Toon posts:

[MacOS X] Vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jah, k had een paar vraagjes:
- Loopt MacOS X op x86 systeemen (jah stomme vraag he :P, wil ff bewijs voor mezelf dat dat niet zo is)
- Wat kost een redelijk apple computer?, zonder zo'n duffe rare kleurr kast?
- Draait Wine erop?
- Als wine draait: waarom is dit geen ultiem OS. het draait unix, windows, dos en mac applicaties en het ziet er nog geil uit ook?

Bvd dank voor de antwoorden :) (niet dat ik ontevreden ben met linux maar k moet nou eenmaal een computer met internet explorer hebben voor mijn webdesign praktijken (:D) en ik draai liever geen windows dus :))

Verwijderd

het loopt NIET (commercieel) op x86 systemen
of hoe leg je dat uit

ik heb een tijdje gelezen dat ze macOS X op een AMD 1400 konden laten lopen zonder al te grote vertragingen in een emulator

prijs => winkel bellen ...
Wine ? hmmm, was MacOS niet op FreeBSD gebaseerd ?
misschien wel dan, mar ben geen kenner

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
helaas MacOSX draait niet (of nog niet) op x86 systemen. Wel is de Unix laag als opensource beschikbaar. Deze heet Darwin en is vrij te verkrijgen bij Apple zelf.

Een 2e hands machine of nieuw?

Of wine draait weet ik niet, wel weet ik dat Bochs schijnt te werken, het is alleen erg traag. Er is echter wel VirtualPC beschikbaar, daar kan je bijna alle x86 OSen op draaien (in emulatie welliswaar).

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 18:42 schreef Zakalwe het volgende:
daar kan je bijna alle x86 OSen op draaien (in emulatie welliswaar).
en je hebt drag en drop van MacOS X naar het OS in de Virtual machien en het werkt zelf snel.

(vorig jaar een demostratie bijgewoont over MacOS X gepresenteerd door medewerkers van Apple zelf, de arhitectuur is schitternd vind ik nog steeds)

[edit + offtopic]
http://developer.apple.com/macosx/architecture/index.html

dit is interessant :)
vind ik

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 18:38 schreef DJ_PP het volgende:
(niet dat ik ontevreden ben met linux maar k moet nou eenmaal een computer met internet explorer hebben voor mijn webdesign praktijken (:D) en ik draai liever geen windows dus :))
Hou er wel ff rekening mee dat er nogwel eens grote verschillen kunnen zijn tussen IE op een Mac en IE op Windows...

Verwijderd

Topicstarter
uhm, k kan 3000 piek uitgeven aan een apple machine, hij draaid dan naast mijn athlon 1ghz en duron MP 1200 (als k er geen weg doe) :), maar keej dat is niet boeiend (patzertje :P) maar keej wat heb je allemaal aan apple hardware? en krijg je het in gewoone kasten of moet ik zo'n design ding nemen (valt nogal op tussen die 2 zwarte kasten diek hier al staan heb)

edit: typo

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 18:47 schreef oVRoM het volgende:

[..]

Hou er wel ff rekening mee dat er nogwel eens grote verschillen kunnen zijn tussen IE op een Mac en IE op Windows...
zolang ie die tables maar goed hetzelfde doet :), k doe nu alles met VNC op de pjoeter van me vader terwijl ik zelf dus 2 snelle machines heb, dan wil k er best eentje verkopen (die athlon 1ghz) om een apple aan te schaffen

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

(...)

(niet dat ik ontevreden ben met linux maar k moet nou eenmaal een computer met internet explorer hebben voor mijn webdesign praktijken (:D) en ik draai liever geen windows dus :))
Gejat van Valium: :P
code:
1
wine --winver win95 --dll commctrl,comctl32=n /directory/of/InternetExplorer.exe

Zie ook [topic=323719/1/25]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• zakalwe
vond dit op mac.nl (in veiling)...

"733 MHz PowerPC G4, 256 L2 cache
256 MB SDRAM memory, 40GB Ultra ATA Harddisk 5400 rpm, CD-ReWriter/CD-ROM drive, Geforce 2 videokaart, Gigabit Ethernet, 56K internal modem, Draadloos Logitech muis en toetsenboard. Nog in Nieuw Staat! Deze krachtpatser is direct voor U voor fl 2.999,- (Eur 1.360,89)"

maar als je nog even kan wachten...er komen binnen 1 tot 3 maanden vast weer snellere...dan dalen die 2e hands modellen snel...

Verwijderd

Topicstarter
hmm die apple systemen lijken me wel wat, hoe zit het met programeren voor macs, kan ik gewoon bij delphi blijven? nee he :(?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 18:54 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Gejat van Valium: :P
code:
1
wine --winver win95 --dll commctrl,comctl32=n /directory/of/InternetExplorer.exe

Zie ook [topic=323719/1/25]
jah k heb wel wine op me bakkies, maar geen windhoos

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 19:42 schreef DJ_PP het volgende:
hmm die apple systemen lijken me wel wat, hoe zit het met programeren voor macs, kan ik gewoon bij delphi blijven? nee he :(?
delphi kun je shacken :)
wel is er REAL Basic voor de mac... is een visual-basic achtig iets voor de mac... ik vin t crap, voor amateurs. maar een ieder zn eigen vlak heh...

mocht je je op assembly wagen, ook dat is op de mac nogal naar.
naast dat je de RISC set moet kennen, moet je ook zorgen voor een compiler die asm compiled, maar dat kun je dan beter onder linux (of OS X) doen...

verder, mac roeleert... wat er ook gebeurd, die 3000 piek is er over 2 jaar nog...

wat de 733mhz machines betreft. die leveren prachtige prestaties...

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 18:42 schreef Zakalwe het volgende:
helaas MacOSX draait niet (of nog niet) op x86 systemen.
zal ook nooit gebeuren, ga maar op je vingers na. x86 hardware is goedkoper, dus zodra het gepoort zou worden gaat de verkoop van mac-hardware omlaag... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 20:00 schreef splitz het volgende:

[..]

zal ook nooit gebeuren, ga maar op je vingers na. x86 hardware is goedkoper, dus zodra het gepoort zou worden gaat de verkoop van mac-hardware omlaag... ;)
jah, als dat omzetten nou eens minder legaal gebeurt :P, ik heb btw TOTAAL geen verstand van apple's dus wat is vergelijk baar met de performance van mijn 1ghz athlon (768mb ram, 2 voodoo 3's 1AGP 1PCI,sbLive!, 2x 10gig samsung 5400rpm, Aopen AK73pro (KT133) met mandrake 8.1) ik gebruik: the GIMP, mozilla, mail en instand messengers en sjit, bluefish, quanta plus, een paar emulators en nog wat sjit, de software zal er wel zijn voor macOS X, maar ik denk dus dat ik die pc moet verkopen om een apple aan te schaffen want zo rijk ben k nie :) en de performance moet redelijk utzelfde zijn.

Verwijderd

jah, als dat omzetten nou eens minder legaal gebeurt :P
knappe jongen als je dat lukt :9

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 20:31 schreef splitz het volgende:

[..]

knappe jongen als je dat lukt :9
jah :D

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 14 januari 2002 20:35 schreef DJ_PP het volgende:

[..]

jah :D
Die G4 733 is niet duur...

Verder; als je een Mac wil kopen moet je me eens per ICQ contacteren, is wel zo makkelijk en sneller dan per forum. En dan plaats je hier je concluse :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

- Draait Wine erop?
Van www.winehw.org (zoeken, mensen, zoeken ;) ):
Wine is being developed specifically to run on the Intel x86 class of CPUs
under certain UNIXes that run on the x86 platform. UNIXes currently being tested
for Wine compatibility include Linux, FreeBSD, and Solaris x86.
NetBSD, OpenBSD, Unixware, and SCO OpenServer 5 worked at one time, but Wine now
requires kernel-level threads which are not currently available
(or understood by the Wine team) in those platforms.
The Wine development team hopes to attract the interest of other commercial
UNIX and UNIX clone vendors as well.

We're thinking about porting Wine to Mac OS X.
There are side efforts underway to port Wine to the Alpha platform.
BeOS porting efforts used to be pretty strong, but BeOS has severe limitations
in Unix call support, so a port will probably never happen.
There was some porting activity for OS/2, but this is irrelevant,
since there is Odin, http://odin.netlabs.org.
- Als wine draait: waarom is dit geen ultiem OS. het draait unix, windows, dos en mac applicaties en het ziet er nog geil uit ook?
Onder MacOS draaien geen Unix progs.
Dat wil zeggen: geen Unix progs voor X zonder dat je nog eens apart een X server draait. [edit] En al helemaal niet zonder een recompile, wat met proprietary software ook lastig is. [/edit]

En ziet er geil uit... och ja... smaken verschillen.

[edit] Even voor de duidelijkheid: Om met IE te testen heb je dus geen Mac nodig, IE schijnt in Wine te draaien en werkt iig in VMware.
Dit om te voorkomen dat je een Mac alleen koopt om IE te draaien. Als je ondanks het feit dat het niet nodig is toch een Mac wil kopen: ga je gang, het zijn best grappige dingen. [/edit]

• chem

chem

Reist de wereld rond

je bent niet goed snik als je 3000 piek ofzo neertelt voor een Mac, om er IE op te draaien... koop er dan een 2ehandse voor 300 piek...

Verwijderd

Ik zoek zelf ook nog een leuk 2ehands macje voor OSX.. Kan een G3 eigenlijk goed OSX aan?

• zakalwe
het draait ook nog wel op een 604 200 mhz, maar daar wordt je niet vrolijk van...Het begint pas fatsoenlijk te draaien vanaf G3@400 mhz, de eyecandy draait pas lekker met 2xG4@800...

Verwijderd

AArgh.. das naar 2xG4 is niet echt te vinden 2ehands..

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 12:04 schreef Zakalwe het volgende:
het draait ook nog wel op een 604 200 mhz, maar daar wordt je niet vrolijk van...Het begint pas fatsoenlijk te draaien vanaf G3@400 mhz, de eyecandy draait pas lekker met 2xG4@800...
OSX.1.2 draait perfect @ een 450Mhz G4 gigabit, MET eyecandy... ram is het keyword in dit geval.

ik heb m op een grey tower G3 (233mhz) met 196MB ram gedraaid, en zelfs daar draaide die al perfect

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op dinsdag 15 januari 2002 11:59 schreef XKB het volgende:
Ik zoek zelf ook nog een leuk 2ehands macje voor OSX.. Kan een G3 eigenlijk goed OSX aan?
mits je hem echt voltieft met ram (een gieg ofzo) moet je er mee kunnen werken... wel alle kerst uitzetten :)

Verwijderd

Topicstarter
neej dan is hij niet alleen voor IE. dat heb k je op ICQ liggen uitleggen :P, hij moet de taken van mijn 1ghz athlon gaan overnemen, er zit btw 768mb 133mhz SD-RAM in die athlon, werken die ook op een MAC?

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 15:17 schreef DJ_PP het volgende:
neej dan is hij niet alleen voor IE. dat heb k je op ICQ liggen uitleggen :P, hij moet de taken van mijn 1ghz athlon gaan overnemen, er zit btw 768mb 133mhz SD-RAM in die athlon, werken die ook op een MAC?
jeps :D

Verwijderd

Topicstarter
kunnen mijn 2 samsung ata 100 schijven, sbLive en Voodoo 3 kaarten er ook in dan??, krijg je geen losse mac cpu's en mac mobo's?? en geef eens wat uitleg over mac hardware, zit er gewoon pci in met hdd controllertje op mobo etc? of is het echt helemaal verschillend van normale pc's?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Kijk wat rond in de AppleStore.

Je kan in een apple gewoon het gehuegen gebruiken van je oude computer, je kan ook je voodoo's gebruiken, wel moet je ze flashen. Je harde schijf ook, er zijn wel soudblasters voor de mac maar of je de pc versie er in kan hangen?

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
fl 4.405,22 [Image]
[Image] 733-MHz PowerPC G4
256 KB L2-cache
128 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA
Cd-rw-speler
NVIDIA GeForce2 MX
Gigabit Ethernet
Interne 56K-modem

voor die prijs bouw ik een dual athlon :(, majak ga ff zoeken of ik de onderdelen niet los krijg

fl 9.253,38 [Image]
[Image] Twee 800-MHz PowerPC G4
2x256 KB L2 & 2x2 MB L3
256 MB SDRAM
80 GB Ultra ATA
Dvd-r/cd-rw-speler
NVIDIA GeForce2 MX met TwinView
Gigabit Ethernet
Interne 56K-modem

L:DL daar kun je dus gemakkelijk een dual XP2000+ voor bouwen met SCSI en die lijkt me toch sneller niet :?

die iMacs zijn opzich wel leuk maar ik haat die behuizing maja zal maar moeten dan :?, mischien dat ik die 4000piek toch maar moet gaan ophoesten, k wil die pjoeter wel een tijdje houden nl

Verwijderd

ik ben geen mac expert
werk er nu gedurende een jaartje mee op 't werk
heb een G4, met os X, en ik kan je dat zeker aanraden

die 733 is snel genoeg,je moet je niet blind staren op de Mhz mythe, maar extra ram doet wonderen

maar of je zomaar eender welk geheugen in je mac kan steken betwijfel ik
een vd redenen dat alle hardware voor mac zo duur is, is
dat het aan strenge normen moet voldoen wat dus de stabiliteit wel enorm vergroot, maar het aanbod weer beperkt

• Sage
Deze PowerMac G4 wordt binnenkort vervangen door waarschijnlijk een G5 of een snellere G4.

Je kan op dit moment beter kijken naar de nieuwe iMac :9~

Bedenk dat het hier niet om zelf bouw pc's gaat maar om computers met garantie en services.

Als ik jou was zou ik ff wachten, ongeveer een paar maandjes , dan komen er dus nieuwe pro desktop Apples uit met lueke snufjes :P

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik het goed begrijp kan ik dus zelf geen mac bouwen?, en laten we eens een vergelijking doen op cpu gebied, in quake III de frame rate van een athlon 1ghz met geforce II vs een G3 of G4 cpu van de mac met geforce II, welke mac cpu haalt dan ongeveer zelfde fps?

Verwijderd

hmm
reken bij je dual athlon dan ook maar es een dvd-r en gigabit ethernet ;)

• Sage
Met die vergelijking, ik denk dat een G4 667 genoeg is, maar aangezien ze die niet meer verkopen kan je dan gaan voor een G4 733. Maar dan is ie weer duur.

Een iMac kan je niet upgraden,behalve het geheugen, je moet het dus doen met de hardware die er in zit.

Je kan beter gewoon even wachten tot de nieuwe Mac's er zijn.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ik die rumor site kan vertrouwen, maar het is wel erg onlogisch als ze hun low end beter maken dan hun pro line. ;)

EN reken er dan maar op dat er wel een DVD-Brander inzit, en je hebt natuurlijk wel stanaard gigabit ethernet.
Je kan er trouwens ook wel andere schermen op aan sluiten, want de schermen van Apple zijn wel erg mooi, maar ook wel duur. Je kan er ook gewoon een goedkoop schermpje aan hangen.

kleurbleur.nl

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In tegenstelling tot wat hier geroepen wordt draait Darwin (de kernel van OS X) wel op een intel en niet meer alleen op een Apple.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan een kijkje nemen op www.apple.com/darwin

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 16:23 schreef DJ_PP het volgende:
L:DL daar kun je dus gemakkelijk een dual XP2000+ voor bouwen met SCSI en die lijkt me toch sneller niet :?
Dat is dus wat mensen bedoelen als ze gillen dat Macs duur zijn.
Die negenduizendnogwat is wel erg duur overigens.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 16:45 schreef teigetjuh het volgende:
In tegenstelling tot wat hier geroepen wordt draait Darwin (de kernel van OS X) wel op een intel en niet meer alleen op een Apple.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan een kijkje nemen op www.apple.com/darwin
Niemand hier heeft dat geroepen.
Darwin is overigens niet de kernel van OS X, maar het basissyteem, waar de kernel een onderdeel van is. Darwin is gebaseerd op BSD (of een derivaat daarvan... weetikveel) en de kernel is gebaseerd op de Mach kernel.

Het punt is dat je met Darwin niet die MacOS X gui krijgt, en daar is het alle mensen die vragen of MacOS X op i386 draait om te doen.
En het antwoord daarop is dus: Nee. Die MacOS X gui is niet op i386 te draaien (behalve door middel van ppc emulatoren).

Verwijderd

koop geen toren. Wacht op de presentatie in Tokio (doe ik zelf ook).

Ik hoop op een G4 1.4ghz dual of G5 :9~

En als je geen nieuwe maar 2e hands wilt kopen zou ik ook wachten omdat dan de prijzen ontzettend dalen.

Verwijderd

regel 1 als mac-buyer is, w8 tot de eerst volgende expo is geweest!! na expo is t min of meer regel dat prijzen van oude modellen enorm dalen, hoewel die oude modellen hun werk nog extreem goed doen...

verder zijn apple onderdelen niet niet los te kopen, tenzij je vriendjes bij AASPs heb, want eigenlijk is dat niet toegestaan...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 17:38 schreef Reflex het volgende:
regel 1 als mac-buyer is, w8 tot de eerst volgende expo is geweest!! na expo is t min of meer regel dat prijzen van oude modellen enorm dalen, hoewel die oude modellen hun werk nog extreem goed doen...

verder zijn apple onderdelen niet niet los te kopen, tenzij je vriendjes bij AASPs heb, want eigenlijk is dat niet toegestaan...
shall we be friends :D

• chem

chem

Reist de wereld rond

nog even wat onzin uit de wereld helpen:
wine draait NIET op MacOS X (beter: niet op PowerPC)
Je kan het meeste ram in een G4 plaatsen, meestal PC133 of PC100. Snel RAM is wel aan te raden ivm, de AltiVec in de G4;
Kijk voor spel-performance en andere info (meer dan je kan lezen) op www.xlr8yourmac.com;
Koop een 2e hands Mac als je budget het niet toelaat, vaak scheelt dat heel veel geld. En krijg je leuke extra's als extra HD's, RAM ed. voor een prikkie.
Je kan ATA schijven in een G4 pleuren. In mijn kast kan ik met wat moeite 6+1 schijven monteren. Of de controller dat aankan is wat anders :P maar ik heb nog een USCSI kaart erin...

Pagina: 1