[linux] router/gateway opzetten op P166

Pagina: 1
Acties:

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ik wil dus m'n huidige router server (een P166 met momenteel 64 Mb intern) maar eens onder een linuxdistributie gaan draaien. Onder win98 moet ik hem nl. te vaak resetten.

Momenteel maak ik onder win gebruik van:
- Apache met php
- Mysql
- Winroute (DHCP, DNS & Mailserver)
- Ftp
- Winvnc
Daarnaast wordt hij ook regelmatig gebruikt voor internetten en als mp3 speler

Dus ik wil dit ook met linux mogelijk maken.
Daarbij heb ik de keus tussen echte router-distributies zoals Freesco of e-smith alleen vooral de eerste is zeer beperkt of tussen een volledige distributie als RedHat of Mandrake.
Daarom heb ik de volgende vragen:
- Welke distributie en versie is aan te raden om te installeren op deze PC qua benodigde cpu-kracht en geheugen?
en die ook nog voldoet aan de gestelde eisen. (Apache wordt puur voor testdoeleinden gebruikt) Ik heb nl. Mandrake 8 maar deze lijkt me een beetje te heavy. En e-smith lijkt me een mooi alternatief alleen ik kom er niet zo snel achter of dit nou Open Source is?

- Ik wil in ieder geval zo snel mogelijk DHCP en Apache met php en mysql aan de praat krijgen. Met welke versie is dit snel voor elkaar te krijgen? Ik weet bijv. dat Mandrake standaard al apache etc. installeerd.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

debian lijkt me eigenlijk de beste keus. Het is wel ff lastig te configureren voor een n00b (like me, 't is mij tot nu toe nog niet goed gelukt. Maar ik heb er ook niet echt veel tijd ingestoken) maar heeft voor de rest veruit de meeste mogelijkheden. Het installeren is opzich nog niet moeilijk je haalt gewoon de bases diskettes van een ftp, je start op van de diskettes. Vervolgens loop je het menu af, en dan geef je aan dat je de installatie bestanden van een ftp server haalt. Je selecteerd dan met een programma tasksel (d8t) ik een aantal hoofdzaken die je nodig hebt. Vervolgens kan je deze nog "fine tunen" met dselect. Deze worden dan gedownload met apt-get. Daarna moet je ze installeren en configuren, bij dat laatste loop ik altijd vast. Als je naderhand nog is wat nodig hebt kun je deze gewoon met apt-get downloaden en installeren.

ps. als jij wel door die config heen komt informeer dan ff, want dan wil ik wel even weten hoe jij het hebt geconfigureerd.

Verwijderd

debian is idd ietwat te moeilijk... probeer ergens een evaluation iso-tje van SuSE 7.0 vast te krijgen, heb hier ook 2 servers draaien op die SuSE en dat bolt goed hoor!
(Ook allen met apache/mysql/php/dhcp/mail/windows file&printsharing/etc...)

Wel zien dat je geen live-evaluation iso download daar ben je niet mee en sinds 7.1 doen ze niets anders dus ja... zien dat je je daardoor niet laat vangen... snuffel http://www.linuxiso.org eens af naar die 7.0, een zeer goede distro, zelfs voor servers en niet te moeilijk voor een n00b...

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

freeBSD !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
NT! ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 13:56 schreef axis het volgende:
NT! ;)
KETTER! ;)

PSN: Houtvlot

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Elke distributie voldoet voor wat je wilt.
Alleen dit
Daarnaast wordt hij ook regelmatig gebruikt voor internetten
zou ik maar eventjes vergeten. Tenzij je met lynx gang wilt gaan >:)

En ik denk dat PHP&MySQL en mp3-tjes spelen ook een beetje teveel van het goede is.

Verwijderd

Hallo,

Een hele leuke Linux distri is ClarkConnect.
Je hebt dan gelijk een complete Linux server.
O.a. Webserver, Ftpserver, Firewall, DHCP, etc.
je vindt 'm op www.linuxiso.org of op www.clarkconnect.org
De ISO is iets van 120Mb groot.

Groeten,

Marcel Faas

Verwijderd

Voor de makkelijkste oplossing: Freesco, dat past op een diskette en werkt prima, maar dan heb je dus geen apache/php e.d.

Als je toch een gewone distributie wil, dan zou ik Debian nemen als je zin hebt om eerst een grondig stuk install tekst te lezen, anders ga je best voor Redhat of SUSE. Ikzelf ga al een paar jaar voor debian, omdat het daarmee kei simpel is om nieuwe packages te installeren en te updaten.

Als je voor router een Debian potato neemt, en die mooi elke dag automatisch laat update/upgraden, dan heb je zeker een goed veilig en stabiel systeem, en da's toch wel belangrijk voor een router neem ik aan. Redhat/Suse zou ik meer nemen als je op die bak ook echt wil gaan werken in X enzo, daar zitten meer van die handige tooltjes bij voor alles en nog wat.

En als je heel veel tijd en geduld hebt, moet je voor OpenBSD gaan, maar zover ben ik zelf nog niet geraakt en daar kan ik je dus ook geen advies over geven :)

• axis
ik weet dat je geen windows wil, maar ter informatie, mijn server is een nt4 bak die fungeert als router, fileserver, etc. met exchange 5.5 sp4, sql server 7.0 sp3, iis 4.0.

draait als een zonnetje.. en dat voor een p75 met 64mb ram! 8-)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

leuke distro voor de echte n00b is Mandrake 8.1, t blijft allemaal lekker grafisch.

Verwijderd

Ik zou zelf voor FreeBSD gaan, een uiterst stabiel en betrouwbaar platform. Omdat je *nix newbie bent, is het misschien handig om je door een *nix kenner te laten assisteren bij het installen en configgen.

Linux Mandrake of SuSe is ook geen slechte keus, maar vermijd Redhat.

FTP server kun je ProFTPd nemen, mailserver is Qmail een handige oplossing, of Exim/Qpopper. En voor DNS bind9.

Succes :)

• axis
waarom niet redhat??

slechte beveiling? onhandig? tell me? (ben linux n00b, maar heb nog ergens 7.2 op cd liggen)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 14:54 schreef axis het volgende:
ik weet dat je geen windows wil, maar ter informatie, mijn server is een nt4 bak die fungeert als router, fileserver, etc. met exchange 5.5 sp4, sql server 7.0 sp3, iis 4.0.

draait als een zonnetje.. en dat voor een p75 met 64mb ram! 8-)
En allemaal NIET gratis software... >:)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:02 schreef axis het volgende:
waarom niet redhat??

slechte beveiling? onhandig? tell me? (ben linux n00b, maar heb nog ergens 7.2 op cd liggen)
Redhat is TE voor een router. Daar staat veel te veel zinloze zooi op die je toch alleen maar nodig hebt als je X draait en voor alles en nog wat een GUI wil hebben. Debian is lekker simpel, hun pakacke systeem werkt prima en het is samen met slackware een van de meest gekozen distributies voor systemen die als server moeten dienen (tweakers.net draait slackware als ik me niet vergis).

Redhat kost je dus ook meer schijnruimte, meer geheugen ruimte (de 7.1 wilde niet eens installeren op een 24mb systeem, daar gaf de installer een error dat ik te weinig ram had :( ) en die kun je op zo een systeem wel voor nuttigere dingen gebruiken.

[edit]
Da's dus mijn ervaring, die ik gedurende de 5 jaar dat ik Linux al gebruik heb opgedaan :)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
debian, ik denk als je de (nederlandse :D) handleiding hier download, dat je wel een heel eind moet kunnen komen.

Verwijderd

Over het algemeen zijn RedHat, Mandrake en SuSE zo'n beetje gelijkwaardig. De een vindt RedHat beter, de ander SuSE. Meestal is de laatst uitgekomen versie van de drie het meest up-to-date. Elk van de drie is ook geschikt voor beginnende Linux-gebruikers.
*BSD aanraden voor een beginnend Linux gebruiker zou ik niet snel doen, de installatie en de configuratie is toch wat spartaanser, hoewel ik de 4.4 versie nog niet heb bekeken :)

Verwijderd

Mocht je voor FreeBSD kiezen, dan kun je op http://www.freebsd.org/handbook/ een _hoop_ info vinden over allerlei topics.

Verwijderd

Ik gebruik zelf vaak Trustix Secure Linux (www.trustix.net), wordt speciaal voor servers ontwikkeld.
Altijd up-to-date ISO's beschikbaar, rond de 200mb.
Handige tool om updates te installeren (swup).
Verder natuurlijk services als ftp (proftp/ftpbsd), www (apache), mail (postfix), dns, mysql, samba, squid, nfs, allemaal aanwezig.

Free/OpenBSD is ook intressant, maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:03 schreef c9melvin het volgende:

[..]

En allemaal NIET gratis software... >:)
:X sinds wanneer betaalt men voor MS software? :X

;)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:05 schreef c9melvin het volgende:

[..]

Redhat is TE voor een router. Daar staat veel te veel zinloze zooi op die je toch alleen maar nodig hebt als je X draait en voor alles en nog wat een GUI wil hebben.
Tja, als je alleen een recht-toe-recht-aan install doet, gaat ie inderdaad een hoop extra's installeren, maar wanneer je voor een custom install kiest kan je alles er uit gooien wat je niet hebben wilt!
En anders is er altijd nog
code:
1
$> rpm -e rpm_package_name

om de laatste onnodige zaken te verwijderen.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op maandag 14 januari 2002 15:05 schreef c9melvin het volgende:
(de 7.1 wilde niet eens installeren op een 24mb systeem, daar gaf de installer een error dat ik te weinig ram had :( )
code:
1
2
3
4
[remcox@michael ~]$ cat /etc/redhat-release 
Red Hat Linux release 7.1 (Seawolf)
[remcox@michael ~]$ cat /proc/meminfo | grep MemTotal
MemTotal:     23552 kB

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:54 schreef oudakker het volgende:

[..]

Tja, als je alleen een recht-toe-recht-aan install doet, gaat ie inderdaad een hoop extra's installeren, maar wanneer je voor een custom install kiest kan je alles er uit gooien wat je niet hebben wilt!
En anders is er altijd nog
code:
1
$> rpm -e rpm_package_name

om de laatste onnodige zaken te verwijderen.
Dat spreekt voor zich, maar hij zegt dat hij een Linux beginner is, en ik denk niet dat hij dan al direct weet wat alle packages zijn en wat hij wel en niet moet installeren met een custom install. Daarom raad ik hem Debian ook aan.
Al moet je daar ook wel wat extra dingen installeren na een basic install, maar het blijft toch altijd wel tweaken hoe je het zelf het liefste hebt...

Wat ik wel veel zie de laatste tijd is dat mensen met Redhat/Mandrake of Suse beginnen en dan na een paar jaar soms overstappen op Debian of Slackware, als ze er wat meer van kennen. Dat lijkt me voor hem ook wel ideaal.
sinds wanneer betaalt men voor MS software?
Zijn vraag ging ook over hoe hij dit met Linux kan doen, dus hier ga ik niet verder op ingaan.
code:
1
2
3
4
[remcox@michael ~]$ cat /etc/redhat-release 
Red Hat Linux release 7.1 (Seawolf)
[remcox@michael ~]$ cat /proc/meminfo | grep MemTotal
MemTotal:     23552 kB
Runnen en installeren zijn 2 verschillende zaken he :)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op dinsdag 15 januari 2002 10:30 schreef c9melvin het volgende:

[..]

Runnen en installeren zijn 2 verschillende zaken he :)
Klopt helemaal, zeker bij linux. Deze bak heb ik echter ook zo geinstalleerd, dus met 24 MB RAM.

Bij mij werkte het blijbaar wel...

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf Debian staan op mijn gateway/server (P200MMX met 38 MB). Het was een kwestie van floppy's maken en vervolgens installeren via het netwerk (andere comp tijdelijk router) en daarna even de goede packages uitkiezen met dselect. Daarna heleboel lezen en configureren en als beginner heb je dan na een half jaar wel een redelijk veilig en leuk systeem.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

het beste is altijd nog een lichtelijk uitgeklede slackware distro alleen dies voor de n00b niet echt heel gemakkelijk te configgen.... maar het is WEL makkelijk te leren :Z

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 15 januari 2002 11:22 schreef thahell het volgende:
het beste is altijd nog een lichtelijk uitgeklede slackware distro alleen dies voor de n00b niet echt heel gemakkelijk te configgen.... maar het is WEL makkelijk te leren :Z
Doe dan meteen FreeBSD, kan je alles uit de ports halen.

sim-pel

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 11:11 schreef RemcoX het volgende:

[..]

Klopt helemaal, zeker bij linux. Deze bak heb ik echter ook zo geinstalleerd, dus met 24 MB RAM.

Bij mij werkte het blijbaar wel...
Ik weet het nier meer zeker, maar ik dacht dat ik een upgrade wilde doen van de 6.2 naar de 7.1.

Het forum doet trouwens raar, de hele tijd "The page cannot be displayed" errors :\
Pagina: 1