrale server;
2/ een postorderbedrijf dat de klant digitaal laat tekenen voor ontvangst (UPS bijv.);
3/ weergave van statussen van machines in een fabriek met een visueel en/of hoorbaar alarm bij kritieke situaties;
4/ Opnemen van schade door een verzekeringsbedrijf met koppeling naar centraal systeem waardoor bijvoorbeeld de glaszetter/sleepdienst/hotel/etc automatisch opdracht krijgt.

In het bedrijfsleven is er dus genoeg voor te bedenken, voor persoonlijk gebruik zal het inderdaad lastiger zijn.

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:13
Op dinsdag 15 januari 2002 20:19 schreef Mart! het volgende:
In het bedrijfsleven is er dus genoeg voor te bedenken, voor persoonlijk gebruik zal het inderdaad lastiger zijn.
GAMES!!! Die zijn er veel te weinig voor de iPAQ, vooral goeie freeware games ;)

Moet je waarschijnlijk wel overstappen op C++ (ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor spel je gaat maken). Ik ben er al een beetje mee aan het klooien geweest tot nu toe heb ik nog niets bijzonders geschreven, maar het begin is daar (lijn-algo, doublebuffering, stylus&keyboard input, terrain engine :D). Nu alleen nog een leuk idee voor een game.... Dat en zorgen dat ik m'n ipaq weer terug vind, want ik heb 'm per ongeluk ergens laten liggen :'(

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Roggel, post ik in't verkeerde draadje |:(

Ey!! Macarena \o/

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik heb er ook even mee zitten spelen. Maar ik denk dat ik meer web-based ga developpen. Nu GPRS er is kan ik daar meer mee doen om data uit te wisselen e.d. Dat gaat nu veel fijner!

Ik heb al een klein idee voor een VB-progje! :D Een screenblocker! :D Als ik mediaplayer aan zet en ik ga fietsen komt er soms een propje tegen t scherm of zo en dan gaat ie pauze of gaat ie naar t mailprogramma e.d. Ik wil een progje hebben wat dat voorkomt! :) Maar eerst zo m'n tentamens maar eens leren :r

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Op woensdag 16 januari 2002 08:56 schreef ErectionJackson het volgende:
Ik heb er ook even mee zitten spelen. Maar ik denk dat ik meer web-based ga developpen. Nu GPRS er is kan ik daar meer mee doen om data uit te wisselen e.d. Dat gaat nu veel fijner!
das idd wel gaaf
Ik heb al een klein idee voor een VB-progje! :D Een screenblocker! :D Als ik mediaplayer aan zet en ik ga fietsen komt er soms een propje tegen t scherm of zo en dan gaat ie pauze of gaat ie naar t mailprogramma e.d. Ik wil een progje hebben wat dat voorkomt! :)
ik heb mogen vernemen dat de nieuwe mediaplayer dat zelf heeft.
Dus kijk eens naar Mediaplayer 8 oid en daar moet het inzitten :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:04
Op dinsdag 15 januari 2002 19:48 schreef Mart! het volgende:
4/ Communicatie met externe bronnen via RAS of het raadplegen van externe databases is gecompliceerd, bijvoorbeeld via GSM inbellen op een bedrijfsserver om data uit te wisselen.
Ik ben redelijk veel bezig geweest met ontwikkelen voor CE en Pocket PC, maar dat is wel alweer een tijdje geleden.

1: Uitdagender en lastiger liggen denk ik heel dicht bij elkaar... Ja, het is uitdagender, aan de andere kant is soms ook gewoon ontzettend irritant. Daarbij komt (kwam ?) het gewoon voor dat er bepaalde methods of properties uit classes zijn gehaald en dat dat gewoon niet in de help geupdate is (was ?)

2: EENS! Heb ook geprogrammeerd voor 1/4 vga schermen enzo... hoe kleiner het scherm, hoe belangrijker het wordt :). Wat trouwens nog veel vervelender is, is dat je ook nog eens verschillende groottes van schermen hebt. En eigenlijk wil je toch wel een app voor alle schermen (of iig een source voor alle schermen)

3: EENS! Ook nog eens omdat alles in unicode wordt opgeslagen en dus spontaan 2x zo groot wordt.... Over databases: ik ben zelf niet met MySQL bezig geweest, maar wij waren begonnen met de standaard database die in CE zit. Alleen snel leek het erop dat deze flink zuigt (een auto door een tuinslang). Daarom verder gegaan met CodeBase en dat werkte wel mooi.

4: Niet zo heel veel ervaring mee. Wat ik ervan gezien heb was het niet zo heel veel moeilijker dat op een desktop machine.

succes met je ontwikkelen !

Merijn

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Dé antenne-innovatie voor de korte golf

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:13
Op woensdag 16 januari 2002 08:56 schreef ErectionJackson het volgende:
Ik heb al een klein idee voor een VB-progje! :D Een screenblocker! :D Als ik mediaplayer aan zet en ik ga fietsen komt er soms een propje tegen t scherm of zo en dan gaat ie pauze of gaat ie naar t mailprogramma e.d. Ik wil een progje hebben wat dat voorkomt! :) Maar eerst zo m'n tentamens maar eens leren :r
Proggen is toch veel leuker dan leren ;) Een screenblocker schrijven is erg eenvoudig, maar wel handig natuurlijk. Wat ik me afvraag is hoe jij je pda meeneemt?! Hopelijk toch niet zonder hoesje oid, ik moet er niet aan denken dat het scherm van m'n iPAQ open en bloot in m'n jaszak zou zitten, volgens mij zitten er dan binnen de kortste keren beschadigingen op je scherm

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Helaas, dat er maar zo weinig geantwoord wordt.

Er is weinig te vinden over programma's schrijven in VB voor de Pocket PC, Bijvoorbeeld hoe doe je makkelijk een database koppelen, waar moet je op letten, met het synchroniseren. Instellingen voor welke nou master is, heb ik nergens kunnen vinden.

Ik heb nu mijn eerste programma geschreven in Embedded visual basic. Een Code programma, om codes te berekenen. Het werkt prefect, maar je moet goed opletten welke onderdelen je gebruikt. Want het mag natuurlijk neit te groot worden.

Maar als je nu een paar kleine gegevens wil opslaan in een tabel. Hoe kun je dat het beste doen. Ik heb al een pagina gevonden. Maar als je dat nabouwt, werkt het sync. niet zo geweldig.

http://www.devbuzz.com/content/zinc_db_force_commit_pg2.asp

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Kick van anderhalf jaar? :?

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.