Op maandag 14 januari 2002 19:52 schreef Evil_Cupido het volgende:
Een psycholoog geeft een oordeel over iemand of deze wel of niet normaal is.
-------------------8<-----------------
Heeft hij het recht hier toe omdat hij er een studie over heeft gedaan, dus hij heeft er verstand van of is een psycholoog een onethisch iemand die iedereen maar veroordeeld en in een hokje plaatst?
Je neemt nu wel hele grote stappen hoor.
Een psycholoog oordeelt niet zo maar of mensen wel of niet normaal zijn. Dat kan ook niet omdat (zonder dat het definietgeneuzel wordt

) je niet kunt stellen wat wel en niet normaal is.
Mensen komen meestal zelf bij de psycholoog omdat ze merken dat ze bepaalde zaken "zelf" niet normaal vinden en daarbij hulp willen omdat ze er ZELF last van hebben. Een psycholoog denkt niet in termen van "normaal" of "niet normaal". Eerder in door accepteerbaar gedag en niet accepteerbaar gedrag (indien de persoon zelf er geen last van heeft maar zijn omgeving).
Anders is het wanneer mensen ziekelijk gedrag vertonen. Dit is gedrag dat dusdanig in strijd is met het normale (lees meest voorkomende gedrag) manier van handelen en beleven van de wereld door de meeste mensen dat ze een gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Echter dit is meestal een psychiater die dat vaststelt.
Kortom een psycholoog probeert niet te oordelen en zeker niet te veroordelen. Echter een inschatting maken van een persoon of situatie doet een ieder. Anders kun je de persoon of situatie niet behappen. Het gaat pas fout wanneer je mensen een een hokje stopt en daarbij blijft. Als ik iemand zie maak ik al een oordeel (man, vrouw, blank, zwart, mooi, lelijk, mens, beest). Anders kan ik niet communiceren. Ik spreek niet iemand aan met "Hallo man/vrouw/ding hoe gaat met u"
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......