Paar vraagjes aan mensen met een FreeBSD werkbak

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb momenteel een Slackware Linux machine draaien, maar wil daar graag een FreeBSD werkstation van maken.

Dat kan ik zo doen, maar ik wil eerst een paar dingetjes weten vóórdat ik eventueel spijt krijg van mijn actie en Linux weer opnieuw moet installeren:
- De ports geven bij X-software aan dat XFree 3.3.6 vereist is (zoals bij KDE en Gnome). Als ik nou XFree 4.1.0 via de ports collection installeer, accepteren die ports die XFree 3.3.6 vereisten dat dan ook? Ik wil namelijk niet XFree 3.3.6 hebben.

- Als er een update komt van een programma en daar is een port van. Als ik die installeer, wordt de oude versie dan netjes overschreven? (upgradable dus)

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op maandag 14 januari 2002 13:22 schreef svdmeer het volgende:
<knip>
- Als er een update komt van een programma en daar is een port van. Als ik die installeer, wordt de oude versie dan netjes overschreven? (upgradable dus)
installeer het proggie portsupgrade.

met het commando portupgrade -ra worden dan alle port geupgrade !! (wel eerst de ports tree verversen met cvsup /etc/stable-supfile ...of waar die file bij dan ook maar mag staan)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• SvMp
  • Niet online
Eej bedankt voor de tip, dat is wel cool :)

Opmerking: Mijn vragen hebben een hoog newbie gehalte, maar ik stel ze omdat ik niet eerst mijn Linux bak overhoop wil gooien om er vervolgens achter te komen dat ik met XFree 3.3.6 door moet modderen.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 13:53 schreef xychix het volgende:

[..]

installeer het proggie portsupgrade.

met het commando portupgrade -ra worden dan alle port geupgrade !! (wel eerst de ports tree verversen met cvsup /etc/stable-supfile ...of waar die file bij dan ook maar mag staan)
8-)

En ik altijd maar via FTP de nieuwste makefiles en shit binnen halen en compileren :)

Thanx *D

Maar euhm, sommige ports doen inderdaad moeilijk met XFree86...

Ik heb xwrapper ook met de hand gecompileerd en zelf als suid binary gezet, omdat 'ie via de ports niet installeren wou... het was even kloten met de config, maar ik heb nu wel Windowmaker onder XFree86 4.1.0 draaien onder FreeBSD (en ook gewoon als user) :)

1 vraagje aan de experts: kun je FreeBSD ook met X voorinstalleren maar zonder GNOME of KDE? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik hou dingen graag compact en klein. Vandaar dat ik een simpele kernel-developer heb geinstalleerd zonder X en die er pas achter aan heb toegevoegd (misschien ligt het daar wel aan >:) )...

• SvMp
  • Niet online
Je kunt toch gewoon de port van X installeren?
Daar heb je geen KDE of Gnome voor nodig, en zo heb je een FreeBSD met X waarmee je kunt doen wat je wilt.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 16:06 schreef svdmeer het volgende:
Je kunt toch gewoon de port van X installeren?
Daar heb je geen KDE of Gnome voor nodig, en zo heb je een FreeBSD met X waarmee je kunt doen wat je wilt.
Dat heb ik ook gedaan... maar dan werkt 'ie niet als user bij mij :)

Daarvoor moest ik xwrapper handmatig installeren.

*gebruikt geen grafische login*

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Op maandag 14 januari 2002 13:22 schreef svdmeer het volgende:
- De ports geven bij X-software aan dat XFree 3.3.6 vereist is (zoals bij KDE en Gnome). Als ik nou XFree 4.1.0 via de ports collection installeer, accepteren die ports die XFree 3.3.6 vereisten dat dan ook? Ik wil namelijk niet XFree 3.3.6 hebben.
Als je XFree86-4 ihebt geinstalleerd, moet je de volgende regel aan /etc/make.conf toevoegen:
code:
1
XFREE86_VERSION=4

Daarna zullen alle ports gebruik maken van XFree86-4. Cool, huh?
Zoals iemand al eerder zei: gebruik portupgrade (sysutils/portupgrade). Zie ook dit artikel: http://www.freebsddiary.org/portupgrade.php .

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

hey... kan ik op boven staande manier ook aangeven dat hij NOOIT XFree mag downen ??!!??

ik heb een colocated bak .. en met die volautomatiche portsupgrade doet hij nog wel eens een poging X als dependenci te installen ! DAT WIL IK NIET

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1