Toon posts:

Nieuw AMD-systeem niet aan de gang te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Voor het eerst heb ik een systeem in elkaar gezet bestaande uit de volgende onderdelen:

Moederbord: ABIT KR7A
Processor : AMD 1900+
Geheugen : 1 DIMM 512 Mb DDR SDRAM Dane-elec
Harddisk : 2 x Maxtor 740 DX 60 Gb in RAID 0
Videokaart: Ati Radeon 8500
Add-on1 : Miro Studio DV
Add-on2 : Miro PCTV Pro
Voeding : 350 Watt Enermax
Temp : 43 graden bij opstarten

Ik heb megaproblemen met dit systeem. Een opsomming:
- Geheugen wordt vaak maar herkent als 256 Mb. WinXP liet
zich pas installeren nadat ik het geheugen op 2.75V
had gezet.
- Na inpluggen TVkaart reageert toetsenbord niet. Toen
ik een PCI-slot had waar het toetsenbord wel werkte, en
het ide4 slot in gebruik ging nemen reageerde het
toetsenbord weer niet.
- Alles wat een beetje grafisch is (Max Payne, Dune
Emporer, 3D mark 2001, een BSOD in XP. Zowel bij de
standaard ATI drivers, als de laatste release.

Kortom ik weet het allemaal niet meer. Is het bord gaar of wat is er mis? :? :?

Arno

• Bl0cKeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23

Bl0cKeR

titel

misschien een rotte dimm, en pctv en studio DV kunnen elkaar bijten. probeer es zonder de beide miro kaarten te booten en prik ze er stuk voor stuk in.

sigh

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 15:59

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

of allen beginnen met de vga kaart en dan geluid enz. enz. tot je systeem niet meer start

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de beide kaarten er nog eens uit halen, maar dat het toetsenbord niet meer werkt of XP hangt bij grafische bewerkingen blijft voor mij een compleet raadsel.

Zoals gezegd weet ik het onderhand niet meer en zit er aan te denken de hele shit naar een dealer te doen die het werkend mag maken. Ik zal in ieder geval niet zo snel meer een PC gaan bouwen

Verwijderd

hmmm begin eerst eens met een Win98, dat is volgens mij toleranter met HW dan WinXP! en idd begin eens met alleen een VIDEO en een MEM en dan vervolgens alle kaarten er stuk voor stuk in prikken!

ik wens je veel succes >:)

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12
Wat ik altijd doe is als hij het niet goed doe. Alle rare hardware eruit trappen. Dit betekent in jouw geval dus die miro kaarten er allebei uit trappen. Daarna je systeem zo basic mogelijk installeren. Als je dit gedaan hebt even kijken of je beetje redelijk 3d appz/games kan draaien. Mocht dit goed werken is het iig niet je geheugen. Dan is het dus een combi van je miro kaarten. In zo een geval wel ff de nieuwste drivers van de pinnacle site halen.

Stay hungry, Stay foolish

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
kijk ook even hier KR7A

ik had hetzelfde probleem.. overigen doet de nieuwste bios behoorlijk wat goed.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Ben het eens met VRIESREN, haal eerst alle add-on kaartjes eruit, behalve natuurlijk je VGA. Installeer dan Win2k/Win9x. (Ben zelf voor Win2k, want is zwaarder) En run dan 3dmark2001, direct na schone install. Als de score laag is of als hij vastloopt --> Je geheugen. (BDW, je score voor jouw kaart moet rond de 6500 liggen)

Mocht dit het niet zijn (denk het wel) plug dan elk kaartje erbij totdat hij weer irri begint te doen.

Suc 6

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eerst eens de Add-on's er uit halen, en dan kijken of ik wel gebruik kan maken van de PC en het geheugen goed herkent word. tevens zal ik de bios wel flashen naar 6N.

Ik vind het uitvallen van een toetsenbord echter wel erg desastreus, en die Mirp kaarten zullen er naar verloop van tijd toch in moeten, maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties. Donderdag wordt dit verhaal vervolgt.

Arno

• Azecos
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

Azecos

Can't help it..

Als dat niet helpt zou ik je moederbord omruilen, maybe a DOA (dead on arival).

• RainbowSix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09-2025
Zulke vage fouten komen mij heel bekend voor, ik denk dat dat het aan je geheugen ligt probeer eens een ander dimmetje en deze ook in een ander dimm slot :?
of bios resetten wel ook wel eens helpen

Verwijderd

zou niet meteen gaan flashen, problems on arrival zijn die van de leverancier en niet van jou. Straks bleek het iets kleins te zijn en heb je het mobo .....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het systeem gestript zodat ik alleen het moederbord, de vga-kaart en geheugen gebruik. Geheugen op 100 Mhz en het werkt perfect zodra het op 133 gezet wordt krijg ik XP allerlei problemen. DIMM in meerdere sloten geprobeerd en de ene gaat beter dan de andere. Het kan dus aan de DIMM liggen of aan het moederbord. Ik heb helaas geen andere DIMM tot mijn beschikking om te testen, dus dat moet ik eerst op zien te lossen.

Arno

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ligt aan het geheugen denk ik

How bad is it on a scale from one to Spurs

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op dinsdag 15 januari 2002 19:08 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Ik heb het systeem gestript zodat ik alleen het moederbord, de vga-kaart en geheugen gebruik. Geheugen op 100 Mhz en het werkt perfect zodra het op 133 gezet wordt krijg ik XP allerlei problemen. DIMM in meerdere sloten geprobeerd en de ene gaat beter dan de andere. Het kan dus aan de DIMM liggen of aan het moederbord. Ik heb helaas geen andere DIMM tot mijn beschikking om te testen, dus dat moet ik eerst op zien te lossen.

Arno
Lees eventjes: [topic=309815/1/25]

20*350ZO45°

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
vergeet ook niet dat de irq's alleen bij pci slot 2,3 en 6 niet gedeeld zijn
daar moet je je kaarten eerst proberen in te stoppen

Tweakers Discord

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:08 schreef ArnoKlaassen het volgende:

Arno
Lijkt mij overduidelijk een geval van genaaid zijn met het geheugen, of inderdaad de maandag-module. In ieder geval heb je op Dane Elec 10 jaar garantie, dus kun je het gewoon omruilen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 19:37 schreef tweakduke het volgende:
vergeet ook niet dat de irq's alleen bij pci slot 2,3 en 6 niet gedeeld zijn
daar moet je je kaarten eerst proberen in te stoppen
Hier zal ik aandenken. Ik heb alleen zowieso een ander slot nog nodig:
- Miro Studio DV
- Miro PCTV Pro
- Creative Audigy
- ISDN Adapter

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren getest met memtest. Op 100 Mhz geen probleem. Op 133 Mhz 100.000en foutmeldingen (niet overdreven). Voltage verhogen hielp niks. Of het gegeugen (Dane-elec 512 Mb DDR) wordt niet ondersteund of het moederbord is kapot. :(

Arno

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 08:26
En dan vraag ik mij af of je orginele PC-133 DIMM's hebt meegekregen, of dat je gewoon PC-100 DIMM's (onbedoeld) probeert te OC'en.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij kapot is, maar het is ook goed mogelijk dat je de verkeerde DIMM hebt meegekregen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

In je bios kan je het geheugen ook nog goed tweaken, kijk of er geen dingen te agressief ingesteld staan zoals cas of zo... Als je het voltage verhoogt geeft hij dan nog errors?

Verwijderd

Topicstarter
Is zowieso het goede geheugen (DDR). Verhogen van het voltage naar 2.65 haalt niks uit. Dan wordt het geheugen wel als 512 Mb herkent, alleen wederom 100.000en foutmeldingen. Bij voltage of 2.75 wordt het geheugen herkent als 256 Mb en ook de 100.000en foutmeldingen.

Ik lees en hoop over problemen met Dane-elec icm de KT266A chipset. Ik hoop dat ik bij mijn dealer eerst even kan testen met een ander merk geheugen, anders ligt het aan het moederbord.

Arno

Verwijderd

De KG7 van Abit had ook zo'n probleem, het bleek dat je de Dimm's er ongelooflijk hard moest induwen voor ze juist zaten, in de latere revisies werd dit wel verholpen. Misschien kan het dat zijn, maar 99% zeker is de Dimm in Dimm-heaven... Wel spijtig om zoiets te horen van Dane-elec's, maar ja, zo'n dingen komen overal wel eens voor hé (misschien wel je dealer die er niet voorzichtig mee omsprong?). Ga dus gewoon die Dimm ruilen, en alles is opgelost.
Pagina: 1