Toon posts:

Advanced mod_gzip - apache

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn waarnemingen:

- verkleint dataverkeer en is dus heel erg handig
- bijna geen enkele site gebruitk hem(zelfs tweakers niet, die gebruiken php[gzip])

Mijn vraag is dus ook waarom niemand het gebruikt?

Komt dit doordat er nog steeds veel browsers zijn die het niet ondersteunen of alleen om het bekende CPU verbruik verhaal. Of zijn er nog andere haken of ogen?

Had het trouwens getest:

Eerst:

2,5 Mbit gebruik

Daarna:

1,5 Mbit gebruik, scheelt toch weer 900 gulden en tegenwoordig staan de inkomsten droog :r

En waarom is het niet standard in apache gezet?

Graag alleen serieuze reacties.

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 21:44

xshredx

in verband met php denk ik ook dat dat komt omdat het zo mooi in te passen is in je scripts...
je kan ganse pagina bufferen, en laten php-gzip'pen...
ook handig als je bijvoorbeeld headers wil plaatsen gelijk waar in je script en zo...
ik gebruik ook de php variant, en ik vind het handig om dan in een config filetje bijvoorbeeld te zetten hoe zwaar de compressie moet zijn... geen idee voor mod_gzip, maar ik denk dat je dan in config files moet prutsen enzo... voor mijn ganse site zet ik compressie op 9, en voor mijn forum op 1... scheelt niet zo heel veel, en wegens vele verkeer op forum wil ik server daar niet te veel mee belasten...

omtrent browsers: zowat elke browser ondersteunt dit (ik dacht vanaf netscape 4, I.E. 4).. en het systeem is toch zo dat als de browser in z'n headers niet meestuurt dat hij dit systeem niet aankon, er dan geen gzip compressie gebruikt wordt... die gzip-interne-php-functies houden daar rekening mee, maar die mod_gzip-apache toch ook??
ik zie dan inderdaad ook geen reden om niet gebruik te maken van een systeem van http-compressie... het heeft inderdaad eigenlijk alleen maar voordelen: server verstookt minder dataverkeer (dus cheaper), en de pagina is kleiner en dus sneller bij je bezoekers...
je server moet een ietsje meer werken omdat pagina's nog gecompressed moeten worden, maar dat scheelt niet zo veel...

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik dus ook maar waarom gebruikt bijna niemand het dan? Terwijl het wel al langer bestaat...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik gebruik het zelf ook. Merk er wel redelijk wat van op mn sjello servertje.
En waarom tweakers.net php-gzip gebruikt? Is duidelijk: mod_gzip doet alleen statische content voor zover ik weet, geen PHP scripts.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, je kan met mod_gzip ook php en cgi gzippen...

Waarom gebruikt tweakers geen mod_gzip...dat is toch veel handiger?? Femme???

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Femme krijgt toch gratis dataverkeer en het scheelt ze CPU kracht.

Verwijderd

mijn bevinding is dat het best leuk werkt, alleen met proxy-servers en cache gaat het de mist in..

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Kettrick

Rantmeister!

Op maandag 14 januari 2002 23:50 schreef _JGC_ het volgende:
Femme krijgt toch gratis dataverkeer en het scheelt ze CPU kracht.
Linkt erg logisch idd.

Ik gebruik ook geen mod_gzip oid.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik draai ook wat meer pageviews dan jullie(+120000 per dag). Zou je kunnen uitleggen waar het percies mis gaat met de proxy en cache servers?

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 09:37 schreef worldpunch het volgende:
Ja, maar ik draai ook wat meer pageviews dan jullie(+120000 per dag). Zou je kunnen uitleggen waar het percies mis gaat met de proxy en cache servers?
De site waar ik het op draaide heeft ruim 10 miljoen pageviews per maand. (zie profile)
Er draait ook een forum op, maar alle topics werden ongewild gecached. Op de één-of-andere manier werden de cache-headers niet goed meer doorgelaten. Daardoor moesten mensen tot verveling aan toe steeds op F5 drukken om de nieuwe reacties binnen te laden.

Erg irritant dus.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move [forum=24] > [forum=14]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 12:28 schreef TwwT_Unexplained het volgende:

[..]

De site waar ik het op draaide heeft ruim 10 miljoen pageviews per maand. (zie profile)
Er draait ook een forum op, maar alle topics werden ongewild gecached. Op de één-of-andere manier werden de cache-headers niet goed meer doorgelaten. Daardoor moesten mensen tot verveling aan toe steeds op F5 drukken om de nieuwe reacties binnen te laden.

Erg irritant dus.
Heb je uitgezocht wat er echt mis ging dan?
mod_gzip is open source en volgens mij niet super ingewikkeld. Is deze 'bug' bekend bij de auteurs?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het probleem is (soms) dat degenen die weten dat het nodig is niet degenen zijn die het mogen installeren. Bij eigen servers weet ik het echt niet. Dat CPU gebruik valt volgens mij erg mee.

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 22:45
En dat niet alleen. De hosters krijgen geld voor een bepaalde hoeveelheid dataverkeer. Als dat minder wordt, dus ook minder geld!

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

Pagina: 1