[DIGITAL VIDEO] ieee / firewire / maar dan onder X

Pagina: 1
Acties:

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Topicstarter
Goed, verhaal is als volgt.

Ben nu eindelijk volledig aan het overstappen naar linux. (Boeie, net als zovele..) Maar ik ben nog op zoek naar een manier om mijn digitale fimpjes te bewerken onder X. Ik weet dat er een expirimentele ondersteuning is voor IEEE 13nogwat in de huidige stable kernel tree. Maar dat geloof ik wel. Das gewoon nog afwachten. Ik ben echter wel op zoek naar progjes als Adobe Premiere etc. voor linux.
Waarmee ik dus via mijn firewire kabel mijn digitale camera kan uitlezen.

Zijn er al mensen hiermee bezig, en wat zijn jullie ervaringen.

Welke hardware gebruiken jullie, en welke software.
Ik zelf heb een standaard pinnacle Firewire kaart. Waarvan ik hoop dat hij wel generic genoeg is om ondersteund te worden in de kernel. ;)

Alvast bedankt.

Verwijderd

Ik ben zelf erg gecharmeerd van Kino voor DV-editing, een soort grafische NLE, zeg maar. Zal het niet halen bij de mogelijkheden van Premiere maar ziet er toch erg leuk uit. Met dvgrab kun je op de commandline video-capturen. De corelibrary voor DV-support kun je vinden op libdv@Sourceforge.

Voor MPEG of divx encoding van je DV filmpjes kun je de mjpegtools gebruiken (N.B. gebruik gewoon de mjpegtools-1.6.0-beta1 RPM, de rest heb je dan niet nodig). Een grafisch frontend voor de MJPEGtools kun je vinden als zijnde Linux Video Studio. De editing/capturing features zullen echter niet werken, alleen de MPEG encoding features (divx encoding moet nog geintegreerd worden in het grafische geheel). Editing is hier gericht op MJPEG-video editing, niet DV-video editing. Capture is gericht op TV/capture kaarten, niet iee1394 kaarten.

Maargoed, met Kino voor editing (en capturing) en mjpegtools/Linux Video Studio voor MPEG encoding en mjpegtools alleen voor divx-encoding kom je waarschijnlijk al een heel eind. Succes!

Ohja, /me is Linux Video Studio eigenaar en mjpegtools-developer *D :P

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Topicstarter
beelzebubu You're going to be my friend ;)

Dit zijn de antwoorden die ik kan gebruiken.
Ik was al wel aan het zoeken geweest op freshmeat, en sourceforge maar ik vond geen duidelijk verhaal zoals jij nu vertelde.

Ik mail / post mijn bevindingen wel alsik zover ben.
Iig. Bedankt.
CJ