Toon posts:

uoplink ingang op switch??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb een switch gekocht. nu heb ik het volgende:

server met internet van chello op poort 1 clients op poort 2 en 3. als de clients willen surfen moet server aan staan. kan ik de internet kabel niet in de switch duwen of werkt het netwerk dan niet meer en waar is de uplink poort voor op mn switchje??

Verwijderd

Topicstarter
niemand??

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:29

Yucko

One clown to rule them all !

uplink poortje kan je gebruiken om meerdere switches aan elkaar te koppelen of om via een cross kabel een pc aan te sluiten.

Let op! Meestal is de uplink een gedeelde poort. Bij mij is poort 1 + uplink gedeeld. Ik kan dus niet EN poort 1 EN de uplink gebruiken. Het is of de ene, of de andere.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
oke en het internet?? wil ik niet via server doen maar gewoon via hub

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 23:58

snoei

kabels... :D

zoals ik lees, heb jij een kabelmodem of adsl modem

Deze kun je met behulp van een cross-wire aan een normale poort hangen en met een normale kabel aan de uplink.

(een uplink doet niets anders als het crossen van een gewone aansluiting)

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan heb je een router nodig, of er moet wat te rommelen zijn met je kabelmodem

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Topicstarter
hoezo router? lukt het niet met een switch?? zo nee wat moet ik dan rommelen? :P

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Zet 'n Linux bakkie neer of een hardware router (=in eerste instantie duurder).

Niet direct op de switch dus :)

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

De situatie die je hier schetst is best mogelijk, UITGAANDE van het feit dat je server de default gateway is. In zo'n geval zou je verkeer dus wel twee keer over de switch gaan: 1 keer naar de server en van de server weer naar je chello-modem. Maar: het is dus mogelijk.

Wat je echter beter kunt doen, is je chello-modem op een tweede netwerkkaart op je server doen. In dat geval heb je nl. ook niet de kans dat mensen op je netwerk kunnen komen, want ook dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt
Pagina: 1