Tekst uit XML-file naar .txt bestand exporteren

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Satanic_Surfer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:44
Ik wil de relevante tekst uit een .xml bestand d.m.v. een msdos/java/etc. programmaatje kunnen exporteren naar een .txt bestand.
De relevante tekst in de .xml-file staat tussen " ".
Zijn daar bestaande progjes voor? Ik weet dat 't met java kan, maar daar heb ik onvoldoende kennis van.

Alvast bedankt.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Het kan met iedere taal waar een redelijke xml-parser voor bestaat.

Welke taal ken je wel?

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 17:03
JDK 1.4 heeft een xml parser/scanner waarmee het moet kunnen, je kunt ook met JLex zelf een scanner schrijven die de relevante delen eruit filtert. Welke mogelijkheden er nog meer zijn weet ik, veel verder dan java en php strekt mijn kennis ook niet.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hum, relevante tekst staat tussen "... " ? Je bedoelt dat je alle attributen wilt weergeven?

Als de " in de gewone tekst staat om relevante tekst aan te geven is het niet echt fraaie "XML" :) . Het is veel eenvoudiger als je de relevante tekst tussen XML tags kunt zetten. Je kunt dan met behulp van een zeer eenvoudige stylesheet van enkele regels die goede tekst eruit halen. Zoals al eerder gezegd kan je in J2 RE/SDK 1.4.0 standaard XSLT toepassen. Ik heb eventueel wel een tooltje voor je zodat je voor het toepassen van je stylesheet geen code hoeft te schrijven.

Als het mogelijk is om de tekst tussen xml tags te zetten maar je geen xslt kent, kan ik wel even een voorbeeld geven hoe je dit zou kunnen doen.

Alternatief is natuurlijk reguliere expressies, maar je raakt dan snel in de knoop met XML attributen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Satanic_Surfer
Op maandag 14 januari 2002 15:11 schreef mbravenboer het volgende:
Je kunt dan met behulp van een zeer eenvoudige stylesheet van enkele regels die goede tekst eruit halen. Zoals al eerder gezegd kan je in J2 RE/SDK 1.4.0 standaard XSLT toepassen. Ik heb eventueel wel een tooltje voor je zodat je voor het toepassen van je stylesheet geen code hoeft te schrijven.
Ik ben idd ondertussen ook bij XSLT aanbeland, en denk dat het wel de oplossing gaat opleveren uiteindelijk. Ik ben me er nu in aan 't verdiepen. Maar welk tooltje bedoel je? Als je er een URL van hebt, of 'm wil mailen (rjs@home.nl), graag!
Op maandag 14 januari 2002 15:11 schreef mbravenboer het volgende:
Als het mogelijk is om de tekst tussen xml tags te zetten maar je geen xslt kent, kan ik wel even een voorbeeld geven hoe je dit zou kunnen doen.
Tekst staat nu weer tussen xml tags, dus als je een algemeen voorbeeld wilt geven graag...
Alvast bedankt!

• mbravenboer
Satanic_Surfer: Ik ben idd ondertussen ook bij XSLT aanbeland, en denk dat het wel de oplossing gaat opleveren uiteindelijk. Ik ben me er nu in aan 't verdiepen.
Mooi :) .
Maar welk tooltje bedoel je?
In Java 2 SDK 1.4.0 zitten wel XSLT libraries, maar daar kan je alleen vanuit code tegenaan praten. Als je hem vanaf de command-prompt wilt gebruiken heb je uiteraard nog een stukje code nodig.

Ik heb zelf een zeer klein stukje code geschreven die je in de directory "jre/lib/ext" kunt zetten. Je kunt dan overal makkelijk vanaf de command-prompt XSLT toepassen.

Je kunt hem hier downloaden:
http://www.pandoramix.org/code/pandoramix-transform-tools.jar

Je kunt hem zo toepassen:
code:
1
java org.pandoramix.transform.Apply <xml-source> <xsl-stylesheet> <output-location>

Als je op (l|u)nix werkt is dit scriptje in je PATH makkelijk:
code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
# Script for applying a XSLT stylesheet to a XML

java org.pandoramix.transform.Apply "$@"

Je kunt dit vast zelf wel herschrijven naar een batch bestand ;) .
Tekst staat nu weer tussen xml tags, dus als je een algemeen voorbeeld wilt geven graag...
Heel simpel:

Deze stylesheet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0"?>

<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">

<xsl:output method="text"/>

<xsl:template match="important">
      <xsl:value-of select="text()"/>
    </xsl:template>

<xsl:template match="text()"/>
</xsl:stylesheet>

en deze xml:
code:
1
2
3
4
5
6
<?xml version="1.0"?>

<blaat>
    Dit is een voorbeeld van een zeer eenvoudig 
    tekstbestand met <important>belangrijke onderdelen</important>
</blaat>

levert deze tekst:
code:
1
belangrijke onderdelen

Simpel he? :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Satanic_Surfer
WOW! :9~

Thanxs man.....hier red ik 't wel mee denk ik. Ik ga er nu weer ff mee prutsen...

• mbravenboer
Satanic_Surfer: Thanxs man.....hier red ik 't wel mee denk ik. Ik ga er nu weer ff mee prutsen...
Graag gedaan en veel succes :) .

Pagina: 1