Toon posts:

DHTML + Javascript + netscape

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet werkt in Netscape:
De bedoeling is dat de layer tevoorschijn komt.

<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<SCRIPT>
function show(id) {
document.layers[id].visibility = "show";
}
</SCRIPT>
<BODY onload="show('test');">

<DIV id="test" STYLE="visibility:hidden;">
test
</DIV>
</BODY>
</HTML>

Ik heb het al op verschillende manieren gedaan. Ook door de functie show in een link aan te roepen (<A href="javascript:show( 'test' );"> Maar de divtag laat zich niet zien :(

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

zonder position:absolute is het een relatieve div, en daar kan je in ns4 nix mee.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij de divtag erbij zet: STYLE="position:absolute;visibility:hidden;" doet ie het nog steeds niet.
In de debugger van netscape zegt ie: document.layers has no properties. ¿¿
In MSIE heb ik dit zo aan de gang, maar netscape is toch best ingewikkeld.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11

crisp

Devver

Pixelated

Over welke versie NS heb je het hier? Ik heb zo'n idee dat je NS 6.x gebruikt. Het document.layers model is na NS versie 4 (gelukkig) overboord gegooid. NS6.x gebruikt het gangbare DOM model (net als IE5+ trouwens) waarmee je elementen dmv document.getElemenById(id) aanspreekt.
De attributen voor visibility zijn hier ook weer gewoon 'hidden' en 'visible'.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik heb ns 6.x. Maar als ik nu een pagina wil laten werken in meerdere browsers, moet ik al 3 versies maken van mijn javascript één voor ns4 één voor ns6 en een voor msie4. Pff wat een taak :(

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

kijk hier even in de source :)
http://www.calculaties.nl/index2.html

[magNietMode]
ze moeten maar een degelijke browser gebruiken. Als mensen vast houden aan een oude browser moeten ze maar op de blaren zitten.
[/magNietMode]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Op dinsdag 15 januari 2002 10:14 schreef Alarmnummer het volgende:
...
[magNietMode]
ze moeten maar een degelijke browser gebruiken. Als mensen vast houden aan een oude browser moeten ze maar op de blaren zitten.
[/magNietMode]
Mee eens: ignore it and hopefully it will go away... ;)

Intentionally left blank

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 15 januari 2002 10:14 schreef Alarmnummer het volgende:

[magNietMode]
[/magNietMode]
kontverhaal..
NN4 is niet per definitie verouderd, net zoals NN6 bewijst dat nieuw niet altijd beter is, hij heeft nou eenmaal een andere wijze van interpretatie.

Op de keper beschouwd is NN beter dan IE omdat hij zich aan de W3 standaards houdt...

www.jurgroessen.nl

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Op dinsdag 15 januari 2002 10:27 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

kontverhaal..
NN4 is niet per definitie verouderd, net zoals NN6 bewijst dat nieuw niet altijd beter is, hij heeft nou eenmaal een andere wijze van interpretatie.

Op de keper beschouwd is NN beter dan IE omdat hij zich aan de W3 standaards houdt...
Hmmmz, IMHO is stilstand ook achteruitgang. DOM is een veel beter alternatief in vergelijking met het document.layers model. Daarbij is het ook niet zo moeilijk om je aan de W3 standaards te houden als je maar de helft implementeerd.
For the record: waar mogelijk probeer ik rekening te houden met NN4, echter is dit technisch niet altijd mogelijk en ben ik niet van plan 2x zoveel tijd aan een project te besteden voor 3% van de mensen die vast blijven houden aan NN4 terwijl er betere alternatieven voorhanden zijn.

Intentionally left blank

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 15 januari 2002 10:34 schreef crisp het volgende:

DOM is een veel beter alternatief in vergelijking met het document.layers model. Daarbij is het ook niet zo moeilijk om je aan de W3 standaards te houden als je maar de helft implementeerd.
For the record: waar mogelijk probeer ik rekening te houden met NN4, echter is dit technisch niet altijd mogelijk en ben ik niet van plan 2x zoveel tijd aan een project te besteden voor 3% van de mensen die vast blijven houden aan NN4 terwijl er betere alternatieven voorhanden zijn.
DOM is idd beter dat ben ik met je eens.
Dat netscape, volgens jou, de helft van de standaards implementeerd is altijd nog meer volgens de specs dan een diverse-tags te starten, niet afsluiten, en toch het hele document zichtbaar maken in de browser..

En toch is het verstandiger om rekening te houden met NN4.x gebruikers dan met NN6 gebruikers, getuige onderstaande screenie van een informatieve site met bezoekers van diverse pluimage.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hanglooz/imgdiv/nedstat_browsers.gif

www.jurgroessen.nl

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 15 januari 2002 10:34 schreef crisp het volgende:

[..]

Hmmmz, IMHO is stilstand ook achteruitgang. DOM is een veel beter alternatief in vergelijking met het document.layers model. Daarbij is het ook niet zo moeilijk om je aan de W3 standaards te houden als je maar de helft implementeerd.
100% mee eens. Ik programmeer zelf veel in Java en daar hou ik ook geen rekening met de JRE versie. Als de JRE te oud is installeren ze maar een nieuwe (geef wel duidelijke uitleg waar zie die kunnen ophalen).

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 10:48 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

En toch is het verstandiger om rekening te houden met NN4.x gebruikers dan met NN6 gebruikers, getuige onderstaande screenie van een informatieve site met bezoekers van diverse pluimage.

[afbeelding]
De vraag is of deze cijfers representatief zijn voor alle surfers. En dan nog, deze cijfers tonen aan dat als je 1,8% of meer van je tijd besteedt aan het ns4 compatible maken je ns4 beter links kan laten liggen.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

misschien niet representatief voor alle surfers maar iig voor een gemiddelde groep.
Als je de stats neemt van tweakers dan krijg je een behoorlijk vertekend beeld aangezien 50% hier al met IE 6 surft terwijl dat wereldwijd hoogstens een kwart is.

hier vindt je wereldwijde stats (waarvan ik de representatie ook nog in twijfel trek hoor :) )

Maar tis wel zo dat je gewoonweg niet teveel tijd moet besteden aan NN compatibility, alhoewel nog verbazend veel klanten er hier om vragen.

Het ging me ook meer om het punt dat NN4 oud zou zijn, terwijl hij nog springlevend is tov z'n jongere broer..

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Maar als de NS zijn site niet netscapable maakt, dan is dat slecht enzo ook al is het maar 2% van de gebruikers.
Welke browsers ondersteunen het DOM model eigenlijk wel??

• Oefening
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 11:01 schreef Hangloozz het volgende:
...
Het ging me ook meer om het punt dat NN4 oud zou zijn, terwijl hij nog springlevend is tov z'n jongere broer..
Oh, ok :)
Op dinsdag 15 januari 2002 11:07 schreef suppa het volgende:
Maar als de NS zijn site niet netscapable maakt, dan is dat slecht enzo ook al is het maar 2% van de gebruikers.
Dat komt omdat een instantie als de ns voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn (openbaar vervoer). Net als dat er ook bussen rijden in plaatsen waar bijna nooit iemand komt, of dat er ook lantaarnpalen geplaatst worden bij wegen waar bijna nooit iemand rijdt.
Welke browsers ondersteunen het DOM model eigenlijk wel??
IE 5+
NS 6
Opera 5 ofzo :?

(dom2 that is)

Hier nog een linkje
En nog één

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Opera ondersteunt geen DOM.. die doen alleen maar alsof... (10% is voor mij geen ondersteuning)

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 11:11 schreef nelis het volgende:

IE 5+
NS 6
Opera 5 ofzo :?
Opera 5+ maar gedeeltelijk. Mozilla doet het nog het beste, geloof ik. Opera support echter geen dynamisch toevoegen van HTML-elementen. Dat maakt het voor echt handige DHTML practisch onbruikbaar, naar mijn mening.

En wat die NS4.x compatibility...Als je eenmaal een flexe library van standaardfuncties hebt die compatible is met de verschillende browsers, heb je er daarna eigenlijk bijna geen omkijken meer aan. (ok, lichtelijk overdreven...maar met een kern van waarheid :D )

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Opera is KUT. Ze zeggen dat ze het DOM model volledig ondersteunen. Je kan zelf vragen document.getElementById en dan zegt ie true, maar hij kan er niets mee. Opera is een KUT browser als het om DHTML gaat.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Netscape 4 valt inderdaad best mee om voor te proggen. Er zijn 3 methodes om rekening mee te houden.

1. DOM (IE5+/NS6+)
2. NS4 (document.layers)
3. IE4 (document.all)

Veel hiervan kun je eenmalig op de achtergrond detecteren en in goede banen leiden. JE hoeft maar 1 maal een goede getObject functie ofzo te schrijven bijvoorbeeld, die voor iedere methode de juiste functies aanroept. Op dat moment ben je al bezig met je eigen bibliotheekje ;)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Opera is KUT. Ze zeggen dat ze het DOM model volledig ondersteunen. Je kan zelf vragen document.getElementById en dan zegt ie true, maar hij kan er niets mee. Opera is een KUT browser als het om DHTML gaat.
document.getElementById() is nu net wat ze wel ondersteunen ;)

Opera 6 irriteert aangezien document.createElement() bestaat (en checks dus true teruggeven voor DOM-ondersteuning), maar de functie gewoon niks doet. Ik kan geen andere reden bedenken dan dat ze dat doen om developers opzettelijk te irriteren.

• Oefening
  • Niet online
Tuurlijk, met een library bespaar je je heel wat werk. Maar voordat het eenmaal zover is heb je er al heel wat tijd in zitten. De vraag is of die tijd zich ook terugverdiend :)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

vuile gore k*t browser! :(
dat is wat net van m'n lip rolde toen bleek dat NN4 de classes weer eens niet automagisch oppakt maar dat je het overal weer moet aangeven...
Dat geeft op zich wel aardig aan hoe ik over NN4 denk, ondanks m'n verdediging net :P

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Was er al iemand opgekomen dat NS4 niet visibility:hidden; gebruikt maar visibility:hide; ;) Dingdong..

Oftewel test het volgende eens:

<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<SCRIPT>
function show(id) {
document.layers[id].visibility = "show";
}
</SCRIPT>
<BODY onload="show('test');">

<DIV id="test" STYLE="position:absolute; visibility:hide;">
test
</DIV>
</BODY>
</HTML>

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Was er al iemand opgekomen dat NS4 niet visibility:hidden; gebruikt maar visibility:hide; Dingdong..
Dingdong.. not :P

NS4 gebruikt ook gewoon visible en hidden. Bug in Netscape 4 is alleen dat als je de visibility opvraagt je show en hide terugkrijgt, i.p.v. de juiste waarden.

Verwijderd

dingdong Stok door de bocht |:( :+
Pagina: 1