Op woensdag 16 januari 2002 01:11 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Volgens mij is het geld helemaal niet van jou hoor. Voor zover als mijn Economie-lessen ooit gegaan zijn, is het zo dat de munten en het papier in jouw broekzak jouw 'waardepapieren' zijn (in ruil voor die lening), dat je de staat een bedrag hebt 'geleend'. Wat jij bezit is die waarde, maar niet de munten en het papier zelf. En kapot maken is ook echt verboden bij de wet. Zolang de staat jouw die waarde verschuldigd is mag jij die waardepapieren houden.
Maar dan naai ik toch mezelf als ik die waardepapieren kapot maak? Dan vernietig ik mijn eigen lening? Ik snap wel dat het geld zelf eigendom van de staat is, maar aangezien ze me niet kunnen verplichten om dat geld in te leveren (ik mag het nml sparen en dus niet in roulatie brengen). Mijn punt was niet zozeer wiens eigendom een 1 euro-muntje is, maar meer dat de staat er echt geen probleem van maakt als ik er een sloop. Er is nml van hun kant geen verschil tussen iemand die een gulden (of euro) nooit uit gaat geven en iemand die hem sloopt (en dus ook nooit uit gaat geven)
Je kunt die waardepapieren verhandelen met goederen. Je wisselt dan leningen uit van de staat. De waardes dus. Maar het medium waarlangs dat gaat, zijnde het munt- en briefgeld, is nog steeds van de staat.
Denk je dat de staat er mee zit als ik hun "lening" ff ongedaan maak?

Het ging er hier nml om of het strafbaar is en of je er voor gestraft zou worden (dat is wel degelijk iets anders).
Niet dat het boeit wanneer je een Euro platwalst, maar het is wel degelijk een strafbaar feit. En als je het systematisch en moedwillig doet, met als oogmerk de geldstroom te hinderen, dan kun je ook echt gestraft worden.
Een paar tweakers (zeg: 10) slopen per persoon 5 euro's, ik denk niet dat de geldstroom daardoor wordt verstoord en dat de Nederlandse staat hier problemen van gaat maken. Ik snap je punt opzich wel: warez wordt ook niet retehard aangepakt, maar is WEL verboden hier op GoT. Maar soms moeten we misschien de regeltjes niet TE strikt nemen, om niet te verstikkend bezig te zijn.
Nu is er door de kleine schaal niet echt sprake van de geldstroom hinderen, maar toch. Zeg niet dat het zomaar mag

Nee, ok, maar om nou zo'n topic te sluiten (waar wel om gevraagd werd door sommige users), vind ik zwaar overdreven. Die euro's zijn nieuw, er wordt mee ge-experimenteerd, en daar kan ik niet mee zitten. Nogmaals: ik weet dat het wettelijk NIET toegestaan is, maar ik hoop dat iedereen hier voldoende gezond verstand heeft dat dit toch niet verboden hoeft te worden op GoT