[EL] Stoplicht Baybus

Pagina: 1
Acties:

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn idee, een baybus om diverse fans aan te sturen en dan met ledjes een stoplicht
code:
1
2
3
Groen - VOLgas (12V)
Oranje - Halfgas (7)
Rood - GEEN gas (0v)

Mijn paintwork!
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/Stoplicht.jpg

Kan dit zo?

Die gele connector is 5V (of 12? dan andersom) en die rooie 12V (zie andere tussenhaakjes)

Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing om je fan te schakelen, omdat je anders een dubbele 3 switch nodig heb, die dus met 1 knop 2 rijen schakelt, dus die variabele voor de fan en de 5V voor de ledjes?

Graag reacties en wat voor relais moeten hier voor gebruikt worden??

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• YpS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 12:39

YpS

ik zou het nie weten :+

Verwijderd

:?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
volgens mij zal het niet werken, die gele moet iig niet aan de schakelaar op die manier volgens mij

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 15:53

Super_ik

haklust!

kweet wel iets, denk ik, ff tekeningetje make

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:39 schreef SlinkingAnt het volgende:
Mijn idee, een baybus om diverse fans aan te sturen en dan met ledjes een stoplicht
code:
1
2
3
Groen - VOLgas (12V)
Oranje - Halfgas (7)
Rood - GEEN gas (0v)

Mijn paintwork!
[afbeelding]

Kan dit zo?

Die gele connector is 5V (of 12? dan andersom) en die rooie 12V (zie andere tussenhaakjes)

Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing om je fan te schakelen, omdat je anders een dubbele 3 switch nodig heb, die dus met 1 knop 2 rijen schakelt, dus die variabele voor de fan en de 5V voor de ledjes?

Graag reacties en wat voor relais moeten hier voor gebruikt worden??
hihi was dat voor kinder tekening ;)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01

Illusion

(the art of)

dat werken met relais vind ik niet echt handig / compact / goedkoop. de meeste kleine wisselschakelaartjes kan je gewoon met 2 moedercontacten krijgen. dat is het probleem niet. Ik zal misschien ff een schemaatje voor je fixen.

PS heb misschien niet goed gekeken, maar volgens je schema kan je geloof ik geen 7 volt op de fan zetten

succes

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27

DrDrax

Bacdafucup

Na 3 min. goed kijken *D ben ik er ook uit, het kan werken zo maar wat Tijn_3d al zegt de 5/7 :? volt stand werkt niet , mot nog een reledje bij. ... en missien wat zekeringen :7

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 15:53

Super_ik

haklust!

hier het resultaat met maar 1 relay:
Afbeeldingslocatie: http://217.120.84.207/got/fans.GIF

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• SlinkingAnt
  • Niet online
Die standen kloppen idd niet helemaal met die relais', De ground moet +12V worden en de linker relais moet op de oranje led en op de +5V aangesloten worden, De rechterled moet ipv op de 12V op de ground aangesloten worden.|:(

De switch geeft in de verschillende standen standaard 5V naar een relais en een led. Het relais is ervoor om de 7V en 12V te schakelen. Dit had ook wel direct op de switch gekunt, maar dan had ik op 0V een inverter oid moeten gebruiken om weer 5V op die (rooie) led te krijgen om het stoplicht effect te gebruiken. Die relais moet dus met een spanning van 5V een spanning van +/- 12V kunnen schakelen.

Nog meer uitleg nodig??
Gaat nu ff het plaatje fixen
edit:

plaatje fixed

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Geen [CM] maar [EL].

• Illusion

Illusion

(the art of)

hmm heb wel schemaatje gemaakt, maar ff gedonder met uploaden.
Hier een leuke simpele oplossing:
sluit de Fan aan zoals iedereen al doet, dus zonder relais, met het moedercontact op de fan, en de twee gewone contacten op de 5V en de 0V. als je nu parallel aan de fan 2 keer een Led (groen+oranje) met elk een Zenerdiode in serie zet, en dan voor voltages van de zener ca 10V en 5V neemt, dan zal de led alleen branden als er 12 resp 7 volt op staat. Voor de Rode led kan je wat anders doen, nl van de 5V lijn naar de + van de Fan, kan je ook een led (in serie met een gewone diode tegen doorbranden door ompolen) en een weerstand in serie zetten. Dan zal de led alleen branden wanneer er minder dan 5V-0,7V(diode)-2,2V(ca spanningsval led)=2V op de fan staat.

Totale kosten dit project:
1 wisselschak met middenstand
2 zenerdiodes a ca €0,25
1 gewone diode a ca €0,10
3 vershillende weerstanden (ca €0,40 per kaartje van tien per waarde)

t.o.v jouw kosten:
1 driestandenschakelaar (duurder dan wisselschak)
2 relais a ca €2,00
2 diodes in antiparralel aan relais a ca€0,10
3 dezelfde weerstanden tot ca €0,40

conclusie: goedkoper, simpeler, makkelijker te bouwen, geen lawaai bij schakelen, geen extra stroomverbruik v relais en veel minder ruimte noodzakelijk :)
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.... succes :)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik snap het gedeeltelijk, door die zenerdiodes te gebruiken, verhoog je de drempel spanning naar resp. 5V en 10V zodat wanneer de spanning hoger is dan 5 het ledje gaat branden. Maar wanneer de spanning hoger is dan 10V, dan werken toch en de oranje en de groene led?

En dat verhaal van die rooie snap ik nie helemaal. Als je ff het schema naar mij emailt [slinkingant@softhome.net] dan upload ik het ff, en misschien dat ik het dan wel snap.

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 20:43 schreef Super_ik het volgende:
hier het resultaat met maar 1 relay:
Afbeeldingslocatie: http://217.120.84.207/got/fans.GIF%5D%5Bafbeelding%5D
Ik snap dit plaatje ook nie helemaal, kan iemand die het wel ziet ff een beetje uitleg hierbij geven?

ps. Ik ga niet moeilijk doen voor een relais van 1 a 2 €, Ik wil gewoon dat het lekker makkelijk te maken is.

Maar mijn tekening kan dus wel??

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Als ik het goed zie in het origenele schema, dan staan de LED's in serie met de van, dus alle stroom die de fan trekt gaat ook door de R en de LED. Volgens mij kan dat niet echt de bedoeling zijn...

Heb hiero helaas geen mogelijkheid om een leuk schemaatje in elkaar te zetten :(

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• SlinkingAnt
  • Niet online
Nee, de schakelaar stuur de led+weerstand aan en paralel daaraan een relais die de fan aanstuurt

Verwijderd

leuke tekening :) maar het lijkt me wel vet :D:D:D:

• SlinkingAnt
  • Niet online
schop

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:39 schreef SlinkingAnt het volgende:

Ik snap er allemaal niet echt veel van maar kan je wel vertellen dat de gele connector de 12V is !!!! dus pas op !! rood = 5V en geel = 12V

• HobbeS
  • Laatst online: 19-08 13:19
hm, hm...

Misschien stom gedacht maar ik zou gewoon het 1e schema gebruiken, want deze is mooi envoudig en ik zie nog niet echt waarom het niet zo werken, en wat maat die paar euro nou uit. (De euro is toch van ons allemaal! *D)

Zo moet het gewoon lukken!!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Op woensdag 16 januari 2002 11:28 schreef SlinkingAnt het volgende:
Maar wanneer de spanning hoger is dan 10V, dan werken toch en de oranje en de groene led?

En dat verhaal van die rooie snap ik nie helemaal. Als je ff het schema naar mij emailt [slinkingant@softhome.net] dan upload ik het ff, en misschien dat ik het dan wel snap.
hmm ik heb dus geen schema kunnen tekenen, want ik was mijn goede tekensoftware een beetje kwijt :)

Dat die oranje en rode tegelijk branden, had ik nog niet aan gedacht :(, das wel erg stom van me.... zal ik nog wat op verzinnen......

Dat van die rode zal ik iets beter uit proberen te leggen.
Normaal gesproken sluit je een Led aan tussen een + (waarvan je wilt weten of er spanning op staat) en een 0. Maar als je wilt weten of ergens GEEN spanning op staat kan je dat doen door de led op een ++(VAST VOLTAGE) te zetten en als 0-aansluiting de draad van de te meten spanning te zetten. De led zal dan alleen branden als de te meten spanning bijv. 5V ONDER de vaste spanning zit (en 5V - 5V=0V) dus zal de led alleen branden als er geen spanning op de FAN staat :)

Hoop dat het zo duidelijker is geworden, maar ben eigenlijk bang van niet :(

ps ICQ 112315170

• SlinkingAnt
  • Niet online
Nou snap ik het. Met m'n basis kennis van een half jaartje electro ziet ik nu dat het gewoon om het potentiaalverschil tussen de 5V en de nul gaat. Dus bij schakelaar op groen wordt de -pool 12V levert -7V. Lede (halfgeleider) brand nie, bij 5 V is hetschil 0V en bij 0V is het verschil +5V.

Nu is het dus alleen die oranje die met een relais moet. Die groene kan idd best met een zener diode. Maar dan moek ook weer een R voor de Led doen. (12V lijkt me nie echt bevoordelijk)

Verwijderd

geen ID probeer het gewoon

Verwijderd

(hier Illusion even bij een vriendin :9~ )
Die weerstand is alleen om de stroom te beperken. Maar als je ervoor zorgt dat de spanning over de led precies goed is, dan hoef je de stroom volgens mij niet meer te begrenzen.

PS die oranje LED denk ik nog steeds over na.

• GTTC
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 07:55
dit klopt niet volgens mij, je hebt niet eens een relais nodig, gewwon een 3 standen schakelaar + 3 weerstanden + 3 led's

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 20:59 schreef GTTC het volgende:
dit klopt niet volgens mij, je hebt niet eens een relais nodig, gewwon een 3 standen schakelaar + 3 weerstanden + 3 led's
En hoe wou je dan op 0V een ledje laten branden? Zeker niet meegedaan met de nationale IQ test |:(

Verwijderd

jij ook niet merk ik. mits je de goede schakelaar hebt, is dat helemaal geen probleem. je moet alleen FF de post van Illusion even goed lezen, daar staat namelijk wel uitgelegd hoe dit mogelijk is...}:O

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik heb net een driestanden schakelaar gehaald, maar nou heb ik denk per ongeluk m'n relais omzeep geholpen. ):

Verder heb schakel ik nu alleen de 12V met een relais.
De 5V haal ik gewoon rechtstreeks van de schakelaar.

Heb ook nog wat probleempjes met 'teruglopende stroompjes' maar heb nog een paar diodes, dus dat gaat wel goed verder.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Post nog even het definitieve schema dat je gebruikt hebt, dan hebben mensen die later de search gebruiken (zouden die mensen nog bestaan eigenlijk?) er ook nog wat aan.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als je niet vastzit aan het gebruik van die schakelaar en een dubbele drie standen schakelaar gebruikt wordt het schema erg eenvoudig en goedkoop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                         ______
+12V 0----(+) FAN (-)--------+     -|  R   |---|
                     |     | ------    |
                     |     |         |
                     /     |         /
                    /   |       /
                    .  .  .|       .  .  .
                    |  |   |       |  |  |
0    0--------+-------------|  +---|      __ __ __
          |         |       \/ \/ \/
+5V  0--------)----------------|         |  |  |
          |                 |  |  |
          -------------------------------+--+--+

Wow. ascii skills :)
De getekende stand zet de fan op 12V, en de eerste LED brandt. De volgende stand is 7V en de tweede LED. De laatste stand is fan uit en de derde LED.

*zucht* fout geedit

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Psies ...

wat moeten jullie toch met die relais ...

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~nadir123/led.bmp

ipv die 2 schakelaartjes eentje met nul stand in het midden

(deze schakeling werkt met een drempel spannigs truukje de rode led zal uit gaan zodra 1 van de andere leds onder spanning komt)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1