Toon posts:

Reizen in een flits: Wat zouden de gevolgen zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo het gevoel (vraag me niet waarom) dat dit binnen ettele jaren mogelijk is. Om in een fractie van een tel te reizen van Milaan naar Washington etc.

Of dit kan of niet is hier niet de discussie, maar stel dat het nou wel kan, wat zouden dan de gevolgen zijn voor de economie en de wereld op zich.
Vrachtwagenchaufeurs en busschauffeurs etc. zouden overbodig worden, dus een heel groot gedeelte van de bevolking zou werkeloos worden. Kleine catastrofe dus.
Het zou wel makkelijk zijn om in 'no time' op je werk te zijn of ff naar Mexico een broodje gaan eten in de lunch. :)

Het zou een werelduitvinding zijn, maar zou de wereld ook klaar zijn voor zo'n enorme verandering?

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 14:51 schreef Centurion het volgende:

Het zou een werelduitvinding zijn, maar zou de wereld ook klaar zijn voor zo'n enorme verandering?
Dat zeker niet. Veranderingen moeten lanzaam gaan, niet ineens.

Bovendien schept het wel veel nieuwe mogelijkheden, er van uitgaande dat het niet beperkt blijft tot de aarde.

Veel zaken zullen inderdaad overbodig worden; wegen, spoorlijnen. Weg met de files, mensen kunnen weer bijna op twee plaatsen tegelijk zijn, wat een grote impuls KAN zijn voor de economie.

Maar om toch maar even terug te komen op het techinsche aspect: het is in theorie mogelijk om een matierietransmitten te bouwen, maar dit kost nog zo veel energie voor één enkel molekuul, dat dit absoluut ondoenlijk is. Ik verwacht dan ook niets massaals in de komende 40 a 50 jaar.

Verwijderd

Zoals MREn al zei, het komt geleidelijk. En zoveel inpact zal het niet hebben als het geleidelijk gaat, want we zijn al heel wat vooruitgegaan. Wie had vroeger ooit gedacht dat een weekendje Parijs mogelijk zou zijn, of even een weekje Amerika? Hetzelfde geldt voor dan, het is dan voor iedereen heel gewoon dat je in korte tijd de hele wereld over kunt.

Verwijderd

Als het inderdaad niet beperkt blijft bij planeet aarde, dan komen er daarmee ook weer genoeg nieuwe functies bij voor alle gedeputeerde vrachtwagenshauffeurs. Plus in de beveiliging zal ook nog wel wat vacatures vrij komen...

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het wordt steeds zweverig hier zeg ;)

Verwijderd

Zweverig misschien. Maar misschien is het wel interresant om te bedenken of er verandering zouden kunnen zijn, waar we gewoon absoluut niet op kunnen aanpassen. Dat er opeens iets wordt uitgevonden, waar de maatschappij nooit zo snel op kan aanpassen.

Verwijderd

Denk eens aan de economische, sociale en militair tactische gevolgen! Je kunt het zelf wel invullen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 16:30 schreef muaddib het volgende:
Denk eens aan de economische, sociale en militair tactische gevolgen! Je kunt het zelf wel invullen.
Waarschijnlijk zal dit zo'n gevolgen hebben op de veiligheid van bepaalde landen, zodat de mensheid wel dichter tot elkaar moet komen om een oplossing te zoeken voor alle problemen die men met elkaar heeft. De mogelijkheden om het elkaar zeer moeilijk te maken zijn er dan namelijk in overvloed. Aanslagen plegen wordt dan zeer makkelijk bijvoorbeeld.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Leuk onderwerp :)

Ik heb hier zelf ook al es over nagedacht maar me in de theorie nog nooit echt verdiept.
Maar ik ga er vanuit dat wat betreft aanslagen het wel mee zal vallen.
Gewoon voor zo'n "teleport-beacon" (or what ever :)) enorm strenge controles neer te zetten etc. Bagages onfanhankelijk teleporteren van de passagier.

Kraak et maar af zouk zegge :P

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 15 januari 2002 14:55 schreef MREn het volgende:

Maar om toch maar even terug te komen op het techinsche aspect: het is in theorie mogelijk om een matierietransmitten te bouwen, maar dit kost nog zo veel energie voor één enkel molekuul, dat dit absoluut ondoenlijk is. Ik verwacht dan ook niets massaals in de komende 40 a 50 jaar.
Helaas is dat in theorie niet mogelijk. De onzekerheidswet van Heisenberg stelt dat je nooit plaats en impuls (zeg maar snelheid) van een deeltje beide precies kunt weten. Hoe nauwkeuriger je de 1 weet, hoe minder nauwkeurig de ander.

Dit effect is nogal lastig als je materie wilt verplaatsen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

Pyrus

Hardknock life

Als het mogelijk is, lijkt het me ongezond. Niet op iedere plaats is dezelfde luchtdruk op hetzelfde moment (toch?). Lijkt me ook dat je redelijk gedisorieënteerd raakt.
Als dit Aarde <--> Ruimte doet, lijkt het me helemaal ongezond. Het verschil van wel/geen zwaartekracht lijkt me te groot om zo snel te overbruggen.

LinkedIn

Verwijderd

Het gevolg van sneller reizen is dat de wereld kleiner wordt(relatief) oude grenzen vervagen omdat die te dicht op elkaar liggen. Dit heeft als gevolg dat mensen met verschillende meningen minder gescheiden zijn. Er zal dus of uitgebreidt moeten worden(naar de ruimte) of er zal een nieuwe macht moeten komen die iedereen overheerst en genoeg controle kan uitoefenen. Wereldvrede zou in theorie ook kunnen maar lijkt me niet haalbaar(voor een lange tijd).

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Op dinsdag 15 januari 2002 20:50 schreef Diadem het volgende:

[..]

Helaas is dat in theorie niet mogelijk. De onzekerheidswet van Heisenberg stelt dat je nooit plaats en impuls (zeg maar snelheid) van een deeltje beide precies kunt weten. Hoe nauwkeuriger je de 1 weet, hoe minder nauwkeurig de ander.

Dit effect is nogal lastig als je materie wilt verplaatsen.
't kan natuurlijk ook anders.. Door een gaatje te boren door de ruimte-tijd.. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat we daar voorlopig nog niet genoeg energie voor hebben :)

Ennuh, het onzekerheidsprincipe was toch te omzeilen met verstrengde deeltjes? (de goeie term ben ik ff vergeten)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 15:38

Lordy79

Vastberaden

Cool.. hier heeft stephen king een kort verhaal over geschreven. Erg leuk verhaal.

Je had een zender en een ontvanger en daar werd je doorheen 'gegooid' zodat je geteleporteerd werd. Het probleem was alleen dat het geestelijk 'voelde' alsof je een eeuwigheid in het 'niets' zit en stapelgek eruit komt en meteen doodvalt.

Er werd ook melding gemaakt van criminelen die allerlei zaken deden verdwijnen (geen ontvanger, alleen een zender) of mensen op deze manier ontvoerden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

er zijn hier een heleboel verhalen over,
voornamelijk sciencefiction.
Larry Niven heeft ze onder andere veel gebruikt.

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 21:19 schreef Pyrus52 het volgende:
Als het mogelijk is, lijkt het me ongezond. Niet op iedere plaats is dezelfde luchtdruk op hetzelfde moment (toch?). Lijkt me ook dat je redelijk gedisorieënteerd raakt.
Als dit Aarde <--> Ruimte doet, lijkt het me helemaal ongezond. Het verschil van wel/geen zwaartekracht lijkt me te groot om zo snel te overbruggen.
Waarom zou snelle verandering in zwaartekracht ongezond zijn?? Je lichaam is wel vaker onderhevig aan verandering in G-kracht. Bv elke keer als je met je auto optrekt, of misschien beter als je in een achtbaan zit. Ik heb daar wel eens mensen ziek van zien worden ( :r ) hehe maar het is toch niet ongezond?!

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 01:14 schreef Lordy79 het volgende:
Cool.. hier heeft stephen king een kort verhaal over geschreven. Erg leuk verhaal.

Je had een zender en een ontvanger en daar werd je doorheen 'gegooid' zodat je geteleporteerd werd. Het probleem was alleen dat het geestelijk 'voelde' alsof je een eeuwigheid in het 'niets' zit en stapelgek eruit komt en meteen doodvalt.

Er werd ook melding gemaakt van criminelen die allerlei zaken deden verdwijnen (geen ontvanger, alleen een zender) of mensen op deze manier ontvoerden.
De Eeuwige Jaunt, had ie het over, als ik het me goed herinner (nl vertaling...)

wel grappig, dat effect kon omzeild worden door te slapen omdat je dan die 'eewigheid' niet merkte...

[ontopic]
Als het verkeer in banen geleid kan worden (Zo'n ding uit Osama Bin Ladens klauwen houden etc. dan lijkt het me wel te doen, mits je zender EN ontvanger nodig hebt. Zolang die beschermd worden (onmogelijk) dan is er nix aan de hand... maar criminelen zullen binnen paar jaar ook zo'n ding hebben, en dan wordt het leuk met ontsnappen etc.

Verder zal de economie/samenleving ontzettend veranderen..
[/ontopic]

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 01:04 schreef corani het volgende:

[..]

Ennuh, het onzekerheidsprincipe was toch te omzeilen met verstrengde deeltjes? (de goeie term ben ik ff vergeten)
Quantum entanglement heet dat en daar weten we te weinig van om zo'n oordeel over te zeggen.

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 01:04 schreef corani het volgende:

[..]

't kan natuurlijk ook anders.. Door een gaatje te boren door de ruimte-tijd.. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat we daar voorlopig nog niet genoeg energie voor hebben :)
Wat versta jij onder ruimte-tijd?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 11:21 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Wat versta jij onder ruimte-tijd?
Ik denk dat hij bedoelt dat hij dan een gat maakt in de tijd van deze ruimte. Je ontsnapt dan aan de tijd, in deze ruimte waardoor je in een andere plaats in deze ruimte om dezelfde tijd weer terugkomt.

Verwijderd

Zie je wel, ik wist wel dat ik een stand aan mijn boor miste.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 14:54 schreef The_Tzar het volgende:
Zie je wel, ik wist wel dat ik een stand aan mijn boor miste.
LOL :+ Als je die stand toch vindt dan zeg het ff. Dan kom ik namelijk ff kijken hoe die werkt.
Maar dan blijft het domein idd niet beperkt tot de aarde, dus dan kunnen er misschien wat kolonies bijkomen, met nieuwe grondstoffen e.d.. Dus nieuwe produkten zijn dan ook weer mogelijk. Vervelen hoeven we ons dan tenminste niet :)

Verwijderd

In een flits? Met de lichtsnelheid dus...
hmmm, lijkt me niet erg goed voor je.
Toch wel grappig, zie je bijvoorbeeld een bom ontploffen, maar je reist er met de lichtsnelheid vandaan, dan zie je de hele tijd hetzelfde beeld... En als je vooruit kijkt, dan zie je weinig denk ik. Hoe lang zou je remweg dan zijn?
Hoe groot zouden je airbags dan moeten zijn?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 18:53 schreef Dryade het volgende:
Toch wel grappig, zie je bijvoorbeeld een bom ontploffen, maar je reist er met de lichtsnelheid vandaan, dan zie je de hele tijd hetzelfde beeld... En als je vooruit kijkt, dan zie je weinig denk ik. Hoe lang zou je remweg dan zijn?
Als je wordt afgebroken in deeltjes, merk en zie je helemaal niks op dat moment.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Op vrijdag 18 januari 2002 18:53 schreef Dryade het volgende:
zo werkt dat niet: lichtsnelheid is relatief, en altijd 300000 km/s bij jou, ook als je zelf 300000 km/s gaat, het is dus niet zo dat je niks ziet van achter
Op zaterdag 19 januari 2002 22:06 schreef Blue-eagle het volgende:

[..]

Als je wordt afgebroken in deeltjes, merk en zie je helemaal niks op dat moment.
en dat is sowieso waar

wat ff wordt vergeten hier: het verschil tussen met lichtsnelheid reizen (bijv met de trein), en echt geteleport worden

in het 1e geval zet gewoon de ontwikkeling van de zich verkleinende aarde zich door

bij de 2e kun je ook door muren heen e.d., en kunnen delinquenten dus zo uit de gevangenis ontsnappen
bij de 1e niet

verder: bij ervanuit gaan dat je per deeltje wordt vervoerd wordt er wel even vanuit gegaan dat er dan geen ziel bestaat
want: als je per deeltje wordt vervoerd, is dan niet de totale geheugenopslag van je hersenen gereset, waardoor je je verstand, geheugen, en ziel kwijt bent?
(geld overigens alleen bij de 2e variant, het teleporten)

de 1e variant gaan we overigens sowieso langzaam heen, de 2e is veel meer een nieuwigheid

Verwijderd

Dan zouden we heel snel zijn!!!
Pagina: 1