Toon posts:

Passieve koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog cpu's die het met passieve koeling afkunnen? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de HP-machines, die kunnen toch vrij hoge snelheden halen met passieve koeling ipv die ventilatoren enzo.

Uiteraard gaat dit om't geluidsniveau, maar ook om onderhoud.

Verwijderd

alles tot P133 moet moet passieve cooling overweg kunnen (in principe). alleen zou ik er dan wel een stevige heatsink op zetten en toch wel 1 of 2 casefans in je kast laten zitten

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Mijn P4 word ook het merendeel van de tijd passieve gekoeldt. Alleen wanneer die boven een bepaalde temp komt dan gaat de fan meedraaien perfect voor als je computer s'nachts aan laat staan. Maar dan heb je nog je voeding die opstijgt dus.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Mijn P4 word ook het merendeel van de tijd passieve gekoeldt.
so?! hoeveel graden boven 75 zit je dan? :P

Verwijderd

Topicstarter
Mjah "1 of 2 casefans" dan heeft't dus al geen nut meer.
Maaruh zoals ik al zei, de HP's hebben geloof ik nog p2 of p3 zelfs met passieve koeling. Zijn ook erg stille machines!

Verwijderd

ok i rest my case

/me heeft al sinds hij uit de wieg komt AMD, dus dikke fans, dus veel herrie, dus daar aan gewend :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een slot A AMD TB800. Tis nu echt vervelend geworden. De koelertjes op het koelblok heb ik al helemaal schoongemaakt, maar die blijven een vervelend geluid maken.

Ik wil eens kijken of volgende pc of extra pc misschien wel passief gekoeld kan worden.
Wellicht die PIV..
Als je nou bijvoorbeeld een p4 ONDERklokt? Zou-ie dan nooit koeling nodig hebben?
Intel/AMD maakt me niks uit..

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Hier nog een PII-233 met passief koelblok, draait inmiddels alweer een dag (zonder casefans), niks is onmogelijk :)

Verwijderd

Merken zoals compaq en HP hebben inderdaad pII's en PIII's die passief gekoeld worden, maar dit is meestal door een slim kast-airflow design en één enkele 80mm ventilator die lucht langs de heatsink door de voeding naar buiten voerd, het is dus niet echt een passieve koeling, maar komt dicht in de buurt. De nieuwere Compaqs met durons en zo gebruiken taisol-heatsinks: vrij stil en niet te duur, een aanrader voor moest je een duron of athlon willen. Als je er wat meer geld voor over hebt kan je voor een Alpha 8045 heatsink gaan met een stille 19dba Pabst NGML, daar kan je dan een athlon XP mee koelen zonder dat je hem hoort!!

Als je een passief gekoelde proc wil, moet je eens naar de VIA C3 proc kijken, die is tot 933Mhz passief te koelen, maar hij performt spijtig genoeg maar zoals een 700mhz duron. Een 1Gig Duron zou ook nog wel te koelen zijn als je hem underclockt naar 500 a 600 of zo.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Afhankelijk van de grootte van je heatsink, het vermogen van je proc en de luchtstroming die er is kun je natuurlijk passief koelen..

Ik weet dat de 'merkmachines' ook in de PII-tijd nog passief koelden, maar ze hadden dan wel een constructie gemaakt dat er 1 grote casefan de lucht direct op de heatsink blies.

't is natuurlijk ook een kwestie van proberen, maar ik denk dat als je 1 grote stille fan pakt (bijv. een 120mm fan), en je laat die via een soort tunnel direct op een grote heatsink blazen, dat je dan vrij goed kunt koelen..

Verwijderd

Ik heb een slot A AMD TB800. Tis nu echt vervelend geworden. De koelertjes op het koelblok heb ik al helemaal schoongemaakt, maar die blijven een vervelend geluid maken.
controleer eens of het voedingskabeltje van je fan niet tegen een vin aan komt. dit had ik dus ook omdat het kabeltje geknikt was in de fan. irritant 'ririririririri' geluidje krijg je dan :P gewoon ff aan dat kabeltje trekken zodat ie er strakker staat

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Mijn Celeron 500 @ 623 MHz wordt passief gekoeld door een OCZ Gladiator. 0,4 kg aan koper bovenop mijn proc geeft stressed rond de 45-50 klein nulletje C. En mijn Zalman 300W stille voeding geeft maar rond de 20-25 dB (volgens de specs).

Zalig om DVDtjes te kijken, of DivX. De rustige scenes zijn heerlijk zonder het geluid van een opstijgende Boeing. Als ik 's avonds bezig ben hoor ik alleen auto's buiten, en die verrekte fietsdynamo's die zo'n }:O-herrie maken!

XBOX 360 Gamertag

• MaTTeRs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-06 05:19
Ik heb nog een AMD k6 233 met passieve koeling staan

En die nieuwe via processor heeft ook passieve koeling, en draait toch op 800 mhz, is alleen wel verschrikkelijk langzaam vergeleken met AMD en Intel processoren

• cool0

cool0

Mijn temp van me P4? stressed 45 graden ofzo hou het niet echt bij

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

zonder actieve fan waar je het over had |:(

• cool0

cool0

zonder fan draait die rond de 38graden en NIET THROTTLED!

Nu moet ik wel zeggen dat het koelblok groot is en er inderdaad een 80MM fan langs draait zelf gebouwd.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ik heb een p!!! 500 Katmai passief gekoeld :7 Zonder casefans >:)

Verwijderd

/me gaat toch maar eens zijn airflow bekijken... mmm twee 80mm fans bij CPU... maar toch een copperbase dualfin sink met fan en 41 graden.... (AMD 1000)

Verwijderd

Er bestaat een cpu cooler die een soort grote koperen waaier is. Passief dus. Je kan er een AMD strijkijzer mee coolen (wel met casefan). Als die ook voor s370 beschikbaar is denk ik wel dat je er een Celly 1200 of andere tualatin mee kan coolen zonder casefans.
Jammer alleen dat je nog altijd de herrie van de voeding hebt.

edit:
Die cooler is van Zalman.

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 13:36 schreef Arthur_ het volgende:
Er bestaat een cpu cooler die een soort grote koperen waaier is. Passief dus. Je kan er een AMD strijkijzer mee coolen (wel met casefan). Als die ook voor s370 beschikbaar is denk ik wel dat je er een Celly 1200 of andere tualatin mee kan coolen zonder casefans.
Jammer alleen dat je nog altijd de herrie van de voeding hebt.
fout, de zalman coolers hebben ook een fan die je met een soort van 'arm' aan een pci uitgang moet monteren en zo over je sink heen moet hangen... je kan de fan wel wel laten, maar dat merk je behoorlijk. koop je namelijk een zalman pakket dan krijg je deze arm en fan er standaard bij

Verwijderd

Topicstarter
komt dus neer op goed zoeken
Moet maar eens op zoek gaan naar wat shops met goede kennis op dit gebied..
Zelf proberen heb ik de tijd niet echt voor (of wil ik'r niet voor maken)

Verwijderd

gaven we je geen goed antwoord dan? je kan best je processor zonder fan laten lopen, alleen moet je dan een gigant van een heatsink hebben, en verwachten dat je processor dan zelfs nog ontzettend heet wordt.

dat geonzin van hier van 'ik heb een P4 zonder fan lopen' geloof ik sowieso voor geen meter. een amd 1ghz word zonder fan en el cheapo heatsink al zon 95-105 graden en dat is niet echt bevordelijk. de p4's hebben dan dat ze langzamer gaan lopen als ze te warm worden... maar wie wil er nou een trage cpu?

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:13
als je gewoon een goed watergekoeld systeem maakt heb je ook bijna geen herrie meer... waterkoeling rocks 8-)

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Ik draai momenteel met een celly 466 MHz, passief gekoeld.
De enige fan in me kast is die van de voeding :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 14:44 schreef danokorst het volgende:
gaven we je geen goed antwoord dan? je kan best je processor zonder fan laten lopen, alleen moet je dan een gigant van een heatsink hebben, en verwachten dat je processor dan zelfs nog ontzettend heet wordt.

dat geonzin van hier van 'ik heb een P4 zonder fan lopen' geloof ik sowieso voor geen meter. een amd 1ghz word zonder fan en el cheapo heatsink al zon 95-105 graden en dat is niet echt bevordelijk. de p4's hebben dan dat ze langzamer gaan lopen als ze te warm worden... maar wie wil er nou een trage cpu?
Ten eerste: ik vond de antwoorden prima!
Ten tweede: betrouwbaarheid heb je nooit op zo'n forum
Ten derde: Je bent wel erg wantrouwig
Ten vierde: genoeg mensen hoeven geen supersnelle cpu. Je snapt'r werkelijk geen f*ck van eh.. Zulk soort vragen stel je omdat je SPECIFIEKE eisen hebt... En die zijn eigenlijk nooit snelheid bij zulke vragen..

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

A) Via C3 933 Mhz (ze zijn al langzaam dus neem dan maar de snelste)
B) Celeron met 100 Mhz bus en bus naar 66 Mhz tweaken, B.v. celly 900@600
C) Ik heb een P133 met een vrij grote heatsink, en verder alleen maar fan in de voeding. En die geeft geen/nauwelijks airflow door de kast... Heatsink wordt maar een beetje warm, ongeveer 2x zo warm als m'n celly 433 met fan. En die celly 433 is lauw. (ik heb het in beide gevallen over full-load, stressed dus)

Verder zijn er niet echt serieuze opties, tenzij je er geen bezwaar tegen hebt dat je proc binnen 1 jaar stuk is.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik draai hier een duron 700 en als ie op 700mhz@1.46v
loopt kan ik hem passief koelen met een enorm zelf gemaakt koelblok van ongeveer 400 gram aluminium.

Met dat blok erop en één case fan word hij zo'n 50C(idle) en (ai ik weet het) 61C stressed
(op 1.46v dus)

Verwijderd

- amd athlon 1000mhz
- copper dual fin heatsink met spire fan

idle : 35/41
stressed : 40/45

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Ik heb hier een Duron 650@800 met een Zalman cnps 3000 Aluminium. Ik heb er één casefan tegenovergezet en hij wordt ongeveer 55 graden stressed op een Asus A7V.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik zal's op zoek gaan naar de koelers enzo die genoemd worden en eea vergelijken. En de search bekijken voor "stille pc"
Pagina: 1