Toon posts:

Wiskundige patronen

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een programmaatje maken, dat op een of andere manier patronen in getallen kan ontdekken. Je geeft bij een aantal getallen en dan kan het programma die afmaken, zoiets als die basischoolsommetjes van vroeger, bijv.

2 3 5 9 17 ...

Het patroon is dan: getal x 2 - 1. Erg simplistisch (zou MS Excel misschien nog net kunnen?), maar het moet ook moeilijker kunnen, zoals barcodes, etc.

Wat ik eigenlijk wil weten is, of er al een (commercieel) programma ooit gemaakt is die dit kan en of hier mischien een wiskundig vakgebied/term voor is, zodat ik er wat makkelijker over kan opzoeken?

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Denk dat je meer geluk hebt bij Software Algemeen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan zal ik hem daar posten.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dan kun je m beter laten moven door een modje, hoef je je verhaal niet te koppiepeesten :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Dit lijkt me echt _te_ lastig. Naja, er kan wat regressie toegepast worden natuurlijk als het om polynomen gaat, of logaritmes, echter er zijn nog wel enkele patronen te vinden die niet echt makkelijk gevonden kunnen worden, neem bijvoorbeeld:

1 2 4 11 34 156 1044 12346

Wat is dit? Antwoord: Het aantal ongelabelde grafen op resp. 1, 2, 3 etc. punten. Hier is nieteens een gesloten formule voor bekend, alleen een recurrente betrekking. Ik denk niet dat een programma dat vindt.

Of: 2 6 4 3 3 8 3 2 7 9, wat komt hier na? Het zijn wat decimalen van Pi, ergens. Lijkt me ook lastig (antwoord: 50288...)

Etc. Het lijkt me dus redelijk hopeloos worden.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een boek waar hier iets over in staat, even opzoeken...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Douglas Hofstadter heeft hier, en naar soortgelijke problemen, redelijk wat onderzoek gedaan.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je kunt eventueel wel een vrij generieke oplossing maken die nog wel aardig kan werken. Oplossing is simpel: werk niet vanuit de code naar een pattern maar vanuit het pattern naar de code. Brute-force kan je dan alle mogelijke pattern combinaties maken die jij kent en kijken of de reeks daaraan voldoet. Het wordt natuurlijk leuk als je zelf atomaire onderdelen van zo'n pattern kunt toevoegen.

Je zult er zeker geen beroemde hacker mee worden, maar omdat je de andere kant opwerkt is het een betrekkelijk eenvoudige aanpak :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Om maar een van de twee open te laten, graag hier verder gaan:
[topic=380401]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.