Geen ac3 op versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lexxx
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-03 12:59
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn versterker.
De versterker, een Harman Kardon avi250, ondersteund geen ac3. Hij ondersteund wel een hoop andere surround soorten bijv. THX , Dolby Prologic , Martix etc.
Maar nu wil ik een dvd-speler kopen, en nu zit ik te denken aan een dvd-speler met ac3 en dts erop omdat mijn versterker dat niet heeft.
Maar nu het probleem, in het boekje van de versterker staat dat ik de digitale coax aansluiting niet mag gebruiken voor randapparatuur met ac3?! En dat ik die ac3 randapparatuur moet aansluiten via een een of ander "6 channel direct", maar heeft iemand een idee wat ze met een "6 channel direct" uitgang bedoelen en of er wel dvd spelers zijn die dit ondersteunen?

Verwijderd

een "6 channel direct" betekend dat de DVD speler 6 x een stereo uitgang heeft.(12 cinch plugjes!!!)
de meeste DVD spelers die een AC3 decoder ingebouwd hebben hebben deze uitgangen wel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 15 januari 2002 17:44 schreef doophoofd het volgende:
een "6 channel direct" betekend dat de DVD speler 6 x een stereo uitgang heeft.(12 cinch plugjes!!!)
de meeste DVD spelers die een AC3 decoder ingebouwd hebben hebben deze uitgangen wel.
Twee fouten. Het zijn drie stereouitgangen, oftewel 6 plugjes (5 + .1) en alle DVD spelers met een ingebouwde decoder hebben die 5.1 uitgang.

Je moet dus gewoon een DVD speler kopen met een ingebouwde Dolby Digital decoder als je dolby digital wil, en als je persé ook DTS wil, zal je specifiek op zoek moeten naar een model dat ook een DTS decoder heeft.

Let op dat er specifiek staat dat er een decoder inzit. Elke DVD speler heeft dolbydigital en DTS via de digitale uitgang, maar daarvoor heb je een versterker nodig met een AC3 decoder (en die heb je niet, jij hebt blijkbaar een versterker met een 5.1 input).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 17:51 schreef JvS het volgende:

[..Het zijn drie stereouitgangen, oftewel 6 plugjes (5 + .1) en alle DVD spelers met een ingebouwde decoder hebben die 5.1 uitgang.
hoe is de verdeling van die plugjes dan?
is het niet :
frontlinks, frontrechts + rearlinks, rearrechts + center??

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 18:03 schreef doophoofd het volgende:

[..]

hoe is de verdeling van die plugjes dan?
is het niet :
frontlinks, frontrechts + rearlinks, rearrechts + center??
Nee, meestal:
links, rechts; center,subwoofer; links surround, rechts surround.

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 17:51 schreef JvS het volgende:

[..]
Twee fouten. Het zijn drie stereouitgangen, oftewel 6 plugjes
[..]
Eén fout (hehe) het zijn 6 mono uitgangen...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 15 januari 2002 19:42 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Eén fout (hehe) het zijn 6 mono uitgangen...
Ok, insectensex it is >:) Het zijn twee stereouitgangen en twee monouitgangen >:)

Round three! :P

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:46 schreef JvS het volgende:

[..]

Ok, insectensex it is >:) Het zijn twee stereouitgangen en twee monouitgangen >:)

Round three! :P
(The battle is on heheh.....)

Tulp is altijd mono... Dus of je hebt een rare surroundbak met (mini)jack stereo ingangen of een dvd speler met (mini)jack stereo uitgangen.... of je hebt het verkeerd.....
Ik denk het laatste...

(edit: ik begrijp je reactie wel, je ziet links en rechts als stereo, dat is het ook wel, maar het zijn twee verschillende aansluitingen... dus 2 x mono, dus 6 mono aansluitingen...)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nah, als ik jouw manier opvolg heeft mijn cd-speler ook twee mono-uitgangen (is technisch ook zo), maar ik noem het lekker één stereo-uitgang :). Dat bekt lekkerder en dan snappen meer mensen waar ik het over heb :Y).

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:55 schreef JvS het volgende:
Nah, als ik jouw manier opvolg heeft mijn cd-speler ook twee mono-uitgangen (is technisch ook zo), maar ik noem het lekker één stereo-uitgang :). Dat bekt lekkerder en dan snappen meer mensen waar ik het over heb :Y).
Het is niet mijn manier, maar zoals je al zegt technisch is het gewoon zo.... alleen bij (mini)jack praat je over 1 stereo uitgang, ik bedoel als je twee boxen hebt zijn dat toch ook twee mono boxen en niet 1 stereo box.....
Je moet het verder zelf weten hoe je het noemt natuurlijk maar als je zoiets uitlegt aan iemand moet je wel uitleggen waarom, of je gewoon aan de feiten houden, anders krijg je nl. verwarring......

• Lexxx
Over oude koeien uit de sloot halen gesproken...

Ik heb zojuist eindelijk een dvd speler gekocht met een ac3 decoder erin :
De Harman Kardon dvd30
En nu ben ik volop bezig deze aan te sluiten op mijn
Harman Kardon avi250 versterker (pdf handleiding geen info op site verders).

Nu vroeg ik mij een tijd geleden al af hoe ik dts/dolby digital kon krijgen zonder dat mijn versterker het heeft. Het antwoord was toen dat ik een dvd-speler moet hebben met een ac3 decoder aan boord. Nu heb ik dus deze dvd speler alleen krijg ik hem niet goed aangesloten op de versterker.

De dvd speler is met de versterker verbonden via 6 kabels, voor iedere speaker een. Ik heb de versterker ingesteld op 6 channel direct maar ik krijg enkel nog maar geluid door de 2 front speakers. De dvd staat al ingesteld op dolby digital en dat wordt ook ondersteund door de dvd die we gebruiken om te testen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit goed moet aansluiten zodat ik geluid krijg door alle speakers?
(Het kan iig wel...)

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
staat je versterker misschien nog op digital-in i.p.v. op de analoge ingang?

• Lexxx
Sorry dat ik wederom een oude koe uit de sloot haal, maar misschien is dit handig voor andere mensen die later de search gebruiken.

Ik had dus de Harman Kardon dvd30 aangeschaft omdat de verkoper mij vertelde dat er DTS en Dolby Digital decoders op zouden zitten, de site van Harman Kardon gaf dit ook aan!

Na een weekend klooien wou het nog steeds niet lukken, dus ik contact opgenomen met de zaak waar ik de dvd speler had gekocht en met Harman Kardon nederland.
Harman Kardon nederland wist mij te vertellen dat er helemaal geen DTS en Dolby Digital decoders op de dvd30 aanwezig zijn en dat dit fout op de international.harmankardon.com site staat. Ik met dit nieuws naar de zaak waar ik hem had gekocht en de medewerkers aldaar boden mij aan de dvd speler te ruilen tegen een Pioneer 656.
Ik heb nu dus de 656 en deze werkt perfect! Gewoon de versterker op 6 channel zetten en de dvd speler instellen zodat hij ervan uitgaat dat er geen versterker met DTS en Dolby Digital aanwezig is en het werkt prima!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Lekker dan, wel 6 uitgangspluggen, maar er dan maar 2 van gebruiken :P . Gelukkig heb je nu wel een werkend exemplaar :)

maar om nog even enkele oude koeien uit de loot te halen:
De versterker, een Harman Kardon avi250, ondersteund geen ac3. Hij ondersteund wel een hoop andere surround soorten bijv. THX , Dolby Prologic , Martix etc.
THX is geen surroundsoort, maar gewoon een certificatie die het apparaat heeft. Dit geeft aan dat het ding aan de THX normen voldoet (waar ook weer verschillende normen gangbaar zijn). Dat betekend niet dat een ander apparaat zonder deze stikker dat niet doet niet aan de normen voldoet. Voor de certificaat betaal je centen, en dus ook meer voor je versterker ;) . Anyway, dit moest ik even zeggen, voordat dit misverstand nog verder de wereld in groeit :)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 25-11-2003 15:37 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1