Toon posts:

ghost 2002 naar CDR(W)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand al ervaringen met ghost 2002 en rechtstreeks backuppen naar een CD Recordable (dus zonder omweg via de HD)
De backup lukt bij mij wel, echter het restoren lukt niet. De aangemaakte file op de CD(RW) wordt niet herkend.

Op zich jammer wat op deze manier kan ik makkelijk een backup maken op evt meerdere schijfjes (multivolume), want ghost vraagt keurig om een volgende disc, als de 1e vol geschreven is.

Bij symantec support krijg ik dus echt vage support.
(heb het reeds 2x aangemeld en krijg dan wat dooddoeners)

p.s. ik heb een Liteon 16/10/40 Writer.

Alvast bedankt

Verwijderd

Nou, 'k heb het even geprobeerd.
Heb een image gemaakt van een partitie waar wat progs op staan, direct naar CDRW.
Bij het terugzetten deden zich geen problemen voor.
(Driveletter):[Ghost_00.1]CDromdrive geselecteerd, waar de image CDR00001.gho op staat.
'k heb um natuurlijk niet teruggezet, maar het had gekund. :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt exter. Bij jou lukt het dus wel en je hebt een RICOH writer is het niet ?

Klopt het dat je die output file name niet kunt veranderen,als je gaat backuppen ?

Verwijderd

Kan de imagenaam, in dit geval "CDR00001" wel veranderen voordat ik ga backuppen, max 8 tekens.
Heb ik tot nu toe ook altijd gedaan.

Wat ziet ie trouwens niet, je drive of je image?

Verwijderd

Topicstarter
M'n drive zie ie wel, echter de image niet.

Nou moet ik wel zeggen dat ik het tot nu toe 2x geprobeerd heb met een CRW (verschillende merken).
Ga het straks als ik thuis ben eens proberen met een CDR.

Ben benieuwd.

Jij kan dus de output image file naam veranderen; dat verbaasd me, want ik heb dat ook eens als vraag gesteld bij symantec en daar beweerden ze, dat die naam niet gewijzigd kon worden !

Heb jij soms een andere software level ?
Ik ga straks effe checken. en zet het op dit forum, ben erg benieuwd.

Verwijderd

Ik gebruik Norton System Works 2002, daar zit Ghost bij in.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb rond sept/oct vorig jaar GHOST 2002 aangeschaft, met name dus vanwege de rechtreekse backup methode naar CDR.

Kan je misschien naar de grootte kijken van het programma GHOSTPE (ik neem dat jij die ook gebruikt) ?

Verwijderd

De directory Ghost is 4,29MB.
Ghostpe is 618 kB.
'k heb hier ook nog een Norton Ghost 2002.exe op schijf staan die 'k een keer heb gedownload en die is 9,95 MB.
Die gebruik ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt, ik ben over een uurtje thuis, dan zal ik eens vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Exter dit is commentaar van symantec technical support:
IK begrijp dit verhaal niet helemaal, want ik neem aan dat jij niet een CD Rom boot disk speciaal hebt gecreeerd.

Hello Marcel,

Thank you for using our Online Technical Support.

>Note: My backup of the image run's OK to the CDR ! But with the
>restore the image file is not recognized.

You need a different boot disk to restore the image than you when you
create the image file.

If you create a CD ROM boot disk in the Norton boot wizard, then you
should be able to see the image file on the CDR. You all can opt to
use a Windows 98 start up disk and then run Ghost from a separate
disk.

>Also he can rename his output image file to the CDR drive and i can't

When writing an image directly to the CDR Ghost will create the image
name, there is not an option to name or rename the image when writing
directly to a CDR drive.

Best Regards

Mike Laughlin
Symantec Online Technical Support

Verwijderd

Ik heb een CD-Rombootdisk gemaakt met de Norton Ghost BootWizard.
Had de keuze uit 3, te weten:

1 Bootdisk with CD-R/RW, LPT and USBsupport

2 Peer to peer network bootdisk

3 CD-ROM Boot Disk
Ghost bootdisk with Generic CD-ROM drivers for reading
from CD-ROM.
May be used when making a CD-ROM bootable.

Ik heb bootdisk no 3 gemaakt.

Deze bootdisk gebruik ik zowel bij het maken van de Image als bij het terugzetten er van.
De computer opstarten met het ding en het menu doorlopen.
Nog nooit problemen mee gehad.

Wat betreft het benoemen van de image vindt ik hun antwoord vreemd, het zou betekenen dat elke Ghostimage dezelfde naam krijgt.
Ik kan gewoon mijn image benoemen. standaard staat er CDR0001.gho.

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt voor je moeite.
Vanavond ga ik ook weer eens het een en ander uitproberen.
Overigens prog GHOSTPE heeft bij mij dezelfde grootte.

Verwijderd

Topicstarter
Nou gisteravond weer het een en ander geprobeerd, maar het lukt niet.
De CDR.... file name renamen lukt echt niet !; dus jij moet wel een andere versie gebruiken, van ghostpe lijkt me.

Mag ik v/h weekend mijn ghostpe naar je mailen en kan je het daar eens mee uitproberen ?

Overigens het lijkt wel of het FileType wat wordt gebruikt iets van OS0F (i.p.v. ISO bijvoorbeeld), niet wordt geaccepteerd.
Heb jij hetzelfde filtetype ? (je kan het zien als je bij de backup je CDR drive uitkiest als opslag medium (het staat er achter aangegeven)

Overigens werk alleen met GHOSTPE en niet metde Boot Wizard, of zo (ik neem aan dat dat windows programmatuur is; kan dat ook nog van invloed zijn ? Het lijkt me niet:
Met dos diskette booten(met cd aspi drivers); ghostpe opstarten en je moet toch alles kunnen uitvoeren ?

• apereet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2021

apereet

Jajaja, stelletje prutsers

Hoe kan het zijn dat ik met Ghostpe alleen maar naar een netwerk of cdr(w) kan schrijven en niet een image kan zetten op een andere schijf.
Me schijven ziet ie zowiezo niet als zijnde plaats waar een image naar toe geschrven kan worden.

Verwijderd

Eerst even dit, Ghost Bootdisk Wizard is een onderdeel van het programma Norton Ghost, wat op zijn beurt weer een onderdeel van Norton SystemWorks is. Ik heb nog nooit een andere bootdisk gebruikt bij het maken en terugzetten van een image.
De image heeft altijd de extensie .gho
Ik denk dat wij allebei een andere uitvoering van Norton Ghost gebruiken

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 15:44 schreef apereet het volgende:
Hoe kan het zijn dat ik met Ghostpe alleen maar naar een netwerk of cdr(w) kan schrijven en niet een image kan zetten op een andere schijf.
Me schijven ziet ie zowiezo niet als zijnde plaats waar een image naar toe geschrven kan worden.
Ik vind het allemaal heel merkwaardig, vroeger schreef ik altijd de image direct naar CDrom maar tegenwoordig schrijf ik ze naar Harddisk.
Nooit problemen mee gehad en ik gebruik altijd de Norton Ghost die onderdeel is van Norton System Works, hiervoor Norton System Works 2001 en nu dus NSW 2002.
Imagenaam ook altijd zelf kunnen bepalen.

Verwijderd

Nou, ik ben net even op de Norton site geweest en daar trof ik een hele mooie tutorial. Hier wordt met beeld en geluid het maken van een image en het terugzetten ervan gedemonstreerd.
Deze moet je hebben:

How to create a clone and recover it from a CD-RW disk *NEW*

en hier is ie te vinden:

http://www.symantec.com/techsupp/ghost/ghost_2002_info_tutorial.html

Zo doe ik het zelf ook.
Merkwaardig is alleen dat ik de bestandsnaam wel kan wijzigen en in het filmpje duidelijk wordt vermeld dat dat niet kan.

Ik zou zeggen, kijk er es naar. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zeg apeheul; is je andere harde schijf zowiezo wel geactiveerd in je bios / windows (als je bij system kijkt) ?
Als je je 2e IDE device niet aan hebt staan in je bios (met een geactiveerde master / slave) dan ziet ghost deze ook niet !

Verwijderd

Topicstarter
exter hier is mijn e-mail adres: marcel.hijma@planet.nl

Als je mij even mailt, dan stuur ik je mijn ghostpe progje.

Als je die even wilt opstarten, dan merk je gauw genoeg of deze anders is (en dat kan niet anders volgens mij)
Volgens symantec kan je pas sinds ghost 2001 (of 1 versie ervoor) rechtstreeks naar je CDR backuppen !

Groetjes en alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat demootje bekeken, is net nieuw zo te zien.
Tja wat kan je eigenlijk fout doen ?
Met dos booten met cd rom drivers en ghostpe opstarten en dan backuppen of restoren.

Echter bij mij werkt het niet; De CDR0001.GHO file wordt niet gezien; wel de drive !

Dat file formaat van CDR0001.GHO file , daar twijfel ik aan
een OS0... formaat. Ook m'n nero brander software herkent dit bestandje niet !

Wel een backup kunnen maken, maar niet restoren; dat klopt niet; ghost herkent de cd brander wel degelijk

Verwijderd

Als je Ghost 2002 hebt, en dat heb je toch, want zo ben de dit topicje begonnen, dan moet het bij jou precies zo gaan als in die demo.
Je moet die bootdisk maken met de Ghost Wizard.
Daar start je iedere keer mee op en krijg je dat menu.
Kan niet missen.
Dat je image niet wordt herkend dat komt omdat de extensie niet goed is, dat moet .gho zijn, dus CDR00001.gho
Mijn e-mailadres staat gewoon in mijn profile, hoor...

Verwijderd

Topicstarter
exter forget it: het werkt echt niet bij mij.
Ik kan m'n image keurig schrijven naar m'n CDR.
In dezelfde ghost sessie wil ik 'em gelijk terugzetten: no way, hij herkent (m'n niet te wijzigen) file echt niet.

Als jij je CDR uitkiest uit de beschikbare drives, wat staat er dan achter ? Dusgelijk achter het ID van je writer
Iets in de richting van : OS0.. ?

Ik mail v/h weekend mijn proggie naar je.

En of je nou van CD Rom boot of van diskette (met aspi cdrom drivers), dat mag niks uitmaken.

Ik zal v/h weekend die cd rom bootable aanmaken en het nog eens proberen.

Verwijderd

Ik zet mijn image terug van HDD (J) en in het menu van Ghost kies ik J:Local drive, gevolgd door CDR00001.GHO
Ik vraag me echt af wat voor prog jij gebruikt.
Zie het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk werkt het restoren ook.
IN m'n bios heb ik i.v.m. DISK snelheden e.e.a. veranderd (UDMA voor alle IDE devices stond uit + een read ahead optie).
Op de een of andere manier werkt de restore nu ook goed !
Hoe vreemd.
Verder is me ook opgevallen dat als je je PC qua windows (98) afsluit en in DOS mode verder laat draaien dat:
Bij de GHOST backup de CD drive(s) nog wel worden herkend, echter bij de restore (in dezelfde sessie) niet meer !

Nou wist ik dit al; echter ik wilde dit toch even melden.

Dus start ik de PC met DOS diskette op met CD rom drivers, dan gaat de restore goed.
Pagina: 1