Toon posts:

[linux] server bouwen...

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al wat FAQ's doorgelezen van GOT, maar ook wil ik graag meningen van jullie met tips die voor mijn persoonlijke situatie van toepassing zijn. En dat kan niet in een FAQ, vandaar dat ik het hier post...

Ik heb thuis een Pentium I 200 Mhz*, die we niet meer gebruiken, en wil daar dus een server van bouwen. (we hebben ADSL basic, met een USB :( modem). Nu kan ik kiezen uit windows 98se + winroute + apache + ftp. (Maar aangezien winroute en Apache en FTP niet goed samen gaan bij mij :(, zoek ik een andere oplossing.

Toen dacht ik aan Linux, maar nu zag ik dat de meeste router floppy's niet met USB werken. (freesco, etc...) Dus moet ik over op de grote linux... Maar nu komt het al...

1 Welke Linux moet ik downloaden.
2 Werkt Linux met USB
3 Waar vindt ik drivers voor mijn Alcatel USB modem voor Linux
4 Welk programma heb ik nodig waarmee ik mijn Internet kan delen onder Linux
5 Wat is een goed FTP programma voor Linux
6 Werkt appache onder linux... (zo ja waar vindt ik de linux versie)
7 Ik heb ook MySQL, MySQL amdin en PHP nodig onder linux... kan dit... (ik heb nu phpdev3, is er ook zo'n pakket voor linux.
8 Bestaat er ook een Linux Mail server programma.

Ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn om op deze 8 vragen antwoord te geven. Voorlopig hou ik het hierbij.

Alvast bedankt
-
* = PI 200 MMX, 32 MB RAM, 2.0 + 1.8 GB HD...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Heb je de search al eens gebruikt voor een paar vragen?

Ook verkeerde forum denk ik, meer iets voor NOS (Non-Windows Operated Systems)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
tss.. 8 vragen
http://gathering.tweakers.net/forum/find

voorlopig hou ik het hier ook maar bij

Verwijderd

Praktisch alle nieuwere linux-distro's ondersteunen USB. Verder zit er standaard apache, php, mysql, sendmail, wu-ftp en/of proftp standaard in linux. Internet delen kun je makkelijk met iptables doen. Dus alles wat je wilt zit er standaard in. De drivers weet ik zo niet, maar dat is wel op te zoeken denk ik.

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 13:57
Madrake 8.1 downloaden. (wel 3CD's maar dan heb je wat.)

Dan kan je tijdens de install kiezen wat voor soort machine het is. Als je dan voor server kiest dan krijg je automatische alle benodigde troep geinstalleerd. Werkt makkelijk, is mij zelfs gelukt om het werkend te krijgen.

[edit] vraag me ineens af of dat wel lekker draait op een P1 200.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 17:05 schreef Rusty het volgende:

Dan kan je tijdens de install kiezen wat voor soort machine het is. Als je dan voor server kiest dan krijg je automatische alle benodigde troep geinstalleerd. Werkt makkelijk, is mij zelfs gelukt om het werkend te krijgen.

Hier heb ik wat aan, 3 cd's (:(), maar heb ADSL, dus geen probleem... Madrake (bedoel je Mandrake ?) Zijn er mensen die weten of dit ook echt op een Pentium I 200 draait.

En wie heeft er een DIRECTE download link ernaar toe, ik kan echt nergens iets vinden, ***
Ik was ook al op zoek naar Suse, maar ook hiervan kan ik GEEN directe download link vinden ***
Willen jullie mij vertellen waar ik ISO's kan downloaden (die in de FAQ zijn FTP's met losse bestanden :()...

*** = onthou maar ff: ik ben helemaal nieuw op dit gebied...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19

TeeDee

CQB 241

voor mandrake:

www.linuxiso.org

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
sorry als dit verkert over komt maar je moet gewoon zoeken en goed lezen want er zijn genoeg topic die jou vertellen dat mandrake goed draai op een p 200 mhr en al helemaal het console gedeelte

voor iso's zou je kunnen kijken op www.linuxiso.org

• Rusty
ftp://ftp.cs.uu.nl/mirror/Linux/Mandrake/Mandrake/iso/
Rechtstreeks.

http://www.linux-mandrake.com/en/ftptmp/1011024121.4d0ddd0ad61d896df0a7eb5853b899bf.php
voor andere.

www.linux-mandrake.com voor meer info.

En over die P1 200 kan ik niet echt iets zeggen. Bij mij draait ie op een duron 600 en dat is super. Proberen zou ik zeggen.

En ik bedoelde idd Mandrake.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Slackware, naar mijn mening.
2 Werkt Linux met USB
Ja, dat kan je bij het compilen van je kernel aanzetten.
Zoek even naar 'Alcatel USB Linux' hier op GoT
Zit er standaard al bij, check de manual van Slackware even :)
ProFTPD, zit er ook standaard bij.
6 Werkt appache onder linux...
Apache werkt juist veel beter onder Linux dan onder Windows, het zit ook standaard bij Slackware.
7 Ik heb ook MySQL, MySQL amdin en PHP nodig onder linux... kan dit...
Zie vraag 6 :)
Zie deze site:http://www.icewalk.com/search.php?mode=keyword&match=mail

Slackware vind je hier.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move [forum=19] > [forum=23]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Rusty
Afbeeldingslocatie: http://www.linux-mandrake.com/en/doc/81/en/images/dx-choosePackages.png
Kijk dat bedoel ik, even selecteren wat je wilt en draaien met die bak. Werkt erg simpel.

Zie http://www.linux-mandrake.com/en/doc/81/en/user.html/ voor meer.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Mandrake == TROEP

No flame intented.

Ten eerste is het gewoon een akelig trage, zware, lompe distro, maar goed dat is dan gewoon mijn mening, daar kun je eventueel anders over denken.
Ten tweede is Mandrake duidelijk geen server distro
Ten derde zal Mandrake zeer traag zijn op een p200

Pak Slackware.
Of nog beter: FreeBSD in plaats van Linux. Is ook nog stukken gemakkelijker om te leren.

Verwijderd

Om even kort antwoord te geven op je vragen:

1. Je kunt verschillende distro's kiezen. Mandrake 8.0 gebruik ik zelf en is een goede distro om mee te beginnen. :)
2. Ja, Mandrake 8.0/8.1 kan wel met USB werken.
3. Kijk eens op rond op http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/basic/usb/index.html
4. Onder Mandrake kun je dit laten doen door Mandrake zelf in het Mandrake Control Center. Deze installeert dan een DHCP server op je internet bak die IP nummers toewijst aan je overige LAN bakken. Die LAN bakken kunnen vervolgens het Internet op doormiddel van jouw Internet bak.
In het Control Center kun je ook perfect automatisch IPTables laten instellen (de firewall) die vervolgens ook weer rekening houdt met de gedeelde verbinding.
Je kunt natuurlijk ook zelf je routing tabellen aanpassen ;)
5. Er zijn meerdere programma's voor Proftpd en WuFTP zijn enkele bekende onder Linux. Hierover is genoeg info te vinden. De een is beter als anonymous FTP te gebruiken dan de ander.
6. Ja..... hmph Apache werkt onder Linux: http://www.apache.org
7.Hiervoor moet je een module installeren onder Apache (wordt geloof ik standaard geinstalleerd, maar dat oet je even naklijken.) Zie http://www.apache.org
8. Ja hoor die bestaan. ik ken er zo geen een, maar kijk eens op http://www.linux.org en zoek onder applications naar mailserver. Dan zie je er voldoende.

Zo, pfffffffff. Dat waren ze alle acht in het kort. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

oooh ja, Linux draait zelfs nog prima op een 486 (zonder X Window dan :)) Dus op die 200 Mhz zonder grafische frontends moet het helemaal wel lukken....

Verwijderd

Ik heb net 2 Mandrake distro's aan de gang gebracht op 2 166 Mhz bakken. 1 als firewall en 1 als webserver/databaseserver. Dit draait allemaal vlekkeloos, dus ik weet niet waar jkij vandaan haalt dat Mandrake zo'n trage distro is. En daar komt bij dat je Mandrake toch geheel uit kunt kleden wanneer je dat zou willen.

No flame intended, maar ik ben het gewoon niet met je eens.

:)
Op maandag 14 januari 2002 17:29 schreef svdmeer het volgende:

[..]

Mandrake == TROEP

No flame intented.

Ten eerste is het gewoon een akelig trage, zware, lompe distro, maar goed dat is dan gewoon mijn mening, daar kun je eventueel anders over denken.
Ten tweede is Mandrake duidelijk geen server distro
Ten derde zal Mandrake zeer traag zijn op een p200

Pak Slackware.
Of nog beter: FreeBSD in plaats van Linux. Is ook nog stukken gemakkelijker om te leren.

Verwijderd

Topicstarter
ehm... nu die verplaatst is, heb ik gelijk hele nuttige reactie's.
enne, misschien hebben jullie wel gelijk, zoekfunctie gebruiken, maar... ik kom van het C!T forum af, en zoekfunctie's die kennen ze niet :D

er worden nu 2 dingen geroepen... Mandrake en Slackware...
Nou las ik in de FAQ dat slackware met van die broncode's werkt (soort md-dos achtig*), dat gebruik ik dus liever niet. Maar... Er werd ook gezecht dat mandrake werkt op een PI 200 MMX, zijn er hier nog meer bevestigingen van... p 200 mhr en al helemaal het console gedeelte , houdt dat in dat je dan die makkelijke interface kwijt bent en dan slackware achtige dingen krijgt...

Ik ben nu mandrake aan het downloaden, zal het ook binnenkort even proberen (2 GB :(, vandaar "binnenkort")... Helaas moet ik nog steeds wachten op mijn USB setje, die bij mijn moederbord hoort, dus kan ik nog niet beginnen met HET echte werk.

Allemaal alvast harstikke bedankt voor jullie informatie, en in verglijking met het C!T is dit echt service, binnen een paar uur heb je bakken vol antwoorden :D

--- Mandrake meer info---

Als ik zo naar die screenshot keek, leek mandrake best wel goed (niet dat een plaatje alles zegt), maar ok... Stel he, ik ga mandrake gebruiken (80 % kans, zover ik het nu ongeveer weet)... Welke vinkjes heb ik dan nodig als ik het volgende wil draaien...
code:
1
2
3
4
5
6
Apache, MySQL, PHP, MySQL admin...   = Web/FTP
(software) router onder linux...     = Firewall Router
FTP server...               = Web FTP

Tevens zal ik de volgende functies ook moeten installeren: (denk ik)
Internet station, Netwerk server, DNS, Mail en configuration

Heb ik dit nou juist, of hebben jullie hier nog wat aan toe te voegen.

---
* = vergeef mij mijn beginnerpraatje

Verwijderd

wat je in het plaatje ziet zijn allemaal categorien waariin de progs zijn ingedeeld.
Hier kun je dus een onderscheid maken doormiddel van categorien, voor wat je wilt installeren. Wanneer je individual package selection kiest, moet je zelf alle te installeren progs (+\- 500 tot 1000 (volgens Mandrake, ik heb ze niet geteld)) selecteren. maar dat wijst zich vanzelf bij de installatie.
Wanneer je overigens iets configureert in Mandrake Control Center en hij mist het programma voor de configuratie, dan vraagt hij vanzelf weer om de Mandrake CD. Dus maak je niet te druk over het feit dat je vergeten bent bepaalde packages te installeren

Greetz, HammerHD

Verwijderd

Topicstarter
ok
nog even wat kleine info die ik wil weten...

1- Stel he... ik heb die 3 cd's en extra files (2) binnen, en ik ga ze branden. (doe ik overigens op CD-RW), moet ik dan verder nog iets doen... Dat ik van te voren even drivers voor mijn modem moet downloaden is duidelijk, maar zijn er nog andere dingen die ik moet downloaden en op een cd-branden voordat ik ga beginnen (denk aan geluidskaart software, enz...) of wordt dit allemaal al automatisch ondersteund....

2- hoe installler ik linux, is een van de cd's bootable, of wat ever (ik heb het nu over Mandrake 8.1, zoals ver hierboven is aangegeven..Of moet ik eerst een sortement opstart diskette aanmaken voor/van Linux...

Alvast maarweer bedankt...

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
1- Stel he... ik heb die 3 cd's en extra files (2) binnen, en ik ga ze branden. (doe ik overigens op CD-RW), moet ik dan verder nog iets doen... Dat ik van te voren even drivers voor mijn modem moet downloaden is duidelijk, maar zijn er nog andere dingen die ik moet downloaden en op een cd-branden voordat ik ga beginnen (denk aan geluidskaart software, enz...) of wordt dit allemaal al automatisch ondersteund....
als ik jou was zou ik eerst een kijken hoe goed mandrake je hardware detecteerd en installeerd, goeie kans dat je modem al gezien wordt (geen ervaring) heel veel zal standaard al gelijk werken, maar misschien sommige dingen ook weer niet (doh :?) oplossingen zijn daar bijna altijd wel voor te vinden....
2- hoe installler ik linux, is een van de cd's bootable, of wat ever (ik heb het nu over Mandrake 8.1, zoals ver hierboven is aangegeven..Of moet ik eerst een sortement opstart diskette aanmaken voor/van Linux...
als et goed is, is de cd gewoon bootable

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op maandag 14 januari 2002 17:56 schreef Vrieskerel het volgende:
Nou las ik in de FAQ dat slackware met van die broncode's werkt (soort md-dos achtig*), dat gebruik ik dus liever niet.
Que? Slackware zou dos-achtig zijn? Je hebt het over de Bash-shell neem ik aan. Tsja, die zit ook gewoon bij Mandrake hoor, je kan zo kiezen of je in de shell of in X wilt starten, zowel bij Mandrake als bij Slackware. Dus dat is absoluut geen reden om voor de één of de ander te kiezen. En bij Slackware zitten ook al voorgecompileerde programma's (binaries). Dat je zelf zou kunnen kiezen voor het zelf compileren is bijzaak, dat kan zelfs onder Redhat nog :)

En, no offence, maar misschien is een server configureren iets te hoog gegrepen als je 'bang' bent voor het direct in de shell werken. Want, wat wou je gaan doen als iets niet helemaal goed meer werkt? De Mandrake-wizards zullen het dan niet meer voor je oplossen. En als je alleen met X kan werken, dan is simpelweg SSH'en naar de server om snel een probleempje op te lossen er ook niet meer bij.

Volgens mij zou jij gewoon eens Mandrake of Redhat op je normale workstation moeten installeren en eens een beetje in de shell rond kijken, je kunt gewoon een terminal starten vanuit Gnome of KDE. Binnen een week of zo ben je er zo aan gewend, dat je zonder al te veel problemen een server zou kunnen opzetten.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
voorlopig is mijn WORKSTATION nog onze adsl server, en daarom gaan we een aparte bouwen en configureren op Linux...
Dus ik heb alle tijd om te kloten, kan zo de modem overzetten, geen enkel probleem.

En nee hoor, ik ben niet bang voor die Commands *, maar wil het gewoon eerst allemaal even uitproberen op een simpele manier, daarna ga ik wel alles verkennen.

Ik ben nu op 31 % van CD-1, wachten dus :(...

Verwijderd

Pentium 200 met mandrake en Gnome draaien zal ik nooit doen
Is super traag..
Ik heb een Pentium 200 met 64 MB Geheugen en 8 GIG HD
Werkt echt super traag..

• SvMp
  • Niet online
Hoe komen mensen er bij dat
A. 2 GB voor een server OS acceptabel is? (mandrake)
B. Dat een server OS maar een GUI moet hebben (mandrake nogmaals)

Met Slackware is niks mis, zeker niet als server.
Als je Mandrake net zo wilt tweaken als Slack, dan moet je zoveel slopen, dat je uiteindelijk Slackware overhoudt, dus dan kun je net zo goed meteen aan Slackware beginnen.

Slackware is ook simpeler om te leren, want er zit minder zooi in waardoor je door minder bomen het bos beter ziet.

Nóg beter is FreeBSD: Uitstekende documentatie, overzichtelijk systeem en super snel en stabiel, vooral op in verhouding tragere machines.

Maar Mandrake.. mag ik even: :r

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ik heb debian op m'n servertje draaien
draait al 96 dagen goed
dat apt-get install is ook zeer handig
de totale install was iets van 130 meg
ftp server
http server
irc server
mysql server
php en een klein websitetje erop

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 02:03 schreef svdmeer het volgende:
Als je Mandrake net zo wilt tweaken als Slack, dan moet je zoveel slopen, dat je uiteindelijk Slackware overhoudt, dus dan kun je net zo goed meteen aan Slackware beginnen.
True.
Slackware is ook simpeler om te leren, want er zit minder zooi in waardoor je door minder bomen het bos beter ziet.
Ook waar, maar vergeet niet dat een hoop mensen het de makkelijkste manier willen doen, niet de beste manier.
Voor mensen die niet teveel van het achterliggende systeem willen weten is Mandrake een stuk geschikter.
Voor de mensen die wel veel van het achterliggende systeem willen weten zijn Debian, Slackware, en {Free,Open,Net}BSD.
Nóg beter is FreeBSD: Uitstekende documentatie, overzichtelijk systeem en super snel en stabiel, vooral op in verhouding tragere machines.
Nog beter?
Uitstekende documentatie is er voor GNU/Linux ook.
Stabiel... Debian/Slack zonder X op een compu als server is ook stabiel.
Snel... De FreeBSD VM gedraagt zich inderdaad iets beter dan de Linux VM in pressing-mem situaties, in situaties waar er genoeg ram is denk ik niet dat FreeBSD sneller is.
Mja, och... Houdt in de gaten wat de doelgroep is he... Het is vooral als een makkelijk en compleet pakket bedoeld.
Als server vind ik het ook niet echt een aanrader nee.

• SvMp
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 02:13 schreef deadinspace het volgende:

Ook waar, maar vergeet niet dat een hoop mensen het de makkelijkste manier willen doen, niet de beste manier.
Voor mensen die niet teveel van het achterliggende systeem willen weten is Mandrake een stuk geschikter.
Voor de mensen die wel veel van het achterliggende systeem willen weten zijn Debian, Slackware, en {Free,Open,Net}BSD.
Daar heb je gelijk in, maar dit topic gaat over een server. Imho kun je pas een server installeren als je verstand van zaken hebt. Als je nog steeds afhankelijk bent van wizardjes en Mandrake-speelgoedjes, dan ben je nog een Unix-newbie, en naar mijn idee nog niet klaar voor een server. Beter kun je hiermee dan nog even wachten, en bv. tijdelijk NT 4 server er op met Winroute (kan gewoon niet fout gedaan worden) en nog wat meer ervaring krijgen.

Het gevolg van onkundig gebruik van servers moge duidelijk zijn: Microsoft heeft het voor elke huisvrouw mogelijk gemaakt een eigen webserver te draaien, met als gevolg dat mijn Apache logs vol staan met die code red rommel :(
[..]

Nog beter?
Uitstekende documentatie is er voor GNU/Linux ook.
Stabiel... Debian/Slack zonder X op een compu als server is ook stabiel.
Snel... De FreeBSD VM gedraagt zich inderdaad iets beter dan de Linux VM in pressing-mem situaties, in situaties waar er genoeg ram is denk ik niet dat FreeBSD sneller is.
FreeBSD vind ik overzichtelijker en simpeler. Met de ports collection heb je altijd het nieuwste spul gecompileerd op je machine met enkele commando's.
Systeem is overzichtelijk, en je hebt geen distro geneuzel.

De handleiding is heel goed, beter dan van welke Linux distro ik ooit heb gezien. Ik heb dat hele Unix gedoe iig met FreeBSD geleerd (niet door meteen een server neer te kwakken zoals sommigen dat wel gelijk willen, maar eerst oefenen op een simpel bakje) en toen ik FreeBSD door had, werd Linux ineens ook duidelijk.
Het probleem van Linux vind ik wel eens de onoverzichtelijkheid: Overal moet je howto's vandaan graaien, en in die Howto's gaat het dan meestal over RedHat, dus je kunt ook niet letterlijk alles overnemen wat er staat (wat newbies vaak wel willen) als je geen Redhat gebruikt.

Ik vind Mandrake trouwens de lastigste distro ever: Moest ooit eens bij iemand wat probleempjes oplossen, je kunt er nergens wat terug vinden |:( Ladingen GUI's en wizards door worstelen.. Bah!
[..]

Mja, och... Houdt in de gaten wat de doelgroep is he... Het is vooral als een makkelijk en compleet pakket bedoeld.
Als server vind ik het ook niet echt een aanrader nee.
Idd.. en de doelgroep moet ook vooral niet aan servers beginnen. (niet als flame maar als advies bedoeld)
Zeker niet als je die server rechtstreeks aan internet hangt. Dan is 1 foutje genoeg om scriptkiddies weer een avondje pret te bezorgen.

Verwijderd

ik heb een 233MMX bak met RH 7.1 (binnenkort een keer updaten) erop en dat werkt pefect.. aangezien ik zelf nog niet zo lang met linux bezig ben heb ik met opzet voor redhat gekozen.. je kunt dan in 't begin met wat rpm's kloten. ben nu toch meer aan 't compilen te laatste tijd :P

maar RH 7.2 is dus duidelijk een optie :)

suc6

edit: 't is idd beter om eerste droog te oefenen.. ik heb die server ook pas aan 't inet gehangen toen ik iptables doorhad >:)

• Rusty
Ik ben het met iedereen eens dat Mandrake misschien niet de echte hardcore Linux distro is. Maar wat de topic poster wil is een linux server laten draaien zonder enige linux ervaring. Dat lukt wel degelijk met Mandrake.
Ik had in een weekendje klooien (zonder enige linux ervaring) mijn server draaien. Misschien is het dan niet de beste en snelste oplossing, maar het werkt wel.
Als dat gelukt is kan je altijd ervaring op gaan doen en dan een keer overstappen op iets anders.

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Nou geeft die jongen zelf aan dat ie nog behoorlijk nieuw is op Linux gebied, en dan wordt er vervolgens geroepen: Slackware, maar ik denk dat dat niet geheel de correcte distro is....

Ik denk persoonlijk dat die jongen ook het best voor Mandrake kan gaan...
Mandrake Single Network Security Firewall dan wel te verstaan.
Deze distro is zowel enigszins makkelijk te gebruiken alsmede relatief veilig (t.o.v win98),
en bovendien, als die jongen linux wil leren dan moet je ergens beginnen,
en ik denk dat je dan het best bij een grafische interface kunt beginnen opdat je jezelf er iig enigzins mee kunt redden zonder dat hier heel NOS vol gebouwd wordt met topics.

Okee, hij moet wel in aanraking komen met de shell, das toch wel een vereiste, wil je een beetje linux beginnen te snappen, maar hij hoeft er niet gelijk mee opgezadeld te worden, dat kun je dan beter stapsgewijs doen naar mijn idee.

Er wordt dan misschien wel geroepen: dan kunnen de scriptkiddies weer een avondje lol hebben, maar ik denk dat je bij de _randomized_ huis- tuin- en keuken consument ook wel lol kan hebben als scriptkiddie, dus dat hoeft het verschil niet te zijn.

Deze jongen hier heeft echter al de eerste goede stap genomen om een veiligere internet verbinding te creeren: en das dus het overstappen naar linux.

De volgende stap (imo) dient dan te zijn om een begin daar mee te maken, en zich in de tussentijd te verdiepen in andere distro's, en de shell leren kennen.
Dan kan ie tot die tijd op mandrake blijven werken, en daarna de distro's bij de poot pakken die meer (of misschien nog wel beter voor het "leren") helemaal gebruik maken van de shell, enzovoort.

Just my €0,02.

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

ach..

Neem Debian ondersteunt alles als je stable neemt met kernel-2.4.16 en vervolgens kun je met:

apt-get update
apt-get upgrade

De nodige security updates doen en gewone upgrades

mijn bakkie is nu voor 51 days up

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 16:16 schreef Vrieskerel het volgende:
ik heb al wat FAQ's doorgelezen van GOT, maar ook wil ik graag meningen van jullie met tips die voor mijn persoonlijke situatie van toepassing zijn. En dat kan niet in een FAQ, vandaar dat ik het hier post...

Ik heb thuis een Pentium I 200 Mhz*, die we niet meer gebruiken, en wil daar dus een server van bouwen. (we hebben ADSL basic, met een USB :( modem). Nu kan ik kiezen uit windows 98se + winroute + apache + ftp. (Maar aangezien winroute en Apache en FTP niet goed samen gaan bij mij :(, zoek ik een andere oplossing.

Toen dacht ik aan Linux, maar nu zag ik dat de meeste router floppy's niet met USB werken. (freesco, etc...) Dus moet ik over op de grote linux... Maar nu komt het al...

2 Werkt Linux met USB
6 Werkt appache onder linux... (zo ja waar vindt ik de linux versie)
7 Ik heb ook MySQL, MySQL amdin en PHP nodig onder linux... kan dit... (ik heb nu phpdev3, is er ook zo'n pakket voor linux.

Ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn om op deze 8 vragen antwoord te geven. Voorlopig hou ik het hierbij.

Alvast bedankt
-
* = PI 200 MMX, 32 MB RAM, 2.0 + 1.8 GB HD...
als je gewoon op internet zoekt krijg je ook al antwoorden op al deze vragen.

ik heb ook laatst als dummie een linux server gebouwt, en via internet en de GOT search heb ik alles mooi voormekaar gekregen.

voorlopig hou ik het hierbij.. alsjeblieft

Verwijderd

Topicstarter
zo... ik ben gisteren avond bezig geweest, en nou moet ik zeggen, Mandrake 8.1 ziet er goed uit... Totdat ik klaar was met de installatie, en de pc moest gaan opstarten :(... Er zijn er een paar, die gelijk hadden, dat Mandrake nooit lekker zou werken op een PI200 MMX, hij heeft nu continue zijn volle rekenkracht nodig :(... Terwijl ik juist rekenkracht nodig heb voor de Apache server met alles wat daar op komt te staan.

Dus ik ben bang... Dat Mandrake af gaat vallen.
Ik las hier toen verder, en er worden voornamelijk nog twee mogelijkheden genoemt, te weten: slackware en Debian....
Ook heb ik via de telefoon de tip gehad: SuSe, maar ik ben bang dat dat net zo sloom werkt als mandrake...

Dus nu ga ik slackware of Debian proberen, maar aangezien ik weer een nieuwbie ben... Kan iemand mij directe download links vertellen naar ISO's... Bedankt... en welke meningen hebben jullie over slackware en debian (andere tips zijn ook welkom). Hoe zit het bij deze met de Apache, Mysql, PHP, MySQL admin, internet delen, mail server, enz... Ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn om me ook nu weer wat antwoorden te geven.

Alvast bedankt...

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Op dinsdag 15 januari 2002 09:03 schreef Vrieskerel een heel verhaal
Linkje voor slackware iso's (alweer):
Slackware

Linkje voor Debian iso's:
Debian

En mocht je meer zoeken:
Google vind veel :)

Verwijderd

Mandrake tezwaar voor een p200? Wat een nonsense! Hier draait mdk8.1 al 29 daagjes op een p166, en de average load is nooit hoger dan 1.. sterker nog, meestal staat ie gewoon ordinair uit z'n neus te vreten..

Oja, het is een web/ftp/filesharing/ics monster...

Enige waar ik wat aan zou proberen te doen is je 32 mb geheugen..

Maar mijn ervaring is dat je de gui toch niet zo veel gaat gebruiken (zeker niet als je wilt weten wat er gebeurt) ik ssh 9 van de 10 keer vrolijk naar de server vanaf mijn win-client..

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Mij lijkt voor een beginner een distro als Mandrake prima en een distro als Slack of Debian veel minder geschikt. Neem lekker Mandrake en ga daarmee aan de slag maar ik raad je wel aan niet teveel met die wizards aan de slag te gaan en meteen veel terug te grijpen op de console (bv. in een terminal). Op een p200 zou ik geen KDE (standaard onder Mandrake) of Gnome installeren maar een wat lichtere GUI.
Dan nog een antwoord op twee vragen die ik hier geloof ik nog niet heb gezien. Voor het maken van verbinding via adsl moet je eens kijken op http://www.adsl4linux.nl. Hier staat een script dat automatisch de verbinding maakt met inet. Ook wordt hier uitgelegd hoe je een usbmodem onder Linux installeert. Moet je zeker ff naar kijken.

* x-wolf persoonlijke voorkeuren liggen niet bij Mandrake maar bij RedHat en dan vooral voor de desktop.

• Infern0
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Als je dan toch over moet schakelen kijk dan eens naar FreeBSD, ga op een middag ff rustig het handbook door lezen en je bent al een heel eind op weg.

Zoals iemand anders al zei, freebsd is veel gestructureerder en daardoor imo ook beter te begrijpen.

Maak twee bootfloppy's en je kunt freebsd via het netwerk installeren.

Wat handige links:
http://www.freebsd.org
en check de sig >:)

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Ik heb veel goede verhalen gehoord over smoothwall. Ik weet alleen niet of smoothwall ook USB ondersteuning heeft. Wat zeker is, is dat er hier al veel topics over lopen, dus er zijn publiekelijk al heel wat problemen uitgekauwd.

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 17:21 schreef bramvrzt het volgende:
Slackware, naar mijn mening.
2 Werkt Linux met USB
Ja, dat kan je bij het compilen van je kernel aanzetten.
Zoek even naar 'Alcatel USB Linux' hier op GoT
Zit er standaard al bij, check de manual van Slackware even :)
ProFTPD, zit er ook standaard bij.
6 Werkt appache onder linux...
Apache werkt juist veel beter onder Linux dan onder Windows, het zit ook standaard bij Slackware.
7 Ik heb ook MySQL, MySQL amdin en PHP nodig onder linux... kan dit...
Zie vraag 6 :)
Zie deze site:http://www.icewalk.com/search.php?mode=keyword&match=mail

Slackware vind je hier.
helemaal mee eens >:)

Ik heb hier nu een 486 met slack 7.2 staan die is al een dag of 180 up :P 8-)

Verwijderd

Over Mandrake: Lukt prima op een eenvoudige server. Heb er een Linux ADSL-router mee gebouwd (zie www.adsl4linux.nl) + apache, + wuftpd + samba. En dat op een K6-200 die ik heb teruggeklokt naar 166 mhz, binnenkort naar 100 mhz! Hoe energiezuiniger hoe beter! Is overigens voorzien van 32 MB Fastpage (486) RAM. Ik heb geen XFree86 geinstalleerd. Gewoon alles aan de commandoprompt, lukt prima...Mandrake 8.1 is een prima distro.

Echt lachen hoe je met Linux zo'n functionele machine kunt bouwen, yeah! *D

Verwijderd

Waarschijnlijk draai je X Window met KDE?
Als je dat uitzet zal hij toch echt wel soepel gaan draaien.
Ik heb hier mandrake op een 16 Mb ram machine draaien, alleen firewall dan natuurlijk.

Maar ja, het is vast wel ok om wat distros uit te proberen en te kijken wat je bevalt.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 10:48 schreef rlensen het volgende:
Als je dan toch over moet schakelen kijk dan eens naar FreeBSD, ga op een middag ff rustig het handbook door lezen en je bent al een heel eind op weg.

Zoals iemand anders al zei, freebsd is veel gestructureerder en daardoor imo ook beter te begrijpen.

Maak twee bootfloppy's en je kunt freebsd via het netwerk installeren.

Wat handige links:
http://www.freebsd.org
en check de sig >:)
Ok...
werkt freebsd met usb...
en is het klein
zware programma's draaien slecht

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:55

Snow_King

Konijn is stoer!

• wslagendijk
  • Niet online
Iets wat iig voor *BSD pleit is IPFilter. Dat is (imho) een makkelijker en beter systeem dan ipchains (of iptables).

Ik heb hier een NetBSD router met IPFilter en dat werkt erg makkelijk. Ik heb een klein beetje ervaring met ipchains, en dat vergt toch iets meer aandacht om goede rules op te stellen dan IPFilter. Ik heb nog geen ervaring met iptables, maar her en der op internet heb ik gelezen dat het IPFilter systeem toch beter is.

Ennuh, wat betreft de distro die je kiest: hangt beetje af van hoeveel zin / interesse je hebt om iets van Linux te leren ;)

/edit
Typfoutje weg gehaald
En wat betreft 3cd's voor Mandrake: lijkt me sterk dat je alle office-applicatie-meuk e.d. nodig hebt voor een router , alleen eerste cd zal wel voldoende zijn.

Verwijderd

Nóg beter

is FreeBSD: Uitstekende documentatie, overzichtelijk systeem en super snel en stabiel, vooral op in verhouding tragere machines.

Ik vind dit echt allemaal onzin! Alleen omdat Mandrake veel automatische configuratie opties biedt hoedft het geen slechte distro te zijn en hoef je ze al helemaal niet verplicht te gebruiken!
En natuurlijk wil je geen Gnome of KDE draaien op een 166 of 200 Mhz bak, maar dan gebruik je toch de standaard, uitgeklede X Window. Ook hierin blijven de voor de beginnende gebruiker gewoonweg handige configuratieopties aanwezig.
Verder is het onzin dat je veel sloopwerk moet verrichten. Kijk SVP iets verder dan je neus lang is.... |:(

ZO *D

• Martien
  • Laatst online: 16-08 22:31
[KNIP]
Jah de grootste bagger die er bestaat op 3cds geprakt!

@iMartien

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:01 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:

[..]

Jah de grootste bagger die er bestaat op 3cds geprakt!
Verder nog zinnige mededelingen..... ??? :+

Verwijderd

Probeer anders een e-smith uit. Da's een spinn-off van Red-Hat. Met deze distro kun je alleen maar een (uitgebreide) server bouwen.

Te vinden op www.linuxiso.org

• GraasGast
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Ik zeg: SlackWare zonder X :P daar heb ik Linux op geleerd en een server op gezet :)

wat ik me verder afvraag:

je hebt een ADSL modem. Waarom wil je die aansluiten op je USB poort en niet op een netwerkkaart? ja kan gewoon een 2e netwerkkaart in je bak hangen en daar het modem op, en de andere voor het netwerk zelf.

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 22:16 schreef HammerHD het volgende:

[..]

Verder nog zinnige mededelingen..... ??? :+
Ja, Debian rulez :+ :P

• wslagendijk
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 23:09 schreef GraasGast het volgende:

je hebt een ADSL modem. Waarom wil je die aansluiten op je USB poort en niet op een netwerkkaart? ja kan gewoon een 2e netwerkkaart in je bak hangen en daar het modem op, en de andere voor het netwerk zelf.
Waarschijnlijk omdat hij een usb-modempje (wat is dat Alcatel oid) heeft en omruilen voor een ethernet-versie niet mogelijk is/erg duur is :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 23:09 schreef GraasGast het volgende:
Ik zeg: SlackWare zonder X :P daar heb ik Linux op geleerd en een server op gezet :)

Als jij mij kan vertellen hoe ik een USB stekkertje in een UTP contactje krijg (werkend dan we), dan vindt ik het geen enkel probmeem... (ff nadenken de volgende keer dus !!!)

voorlopig heb ik het linux werk moeten staken, jullie horen er nog van (i.v.m. met verleden monitor)... :(

Verwijderd

hmmmmm. Ik was tevreden met Mandrake. Redhat kapte met booten bij de ethernet kaart.

mandrake was vrij makkelijk in te stellen :)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37

iMars

Full time prutser

(ik wil geen ruzie uitlokken ;) )
A) Dat ligt eraan wat je ermee gaat doen ...
om te beginnen is 2GB genoeg voor de server, natuurlijk niet voor alle shares en dergelijke |:(

B) GUI hoef je niet te installeren ... Ik draai mandrake op mijn laptop en zonder grafische gui ( wel af en toe hoor) :o

Koop hier mijn P1 reader :)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:34
Ooit niet-grafische GUI's gezien?
:P

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Mandrake op een P200 moet natuurlijk makkelijk gaan, ik zou er zelf niet voor kiezen, maar het kan zeker. (persoonlijk vind ik Debian een fijne combi tussen degelijkheid en beheerbaarheid, maar misschien net niet makkelijk genoeg voor een newbie install)

Hoeveel geheugen heb je eigenlijk, want als iets de zooi vertraagt is het natuurlijk wel een geheugen tekort, grafische schilletjes gaan prima op een P1-200.
Probeer Blackbox eens als windowmanager, heel erg klein en ik vind 'm best duidelijk en overzichtelijk.

Uiteindelijk maakt het na de installatie niet uit welke distro je gebruikt (de ene gooit wel veel meer op je schijven dan de andere, maargoed), je probleem zal ongetwijfeld het aan de praat krijgen van dat USB modem worden, dat is in elke distro hetzelfde, dat geldt voor bijna alle dingen die je ermee gaat doen.

En probeer je zo snel mogelijk thuis te voelen in een console, want eigenlijk hoor je geen x-windows te draaien op een server.

Waarom maak je je eigenlijk zorgen om je geluid enzo? Het lijkt me dat je je moet concentreren op je verbinding, je masquerading firewall, ProFTP (doe maar geen WU, Pro is veel makkelijker te configureren en heeft minder veiligheidslekken), Apache, PHP en Mysql, de rest is bijzaak.

PSN ID: Aapzak

• GraasGast
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 15 januari 2002 23:22 schreef Vrieskerel het volgende:

[..]

Als jij mij kan vertellen hoe ik een USB stekkertje in een UTP contactje krijg (werkend dan we), dan vindt ik het geen enkel probmeem... (ff nadenken de volgende keer dus !!!)

voorlopig heb ik het linux werk moeten staken, jullie horen er nog van (i.v.m. met verleden monitor)... :(
ow zit die kabel vast aan het modem? dat wist ik niet...

nee sommige kabelmodems krijgen een usb <-> ethernet adapter meegeleverd, dus zoiets:

[modem]--ethernet--<usb-adapter>--usb--[computer]

en omdat ik dacht dat dat het geval was zei ik doe dan dit:

[modem]--ethernet--[computer]

maar als je dit hebt:

[modem]--usb--[computer]

gaat dat inderdaad niet ;(
Pagina: 1