Toon posts:

Zien waar je bent op de website ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik wil een website gaan ontwerpen en nu zit ik met een vraag, hopelijk kunnen jullie mij een eindje op weg helpen.

Ik wil graag laten zien WAAR de bezoekers zich bevinden op de website.

Er zijn 6 hoofdonderwerpen en onder elk hoofdonderwerp een aantal opties.
Wanneer bezoeker x bv. klikt op een hoofdonderwerp dan moet dat opgelicht worden, klikt hij daarna verder op een optie moeten ze allebei aan gaan.
Wordt er daarna geklikt op een ander hoofdonderwerp dan moet die uiteraard "aan" gaan en de rest weer uit. Comprends pas ?

Wat ook zou mogen is bijvoorbeeld wat ze bij www.ntnt.nl gedaan hebben, je ziet dan linksonderaan precies waar je zit....hoe is dit trouwens gedaan en is dit mogelijk voor mijn persoontje ?

Is het een beetje duidelijk ?

Bij voorbaat dank.....

Verwijderd

wil je dat de bezoeker zelf kan zien waar hij zelf is, of dat je ook kan zien waar andere mensen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling dat de bezoeker zelf ziet waar hij zich bevindt op de website...:

Voorbeeld www.ntnt.nl linksonderaan.

Verwijderd

code:
1

dat dus, ow dat ziet er prachtig uit :) maar hoe dat zit weet ik niet, mischien is het een 'gegeven' value :)

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:30
Jep, dit is of gewoon keihard in de code gezet of natuurlijk door server side scripting (PHP of ASP) of client side scripting (javascript) dit verhaal dynamisch gemaakt.

Als je niet beschikt over server side scripting kun je het dus hardcoded op de pagina's zetten of dynamisch aanpassen d.m.v. javascript...

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 18:58 schreef Mart! het volgende:
..snip..
Neat, maar hoe wou je dat dan in JS aanpassen, kan dan toch veel gemakkelijker in PHP :?

• Mart!
Op dinsdag 15 januari 2002 19:00 schreef Xtentic het volgende:
Neat, maar hoe wou je dat dan in JS aanpassen, kan dan toch veel gemakkelijker in PHP :?
of ASP :P

True, kan idd heel makkelijk, maar je moet het wel beschikbaar hebben. Verder heeft dynamisch aanpassen d.m.v. javascript het bijkomende voordeel dat je je pagina niet opnieuw hoeft te laden. <DIV id=blaat> tagje, waar je dan dynamisch nieuwe content inzet met blaat.innerHTML ofzow (niet 100% compatible, maar dat mag je zelf uitzoeken).

Mooiste is natuurlijk je sitestructuur en content in een database en dan die info dynamisch uitspugen naar de browser, maar ik denk dat Kuiter dat iets te ver gaat...

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:43
Met update in php en mysql :?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 15 januari 2002 19:00 schreef Xtentic het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik keek had nog steeds niet elke server PHP ondersteuning :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

t is wel in php, hopen dat dat op je server werkt

via iedere link een
code:
1
$whereami = "locatie....";

en dan gewoon
code:
1
<font size="-2" font="Verdana">You are <?PHP echo "$whereami"; ?></font>

of
PHP:
1
2
3
<?
echo "<font size=\"-2\" font=\"Verdana\">You are $whereami</font>";
?>

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 19:10 schreef Mart! het volgende:

[..]

of ASP :P

True, kan idd heel makkelijk, maar je moet het wel beschikbaar hebben. Verder heeft dynamisch aanpassen d.m.v. javascript het bijkomende voordeel dat je je pagina niet opnieuw hoeft te laden. <DIV id=blaat> tagje, waar je dan dynamisch nieuwe content inzet met blaat.innerHTML ofzow (niet 100% compatible, maar dat mag je zelf uitzoeken).

Mooiste is natuurlijk je sitestructuur en content in een database en dan die info dynamisch uitspugen naar de browser, maar ik denk dat Kuiter dat iets te ver gaat...
Klopt, dit gaat me iets te ver omdat het een website beaamt die niet gebruik gaat maken van een database.

Je verteld dat het heel gemakkelijk kan, zou je me kunnen vertellen hoe ?
Ik kan het namelijk nergens vinden op sites met scripts e.d. hoe dit te doen is.....

• Mart!
Als je toch alleen HTML pagina's gebruikt kun je de locatie toch keihard in de HTML bakken? Inclusief het opkleuren van de actieve sectie? Betekent alleen dat je tig pagina's krijgt, maar die heb je dan zowieso al. Nadeel ervan is dat je dan elke pagina moet aanpassen als je je sitestructuur aanpast.
Voor info/tutorials/voorbeeldscripts verwijs ik je naar DhtmlCentral en andere sites, waar hierover echt genoeg te vinden is. Ga eerst zelf eens stoeien met HTLM/Javascript want scriptrequest zijn hier uit den boze >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ga eerst zelf eens stoeien met HTLM/Javascript want scriptrequest zijn hier uit den boze >:)
I know...

Ik heb trouwens het volgende in een website geplaatst :

<?php
?>

Maar weet iemand dan hoe ik die

plaats in de html pagina ?

'k weet het , ben een leek wat betreft PHP......maar wil er toch wel meer van weten ivm de tal van mogelijkheden !!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 11:51
De regel erboven.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik geprobeerd,
echter krijg ik dan het volgende in beeld :

You are $whereami"; ?>

De bron is dan als volgt :

<?php

?>

De server ondersteunt trouwens PHP.....

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:49 schreef Kuiter het volgende:
Dat heb ik geprobeerd,
echter krijg ik dan het volgende in beeld :

You are $whereami"; ?>

De bron is dan als volgt :

<?php

?>

De server ondersteunt trouwens PHP.....
opslaan als whereami.php3

en niet .html :)

Verwijderd

In ASP kan het volgens mij op de volgende manier:

dim waarbenik
waarbenik = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")

& waarbenik &

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 20:58 schreef Stoel het volgende:

[..]

opslaan als whereami.php3

en niet .html :)
Inderdaad een kwestie van opslaan in PHP3 formaat,
het werkt nu op de volgende manier...

<?php

$whereami = "\\projecten\intranet";

echo "<font size=\"10px\" font=\"Tahoma\">U bent hier : $whereami</font>";

?>

Echter is dit niet de oplossing die ik graag zou zien, het voegt qua functionaliteit niets extra's toe wanneer ik dit bijvoorbeeld met HTML zou doen, toch ?

Is er toch geen handigere oplossing ?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Als je een statische website hebt hoef je niet percee gelijk naar server-side scripting te grijpen om "vervelende zaken" zoals navigatie en de huidige locatie overal in te zetten.

Je kunt dit ook heel eenvoudig doen door je site te genereren uit een specificatie van de structuur en de content van elke pagina.

Zelf gebruik ik hiervoor XHTML 1.1 in combinatie met XSLT. De content van elke pagina is gewoon een losse pagina XHTML 1.1 pagina. Je kunt hier heel eenvoudig wat transformaties op los laten zodat je hele pagina in een table komt te staan, waarbij je bijvoorbeeld navigatie en de huidige locatie toevoegd.

Het is zo gelijk heel gemakkelijk om nieuwe onderdelen aan je site toe te voegen of de gehele site in 1 keer te veranderen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 21:28 schreef Kuiter het volgende:

[..]

Inderdaad een kwestie van opslaan in PHP3 formaat,
het werkt nu op de volgende manier...

<?php

$whereami = "\\projecten\intranet";

echo "<font size=\"10px\" font=\"Tahoma\">U bent hier : $whereami</font>";

?>

Echter is dit niet de oplossing die ik graag zou zien, het voegt qua functionaliteit niets extra's toe wanneer ik dit bijvoorbeeld met HTML zou doen, toch ?

Is er toch geen handigere oplossing ?
Jewel want je slaat bijvoorbeeld deze file op:

where_am_i_php3
PHP:
1
2
3
<?
echo "U bent nu in $locatie";
?>

je opent het via:

where_am_i.php3?locatie=Home\Nieuws\2002\Jaarverslag

dan zal je:

U bent nu in Home\Nieuws\2002\Jaarverslag

op het scherm te zien krijgen

• crisp
  • Laatst online: 13:11

crisp

Devver

Pixelated

Toevallig laatst een scriptje gemaakt die de huidige locatie laat zien in een apart frame.
Het bestaat uit 2 JS files: links.js die ervoor zorgt dat onLoad van het contentframe ook het navigatieframe wordt bijgewerkt. Tevens bevat het een functie waarmee je op nieuwe pagina's dmv een functie links kan toevoegen. navigation.js die een overzicht bevat van alle links op keyword.
De history wordt telkens via de URL meegegeven.
Voorbeeldje

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
where_am_i_php3
PHP:
1
2
3
<?
echo "U bent nu in $locatie";
?>

je opent het via:

where_am_i.php3?locatie=Home\Nieuws\2002\Jaarverslag

dan zal je:

U bent nu in Home\Nieuws\2002\Jaarverslag

op het scherm te zien krijgen
Dit had ik inmiddels werkende, maar in ieder geval toch bedankt, ik denk dat ik met dat scriptje hierboven toch iets beter en makkelijke af ben, helemaal omdat ik ook gebruik wil maken van meerdere frames en het in een ander frame wil laten openen.

Thanx voor alle respons,
deze mag wat mij betreft gesloten worden !
Pagina: 1