[RH 7.2] -> internet van eth0 naar eth1 en eth2

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

sus

is druk :+

Topicstarter
pplz, ik heb hulp nodig.

Ik wil op de server RH 7.2 installeren, omdat het hiermee mogelijk zo zijn om mijn internet te delen over 2 NIC's. Ik heb er dus totaal 3 inzitten.

Maar, aangezien ik nog een echte n00b ben met linux, kan iemand mij vertellen wat ik dan allemaal moet doen. Ik heb al gezocht, maar alle guides hebben het over 2 NIC's... Ik weet dat ik twee verschillende IP-ranges moet hebben (192.168.0.xen 192.168.1.x), en dat kan ik ook wel instellen.

Het gaat mij om het gedeelte wat dus de routing instelt.

Iemand enig idee wat ik allemaal moet doen?

Verwijderd

Hoe ga je de boel aansluiten en wat hangt er verder aan je netwerk. Op basis van dit summiere verhaaltje kunnen we niet zoveel, dus wat wil je bereiken met deze config? Internet delen kan met 3 nics.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als je weet hoe je de routing instelt voor 1 nic (dus 1 nic in je netwerk en 1 aan je modem, en dat staat goed gedocumenteerd) dan kan je het bijna op dezelfde manier voor de tweede kaart doen. Daarbij een route toevoegen en klaar is klara :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:15 schreef -Rob- het volgende:
Als je weet hoe je de routing instelt voor 1 nic (dus 1 nic in je netwerk en 1 aan je modem, en dat staat goed gedocumenteerd) dan kan je het bijna op dezelfde manier voor de tweede kaart doen. Daarbij een route toevoegen en klaar is klara :)
Zo simpel is het toch niet, want je hebt een default route staan en dan moet je dus ook nog rules maken voor die andere route. Zoek eens naar de Linxu Advanced Routing HOWTO, daar heb ik wel nuttige dingen uit geleerd. Maar het heeft me toch wel een tiental uren gekost eer ik het helemaal aan de praat gekregen had...

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

sus

is druk :+

Topicstarter
Hoe ik de boel ga aansluiten heeft er toch niets mee te maken? Gewoon UTP, 1x 10MB op een HUB, 1x 100Mbit, crosskabel.

Iedereen zit op de HUB, behalve ik, ik zit op de cross, en heb dus ook 100Mbit.

Ik kan dus voor het instellen van de 2e NIC, gewoon dezelfde stappen volgen als voor de eerste?

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Jep je kan via ipMASQ gewoon via je UTP, 1x 10MB op een HUB, 1x 100Mbit, crosskabel je internetdelen!! je moet alleen wel even goed bij setup van je netwerk(kaartjes) wel even goed nadenken over je IPnummers enz!!

bv
eth0 IP's Provider
eth1 IP's voor je 10MB netwerk
eth2 IP's voor je eigen 100Mbit netwerkje

Kijk even op http://www.e-infomax.com/ipmasq/ voor het opzetten van een IP MASQ!! :)
Pagina: 1