Toon posts:

Backup Traffic met MRTG

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo !

Ik heb MRTG geinstalleerd op een server, dit werkt allemaal perfect.

Nu zitten er in het netwerk een aantal webservers een een aantal FreeBSD bakken die als dedicated MySQL server fungeren. Elke nacht wordt er door een backupscript een backup gemaakt van de belangrijkste bestanden en directories gemaakt ( ingepakt met tar ), daarna via FTP wordt het op een aparte backup server opgeslagen.

Nu wil ik het volgende kunnen : Ik wil middels MRTG de traffic die alleen door de backupscripts worden veroorzaakt kunnen meten per server, en deze dan in een grafiekje zetten. Dan kan ik dus de backup traffic van de totale traffic aftrekken etc...

Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen, kan iemand me op weg helpen ?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ideetje: Als je zelf ip's kunt uitdelen: geef elke bak een extra ip (via ip aliasing) en laat je backup verkeer over die ip's gaan. Dan moet je gewoon het verkeer over die ip's meten en je hebt al je backup verkeer.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 15:14 schreef c9melvin het volgende:
Ideetje: Als je zelf ip's kunt uitdelen: geef elke bak een extra ip (via ip aliasing) en laat je backup verkeer over die ip's gaan. Dan moet je gewoon het verkeer over die ip's meten en je hebt al je backup verkeer.
Ja dat kan ik, de backupserver heeft een intern IP-adres, laten we zeggen 10.0.1.15 . Alle webservers en MySQL bakken hebben een apart IP-adres. De webservers hebben naast verscheidene externe IP-adressen ook een intern IP-adres, 10.0.1.8 en 10.0.1.9 etc. En de MySQL bakken ook.

Dus dan zou ik gewoon de traffic moeten meten over die IP-adressen.

Stel ik gebruik gbgraph om de totale traffic te meten van een server, hoe kan ik dan de backup traffic hier van aftrekken, met PHP (gbgraph heeft een php frontend, http://gbgraph.menthenberg.nl) ??

Naja, ik denk dat ik hiermee even verder ga puzzelen! Ik laat het horen of het gelukt is.

Verwijderd

Ik gebruik zelf dat pakket niet, ik gebruik ipac-ng (ipac maar dan voor de 2.4 kernel met iptables) en mrtg en dat is voor mij alles wat ik nodig heb.

Met ipac-ng kun je zeggen "monitor alle verkeer op interface ethX" en daarna kun je grafieken maken van de totalen. Met MRTG kun je het verkeer in verloop van de tijd laten plotten, dat zal je wel kennen neem ik aan.

Maar om even terug te komen op mijn replay: het is niet nodig om alle pc's een 2de ip te geven, alleen je backup server. Alle verkeer naar dat 2de ip is dan backup verkeer, dat maakt immers niets uit van welk ip het komt. En dan log je dus op je backup back je traffic met ipac-ng en mrtg (of je eigen tools natuurlijk)