Netwerkinstallatie debian linux

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben 'as we speak'debian aan het downloaden en wil dat straks gaan installeren op een pentium. Probleem is: Die pentium heeft niet echt heel veel schijfruimte.
Nu heb ik straks de complete bende op mijn gewone computer staan. Stel dat ik met de pentium vanaf windows/dos via het netwerk bij die andere compu kan, kan ik dan gewoon van daaraf de installatie opstarten en raggen maar?

ieeeepppppp :P

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Volgens mij begrijp ik 't niet helemaal. Wat heeft weinig schijfruimte met de manier van installeren te maken? De makkelijkste manier is het downloaden van een ISO, branden en in die cd-rom speler stoppen. Heb je geen brander of geen cd-rom speler in die bak, dan kan je een FTP install overwegen.

Maar dan nog heeft dat alles niks geen invloed op de hoeveelheid hd space die je hebt. Bovendien is een Debian installatie niet vanuit Windows of Dos te starten, alleen met bootdisks.

offtopic:
Hoeveel schijfruimte heb je dan op die bak?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmm, ik ben het op 2 punten met Koen Roumen oneens. Ftp install vind ik niet moeilijker ofzo dan een cdrom install, en heeft als voordeel dat je gelijk de up to date packages hebt. En de installatie is zeer zeker /wel/ vanuit dos op te starten.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:35
"Niet echt heel veel schijfruimte" kan voor een pentium met Debian nooit een probleem zijn. Een simpele Debian installatie heeft met enkele tientallen MB's al meer dan genoeg :)
Meeste Pentium bakken zijn toch wel voorzien met schijven van minimaal 400-500 MB.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik zal maar eens een ftp service op mijn eigen XP bak doen dan... Dat maakt het denk ik allemaal wat makkelijker.

ieeeepppppp :P

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Ik heb onlangs nog een ftp install (vanaf het internet) van Debian 2.2 gedaan en met zo'n 150 MB (zonder 50 MB swap) was ie al tevreden. Pas toen ik extra's (samba, dhcp, bind, qmail, etc, etc) ging installen, had ik een paar tientallen MB's extra nodig.

apt-get roels :)
Upgraden naar 3.0 was een eitje. (En nee, ik had niet door dat 3.0 'uit' was, anders had ik die gelijk wel genomen. ;))

(We hebben hier trouwens over een P120, 24MB, 600MB + 2.5GB.)

:Y)

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 22:33

dop

Windows needs to reboot now

Op dinsdag 15 januari 2002 16:28 schreef Tuinhark het volgende:

apt-get roels :)
Upgraden naar 3.0 was een eitje. (En nee, ik had niet door dat 3.0 'uit' was, anders had ik die gelijk wel genomen. ;))

3.0 ???? hoe wat waar

ik weet niet beter als dat we bij 2.2r5 zijn

EPC Debian Gnu Linux

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

dop: 3.0 ???? hoe wat waar

ik weet niet beter als dat we bij 2.2r5 zijn

Gewoon "Woody" :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stable is bij 2.2r5 ja, testing en unstable zeggen allebei 3.0 te zijn.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

De laatste release van Debian is 2.2, revisie 5, naam 'Potato'.
Woody is testing, (nog) niet stable. Woody heeft 3.0 in zijn /etc/debian_version staan omdat dit het versienummer is wat hij krijgt als hij gereleased wordt.

Sid (unstable) heeft ook 3.0 in zijn /etc/debian_version staan omdat packages niet veranderd mogen worden als ze van Sid naar Woody doorschuiven; als de /etc/debian_version in Woody dus 3.0 moet bevatten, dan moet de /etc/debian_version in Sid dit ook.

Topicstarter:
Ik snap het probleem niet goed... Wat wil je precies?
Als je Debian mbv een netinstall op een computer wil installeren:
Download de install-floppies, gooi ze op flop, stop erin en booten die hap. De installer zal dan starten en van net installen is 1 van de mogelijkheden die je kunt kiezen.
Als de netwerkkaart in die computer ondersteund is en hij op internet kan (via je eigen netwerkje of direct aan een kabelmodem) kun je gewoon een netinstall uitvoeren.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

En dat is echt de goeiste manier !!!

PSN ID: Aapzak

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Stel dat ik met de pentium vanaf windows/dos via het netwerk bij die andere compu kan, kan ik dan gewoon van daaraf de installatie opstarten en raggen maar?
je hebt dus nog windows/dos op die pentium staan? (dat zeg je iig)
Gooi dat er iig ff vanaf, verder moet je wel een erg kleine schijf hebben voordat je problemen krijgt (lees: kleiner dan 400mb)

Debian moet je gewoon installen via ftp, download de boot floppen (resue+boot+drivers: stuk of 4-5 totaal), gooi de rescue disk erin en booten maar

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1