Toon posts:

Linux Kernel 2.4.17

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik lees enorm veel over de Linux kernel 2.4.17.
Dat is allemaal erg leuk een aardig, maar wat kan ik er nou precies mee? Ik weet dat het een compleet gestripte versie van Linux is, eigenlijkde basis waar de huidige Linux distributies op draaien, maar wat heb ik nou nodig om bijvoorbeeld een mailserver op de kernel te laten draaien?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
:?
Een distro denk ik want aan de kernel zelf heb je niets, tenzij je een enorme unix/linux guru ben en zelf vanaf scratch (dus geen LFS :P) een linux systeem in mekaar gooit...
Die kernel moet je zelf compilen en dan kan je die gebruiken bij de distro die je draait, in jou geval dus mandrake...
Als je een nieuwere kernel pakt zijn er meestal nieuwere features en/of kleine bug fixes...

Rookworst zonder R is ook worst.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ehm...als je zoiets wilt gaan doen, heb je niet alleen een kernel nodig, je wilt dan een distributie hebben. Een distributie levert een kernel (of een keuze uit kernels) met vele programma's daaromheen, bijvoorbeeld een mailserver. Misschien even de FAQ lezen, alsmede een kleine GNU/Linux-intro?

[edit: ik kan ook geen twee minuten even iets gaan eten of mensen zijn me al weer voor >:) ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BezurK
Op maandag 14 januari 2002 21:14 schreef odysseus het volgende:
[...]
[edit: ik kan ook geen twee minuten even iets gaan eten of mensen zijn me al weer voor >:) ]
[...]
>:)
Ik kom jou ook overal tegen he?! :P

• BezurK
Op maandag 14 januari 2002 21:09 schreef dankilledmary het volgende:

Ik weet dat het een compleet gestripte versie van Linux is
Euhm, ik denk dat je het niet helemaal snapt, de kernel is de kern van het besturingssysteem, de basis om zo maar te zeggen, die heet in dit geval Linux. Linux is dus de kernel, de kernel is dus _geen_ gestripte versie van linux...

(ik las er eerst overheen, zag het later pas dat je dit zei)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Op maandag 14 januari 2002 21:12 schreef BezurK het volgende:
:?
Een distro denk ik want aan de kernel zelf heb je niets, tenzij je een enorme unix/linux guru ben en zelf vanaf scratch (dus geen LFS :P) een linux systeem in mekaar gooit...
Dat is dus LFS zonder boek :? Ik weet de volgorde van de packages van LFS, en wat je moet doen tussen door. Dus ik ben een guru? (8> :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 14 januari 2002 21:30 schreef j3p het volgende:

[..]

Dat is dus LFS zonder boek :? Ik weet de volgorde van de packages van LFS, en wat je moet doen tussen door. Dus ik ben een guru? (8> :P
Hoe was het ook weer...
Je kunt een aap ook op knopjes laten drukken
Als jij het LFS-boek uit je hoofd kent is dat natuurlijk best en heel wat meer dan de meeste gebruikers weten, maar of dat je nu een guru maakt...ik denk dat je dan eerst zelf zo'n boek moet schrijven ;) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

De Linux kernel zorgt voor de aansturing van de in je computer aanwezige hardware & randapparatuur. Klopt niet voor 100% maar voor de beeldvorming wel handig. Daarnaast heb je nog programma;s nodig zoals dir (ls) en copy (cp) etc. Die zaken bij elkaar heet een distro en is dus niets meer of minder dan een selectie van op elkaar afgestemde software + een linux kernel.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Op maandag 14 januari 2002 21:33 schreef odysseus het volgende:

[..]

Hoe was het ook weer...
Je kunt een aap ook op knopjes laten drukken
Als jij het LFS-boek uit je hoofd kent is dat natuurlijk best en heel wat meer dan de meeste gebruikers weten, maar of dat je nu een guru maakt...ik denk dat je dan eerst zelf zo'n boek moet schrijven ;) .
Ik bedoelde inderdaad dat ik geen guru was, ookal kan ik LFS zonder boekje :+. Voor alle duidelijkheid :P

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

De kernel is een belangrijk onderdeel van je Operating System. Het belangrijkste onderdeel, arguably *.

De kernel is een speciaal soort programma dat tijdens het booten geladen wordt, en dat daarna een hoop belangrijke dingen verzorgt.
In Linux worden oa de volgende dingen door de kernel verzorgd:

• Hardware access, dus het schrijven naar HD, het maken van geluid, het aansturen van je seriele poort, het gebruiken van je netwerkkaart. De enige uitzondering is normaalgesproken je videokaart; XFree doet dit meestal buiten de kernel om. Dit is een belangrijke taak van de kernel. De kernel weet hoe hij jouw hardware aan moet sturen, zodat alle andere programma's dat niet hoeven te weten. Een programma zegt alleen 'stuur dit en dit over de netwerkkaart', de kernel zoekt dan uit hoe dat moet en voert het uit.
• Geheugenbeheer.
• Filesystem drivers (inclusief rechten-checking).
• Process beheer en scheduling.

Omdat de Linux kernel zoveel belangrijke taken voor zijn rekening neemt, is het ook één van de dingen waar het meest aan gesleuteld wordt. Ook is de efficientie van de kernel van grote invloed op de snelheid van je systeem. (vandaar dat je eigen kernel bakken je systeem wat sneller kan maken)
En tot slot: de kernel heeft altijd het laatste woord. Root mag alleen zoveel omdat de kernel 'een oogje dichtknijpt' als je UID 0 is. Als de kernel vindt dat een gewone user schrijfrechten op alle files op de HD heeft, dan *is* dat ook zo. Bugs in de kernel kunnen dus verstrekkende gevolgen hebben (in tegenstelling tot in gewone apps... dan crasht een app ofzo, boeien).

Dit zijn een aantal van de redenen dat om dat ene (in gecompilede vorm meestal ongeveer 1 a 2 MB grote) onderdeeltje van een GNU/Linux systeem meestal vrij veel heisa is en er complete topics aan geweid worden.

* arguably omdat je met alleen een kernel ook zo weinig kunt.
Pagina: 1