[LCD] Monochroom laptop display als LCD?

Pagina: 1
Acties:

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Topicstarter
Is het mogelijk om het monochrome display uit een oude compaq laptop (ik dacht een LTE286) te gebruiken als LCD?

De afmetingen van het scherm:
Diagonaal: 22 cm
Hoogte: 10,8 cm
Breedte: 19,7 cm

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 21:14
Weet niet of het kan, maar lijkt me wel bruut >:)

@iMartien

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Die dingen zijn niet echt van de LCD-achtige dingen die hier op t forum onderwep van vele gesprekken zijn maar echt volwaardige (voor zover dan) schermen zijn

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 13:23 schreef Stropdas het volgende:
Die dingen zijn niet echt van de LCD-achtige dingen die hier op t forum onderwep van vele gesprekken zijn maar echt volwaardige (voor zover dan) schermen zijn
Nee dat begrijp ik ook, maar ik was alleen benieuwd of iemand het al gedaan had, en zo ja, hoe...
En ja het was ooit een volwaardig (grafisch) schermpje, waar gewoon WP en div. 286 spellen op hebben gedraait

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Het meest praktische is om de 286 intact te laten, de 286 met de moderne PC te verbinden via de seriele poort, en een programmatje te schrijven dat het mogelijk maakt om het scherm van de 286 via de seriele poort aan sturen.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Als je m kan aansturen dan kan je m als 2e monitor gebruiken en dat dan mooi wegwerken :) Dan kan je er zelfs IE oid opzetten denk ik :D

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 13:59 schreef j-w het volgende:
Het meest praktische is om de 286 intact te laten, de 286 met de moderne PC te verbinden via de seriele poort, en een programmatje te schrijven dat het mogelijk maakt om het scherm van de 286 via de seriele poort aan sturen.
Hmmm, die laptop heb ik 3 jaar geleden al uit elkaar geschoefd, en de kast weggegooid. Ik heb hier nu 6 stukken liggen. Mobo, PSU, FDD, Scherm, toetsenbord en HDD. Als ik het naast elkaar leg en aan elkaar aansluit werkt het wel allemaal...
Misschien ff een modje maken, maar dat wordt wel zomervakantiewerk dan :(

Maar als er nu nog tips zijn hou ik me van harte aanbevolen :P

Verwijderd

Het kan, maar je zult zelf iets van een controller moeten programmeren die het beeld opbouwt. Hiervoor heb je echter wel behoorlijk wat technische kennis nodig.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Op maandag 14 januari 2002 14:21 schreef Zotty het volgende:
Het kan, maar je zult zelf iets van een controller moeten programmeren die het beeld opbouwt. Hiervoor heb je echter wel behoorlijk wat technische kennis nodig.
Misschien kun met iets simpels beginnen: bv. een programmatje schrijven dat tekst leest van de seriele poort en die op het scherm afdrukt. Dan kun je bv je winamp playlist e.d. op de LCD toveren.

In principe kan dit niet al te moeilijk zijn.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 14:29 schreef j-w het volgende:

[..]

Misschien kun met iets simpels beginnen: bv. een programmatje schrijven dat tekst leest van de seriele poort en die op het scherm afdrukt. Dan kun je bv je winamp playlist e.d. op de LCD toveren.

In principe kan dit niet al te moeilijk zijn.
Maar zo makkelijk gaat het dus niet met display zonder controller. De opbouw werkt in principe hetzelfde als bij een TV. Je moet het beeld lijn voor lijn opbouwen en dat elke keer weer. Alles is grafisch, ook letters en cijfers, want je hebt niet de beschikking over een ROM waar dit al instaat. Enz enz enz...

Om simpel te beginnen kun je het beste met een character based display beginnen.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 20:41
Die controllers voor dergelijke LCD schermen zijn ook als losse modules te koop. Sommige zijn zelfs al in kant en klare PCI kaart te krijgen.

In Nederland was er geloof ik een bedrijf wat o.a. in Touchscreens en bijbehorende folies handelt die die controllers kan leveren. Maar vraag geen naam.... die weet ik echt niet meer.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Topicstarter
Het schermpje is trouwens een Citizen met nummers: YR-294V en H6202H-BE, en de connector heeft 14 pinnetjes.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 14:54 schreef DPC-Postman het volgende:
Het schermpje is trouwens een Citizen met nummers: YR-294V en H6202H-BE, en de connector heeft 14 pinnetjes.
Dit doet mij heel erg hier aan denken:

http://www.eio.com/h6482l-ff.htm

Nadere gegevens zijn niet te vinden. Heb een maand geleden nog uitgebreid gezocht, maar niks gevonden.

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Topicstarter
Is alweer een oud topic, maar ik heb de LTE286 weer werkend gekregen. Dus samen met het scherm...

op home.12move.nl/~sh168257/g6201h.pdf staat een datasheet over een sterk op mijn lcd lijkend schermpje. Kan iemand hier wat mee, en heeft tijd/zin om mij dat uit te leggen?

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 23:31 schreef DPC-Postman het volgende:
Is alweer een oud topic, maar ik heb de LTE286 weer werkend gekregen. Dus samen met het scherm...

op home.12move.nl/~sh168257/g6201h.pdf staat een datasheet over een sterk op mijn lcd lijkend schermpje. Kan iemand hier wat mee, en heeft tijd/zin om mij dat uit te leggen?
Gaaf dat je er nog 1 aan de praat hebt gekregen :)

Helaas komt voor de ander weer het maak je eigen controller verhaal om de hoek kijken ;( Er zit geen controller op, alleen de drivers voor de rijen en kolommen. En die drivers zul je stuk voor stuk met 4 bits data moeten vullen... via een eigen gemaakte controller.

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Topicstarter
Das jammer, ik zal morgen ff proberen om van die 'laptop' een fototje te maken, dan begint een knutselhart te gloeien denk ik. Een ooit zo compaqte laptop ligt helemaal uit elkaar, en toch nog werken he!

Dan ga ik denk ik gewoon dat hoopje laptop in mijn compukast inbouwen, en dan via een opstartdiskette oid, een verbinding met serieele kabel maken, is nog het makkelijkst voor mij :)
Pagina: 1