fan de andere kant op laten draaien

Pagina: 1
Acties:

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
ik heb een gf2pro van leadtek, en daar zit een of andere wazig-vormige heatsink op, met een fan die er een beetje in "verzonken" is. Deze fan blaast de lucht door de heatsink en zuigt de lucht van onder mijn kaart vandaan dus...

zou ziet die fan+heatsink er dus uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.leadtek.nl/new/shared/images/gf2gtsnew-big.jpg

en dan nu de vraag/het probleem:
ik wil er zo'n slot-koeler onder zetten, omdat zo'n ding de lucht vreselijk snel afzuigt, zonder dat het ook maar in de kast terecht komt ofzo, dus ik denk dat dat vreselijk mooi koelt, alleen heb ik nu wel het probleem dat beide fans "van elkaar af" zuigen... dus: die slotkoeler is een outtake fan en die fan op mijn kaart zorgt er juist voor dat de lucht de andere kant op zuigt.

nu wil ik dus dat de fan van mijn gf2pro netjes blaast, zodatie die slotfan meehelpt, ipv tegenwerkt, hoe doe ik dat?
want ik kan niet gewoonweg, zoals bij een casefan de hele fan omdraaien, omdat dat zo'n vaag geintegreerd/verzonken geval is :(

btw: ik wil er niet, alleen voor die slotfan van een euro of 10 a 15, een andere cooler+heatsink op zetten, zoals een Blue Orb van een euro of 20 a 25 :(

p.s. kan een modje even dit aan de titel toevoegen:
"blazen, ipv zuigen"?
dat maakt het iets duidelijker

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:42 schreef jjwa het volgende:
ik heb een gf2pro van leadtek, en daar zit een of andere wazig-vormige heatsink op, met een fan die er een beetje in "verzonken" is. Deze fan blaast de lucht door de heatsink en zuigt de lucht van onder mijn kaart vandaan dus...

zou ziet die fan+heatsink er dus uit:
[afbeelding]

en dan nu de vraag/het probleem:
ik wil er zo'n slot-koeler onder zetten, omdat zo'n ding de lucht vreselijk snel afzuigt, zonder dat het ook maar in de kast terecht komt ofzo, dus ik denk dat dat vreselijk mooi koelt, alleen heb ik nu wel het probleem dat beide fans "van elkaar af" zuigen... dus: die slotkoeler is een outtake fan en die fan op mijn kaart zorgt er juist voor dat de lucht de andere kant op zuigt.

nu wil ik dus dat de fan van mijn gf2pro netjes blaast, zodatie die slotfan meehelpt, ipv tegenwerkt, hoe doe ik dat?
want ik kan niet gewoonweg, zoals bij een casefan de hele fan omdraaien, omdat dat zo'n vaag geintegreerd/verzonken geval is :(

btw: ik wil er niet, alleen voor die slotfan van een euro of 10 a 15, een andere cooler+heatsink op zetten, zoals een Blue Orb van een euro of 20 a 25 :(

p.s. kan een modje even dit aan de titel toevoegen:
"blazen, ipv zuigen"?
dat maakt het iets duidelijker
Gewoon de draairichting van die koeler kun je elektronisch gezien niet zomaar omdraaien... helpt niks om de + en - om te draaien ofzo... Je zult er een andere fan op moeten zetten, of deze zo forseren dat je hem om kunt draaien :9

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zie ik daar 3 draden lopen van die fan?
Normaalzou je als je + & - omdraait de andere kant op draaien. Maarja, 3 draden, oi. Even meten welke voltages erop staan?

edit:

te laat..

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:47 schreef RaZ het volgende:
Normaalzou je als je + & - omdraait de andere kant op draaien. Maarja, 3 draden, oi. Even meten welke voltages erop staan?
Dit werkt soms, maar vaker niet!

Verwijderd

gewoon de fan omdraaien :? anders een dremel doet wonderen *D

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

charrel

Cortisol4life..

de schoepen van een fan hebben maar 1 zijde waar ze naar toe blazen, zou je dus de stroom omdraaien en hij zou al andersom gaan draaien doet ie weinig tot niks meer qua luchtverplaatsing> je zal de gehele fan andersom moeten zetten wil je dit dus bereiken

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op maandag 14 januari 2002 23:53 schreef charrel het volgende:
de schoepen van een fan hebben maar 1 zijde waar ze naar toe blazen, zou je dus de stroom omdraaien en hij zou al andersom gaan draaien doet ie weinig tot niks meer qua luchtverplaatsing> je zal de gehele fan andersom moeten zetten wil je dit dus bereiken
Shit, da's waar ook, fase omdraaien werkt hier niet nee |:(
Wordt toch een andere fan erop ben ik bang.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

met een hamer lukt alles!!!

Verwijderd

fan op zijn kop, omdraaien dus??? |:(

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

3 draadjes:

+
-
een toerental

zo'n fan geeft elk half rondje (omwenteling) een puls af. Zo kan je mooie kaartje de snelheid van dat ding in de gaten houden en daardoor zien of je Fan niet naar de klote is ofzo...

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

No offense maar ik zie toch duidelijk iets van schroeven of plastic spacers ofzo zitten op die fan? Of ben ik nou scheel?

XBOX 360 Gamertag

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 00:25 schreef SquareHugo het volgende:
No offense maar ik zie toch duidelijk iets van schroeven of plastic spacers ofzo zitten op die fan? Of ben ik nou scheel?
dat is voor de complete heatsink met fan eraan vast

en fan omdraaien dat wilt denk ik niet, heb ik al eerder naar gekeken, maar ik zal er morgen ofzo nog eens wat beter naar kijken...

ik ga ook eens de temp-meet tools en stuff van Leadtek eens installeren, sinds format staat dat er niet meer op, ik ga eens kijken hoe snel die fan draait, want het ziet er helemaal niet uit oftie snel draaid!
hij maakt soms ook weirde sounds?
misschien MOET ik er straks wel een andere fan op zetten :(

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-03 08:06
Van Brushless Fan's kun je de draairichring niet omdraaien dmv. de polariteit te veranderen. ze gaan dan eerder stuk dan dat ze gaan draaien. De 3e draad is om de toerental te meten.

• grasnek
  • Laatst online: 14-01 17:07
ik heb GEEN ervaring op dit gebied, ik denk alleen even mee. misschien zijn delen van mijn onnozele geblaat wel bruikbaar, ik weet het maar nooit >:)

komt ie:

wat nou, als je de fan helemaal van je kaart sloopt, en dan een soort "luchtbuis" maakt van de plek van de fan, direct naar de slotkoeler.

je slotkoeler zuigt de lucht door je koelblokje heen zeg maar.. evenveel luchtverplaatsing naar buiten, G-Force efficiënter (lomper) gekoeld, nadeel is alleen HERRIE waarschijnlijk!!

en hoe laat je die luchtbuis dan goed aansluiten op beide punten.. valse lucht aanzuigen is rot (nog meer herrie) en je hebt kans dat je GF2 dan niet voldoende meer wordt gekoeld?

maar dat mag je zelf ter plekke oplossen dan ;)

• The-Source
  • Laatst online: 14-05 17:38
Op dinsdag 15 januari 2002 00:10 schreef Djohen het volgende:
fan op zijn kop, omdraaien dus??? |:(
En hoe wou je hem dan vast zetten |:( .
En voor de topic starter:
Wil jij wel die warme lucht achter je kast tegen je videokaart later blazen?
Zie dit topic eens wat ik gestart heb/had

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Ik denk dat er wel over na is gedacht door de maker van die kaart. 't zou wel de meest logische richting zijn.

Anders moet je je computer op z'n kop zetten :P

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

dat werkt alleen bij wisselspanning... dus niet op je PC fans... (of je moet een 220V fan hebben >:))

Verwijderd

/me heeft deze kaart op het werk eens bekeken

- er zit gewoon ruimte tussen de fan/heatsink en de gpu zelf! toch zeker een millimeter of 5!! nee dat gaat lekker goed werken |:(
- slechts 1 mem reepje is volledig bedekt door de sink, de rest hangt er half uit of zit er niet eens onder....

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 11:02 schreef danokorst het volgende:
/me heeft deze kaart op het werk eens bekeken

- er zit gewoon ruimte tussen de fan/heatsink en de gpu zelf! toch zeker een millimeter of 5!! nee dat gaat lekker goed werken |:(
- slechts 1 mem reepje is volledig bedekt door de sink, de rest hangt er half uit of zit er niet eens onder....
klopt, die sink raakt bij mij geen enkele memchip, hij hangt er alleen voor een gedeelte boven een paar :(

Verwijderd

trouwens idem op de GF2TI van leadtek (verder geen op of aanmerkingen op leadtek, maar heb er toch liever een asus sink opzitten (weleswaar passief, maar die dekt alles)

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde kaart gekocht, met ramsinks en een gelapte blue orb erop. Werkt lekker koel, alleen t geheugen wordt gauw over de 30C in windows. De GPU wordt ongeveer 35 in windows, dit is 200/400@240/440. Volgens mij komt de meeste warmte VD ram door de Blue Orb die zijn warme lucht eroverheen blaast.

• Acid_Burn
  • Laatst online: 13-05 16:15

Acid_Burn

uhuh

zo'n slotcooler is toch een radiaalfan?.. tenminste de mijne wel.. Als je erop kijkt zie je een rondje met schoepen en als ie draait blaast ie naar de zijkant.. in tegenstelling tot een gewone axiale ventilator (8 of 12cm kastfan bijv) die langs de rotatie as(vandaar dus axiaal) zijn lucht verplaatst.

Als het een radiaalfan is, kan je het wel vergeten...

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Gewoon de fan op de videokaart uitzetten.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:07

Yucko

One clown to rule them all !

De fans die ik in mijn kast gebouwd heb, hebben op de zijkant mooi een pijltje staan, hoe de airflow is. Gewoon een kwestie van de fan omdraaien als ie moet zuigen ipv blazen :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

edit:

te laat..
dit geloof je toch hopelijk niet zelf?
Pagina: 1