Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Verwijderd
hihi was dat voor kinder tekeningOp dinsdag 15 januari 2002 19:39 schreef SlinkingAnt het volgende:
Mijn idee, een baybus om diverse fans aan te sturen en dan met ledjes een stoplicht
code:
1 2 3 Groen - VOLgas (12V) Oranje - Halfgas (7) Rood - GEEN gas (0v)
Mijn paintwork!
[afbeelding]
Kan dit zo?
Die gele connector is 5V (of 12? dan andersom) en die rooie 12V (zie andere tussenhaakjes)
Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing om je fan te schakelen, omdat je anders een dubbele 3 switch nodig heb, die dus met 1 knop 2 rijen schakelt, dus die variabele voor de fan en de 5V voor de ledjes?
Graag reacties en wat voor relais moeten hier voor gebruikt worden??
PS heb misschien niet goed gekeken, maar volgens je schema kan je geloof ik geen 7 volt op de fan zetten
succes
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
De switch geeft in de verschillende standen standaard 5V naar een relais en een led. Het relais is ervoor om de 7V en 12V te schakelen. Dit had ook wel direct op de switch gekunt, maar dan had ik op 0V een inverter oid moeten gebruiken om weer 5V op die (rooie) led te krijgen om het stoplicht effect te gebruiken. Die relais moet dus met een spanning van 5V een spanning van +/- 12V kunnen schakelen.
Nog meer uitleg nodig??
Gaat nu ff het plaatje fixen
plaatje fixed
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Hier een leuke simpele oplossing:
sluit de Fan aan zoals iedereen al doet, dus zonder relais, met het moedercontact op de fan, en de twee gewone contacten op de 5V en de 0V. als je nu parallel aan de fan 2 keer een Led (groen+oranje) met elk een Zenerdiode in serie zet, en dan voor voltages van de zener ca 10V en 5V neemt, dan zal de led alleen branden als er 12 resp 7 volt op staat. Voor de Rode led kan je wat anders doen, nl van de 5V lijn naar de + van de Fan, kan je ook een led (in serie met een gewone diode tegen doorbranden door ompolen) en een weerstand in serie zetten. Dan zal de led alleen branden wanneer er minder dan 5V-0,7V(diode)-2,2V(ca spanningsval led)=2V op de fan staat.
Totale kosten dit project:
1 wisselschak met middenstand
2 zenerdiodes a ca €0,25
1 gewone diode a ca €0,10
3 vershillende weerstanden (ca €0,40 per kaartje van tien per waarde)
t.o.v jouw kosten:
1 driestandenschakelaar (duurder dan wisselschak)
2 relais a ca €2,00
2 diodes in antiparralel aan relais a ca€0,10
3 dezelfde weerstanden tot ca €0,40
conclusie: goedkoper, simpeler, makkelijker te bouwen, geen lawaai bij schakelen, geen extra stroomverbruik v relais en veel minder ruimte noodzakelijk
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.... succes
En dat verhaal van die rooie snap ik nie helemaal. Als je ff het schema naar mij emailt [slinkingant@softhome.net] dan upload ik het ff, en misschien dat ik het dan wel snap.
Ik snap dit plaatje ook nie helemaal, kan iemand die het wel ziet ff een beetje uitleg hierbij geven?Op dinsdag 15 januari 2002 20:43 schreef Super_ik het volgende:
hier het resultaat met maar 1 relay:
ps. Ik ga niet moeilijk doen voor een relais van 1 a 2 €, Ik wil gewoon dat het lekker makkelijk te maken is.
Maar mijn tekening kan dus wel??
Heb hiero helaas geen mogelijkheid om een leuk schemaatje in elkaar te zetten
Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon
Verwijderd
Ik snap er allemaal niet echt veel van maar kan je wel vertellen dat de gele connector de 12V is !!!! dus pas op !! rood = 5V en geel = 12VOp dinsdag 15 januari 2002 19:39 schreef SlinkingAnt het volgende:
Die gele connector is 5V (of 12? dan andersom) en die rooie 12V (zie andere tussenhaakjes)
Misschien stom gedacht maar ik zou gewoon het 1e schema gebruiken, want deze is mooi envoudig en ik zie nog niet echt waarom het niet zo werken, en wat maat die paar euro nou uit. (De euro is toch van ons allemaal!
Zo moet het gewoon lukken!!
hmm ik heb dus geen schema kunnen tekenen, want ik was mijn goede tekensoftware een beetje kwijtOp woensdag 16 januari 2002 11:28 schreef SlinkingAnt het volgende:
Maar wanneer de spanning hoger is dan 10V, dan werken toch en de oranje en de groene led?
En dat verhaal van die rooie snap ik nie helemaal. Als je ff het schema naar mij emailt [slinkingant@softhome.net] dan upload ik het ff, en misschien dat ik het dan wel snap.
Dat die oranje en rode tegelijk branden, had ik nog niet aan gedacht
Dat van die rode zal ik iets beter uit proberen te leggen.
Normaal gesproken sluit je een Led aan tussen een + (waarvan je wilt weten of er spanning op staat) en een 0. Maar als je wilt weten of ergens GEEN spanning op staat kan je dat doen door de led op een ++(VAST VOLTAGE) te zetten en als 0-aansluiting de draad van de te meten spanning te zetten. De led zal dan alleen branden als de te meten spanning bijv. 5V ONDER de vaste spanning zit (en 5V - 5V=0V) dus zal de led alleen branden als er geen spanning op de FAN staat
Hoop dat het zo duidelijker is geworden, maar ben eigenlijk bang van niet
ps ICQ 112315170
Nu is het dus alleen die oranje die met een relais moet. Die groene kan idd best met een zener diode. Maar dan moek ook weer een R voor de Led doen. (12V lijkt me nie echt bevoordelijk)
Verwijderd
Die weerstand is alleen om de stroom te beperken. Maar als je ervoor zorgt dat de spanning over de led precies goed is, dan hoef je de stroom volgens mij niet meer te begrenzen.
PS die oranje LED denk ik nog steeds over na.
AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200
En hoe wou je dan op 0V een ledje laten branden? Zeker niet meegedaan met de nationale IQ testOp woensdag 16 januari 2002 20:59 schreef GTTC het volgende:
dit klopt niet volgens mij, je hebt niet eens een relais nodig, gewwon een 3 standen schakelaar + 3 weerstanden + 3 led's
Verwijderd
Verder heb schakel ik nu alleen de 12V met een relais.
De 5V haal ik gewoon rechtstreeks van de schakelaar.
Heb ook nog wat probleempjes met 'teruglopende stroompjes' maar heb nog een paar diodes, dus dat gaat wel goed verder.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ______
+12V 0----(+) FAN (-)--------+ -| R |---|
| | ------ |
| | |
/ | /
/ | /
. . .| . . .
| | | | | |
0 0--------+-------------| +---| __ __ __
| | \/ \/ \/
+5V 0--------)----------------| | | |
| | | |
-------------------------------+--+--+ |
Wow. ascii skills
De getekende stand zet de fan op 12V, en de eerste LED brandt. De volgende stand is 7V en de tweede LED. De laatste stand is fan uit en de derde LED.
*zucht* fout geedit
Specs ...ik doe er niets meer aan.
wat moeten jullie toch met die relais ...

ipv die 2 schakelaartjes eentje met nul stand in het midden
(deze schakeling werkt met een drempel spannigs truukje de rode led zal uit gaan zodra 1 van de andere leds onder spanning komt)