Toon posts:

dell inspiron 4100 of 8100¿?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
weet niet welk van de 2 ik ga kopen (of een toshiba 3000-514)..

kan mij iemand zeggen of de performance min of meer gelijk is, of is de 8100 echt veel sneller met dezelfde componenten? ik zou anders voor de 4100 kiezen omdat ie lichter & kleiner is..

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 18:09

IQM

Precies hetzelfde vraag ik mij ook al een tijdje af.
Een Inspiron 4100 is iets dunner dan een Inspiron 8100 maar kan of een CD/DVD of een diskettestation gebruiken. De 8100 heeft beide tegelijk. Ook de chipset en de grafische kaart verschillen. Maar of 512 Mb maximaal intern geheugen een bezwaar is ???
Een ander nadeel van de 4100 (gelijk een voordeel voor de 8100) is het scherm 1400 x 1050 op een 14" TFT is klein maar een 15" (de 8100) is toppie)
Meestal is een 8100 als recommended system standaard veel completer dan een 4100 en maar een fractie duurder. Als je het kunt betalen zou ik eerder geneigd zijn voor de Inspiron 8100 te kiezen.

Waar DELL trouwens zowieso duur mee is, is geheugen en garantie ! (je krijgt echt de neiging om de gok te wagen en maar 1 jaar garantie te kopen.)

Verwijderd

Geheugen moet je inderdaad gewoon los kopen. Kingston/Crucial

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 21:47

jmr

Belangrijkste verschillen zijn denk ik de grootte van het scherm en de videokaart.

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07-2025

Kogando

Humordenaar

Wie koopt er nou Dell? Kan iemand me hier daar het voordeel van uitleggen? Beter bestel je toch gewoon een zelf samengestelde pc... veel goedkoper en sneller.

(of hebben we het hier over laptops? dan heb ik niks gezegd)

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Verwijderd

Kwaliteit heeft zijn prijs, en ja het gaat hier over laptops.

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 16:24 schreef IQM het volgende:
Precies hetzelfde vraag ik mij ook al een tijdje af.
Een Inspiron 4100 is iets dunner dan een Inspiron 8100 maar kan of een CD/DVD of een diskettestation gebruiken.
Ook bij de 4100 kan je de fdd tegelijk met een cd/dvd gebruiken . Er word, als het goed is , een kabel meegeleverd om je fdd via de lpt poort aan te sluiten .

Ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe laptop , maar mijn keus is gevallen op een 8100 omdat die prijstechnisch voordeliger uitkomt als een 4100 . Groter scherm en via recommended systems gewoon goeie specs , voor een behoorlijke "normale " prijs. Alleen de extra garantie is idd een beetje prijzig

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 22:13 schreef Hunger het volgende:

[..]

Ook bij de 4100 kan je de fdd tegelijk met een cd/dvd gebruiken . Er word, als het goed is , een kabel meegeleverd om je fdd via de lpt poort aan te sluiten .
Ik heb hier nu 15 4100's staan maar er zit geen kabel voor de FDD bij. :(

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Dat is een beetje vreemd,
want die hoort er volgens mij toch echt bij te zitten.
Ik heb hier op het werk inmiddels ook een aantal 4100-jes staan, en die zijn toch echt allemaal met kabeltje gekomen.
Misschien iets om even Dell te bellen?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 17:51 schreef Kogando het volgende:
Wie koopt er nou Dell? Kan iemand me hier daar het voordeel van uitleggen? Beter bestel je toch gewoon een zelf samengestelde pc... veel goedkoper en sneller.

Het gaat inderdaad over laptops :)

Ik heb er vorige week maandag een Inspiron 8100 besteld en die is afgelopen maandag geleverd. Toppie apparaat, vooral dat 15 inch UXGA (1600x1200) scherm is heel erg mooi.

• Rollerjooster
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Precies. Dat scherm is echt :9~

Alleen doe je er goed aan ff in de shop survey van Dell te kijken. Het loopt nogal eens uit de hand met levertijden... (Hier spreekt een slachtoffer). Maar Dell is IMHO het wachten wel waard.
Die schermpjes... 0+

Forza Mucca!

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 17:51 schreef Kogando het volgende:

Het gaat hier dus om laptops, maar sowieso ook Desktops, ik ben uitermate tevreden met m'n Delletje. En zelf samenstellen kostte me gauw fl. 700,00 meer op onderstaand systeem (en dat was excl. software, moet je licentie Winddoss erbij kopen ben je helemaal blut).

Lijkt me trouwens behoorlijke flamebait :(

• frice
  • Laatst online: 17-07 07:41
Om nog even terug te komen op het verschil tussen de inspiron 4100 en 8100, er staat wel een aardige vergelijking op CNET en ZDNET (doe maar een google search, die URLs zijn mega lang)

De 8100 is nogal zwaar (4Kg) en heeft een battery life van ongeveer 172 minuten (standaard test).

De 4100 is wat lichter (3Kg) en heeft een battery life van ongeveer 218 minuten (standaard test). Slechts 1 USB poort en geen 1394..

Dat doet mij kiezen voor een 4100 (battery is toch een van de belangrijkste dingen van een laptop he). Nog even sparen :)

Verwijderd

persoonlijk vind ik het belangrijkste voordeel van de 4100 dat er een intel 830 chipset inzit, en deze is veel beter dan de 815 in de 8100. hij kan nml. 1gb aan geheugen aan en hij is beter in combinatie met de nieuwe PIII-M aangezien hij van een verder gevorderde speedstep werkt en diepere inslaapmogelijkheden. dit zorgt voor veel langere batterijduur en een lichter apparaat! vreemd hoor dateen lagere serie een betere chipset heeft!

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 14:13 schreef demonz het volgende:
persoonlijk vind ik het belangrijkste voordeel van de 4100 dat er een intel 830 chipset inzit, en deze is veel beter dan de 815 in de 8100. hij kan nml. 1gb aan geheugen aan en hij is beter in combinatie met de nieuwe PIII-M aangezien hij van een verder gevorderde speedstep werkt en diepere inslaapmogelijkheden. dit zorgt voor veel langere batterijduur en een lichter apparaat! vreemd hoor dateen lagere serie een betere chipset heeft!
Ik heb daar naar gekeken en ik vond het niet de moeite waard. Meer dan 512 Mb (die de 815 ep chipset max. ondersteund) ga je toch waarschijnlijk niet gebruiken.

Die opmerking over speedstep klopt, je kunt 10 minuten langer werken, ook dus niet opzienbarend.

Je opmerking dat het apparaat lichter wordt met een andere chipset mag je even wat duidelijker toelichten want die vat ik nog niet helemaal >:)

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
als je al een vrij "zware" computer meesleept en de batterij duur een probleem lijkt te worden dan is het toch niet te veel gevraagd een xtra accu mee te nemen
of zijn deze ultra duur??

ik heb voor mijn lappie(toshiba satellite pro 4600)
ook bijna altijd 2 accu's bij me gewoon omdat ik nogal eens geneigd ben met behulp van ut in de trein:P m'n accu's behoorlijk snel erdoor te stoken
Pagina: 1