[Delphi 6] FSB softwarematig aanpassen???

Pagina: 1
Acties:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aangezien het mij wel grappig lijkt, om met één of ander draaiknoppie de FSB te veranden (met waarde op LCD :P ), lijkt mij het beste, dat je zulk soort dingen softwarematig doet...
Ik heb wel gehoord (FAQ OCM ;) ), dat sommige dy-hards de clock-generator vervangen door een duurdere en dat ze daarmee dan met een draai-knoppie de FSB kunnen aanpassen etc., maar dat is me veels te duur en belangrijker nog: ik ga niet op m'n mobo solderen...

Dus mijn vraag: weet iemand in vredesnaam hoe je (het liefst met Delphi) je FSB kunt aanpassen?
Programma's zoals CPU-cool en overclock-programma's kunnen het ook, dus waarom ik niet???

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

:? oei. Er zijn wel een aantal api voor dat soort dingen, hiervoor moeten wel de drivers zijn geinstalleerd voor het juiste moederbord. Probleem met de drivers is echter dat fabrikanten niet zo happig zijn om de api-calls openbaar te maken.

Je kunt het ook met assembler proberen, dat kan ook in delphi:

asm
code
code
end;

directe code of api's weet ik ook niet, als je wat vindt, houd ons op de hoogte.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:26

mulder

ik spuug op het trottoir

Tja, uit de Top 10 : "Dingen waarmee je beter niet kunt kloten" is dit toch wel een hogere notatie...

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Heeft ook niet echt nut denk ik... moet je niet rebooten voordat die nieuwe FSB ingaat ? (kan het fout hebben)

• Osiris
  • Niet online
[quote]
Op maandag 14 januari 2002 20:29 schreef mgfun het volgende:
Heeft ook niet echt nut denk ik... moet je niet rebooten voordat die nieuwe FSB ingaat ? (kan het fout hebben)
[/quote]

Nee, met CPU-cool klik je je FSB aan, klik je op OK, en hij gaat sneller :D . Nix geen opnieuw opstarten...
Heeft ook weinig nut, als je opnieuw moet opstarten. Dan worden weer de ouwe BIOS-instellingen geladen ;(

[quote]
Op maandag 14 januari 2002 20:28 schreef El_Mundo het volgende:
Tja, uit de Top 10 : "Dingen waarmee je beter niet kunt kloten" is dit toch wel een hogere notatie...
[/quote]

Hoezo? Dan zit jij nooit in OCM >:)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 20:31 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Nee, met CPU-cool klik je je FSB aan, klik je op OK, en hij gaat sneller :D . Nix geen opnieuw opstarten...
Heeft ook weinig nut, als je opnieuw moet opstarten. Dan worden weer de ouwe BIOS-instellingen geladen ;(

[..]

K... ik dacht dat ie misschien een hardware reset moest maken... maar wat weet ik er ook van :P Techniek staat voor nix tegenwoordig.

• Osiris
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 20:33 schreef mgfun het volgende:

[..]

K... ik dacht dat ie misschien een hardware reset moest maken... maar wat weet ik er ook van :P Techniek staat voor nix tegenwoordig.
Je moet de clock-generator die op je mobo zit aan kunnen roepen ofzo... Verder ben ik geen ster in programmeren en vooral niet ASM (behalve voor op de TI-83 :P )...

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Op maandag 14 januari 2002 20:31 schreef Osiris_NL het volgende:
Het is meer de combinatie FSB hoger zetten, en programmeren in Delphi of ASM. Je moet wel heel zeker van je zaak zijn voordat je op F9 drukt.

• Osiris
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 20:37 schreef El_Mundo het volgende:

[..]

Het is meer de combinatie FSB hoger zetten, en programmeren in Delphi of ASM. Je moet wel heel zeker van je zaak zijn voordat je op F9 drukt.
D'r moeten gewoon bepaalde grenzen in natuurlijk. Niet gewoon een text-boxje waar je met 3 nullen kunt invoeren.

En misschien moet er gewoon ook ff een temperatuur-check in...

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Grenzen zijn er al, je kunt je FSB maar in enkele stappen omhoog gooien. Temperatuurcheck is geen garantie. Er komt meer bijkijken dan alleen je CPU. Je andere hardware moet er ook nog eens tegen kunnen, deze draait namelijk dan ook op een hogere FSB, dit kan je veel geld kosten...Bovendien zit je hardcore te pushen en poppen. Dit is de informatie die ik heb, en ik weet bijzonder weinig van overclocken ed. Heb zo'n 10 jaar geleden wel eens in ASM geprogrammeerd, en weet dat het makkelijk fout kan gaan: nu zit je met core instellingen te kloten. Ik wil je gewoon waarschuwen dat dit geen kattepis is.

• Osiris
  • Niet online
Maar als CPU-cool het kan, dan kunnen wij het toch ook? :? :? :?

En dat gevaar etc. hoeft geen probleem te zijn. Wat waarschuwings-vensters etc., temp-meter (moet vast wel kunnen)

En het hoeft voor mij alleen maar met een Asus P2B mobo. Het hoeft van mij helemaal niet voor meerdere mobo's compatible te zijn...

• Osiris
  • Niet online
Hmmm, blijkbaar heeft nog nooit iemand geprobeerd z'n FSB software-matig te veranderen... Schade ;(

En ik heb verder ook nog nix gevonden...

Verwijderd

Wat me wel lukte was het volgende:
Neem Amiga 500 met standaard Motorola 68000@7,14 MHz (kickstart 1.2 of hoger).
Pak een Action Replay II of hoger en sluit deze aan op de A500.
Zet de A500 aan.
Druk bij het pre-boot scherm (ergens tussen donkergrijs en wit in) op dat rooie knopje op je AR-II.
Laat VSync, PAL, Freq settings zien.
Onthoud het geheugenadres wat er bij deze instellingen staan.
Edit rechtstreeks in geheugen met één of ander commando, 'k weet niet meer wat.
Ga naar het geheugenadres wat we hebben onthouden en verander daar de eerste tig waarden naar FF >:)
Laat de A500 verder booten en start SysInfo.
Zie daar: een MC68000@241 MHz.
Verbazingwekkend genoeg dacht echt iedere app. dat er een snellere CPU aanwezig was en ik kreeg ook verbazend meer rode schermen (overheat) terwijl naar mijn ervaring dat hele ding echt niet sneller liep.

Maar ik denk niet dat het je zonder ASM lukt overigens.

• Osiris
  • Niet online
Tja, jij hebt het over een Amiga... Ik bedoel eigenlijk wel een PC met Pentium II en Asus P2B mobo :)

En dat het niet zonder als wil, denk ik ook wel... Als ik die ASM maar kan krijgen. Zelf bedenken gaat niet ;(

Of een of ander component voor Delphi :D

Niemand ooit geprobeerd of een site hierover gezien oid?

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

Een programmaatje zou wel handig zijn...

Ben zelf namelijk niet zo heel handig met programmeren, kan iemand van jullie zo'n ding niet schrijven???
Zou daar wel intresse voor hebben...

*ding* Einde bericht *dong*

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:06

Tomatoman

Fulltime prutser

...

Dus mijn vraag: weet iemand in vredesnaam hoe je (het liefst met Delphi) je FSB kunt aanpassen?
Programma's zoals CPU-cool en overclock-programma's kunnen het ook, dus waarom ik niet???
Waarom zou je dan niet gewoon CPU-cool gebruiken? Het wiel opnieuw uitvinden is misschien wel leuk, maar in dit geval wel heel erg ingewikkeld.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Osiris
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 12:53 schreef tomatoman het volgende:

[..]

Waarom zou je dan niet gewoon CPU-cool gebruiken? Het wiel opnieuw uitvinden is misschien wel leuk, maar in dit geval wel heel erg ingewikkeld.
Het gaat erom, dat ik met een draaiknoppie op m'n case via óf de com-poort (lastig met DAC etc.) óf de gameport (dé analoog in op je PC) m'n FSB kan veranderen...
Dan moet je dus een proggie maken, die die waarde van de knop uitleest en aan de hand daarvan de FSB instelt...

Dat wordt dus zelf proggen... ;(

• Osiris
  • Niet online
Weet iemand een site misschien, waar ik zoiets kan vinden?
Ik heb namelijk nog nix gevonden ;(

• Osiris
  • Niet online
Hmm, ik heb ff verder gekeken dan m'n neus lang was:

Ik moet de 'ICS 9148-26'-chip op m'n mobo aan kunnen spreken. Da's de PLL voor de Asus P2B...

Iemand enig idee, hoe ik dat chippie aanspreek?

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:48

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Probeer eens "Hello", of de Japanse variant, afhankelijk van je bord >:) Maar ik denk dat het chipje vervangen op je mobo toch simpeler is hoor. Een knop maken om die uit te lezen en dan weer iets in te stellen is ook niet zo heel makkelijk...

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Osiris
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 21:09 schreef Basdoorn het volgende:
Probeer eens "Hello", of de Japanse variant, afhankelijk van je bord >:) Maar ik denk dat het chipje vervangen op je mobo toch simpeler is hoor. Een knop maken om die uit te lezen en dan weer iets in te stellen is ook niet zo heel makkelijk...
Tja, solderen. Dat ben ik sowieso niet van plan...

Maar goed. Ik heb nu wel een of ander command-line proggie gevonden, maar daar loopt ie mee vast.

Weet iemand wat 'Spread' inhoud? Moet ik in dat proggie opgeven...

Linkje naar SMB.EXE...
Pagina: 1