2 gateway's, werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Topicstarter
We hebben hier op mijn stageplek 2 ADSL lijnen tot onze beschikking.

Nou hebben we 2 SuSE 7.2 servers waarvan er 1 als gateway dient en de ander al webserver.

als ik nou die webserver zo instel dat het ook een gateway is (eitje) kan ik dan op mijn win98 bak ook genieten van beide gateway's?? (dus 2x adsl-advanced >:))
(ik weet, beide servers moeten dan in het gateway tabblad staan)

maar gaat dat werken? of pakt ie er maar 1?

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Verwijderd

Ik denk dat het hetzelfde gaat als met de primaire en secundaire dns.....dat ie er dus gewoon 1 pakt....

Maar goed....ik DENK het en weet het dus zeker niet zeker!

Verwijderd

Wat jij wilt kan helaas niet. Althans het kan wel maar produceert niet het effect wat je wilt.

Hij zal nl. altijd 1 van beide gateways pakken voor het verkeer. Het is dus niet zo dat bv. het downloaden ineens 2 keer zo hard gaat.

Om dat te krijgen dien je met je ISP contact op te nemen om de lijnen te balancen.

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Topicstarter
ja maar TCP/IP pakt toch altijd de snelste weg? dus als er via gateway 1 al een download gaat dan wordt die dus 'langzamer' en dan zal de volgende download toch gateway 2 pakken?

of wordt er meteen bij de eerste ping al een gateway gekozen?

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Wat jij wil is een soort load balancer, die dus het verkeer verdeelt over de twee gateways. Dat zit niet standaard in het TCP/IP protocol, maar daar heb je speciale software of hardware voor nodig.

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 13:07 schreef ZyberTEQ het volgende:
ja maar TCP/IP pakt toch altijd de snelste weg? dus als er via gateway 1 al een download gaat dan wordt die dus 'langzamer' en dan zal de volgende download toch gateway 2 pakken?

of wordt er meteen bij de eerste ping al een gateway gekozen?
tcp/ip kiest niet de snelste weg maar de routers bepalen de weg (en dat KAN de snelste weg zijn; afhankelijk van welk protocol op de routers bijv OSPF)

bij 2 gateways wordt er gewoon 1 gekozen
er zijn echter wel oplossing voor (load-balancing) maar dat betekent nog geen verdubbeling van (1) download... natuurlijk wel dubbele bandbreedte bij meerdere sessies

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 17:24 schreef betweter het volgende:

[..]

tcp/ip kiest niet de snelste weg maar de routers bepalen de weg (en dat KAN de snelste weg zijn; afhankelijk van welk protocol op de routers bijv OSPF)

bij 2 gateways wordt er gewoon 1 gekozen
er zijn echter wel oplossing voor (load-balancing) maar dat betekent nog geen verdubbeling van (1) download... natuurlijk wel dubbele bandbreedte bij meerdere sessies
en een betere redundancy
Pagina: 1