Bios vergeet instellingen ? (batterij is ok)

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Bij het instellen van de bios (nieuwe pc) vraagt mijn bios (ea 1005) naar mijn cpu-speed. Ik kan kiezen uit: 1100/1466/manual. 1466 vul ik in, zet de tijd goed,ect en ga verder met installaren van pc. Als ik de pc uitzet (dus niet reboot) lijkt het of de bios de instellingen vergeet. Hij gaat dus automatisch weer in de bios. Hier moet ik dan weer de system date/time/cpu speed invullen.
Het manual instellen van de cpu speed maakt niks uit (11*133/33). Ook dan worden ze vergeten (klooien met andere settings hielp ook niet)
.
Je zou dan denken aan een lege batterijtje, maar mobo is 4 dagen oud. Gevolg is dat ook windows de tijd "vergeet".

Herkend iemand dit probleem :? Waar zou het aan kunnen liggen :? Of zou iemand zijn instellingn van de bios hierneer willen zetten :? Vast wel iemand met dezelfde config:

Asus A7V266-E
Amd XP 1700+
WinXP
Bios ae1005

And now the most interresting part of deze grot

Verwijderd

Safe je de instellingen die je in de bios hebt gezet cq verandertd wel?

Verwijderd

Is de verbinding tussen batterij en MoBo wel correct?

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Ja ik save ze wel :)
F10 -> Y [enter].
Zit ook goed vast, verder geen probs (voor de zekerheid ff kijken: Ja, zit goed)

• Mix-o-math-oze
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mix-o-math-oze

Look, but don't stare

Het lijkt me 't best dat je gewoon je mobo teruggeeft ( 't is toch nog in garantie).

Heb deze zomer een gelijkaardig probleem gehad, maar ietsje erger :
'k Kwam terug van vakantie , start pc op alles werkt. Na 5 dagen zet'k pc ff af, wil terug opstarten, en pc springt in bios. Datum was teruggesteld, maar kon hem niet meer veranderen, en windows startte ook niet meer op :'(
Mee naar hardwareboer getrokken. Volgende dag belt hij me dat 't mobo overleden was...

Dus mssn toch denken aan een productiefout van je mobo (ging in het begin alles goed?)

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 17:48 schreef Mix-o-math-oze het volgende:
Het lijkt me 't best dat je gewoon je mobo teruggeeft ( 't is toch nog in garantie).

Heb deze zomer een gelijkaardig probleem gehad, maar ietsje erger :
'k Kwam terug van vakantie , start pc op alles werkt. Na 5 dagen zet'k pc ff af, wil terug opstarten, en pc springt in bios. Datum was teruggesteld, maar kon hem niet meer veranderen, en windows startte ook niet meer op :'(
Mee naar hardwareboer getrokken. Volgende dag belt hij me dat 't mobo overleden was...

Dus mssn toch denken aan een productiefout van je mobo (ging in het begin alles goed?)
Heb hem dus pas vier dagen. Maar verder gaat alles goed. Hij zet alleen alles terug naar default instellingen :?
(system date zet hij automatisch op 01/01/2001 :? )

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 21:47

jmr

Kan je je BIOS niet eens updaten en kijken wat ie daarna doet.

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 17:53 schreef jmr het volgende:
Kan je je BIOS niet eens updaten en kijken wat ie daarna doet.
Is laatste officieel versie. Gister/eergister is 1006 uitgekomen maar dat is nog een beta. Verder ken ik nog geen mensen met dezelfde fout (search) dus het lijkt me geen fout in bios ae1005.

Verwijderd

Haal het 'cmos clear' jumpertje er even in z'n geheel af. Kijken wat hij dan doet.

Soms worden die borden af-fabriek geleverd met het jumpertje in de verkeerde stand. Soms staat dit ook verkeerd in de gebruiksaanwijzing.

Een jumpertje wat op 'clear' ipv 'save' staat zou de symptomen die jij beschrijft kunnen veroorzaken.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 17:55 schreef hezik het volgende:
Haal het 'cmos clear' jumpertje er even in z'n geheel af. Kijken wat hij dan doet.

Soms worden die borden af-fabriek geleverd met het jumpertje in de verkeerde stand. Soms staat dit ook verkeerd in de gebruiksaanwijzing.

Een jumpertje wat op 'clear' ipv 'save' staat zou de symptomen die jij beschrijft kunnen veroorzaken.
Hier heb ik wat aan, ga het meteen ffies doen. Als hij in safe staat is het geen prob neem ik aan. Alleen in geval van clear ff veranderen :?

Verwijderd

Gewoon even er helemaal afhalen.. dat kan geen kwaad.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Shit, waarom zijn mensen mij nou net voor als ik zo'n oplossing wil geven..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

bij een msi bord dak voor ne moat gekocht heb stond er een jumperke op, als ge da eraf haalde onthoude hij ook de bios niet.

dus misschien staat da jumperke ook op uw mobo en staat het nie juist.

Greetz

Verwijderd

bij een msi bord dak voor ne moat gekocht heb stond er een jumperke op, als ge da eraf haalde onthoude hij ook de bios niet.

dus misschien staat da jumperke ook op uw mobo en staat het nie juist.
Zou je een andere manier willen verzinnen om je tech posts te halen ipv. gewoon herhalen wat anderen al gezegd hebben?

Overigens hoef je hier geen 'greetz' onder je posts te zetten, zie ook de faq.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Het jumpertje was niet aanwezig (pinnetjes dus niet bedekt).
Staat dus niet op safe en niet op clear. Wederom ook batterij even aangeduwd.

Het lag dus niet aan de jumpersetting.

Verwijderd

hmm... en wat als je dat jumpertje er wel op zet? (officieel hoort hij nl wel aanwezig te zijn)

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 18:30 schreef hezik het volgende:
hmm... en wat als je dat jumpertje er wel op zet? (officieel hoort hij nl wel aanwezig te zijn)
Officieel wel. Heb alleen de pc compleet moeten kopen ivm pc-privé. Heb dus helaas geen jumpertje.

Verwijderd

Tsja.. ik zou het toch in die richting zoeken.. check dat mobo voor andere jumpertjes, soms zetten ze een jumpertje over 1 pennetje (dus geen contact).. kun je die gebruiken.

Of hou de pennetjes even verbonden met een schroevendraaier (om te testen)

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 18:33 schreef hezik het volgende:
Tsja.. ik zou het toch in die richting zoeken.. check dat mobo voor andere jumpertjes, soms zetten ze een jumpertje over 1 pennetje (dus geen contact).. kun je die gebruiken.

Of hou de pennetjes even verbonden met een schroevendraaier (om te testen)
Voor de instellingen is één pennetje bedekt dus hetzelfde als geen pennetje bedekt :?

edit:

Damn wat een domme post van mezelf zeg, uitaard is een hetzelfde als geen. Hij maakt dan geen contact |:(

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Je lijkt gelijk te gaan krijgen. Heb geen jumpertje bij de hand. Maar volgens moboboekje is de mogelijkheid om cmos te clearen de volgende: Remove battery, short the jumper by removing and replacing the jumper cap.

Dit zegt dus eigenlijk: als je je cmos wil _clearen_ zorg dan dat je pinnetjes geen contact maken. Anders gezegt: als je je cmos wil _saven_ zorg dan dat de jumpercap op je jumpertjes zit :?

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 18:54 schreef mr_fragle het volgende:
Je lijkt gelijk te gaan krijgen. Heb geen jumpertje bij de hand. Maar volgens moboboekje is de mogelijkheid om cmos te clearen de volgende: Remove battery, short the jumper by removing and replacing the jumper cap.

Dit zegt dus eigenlijk: als je je cmos wil _clearen_ zorg dan dat je pinnetjes geen contact maken. Anders gezegt: als je je cmos wil _saven_ zorg dan dat de jumpercap op je jumpertjes zit :?
Niet dus, met jumpertje op de twee pinnetjes naast cmos batterij start hij helemaal niet op :'(

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
soms worden mobo's toch met half-lege batterijtjes geleverd? (of had je dat al gemeten?)
Check in de Bios ff naar Battery Voltage ofzo, hoort boven de 3V te liggen. Anders ff een ander batterijtje proberen.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 22:01 schreef insan1ty het volgende:
soms worden mobo's toch met half-lege batterijtjes geleverd? (of had je dat al gemeten?)
Check in de Bios ff naar Battery Voltage ofzo, hoort boven de 3V te liggen. Anders ff een ander batterijtje proberen.
Zal ik even bekijken, nog niet gemeten. Maar zou wel raar zijn. Nog nooit eerder gehoord/gezien. Maar me pc boot dus niet eens met jumpercap. Is dus fout in moboboekje. Ik denk dat ik idd terug zal moeten gaan :'(.

Kan niet iemand met dezelfde combo hier ff zijn relevante bios settings neerplanten :?
BVD

Verwijderd

Om ff terug te komen op je eerste vraag: deed je mobo nooit de instellingen behouden of pas na een paar dagen? Dat laatste had ik ook, bleek na veel zoekwerk een te slappe voeding te zijn. (was wel 350W, maar van een *** kwaliteit)
--> dan werd zelfs de cmos batt leeg getrokken vanwege power tekort!!

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 08:52 schreef commander het volgende:
Om ff terug te komen op je eerste vraag: deed je mobo nooit de instellingen behouden of pas na een paar dagen? Dat laatste had ik ook, bleek na veel zoekwerk een te slappe voeding te zijn. (was wel 350W, maar van een *** kwaliteit)
--> dan werd zelfs de cmos batt leeg getrokken vanwege power tekort!!
Heeft nooit de instellingen onthouden. Maar het gekke is dat als ik de pc uitzet (geen reboot dus) en start hem na 20 minz weer op er geen probleem is, maar pas na een paar uur. Zo dacht ik eerste dat het met het verspringen van de datum gebeurde ofzo. Omdat ik altijd sochtends dat ding aanzet en savonds pas uit :?
Iemand zin om zijn instellingen hier neer te planten :?

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 20:26 schreef mr_fragle het volgende:
Niet dus, met jumpertje op de twee pinnetjes naast cmos batterij start hij helemaal niet op :'(
Ik had het ook. In het boekie staat bij Clear CMOS:
"Remove jumper cap, turn comp on/off and replace cap".
Toen ik keek dacht ik dat ze hem vergeten waren erop te doen, of dat ze het hadden nagelaten om de batterij te sparen. Idd, als je hem erop zet start je pc niet op omdat hij alleen maar aan het resetten is dan.
Voordeel is wel dat ik eerst aan mijn voeding dacht. Terug naar de winkel gegaan en mijn 300 Watter geheel gratis omgeruild voor een 350 Watt. (Winkelier: "We hebben alleen nog maar een 350W voeding... vind je dat erg?" Ik: "Eh... neuh...") He he he!

Andere probleem komt me ook bekend voor: als je de power er compleet af hebt gehad moet je je bios opnieuw instellen. Ik wacht nog op de Bios revision...

P.S. AthlonXp 1800+@A7V266-E Raid, Promise FastTrak100, 2x Maxtor 7200 rpm 40GB, 1024 MB DDR, WinXP Pro, Lite-On 24x fikker, 50 speed atapi CD-Rom, 350W voeding, Coolermaster voor 2,2 GHz, 2 casefans, Asus iPanel = 69º stressed.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 19:38 schreef RedHot het volgende:

[..]

Ik had het ook. In het boekie staat bij Clear CMOS:
"Remove jumper cap, turn comp on/off and replace cap".
Toen ik keek dacht ik dat ze hem vergeten waren erop te doen, of dat ze het hadden nagelaten om de batterij te sparen. Idd, als je hem erop zet start je pc niet op omdat hij alleen maar aan het resetten is dan.
Voordeel is wel dat ik eerst aan mijn voeding dacht. Terug naar de winkel gegaan en mijn 300 Watter geheel gratis omgeruild voor een 350 Watt. (Winkelier: "We hebben alleen nog maar een 350W voeding... vind je dat erg?" Ik: "Eh... neuh...") He he he!

Andere probleem komt me ook bekend voor: als je de power er compleet af hebt gehad moet je je bios opnieuw instellen. Ik wacht nog op de Bios revision...

P.S. AthlonXp 1800+@A7V266-E Raid, Promise FastTrak100, 2x Maxtor 7200 rpm 40GB, 1024 MB DDR, WinXP Pro, Lite-On 24x fikker, 50 speed atapi CD-Rom, 350W voeding, Coolermaster voor 2,2 GHz, 2 casefans, Asus iPanel = 69º stressed.
Komt idd aardig in de beurt met wat ik heb (wel wat minder van alles :P ).
Heb inmiddels nieuwe cooler gekregen (grotere coolermaster). Temp nu max stressed (hele dat multiplayen van UT en MOHAA) op 63. Idle 53 ofzo. En dat met een casefan. Ik heb een nieuwe biosbatterij gekregen en dat hielp niet. Ik heb geflashed naar 1006,1005e en 1005ea. Dit help dus allemaal ook niet. Maar weer terug gegaan en krijg waarschijnlijk nieuw mobo. Verwacht wordt dat of de batterij lader kapot is of dat hij kortsluiting maakt en zo de batterij langzaam leegzuigt. Vandaar dat bios alles onthoud in 1 uur, en vergeet na 5 uur.

Over 1 á 2 dagen hoop ik het te weten.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 21:54 schreef mr_fragle het volgende:
Over 1 á 2 dagen hoop ik het te weten.
En? Al nieuws? Anders ga ik er ook nog mee terug namelijk.

P.S. Mijn videokaart is een Abit Siluro GeForce 2 T400 (MX denk ik) 64 MB AGP; was ik vergeten te melden. Volgens mij is dit ook de zwakste schakel! in mijn systeem...

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 13:48 schreef RedHot het volgende:

[..]

En? Al nieuws? Anders ga ik er ook nog mee terug namelijk.

P.S. Mijn videokaart is een Abit Siluro GeForce 2 T400 (MX denk ik) 64 MB AGP; was ik vergeten te melden. Volgens mij is dit ook de zwakste schakel! in mijn systeem...
Heb hem inmiddels terug. Heb een nieuw Mobo gekregen. Dacht al dat het zoiets was. Ik zou dus terug gaan. Is wel klote, maarja, beter dan zo'n rotte pc. Nu nog ffies windows opnieuw erop planten en alles loopt weer strak.
Andere vent in de winkel had ook hetzelfde (brakke serie ofzo :?)

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 19:58 schreef mr_fragle het volgende:

[..]

Heb hem inmiddels terug. Heb een nieuw Mobo gekregen. Dacht al dat het zoiets was. Ik zou dus terug gaan. Is wel klote, maarja, beter dan zo'n rotte pc. Nu nog ffies windows opnieuw erop planten en alles loopt weer strak.
Andere vent in de winkel had ook hetzelfde (brakke serie ofzo :?)
Inmiddels gedaan en alles loopt als een zonnetje. Laat ff weten wat er met die van jou is gebeurd. Ben benieuwd of het meerdere exemplaren waren :)

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit ken ik!

alleen vergeet het bios de instellingen niet altijd, maar soms. Bij een harde rebout of als windows weer eens is gecrashed.

Ik heb de A7V266-E, met PCB rev. 1.07
Had jij de problemen die je omschrijft oo met deze PCB revision? Als je wil weten welke rev jij hebt, kijk dan tussen de PCI sloten, daar moet het staan.

Als jij dezelfde hebt als ik ga ik er lekkah mee terug!

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Verwijderd

Sorry, was ff offline maar ben ook nog niet terug geweest met mijn plankje. Ook nog even geen problemen me gehad want stroom is er niet af geweest nog...
Van 't weekend nog maar even testen en als het dan nog zo is tijd maken om het ding te ruilen.

I'll let you know!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35
Ook ik heb vet veel problemen gehad met dit mobo en ook hetzelfde met die bios shit. Trok ik de stekker eruit kon ik alles weer gaan instellen als ik hem daarna weer opstarte. Een maanden lopen klote met dit mobo (ook reboote die spontaan en dat soort shit) :( . Ik naar Norrod in Leeuwarden (had dat ding op de HCC gehaald en moest dus een takke eind rijden) Mobo omgeruild (Norrod deed totaal niet moeilijk en ik kreeg zo een nieuwe mee) Ik *D en weer naar huis.
Alles opnieuw geinstalleerd (nieuwe bios, windows en shit) stekker uit dat ding getrokken, stekker er weer in en alles stond gelukkig nog goed. Dat was een probleem minder. Rebooten deed ie nogsteeds spontaan. (vooral als ik ging internetten ofzo) Alles had een eigen irq dus dat kon het niet zijn.
Ik had er 2 reepjes DDR in van elk 256 MB en dacht dus dat die misschien rot waren ofzo. Kon ze niet testen want er was geen pc in de buurt waar DDR in kon. Ik bij tweakers. shop een een reepje geheugen gekocht van Dane-Elec 512MB DDR hiermee het derde bankje gevuld en sindsdien is deze pc niet meer uitgeweest of spontaan gaan rebooten. Problemen waren dus verholpen door het derde slot op te vullen met geheugen.

Ik *D en }:O blij
Pagina: 1