een m8 van mij had een geweldig idee. Als je de koelvoorziening uit een oude koelkast haalt en in je kast plaatst (lees: alleen het koelende gedeelte, het warmwordende laat je er buiten) dan wordt je kast onwijs koel. Is dat mogelijk? Ik ga van het weekend ff een oude koelkast slopen om te kijken of het kan. Maar heeft iemand het al eens gedaan? Het lijkt ons wel uberl337. iemand ideeen of suggesties?
Achjah, betaal ik zelf niet. Maar het ging mij om het technisch idee.
Max
Max
Verwijderd
lijkt me wel leuk ... alleeen is zon koelings element uit een koelkast niet een klein ietsie pietie beetje TE groot ?
weet jij hoe groot dat koelende gedeelte is??
ga maar eens kijken
ga maar eens kijken
edit:
was niet de eerste met deze slimme opmerking zo te zien
was niet de eerste met deze slimme opmerking zo te zien
PSN: DutchTrickle PVoutput
ja ik d8 zo: als ik het motortje buiten mijn kast laat, dan moet het wel willen. Maar zoals ik al zei: ik heb nog niet naar de afmetingen van de koeler gekeken.
is al een aantal keer gedaan. Blijkt wel te werken maar wel beetje duur. Maar als je het toch niet hoeft te betalen, gewoon lekker doen.Op maandag 14 januari 2002 15:03 schreef MaxKeyner het volgende:
een m8 van mij had een geweldig idee. Als je de koelvoorziening uit een oude koelkast haalt en in je kast plaatst (lees: alleen het koelende gedeelte, het warmwordende laat je er buiten) dan wordt je kast onwijs koel. Is dat mogelijk? Ik ga van het weekend ff een oude koelkast slopen om te kijken of het kan. Maar heeft iemand het al eens gedaan? Het lijkt ons wel uberl337. iemand ideeen of suggesties?
heb je fotoos van die mods? en dat dure, is dat alleen de rekening? En als je de thermostaat goed instelt dan hoeftie toch niet VOL te koelen en kost het dus minder stroom, right?
Dit idee is al zo vaak langs gekomen, dus gebruik een sde search aub. Het probleem wat je hiermee krijgt, is een enorme hoeveelheid condens in je kast. Dus tenzij je dit wilt, gewoon niet doen.Op maandag 14 januari 2002 15:03 schreef MaxKeyner het volgende:
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
ik neem aan dat die condens door de kou komt. Zou je de koeler niet op bijv 16 graden instellen zodat je geen condens krijgt?
Dat is niet al te makkelijk.
Een draagbare koelkast is te zwak. Een goed overgeklokte CPU genereert 100-150W aan hitte. Een kleine koelkast haalt dat misschien maar net.
Waterkoeling, Phase-change, stikstof of 'gewoon' een ALPHA PAL8045T met Delta 80HP koelen ook goed, maar een stuk eenvoudiger en goedkoper
Een draagbare koelkast is te zwak. Een goed overgeklokte CPU genereert 100-150W aan hitte. Een kleine koelkast haalt dat misschien maar net.
Waterkoeling, Phase-change, stikstof of 'gewoon' een ALPHA PAL8045T met Delta 80HP koelen ook goed, maar een stuk eenvoudiger en goedkoper
ik wou de koelkastkoeler als case cooler gebruiken. Dus dan blijft mijn Spire cooler gewoon op mijn cpu en blijven mijn 6 case coolers ook.
edit:
verkeerd begrepen
verkeerd begrepen
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Ja, dat is handig, zo'n koelelement in je computer bouwen EN casefans gebruiken. Gaat mooi al je koele lucht de case uit. Misschien even niet nagedacht waarom een koelkast geen casefans heeft? 
Maar goed, veel succes, als het gelukt is wil ik zeker de pics zien
Maar goed, veel succes, als het gelukt is wil ik zeker de pics zien
AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB
als ik geen outtake fans heb dan krijg ik onwijze overdruk. En die andere fans heb ik nog en die wil ik niet weggooien.
Verwijderd
hoe wil je in godsnaam de koeling uit een koelkast halen??? Knap als jou dat lukt zonder een flink gesis te horen.
Verwijderd
You'll never get more out as you put in... als je proc maximaal belast wordt, jaagt er een stroom van ongeveer 35A doorheen. Efficient is ie verre van, maar als je boven de 100W uitkomt heb je een heel inefficient apparaat, erger nog dan een Duron 1100. (even datasheet opgezocht, omdat 150W me erg veel leek)Een draagbare koelkast is te zwak. Een goed overgeklokte CPU genereert 100-150W aan hitte. Een kleine koelkast haalt dat misschien maar net.
Desalniettemin, ik zou geen koelkastkoeler nemen, al is het maar voor de teringherrie van de pomp.
Overdruk? in een PC kast? kijk eens hoeveel gaten er in zitten en denk dan nog eens na. Het is geen stoomketel die je onder druk kan zettenOp maandag 14 januari 2002 15:56 schreef MaxKeyner het volgende:
als ik geen outtake fans heb dan krijg ik onwijze overdruk. En die andere fans heb ik nog en die wil ik niet weggooien.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Een gewone koelkast werkt mbv phasechangeOp maandag 14 januari 2002 15:48 schreef DiMension het volgende:
I reject your reality, and substitute my own.
juistOp maandag 14 januari 2002 16:10 schreef _sNaRs_ het volgende:
[..]
Een gewone koelkast werkt mbv phasechange. Een draagbare koelkast gebruiken kun je inderdaad zowiezo vergeten, die werken meestal met peltierelementen en kunnen het het vermogen van je cpu nooooit trekken. Bedenk dat de inhoud van een koelkast niet actief warmte genereert.
dit is al een heel oud idee, maar het heeft gewoon geen nut. Een 172watt peltier kan een proc WEL trekken, en zo'n koelkast pelt (60watt ofzo) bij lange na niet.
Met phase change is dabit bezig trouwens. Hij krijgt het zelf ook niet zo heel klein (iets van 40x50x30cm ofzo d8 ik). Hier gaan we de resultaten nog van zien.
dit wordt te ingewikkeld voor een n00bie als ik. ik geloof het allemaal wel. ik ga wel verder met me luchtkoeling en casemod.
bijna goedOp maandag 14 januari 2002 17:00 schreef Natte_beschuitbol het volgende:
Of een Vapochill.....
"Standaard ingebouwde koelkast"
het is standaard ingebouwde airco
Verwijderd
MMM, ze zou ook gewoon een koelkast als case kunnen gebruiken... kun je lekker in je spec zetten: case temp 7 gr. C...
Maar nu even een paar practische "obstakels"
Een koelkast moduleerd niet: of te wel, je koel plaat zal of koelen of niet en daardoor zul je last krijgen van vocht in je pc, is ook niet echt goed voor je pc. Ook al stel je thermostaat in op 16 graden, het enige dat dan zal gebeuren is dat de compressor (het is geen pomp of motor!) minder vaak zal lopen. Verder heb je een leuke klus aan het uitbouwen en inbouwen van je onderdelen. Een koelkast werk met een behoorlijk hoge gasdruk dus kijk wel uit daarmee.
Ik zeg suc6 en posten die pics + spec's!
Maar nu even een paar practische "obstakels"
Een koelkast moduleerd niet: of te wel, je koel plaat zal of koelen of niet en daardoor zul je last krijgen van vocht in je pc, is ook niet echt goed voor je pc. Ook al stel je thermostaat in op 16 graden, het enige dat dan zal gebeuren is dat de compressor (het is geen pomp of motor!) minder vaak zal lopen. Verder heb je een leuke klus aan het uitbouwen en inbouwen van je onderdelen. Een koelkast werk met een behoorlijk hoge gasdruk dus kijk wel uit daarmee.
Ik zeg suc6 en posten die pics + spec's!
Verwijderd
Check m'n homepage (http://dabit.trybit.com) voor creatief doen met koelkastonderdelen. De compressor en 't gas dat ik gebruik is gewoon standaard koelkastenspul.
Psies....het grote probleem aan dit soort systemen is (de mensen die dabit's draadjes volgen weten het) het vullen. Het lijkt me praktisch onmogelijk om de onderdelen van een koelkast in te bouwen in je computer zonder het koelcircuit leeg te laten lopen....
Op maandag 14 januari 2002 15:23 schreef MaxKeyner het volgende:
ik neem aan dat die condens door de kou komt. Zou je de koeler niet op bijv 16 graden instellen zodat je geen condens krijgt?
uuhh tja dat kun je hem er net zo goed niet inzetten. Met goed geplaatste casefans kan je al 18 graden celsuis halen(altans ik wel).
uhh, jah, dus dan heb je een koelkast?Op maandag 14 januari 2002 15:03 schreef MaxKeyner het volgende:
alleen die zijn heel duur, een kleine stille koelkast kost al gauw 400 piek, tsja het kan wel!
Als je het in een computerkast wil doen heb je ook een van een kleine koelkast nodig, wie heeft er nou nog zo'n ding over? Niet velen denk ik... Bovendien is het verrekte lastig het element er goed uit te slopen, geloof me, ik hebt t geprobeerd, overal lijm, (pur)schuim en dunne leidingen.
Een zwaar overgeclockte Athlon krijg je met fans dus never nooit niet op 18c....en daar gaat het nou juist om. Met fans (opendeurmodus) krijg je je spul zowiezo nooit kouder dan de omgevingstemperatuur.Op maandag 14 januari 2002 17:38 schreef executor het volgende:
[..]
uuhh tja dat kun je hem er net zo goed niet inzetten. Met goed geplaatste casefans kan je al 18 graden celsuis halen(altans ik wel).
Is het 18c in jouw huis? Brr koud!
Verwijderd
Hoe wil je een CPU 18 graden laten worden met alleen fans?
486 met een Delta 120mm?
Ik heb zelf een Xp 1800+ en als ik die onovergeclockt met 2 80mm en 1 60mm Delta zou laten draaien wordt ie nog 32 graden
486 met een Delta 120mm?
Ik heb zelf een Xp 1800+ en als ik die onovergeclockt met 2 80mm en 1 60mm Delta zou laten draaien wordt ie nog 32 graden
was het niet efficienter (typo's) geweest om een soort vaporator te gebruikenOp maandag 14 januari 2002 17:29 schreef DaBit het volgende:
Check m'n homepage (http://dabit.trybit.com) voor creatief doen met koelkastonderdelen. De compressor en 't gas dat ik gebruik is gewoon standaard koelkastenspul.
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Verwijderd
doe het anders!!
stop gewoon je pc in de koolkast!! en klaar!!
p.s. doe dit niet met een goede pc, waarschijnlijk overleeft hij dit niet
gewoon in een plastic zak in de vriezer doenOp maandag 14 januari 2002 17:52 schreef uncleworm het volgende:
doe het anders!!
duin: ma niet de vrieser opendoen
duin`s ma: waarom nou weer niet
duin: dan gaat de koeling naar zijn klootje
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
werkt wel hoor, waarom zou ie t niet overleven?Op maandag 14 januari 2002 17:52 schreef uncleworm het volgende:
doe het anders!!
Verwijderd
misschien overleeft hij het wel?!?
kees zegt tegen pietje : "heb je een blikje bier?
pietje : "onder de hdd rechts in de koelkast!!
kees, pietOp maandag 14 januari 2002 18:00 schreef uncleworm het volgende:
misschien overleeft hij het wel?!?
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Verwijderd
ja lijkt me echt een jofel idee.. een 250watt warmtebron laten afkoelen door het in een koelkast te plaatsen
Ik denk dat je kast effe een tijdje koud is, enne als je em er lang in laat staan, dannuh trekt die koelkast het niet meer, en hij gaat op volle toeren jakkeren, oftwel kast wordt vanzelf iets warmer, je pc loopt vol water, en nog erger, je NUON sponsert jou niet, nee JIJ sponsert de NUON
mischien wel leuk, krijg je aandelen in Vitesse ofzo

Koelkast is ook gemaakt om koude dingen koud te houden, niet om warme dingen af te laten koelen..
Dat is ook het verschil met een peltier, die is wel gemaakt om warmte te onderdrukken.. nou jah, meer verplaatsen dan.. maar eigenlijk hetzelfde, maar dan niet hetzelfde als een koelkast
hehehe
Koelkast is ook gemaakt om koude dingen koud te houden, niet om warme dingen af te laten koelen..
Dat is ook het verschil met een peltier, die is wel gemaakt om warmte te onderdrukken.. nou jah, meer verplaatsen dan.. maar eigenlijk hetzelfde, maar dan niet hetzelfde als een koelkast
ik zei al dat het me achteraf niet erg verstandig leek
Verwijderd
ja dat is idd net zoiets alleen denk ik dat een vapochill wat duurder is.. en nog meer herrie maaktOp maandag 14 januari 2002 17:00 schreef Natte_beschuitbol het volgende:
Of een Vapochill.....
"Standaard ingebouwde koelkast"
Beste turbotaal knurft, leg je even in gewoon ABN uit wat je hiermee bedoelt ? Bedankt van een ABN-lievend iemand.Op maandag 14 januari 2002 15:03 schreef MaxKeyner het volgende:
een m8 van mij had een geweldig idee.
Het lijkt ons wel uberl337. iemand ideeen of suggesties?
-
Verwijderd
je kan natuurlijk ook gewoon een grotere koelkast pakken zorgen dat die ijs en vochtvrij is en dan gewoon je kast er in zetten toch
Zoiets als hierboven
Zoiets als hierboven
Vapo maakt herrie? Dacht het niet hoor, hij draait hier erg stil. Standaard spire koeler jankt er erg hard boven uit op een XP 1800+. Het enige wat je hoort is de fan van de voeding.
athome.no-ip.com
voor vapo pics. Je moet ook niet je hele pc koelen maar alleen de CPU natuurlijk, de rest boeit niet zo heel veel, gewoon een 12cm Papst in je case en je hebt daar ook geen last van.
athome.no-ip.com
voor vapo pics. Je moet ook niet je hele pc koelen maar alleen de CPU natuurlijk, de rest boeit niet zo heel veel, gewoon een 12cm Papst in je case en je hebt daar ook geen last van.
Verwijderd
tja zelfs een gewone koelkast krijgt die 150 watt niet verwerkt meschien een diepvries wel maar een koelkast zeker nietOp maandag 14 januari 2002 15:48 schreef DiMension het volgende:
Ik kan die koelkast wel gebruiken, lijkt mij een ideale manier om water koel te krijgen. (ijswater)Op woensdag 16 januari 2002 13:27 schreef Noork het volgende:
ik heb hier nog een koel/vriescel staan, voor een kratje bier kun je hem ophalen
Op maandag 14 januari 2002 17:44 schreef _sNaRs_ het volgende:
[..]
Een zwaar overgeclockte Athlon krijg je met fans dus never nooit niet op 18c....en daar gaat het nou juist om. Met fans (opendeurmodus) krijg je je spul zowiezo nooit kouder dan de omgevingstemperatuur.
Is het 18c in jouw huis? Brr koud!
Hij heeft het toch duidelijk over de kasttemperatuur(en ik ook). We hebben het namleijk over condensatie in de kast zelf. Hij wilde die koelkastkoeling zo instellen dat de kast niet kouder dan 16 graden wordt. Niet de cpu.Op maandag 14 januari 2002 17:46 schreef Reaper_One het volgende:
Hoe wil je een CPU 18 graden laten worden met alleen fans?
486 met een Delta 120mm?
Je moet ook het hele topic lezen.
Verwijderd
volgens mij is het niet erg verstandig om ook de voeding daarin te bouwenOp woensdag 16 januari 2002 12:20 schreef -Dissection- het volgende:
Bedoel je zoiets ??
[afbeelding]
[afbeelding]
maar dan kun jij je bier niet meer koelenOp woensdag 16 januari 2002 13:27 schreef Noork het volgende:
ik heb hier nog een koel/vriescel staan, voor een kratje bier kun je hem ophalen
Pagina: 1